{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.460 visninger | Oprettet:

Rottweileren {{forumTopicSubject}}

Jeg elsker rottweilere men undre mig over, hvorfor racen er blevet så stor/tung, mine piger var store at piger at være, men de vejede kun 40kg og var meget adrætte og hurtige og mega dejlige, men alle de rotter jeg ser den dag i dag, de er grande, mødte en han på 13 måneder i hundeskoven, han var absolut ikke tyk, men vejede allerede 63kg og kunne på ingen måder hamle op med at følge med de andre hunde,, hvorfor er man begyndt at avle dem så store, især deres hoveder er blevet alt for voldsomme (syntes jeg) det gavner vel næppe racen at blive så stor og tung ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rottweileren
  • #2   3. okt 2020 Sørgeligt

  • #3   3. okt 2020 Det spørgsmål kunne man jo stille om mange racer.
    Hvorfor avler man disse korte snuder, hvorfor avler man overdreven meget pels osv. osv. osv.


  • #4   3. okt 2020 Hvordan så den oprindelige rottweiler ud ?

    Jeg spørger, fordi jeg som ung havde en studiekammerat, som havde haft rottweiler som barn, og hun brokkede sig over, at de var begyndt at lave dem så spinkle. Næh, hendes havde været af den gammeldags kraftige og tunge slags. Og det må være over 35 år siden, jeg kendte hende, og måske 45 år siden hun havde den såkaldte kraftige gammeldags type. Har man avlet frem og tilbage alt efter moden ?

    Jeg fatter så ikke selv, at man vil lave dem så tunge, og da slet ikke med de grove og noget fladtrykte hoveder, man ser ind i mellem. Men det er bare min personlige smag.


  • #5   3. okt 2020 Rottweileren er blevet avlet bredere og med et markant bredere hoved (de har fået klovnemund)", men egeligt ikke højere. Det gør at de bliver noget robuste at se på.0

    Men angående vægten så husk at den type ejere tit har sådan et jo tungere jo bedre holdning. Så vægten bliver nogen gange en smule overdrevet.

    Jeg har tit oplevet at nogen har fortalt mig deres hunds vægt, og når jeg så kigger på mit lille skravl af en Grosser på 51 (to kilo for meget så han er på kur igen, fik ham vejet forleden), som tydeligvis er højere og lige så bred som Rottweiler ejerens, så smiler jeg bare og så "hold da op"! smiley

    Det er lidt "prestige" for nogen.

    Men enig, avlen har ikke gjort noget godt for den race. Desværre. I gamle dage var det min ynglings race. Jeg fik dog aldrig en, for da jeg skulle til det, var i den periode hvor racen generelt havde problemer med psyken. Det var dengang den var en moderace.

    Klovemunds eksempel nedenunder


  • #6   3. okt 2020 Her et billede fra 1940 af to styks:



    profilbillede
  • #7   3. okt 2020 Ja, de er jo langt fra Rottweileren, som vi ser den i dag. Absolut pænere.

    Sådan så de nu heller ikke ud i min barndom/ungdom for mange år siden, men dog ikke helt tilbage til 40'erne. smiley


  • #8   3. okt 2020 Min første hund var en Rottweiler, det er 48 siden.
    Det var en stor kraftig han med et stort hoved.
    Den lignede nu meget de Rotter man ser i dag.
    Og jeg må give Lenes studiekammerat ret, på et eller andet tidspunkt blev de meget spinkle med små grimme spidse hoveder.
    At de blev mere spinkle har nok været meget godt, men de der spidse hoveder de var virkelig grimme.
    Nu er der rigtig mange Rottweilere i Kolding, og jeg har lagt mærke til, at der nok er lige så mange af de kraftige som min var og lige så mange af de spinkle, som også har fået et pænt hoved igen.

    Ved ikke hvorfor, men her i Kolding har vi ikke kun mange Rottweilere, men ogå en del kuperede Dobermann


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 374
    #9   3. okt 2020 Udstillingslinjer er tunge og brugslinjer meget mere adrætte ligesom andre racer der er delt i to smiley

  • #10   3. okt 2020 Hov glemte mit klovne mund eksempel:

    Jamen for pokker! Det burde være være de store racers svar på den grå!

    Men nej, den skal ligne en spade og have en adfærd som en tumling! Grosseren kan til enhver tid løbe, hoppe og være mere elegant på samme tid.

    Sådan var det ikke før i tiden.



    profilbillede
  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #11   4. okt 2020 Og det er jo det sørgelige. Man kunne avle noget som rent faktisk var godt. Og så vælger man det vi ser mest.

    Men det er det man vil have åbentbart. Hunde som ikke kræver for meget.


  • #13   4. okt 2020 Det er jeg glad for at høre, Anni. Så husker jeg ikke helt galt mht de rotter, jeg husker fra min ungdom. Jeg husker nemlig at have været overrasket de første gange, jeg så de mere spinkle rotter.

    Jeg vil så sige at de virkelig ekstreme hoveder, jeg henviser til, dem ser jeg mest på billeder her og på facebook. Jeg synes ikke, jeg har set noget så ekstremt i virkeligheden, men et eller andet sted er de jo.


  • #14   4. okt 2020 Jan D P hun er godt nok fin smiley

  • #16   7. okt 2020 Folk elsker den brede og kraftige, ofte efterfuldt af at de elsker den "gammeldaws" model - hvilket ikke giver nogen mening overhovedet.
    I for lang tid har man præmieret af prioriteret bredde og generelt et stort hoved. Og nu ser men så nogle kedelige konsekvenser hvor bla snuden er for kort ifht hundens hoved.
    Altså man er godt på vej imod fladnæser som FB etc.. Så man har indført en fravillig "krav" om at snude skal have en bestemt længde ifht hovedet. Fravillig fordi man da ikke har nok avls materiale.

    Hånden på hjertet så tror jeg kun vi har set bygendelsen, Rotten bliver helt fucked up med tiden. Især nu hvor bla Doctor Timit Tor er en yderst eftertragtet avlsfyr - som også er godt i gang i Danmark.

    http://www.ifrrottweilers.org/news/news/how-to-measure-the-ratios-of-the-rottweilers-head.html


  • #17   9. okt 2020 Johnny, hvor har du set Doctor brugt i DK ?

    For det har jeg da ikke, heldigvis. Og jeg håber da ved Gud grød ikke at nogen bruger den rædsel af en hund, for den har da intet som helst med en rottweiler at gøre


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 374
    #18   9. okt 2020 Der er da ingen i DK der har brugt Den?
    Ellers vil jeg da rigtig gerne vide hvem..


  • #19   9. okt 2020 Ja den er da helt deform at se på, en skændsel for avlen, men flere og flere ender med at se sådan ud smiley

  • #20   9. okt 2020 Der er hvalpe I DK efter Doctor - selvfølgelig lavet af Villy.

  • #21   10. okt 2020 Han var også den eneste jeg havde i mine tanker der kunne finde på at bruge ham.

    Alle andre bekymrer sig heldigvis om racen og dens udsende og at de ikke skal ligne mobs


  • #22   10. okt 2020 Heiki - Jeps Villy/Destiny... Vist nok 2. Parring han har gang i smiley
    Og Timit Tor l kommer vist vidt og bredt rundt og humper smiley
    Den hund er virkelig en øjebæ uden lige.


  • #23   10. okt 2020 Nu gik mine tanker kun på DKK opdrættere.

    Og ingen af dem gider bruge den type hunde.


  • #25   10. okt 2020 Jeg troede slet ikke at han opdrættede mere.

  • #26   10. okt 2020 Anni:
    Ih jo, han avler desværre fortsat i ét væk - dog ikke under DKK selvfølgelig.


  • #27   10. okt 2020 Jeg fatter ikke, at folk vil købe hvalp hos ham, for jeg vil ikke tro, at han er blevet en bedre opdrætter end dengang han var med af DKK, tværtimod.
    Men hvis han opdrætter under DRU, så bliver han jo igen DKK'er når de lægges sammen.


  • #28   11. okt 2020 Han er ikke DRU, han er DDH så vidt jeg ved

  • #29   11. okt 2020 På hans hj.side står der at de har ADRK Stamtavler,, det jo noget tysk rottweiler klub halløj

  • #31   11. okt 2020 Hans første tæver var fra adrk. Men de blev overført til Dkk efterfølgende.

    Og man kan kan ikke lave med adrk stambog, medmindre du er tysker.

    Adrk er den tyske rottweiler klub, RKD i Danmark. De udsteder stambøger i Tyskland, det gør RKD ikke.


Kommentér på:
Rottweileren

Annonce