{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.441 visninger | Oprettet:

Undrer sig seriøst over nogle folk med blandingsavl. {{forumTopicSubject}}


Jeg elsker selv blandingshunde, mest fordi de har en unikhed som mange racehunde ikke har.

Men selvom jeg elsker blandingshunde, så undrer jeg mig tit over de hunde der dukker op i markedet som folk vil lave blandinger af. Nu er smag og behag selvfølgelig forskelligt.

Men jeg spurgte til en avls annonce herinde igår, hvorfor vedkommende ville have hvalpe på sin hanhund.

Kommentaren er så blevet slettet og der er blevet skrevet følgende i annoncen:

"da jeg har valgt og fjerne kommentarene da der for mange uvidende og barnlige folk herinde.."

Nu ved jeg ikke om der er andre der skrev på annoncen i mellemtiden, men at folk herinde bliver kaldt "uvidende og barnlige" synes jeg er meget komisk. Jeg ville i hvert fald ikke kalde folk herinde uvidende.

Og hvorfor lange sådan ud efter et simpelt spørgsmål? Har man så ramt et ømt punkt eller har folk bare ikke et svar til spørgsmålet? Jeg synes det underligt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Undrer sig seriøst over nogle folk med blandingsavl.
  • #4   2. nov 2015 Ida - Ja, altså det tror jeg helt klart nogle ejere føler. Som om de har købt en blanding fordi de ikke havde råd til en tavlehund og ikke havde tålmodighed til at spare op eller lignende.

    Trine - Men hvor er det vedkommende har skulle forsvare noget? Jeg spurgte om hvorfor H*n ville have hvalpe på sin han, fordi jeg var interesseret i svaret?
    - Så vidt jeg ved var prisen for parring 4000 kr. Kan ikke huske om der stod vedkommende ville have en hvalp.


  • #6   2. nov 2015 Jeg har godt set annoncen. Smilla har lavet emne om det samme smiley ja, jeg undrer mig over at standardsvaret altid er at man er "barnlig" eller "uvidende" og lignende, bare fordi man tillader sig at spørge eller være kritisk. De fleste gange gætter jeg på at folk simpelthen ikke ANER hvad de laver - og altså simpelthen ikke kan svare - og så er angreb altid det bedste forsvar smiley Men vidste faktisk ikke, at der var en regel om, at man kun må kommentere på annoncerne, hvis man er interesseret i at købe varen

  • #7   2. nov 2015 Lige nøjagtig en blanding som den i den pågældende annonce er da også fuldstændig tåbelig at avle på, så jeg kan godt forstå, der kommer kommentarer.
    Jeg har selv en dejlig blanding, så ikke noget tavlesnobberi her. Men man er da ikke barnlig, hvis man har lidt omtanke og forstand - tværtimod.


  • #8   2. nov 2015 Btw. hold ooop hvor ser man igen og igen og igen hvalpe efter gode stambogsførte forældre men på mystisk vis bliver hvalpene IKKE stambogsført, og så har ejer sjovt nok ofte lukket for kommentarer smiley

  • #9   2. nov 2015 har du da en tæve der kunne være et aktuelt bud??

  • #10   2. nov 2015 Fünke - Ja det tænker jeg os tit over xD Jeg vil hellere købe end "hel" blandingshund, en en "racehund" uden tavle, fordi jeg vil være bange for der er noget galt siden hvalpene ikke kan få tavle. Jeg mener så dyr er den jo heller ikke, når man nu har valgt at få hvalpe i forvejen.

  • #13   2. nov 2015 Det forstår jeg ikke. Jeg synes da at spørge ind til om der er tavle og hvad HD status er meget relevante spørgsmål? smiley

  • #16   2. nov 2015 det er sådan set ligegyldigt.. reglen i det her forum er at man ikke må kommentere på annoncer medmindre man rent faktisk er interesseret i varen.. alle de der ligegyldige spørgsmål og legen politi må man holde for sig selv.. hviis en hvalpekøber har spørgsmål til et eller andet er vedkommende velkommen til at oprette et forum emne.. det er ikke op til selvbestaltet politibetjente at vurdere hvad der skal stilles spørgsmål til..

  • #17   2. nov 2015 Man kan da også have reel interesse, bare fordi man ikke selv vil købe en hund. Jeg har da spurgt på vegne af min søster et par gange, hvor jeg slet ikke har fået svar eller der bare er blevet sagt, at jeg jo ikke er interesseret i varen.
    Nej, JEG er ikke, men min søster har ikke haft en profil herinde indtil for et par måneder siden, og hun bruger den ikke.

    - Så ærligt, så synes jeg, man skal lade være med at springe til konklusioner for hurtigt. Det kan jo ske, at andre gør det samme som jeg.


  • #19   2. nov 2015 Jeg ser nu intet unikt over blandingshunde. Jeg ser nærmere en omgang russisk roulette, måske er du heldig, måske er du ikke.


  • #21   2. nov 2015 Jeg tror ikke alle er klar til at "forsvare" den blanding de har lavet, da det tit og ofte handler om at fido og fidoline jo så SÅ søde ud, og derfor lige skulle have hvalpe smiley

    Eller at man lige syntes at en blanding af 2 racer lyder mere eksotisk end en raceren (Fx labradoodle)


  • #23   2. nov 2015 Var annoncen din eller hvad?

  • #24   2. nov 2015 Kære venner.

    Det er jo ikke stamtavlen, som gør hunden til et velfungerende kæledyr, men et godt sind i en sund krop.


    Hvis I OGSÅ spørger folk lige så kritisk ind, når de køber dyr med stamtavle ift HD, cataract og alt andet, så er det fair nok.

    Hvis I kun er kritiske for dyr uden tavle, så lugter det af dobbeltmoral.
    Og så må sælger gerne reagere på jeres opslag.

    - spørgsmålet er ikke om dyrene har tavle, spørgsmålet er om dyrene er raske, godt prægede osv.

    Der er elendige hunde med fin stamtavle, og fremragende hunde, som aldrig kan få en tavle, men er af høj kvalitet alligevel.




    En helt anden ting, ved heste kan man registrere forældredyrene, også ved krydsninger eller bare uden kåring. Der er vist intet officielt register over hunde, medmindre de har tavle.
    Hvis I har det skidt med hunde, hvor forfædrene kræver slægtsforskning at spore, så kunne man sende forslag ind om at Starte sådan et register.
    Alle hvalpe skal jo alligevel chippes inden de forlader opdrætter.
    Det ville også gøre det langt lettere at krydse hunde mhp at avle sig ud af uheldige træk, fx moppers korte snude.
    Eller spore om en hanhund giver syge hvalpe, hvis dårlige kuld også bliver registreret, uanset om de er værd at stambogføre.

    Pas godt på jer selv derude


  • #25   2. nov 2015 Hunderegisteret er da lige så officielt som når heste bliver registreret med grønne pas fordi de er blandinger eller forældrene ikke har været avlsgodkendte

  • #26   2. nov 2015 Så er det sjovt, at det ikke bliver brugt mere?


    At jeg aldrig har set et opslag fx "Naja er champion blandt mops. Hun har en meget spændende stamtavle, 87,5% mops, og 12, 5 %fransk bulldog, og derfor har hendes hvalpe længere snuder og snorker mindre!

    Hvorfor bruges registreret ikke mere?
    Kan folk her bidrage til at ændre kulturen?



  • #27   3. nov 2015 Ja, Helene, der er lige så meget kritik ift. sundhed når det gælder stamtavle. Det er jo lige præcis her, man skal gøre brug af stamtavlen.

  • #29   3. nov 2015 Hunderegisteret bliver skam brugt

  • #31   15. nov 2015 hmmm jeg er forholdsvis ny herinde, og lagde i starten mærke til, skal vi kalde det tarvelige bemærkninger om hvorfor hvalpe-sælger dog havde avlet på den osv.
    Lidt ærgerligt at stå med 10 hvalpe måske søde og sunde blandings-hvalpe og så kommer der sådan nogle sure opstød under ens salgs-annonce.
    Jeg har en fransk bulldog tæve jeg gerne vil have hvalpe på 1 gang. Hun er en lidt mere sporty type, meget energisk, ingen problemer med vejrtrækning og er blevet røntgenfotograferet for at se om der var problemer i bla ryggen. Hvalpe skulle være til "eget forbrug" og helst blive i familien, ville selfølgelig komme an på antallet. Min tæves mor fødte selv, så håber hun også kan det, hvis det altså bliver til noget.
    Jeg har leget med tanken om at parre hende med en engelsk stafford, for at få en mere robust hund.
    Nu vil nogen helt sikkert himle med øjnene og tænke nej nej nej.. Men hvorfor er det så slemt?
    Min tæve har ikke tavle. Det har min hanhund som også er FB men det gør ingen forskel for mig..


  • #32   15. nov 2015 Nanna - for det første så er det meget meget meget sjældent at der foreligger samtlige sundhedsresultater flere generationer bagud når det er uden tavle.
    Folk gør simpelthen ikke deres arbejde ordentligt fordi de tror at en tavle er et stykke fint papir. Og jeg kan godt forstå at man synes kommentarerne er tarvelige hvis man har den opfattelse, MEN en stamtavle er altså ikke bare et papir!! Den kan bruges før køb som et redskab - nemlig bl.a. til at tjekke om hundene i linjerne er blevet tjekket for racerelaterede sygdomme. Disse forsvinder ikke ved at blande racer. Jeg håber du forstår, at en stamtavle helt konkret faktisk ikke bare er et papir smiley
    Jeg kunne gå meget mere i dybden men skriver fra mobil og vil jo heller ikke give dig en hel svada smiley

    Pointen er, at tavlen ikke er "et papir på at min hund er fin" som mange fejlagtigt tror - det er et hamrende godt redskab til at sikre sig sund avl, hvis man gør sit forarbejde!


  • #33   15. nov 2015 Nanna k - hvad ville du gøre for hvalpene ikke ville kunne forveksles med noget ulovligt?

  • #34   15. nov 2015 men er blandinger så kun okay hvis både mor og far har stamtavle? sådan helt firkantet..

  • #35   15. nov 2015 ulovlige?? Den tanke har slet ikke strejfet mig. Det går jo tusindvis af hunde rundt uden papirer, tror aldrig jeg har hørt om nogen der blevet pålagt at skulle bevise at deres hund var lovlig.
    Jeg tænker også at en FB blanding ikke kommer til at minde om en af de ulovlige racer, eller tager jeg fejl?


  • #36   15. nov 2015 Nanna - nej smiley der er flere faktorer der spiller ind. Der er ingen grund til at parre to forskellige racer med stamtavle og derved ødelægge det arbejde som der er lagt i linjerne. For mig er alfa og omega at der flere generationer bagud er undersøgt for racerelaterede sygdomme. Men selve stamtavlen er ikke en garanti for at få en sund hund - den er blot et redskab, hvor du kan sikre dig så sund en hund som muligt ved at gøre dit forarbejde

  • #37   15. nov 2015 hvad så hvis man parre en FB med en FB, begge uden tavle. Er det også forkert i jeres øjne?

  • #38   15. nov 2015 Fûnke, altså min hanhund har jo stamtavle, men han har den værste ryg længe set : (

  • #39   15. nov 2015 Ja, det er forkert i mine øjne. Nu er FB'en så plaget af så mange racerelaterede sygdomme alligevel, men jeg vil have mulighed for at tjekke samtlige undersøgelser på hundene flere led tilbage. Det er sjældent du lige kan det når det er uden tavle smiley

  • #40   15. nov 2015 Og så har jeg til dags dato ALDRIG set en opdrætter avle FB uden tavle og have gennemtjekket hundene for de væsentligste racerelaterede sygdomme i flere led smiley

  • #41   15. nov 2015 Det har du ret i....
    Jeg ved ikke så meget om det her. Er vokset op med labrador der altid bare er fundet på den blå avis eller lignende uden tanke på om der var stamtavle med.
    Først nu hvor jeg har fået FB er jeg begyndt at interessere mig mere for det, for det er et spændene emne.
    Jeg spurgte faktisk en kvinde ude til hundeleg med en virkelig lækker FB om det kunne være muligt at få den på min tæve, dette svarede hun nej til fordi hun var seriøs opdrætter og min hund ikke havde tavle. Øv men respekt for det


  • #42   15. nov 2015 tavle eller ej, så tror jeg det er svært at finde en 100% sund og rask fb hvor man også kan sige at mor, far, bedsteforældre osv også er 100% raske sørgeligt nok

  • #43   15. nov 2015 Jeg er vokset op med tankegangen om at alle racehunde er syg indavl, at blandingshunde pr. automatik er sundere og at en stamtavle bare er et pralepapir. Man kan nå at ændre sig smiley

  • #44   15. nov 2015 Blandet med staff ville jeg i hvert fald ikke føler mig for sikker.

  • #45   15. nov 2015 damen der svarede nej til parring som er en seriøs avler, sagde at de fleste FB`er har problemer med ryggen. Dette tolker jeg som om at også FB med stamtavle har de skavanker

  • #46   15. nov 2015 Bestemt Nanna, FB er en race med mange skavanker og selv med stamtavle er det ingen garanti. Det er en sygdomsplaget race og det er den også med stamtavle smiley

  • #48   15. nov 2015 Har også altid hørt den med at blandinger er mere robuste og sunde.
    Findes der en race der er kendt for deres gode helbred eller har alle racer deres problemer? Som så åbenbart forsvinder når de indgår i en blanding smiley


  • #50   15. nov 2015 Lis A, godt spørgsmål... Fordi hun som sagt er en ener i mine øjne. Meget sporty, energisk, god næse, ingen snorken og kan løbe i timevis, og fin ryg..
    Det er kun på ide-stadiet


  • #51   15. nov 2015 Fordi FB`en er indavlet eller?

  • #54   15. nov 2015 Men fb er jo en nærmest mærkværdig race. Jeg købte min han hos en ægte hundehandler : / Jeg vidste meget lidt om racen, kun om dens skønne personlighed og temperament. Er senere blevet ret chokeret over hvor dårlige kår denne race egentlig har. Så disponeret for så mange sygdomme, mange med dårlig vejrtrækning og så kan de ikke engang vaske sig selv bag i.
    Har dog mødt et par hunde efterhånden hvor avleren tydeligt er gået efter bedre næse og sundere fysik, gudskelov


  • #56   15. nov 2015 Måske er det egentlig for let bare at avle løs...

  • #58   15. nov 2015 det var ikke mange når man tænker på hvor mange bulldoggere der findes i dk nu..

    anyways tak for dine gode pointer smiley


Kommentér på:
Undrer sig seriøst over nogle folk med blandingsavl.

Annonce