{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.143 visninger | Oprettet:

Hyppighed af parring. {{forumTopicSubject}}

Sidste år fik jeg min tæve parret ved en hanhund i Østtyskland. Jeg fandt senere ud af, at hanhunden havde parret en anden tæve tidligere på dagen. Jeg har andre steder fået oplyst, at det er mest optimalt, hvis hanhunden maksimalt parrer hver anden dag, da sæden ellers ikke når at modne. Nu skal min tæve snart parres igen og jeg påtænker, at anvende samme hanhund.
Hvor ofte mener I, at en hanhund kan parre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hyppighed af parring.
  • #1   3. apr 2014 Jeg ved det ikke, men tror du at det var derfor hun kun fik 1 hvalp sidste år?

  • #2   3. apr 2014 Jeg ville ikke bruge samme han igen.


  • #3   3. apr 2014 Hun var drægtig med 4 hvalpe, ved ikke om det er hende eller hannen som er skyld i det lille kuld.
    Grunden til jeg overvejer samme han, er kvaliteten på den ene hvalp fra sidste kuld. Hun var den mest lovende hvalp jeg har haft, desværre døde hun også... smiley Vil gerne have én som hende igen...


  • #4   3. apr 2014 Du fik kun en hvalp og hvalpen døde?
    Underligt.

    Om du vil bruge samme han igen er jo nok en smagssag. Syntes dog ikke om at han parre mere end en tæve om dagen.


  • #5   3. apr 2014 Ja, men den hvalp døde senere, det havde ikke noget med hanhunden at gøre..., det var en dyrlægefejl som slog hende ihjel...

  • #6   3. apr 2014 Jeg synes ikke om at der har været en anden tæve først på dagen.

    Men dette med at den kun må parre hver anden dag for at sæden kan "modne" er ikke rigtig. Sæden behøver ikke at modne.
    Hvis det var sandt, så ville alle os som kører rigtig langt jo være tvunget til at bruge ekstra dage til parringen. Og hvem siger, at tæven stadig står på tredje dagen ?

    Det mest normale er at man parrer en dag og så parre dagen efter. Nogle parrer så både morgen og aften dagen efter hvis de kommer langvejs fra. Det gjorde jeg blandt andet da jeg fik parret i Belgien.

    At der kun var 4 hvalpe og de alle døde ville jeg nu ikke tillægge hannen, men nok nærmest tæven. Det kan også være at hundenes blodtyper ikke passer sammen og så dør hvalpene. Det er akkurat som hos mennesker. Man kan hellere ikke vide om der er noget galt med tæven.
    Men du ved forhåbentlig om hannen har lavet gode sunde hvalpe ? Eller om der aldrig er kommet noget ud af hans parringer.

    Jeg ville godt turde parre med samme han igen. Men hvis du mener at det er hannens skyld at det gik galt sidste gang så synes jeg da at det er dum at gentage parringen.

    Beslutningen er din og kun din. Jeg ønsker dig held og lykke med det.


  • #7   3. apr 2014 Har lige været til reproduktionsforedrag. Det er optimalt at parre hver 2. dag. Sæden produceres løbende og modner i bitestiklen. At parre flere tæver samme dag er ikke god etik. Der kan være mindre sædceller i de efterfølgende parringer, hvis de er meget tæt på hinanden. Desuden er der jo også en risiko for overførsel af sygdomme.

  • #8   3. apr 2014 Jeg parrer helst også kun hver 2. dag, men kører man til Tyskland, så parrer man jo den dag man ankommer og igen dagen efter, det sker der intet ved.
    At han har parret en anden tæve samme dag, er simpelthen dårlig stil af hanhundeejer. Der skal nok være noget frugtbart sæd, der kan befrugte ligesom du selv så. Det er som regel tæven der bestemmer størrelsen på kuldet, da det afhænger af mængden af æg der er klar til befrugtning, og det skulle være mærkeligt at der ikke skulle være bare f.eks 8 sædceller i sæden til befrugtning, selvom han har parret samme dag. Dermed mener jeg at jeg tror ikke på at sædkvaliteten bliver SÅ ringe at der ikke kommer hvalpe(når der også er parret tidligere på dagen), så skal hanhunden jo praktisk talt næsten være steril. Og i et normalt skud leverer han jo flere mia


  • #9   4. apr 2014 Hmm, tak for Jeres svar:-) Jeg tror han får en chance til!

  • #10   4. apr 2014 Husk herpes vaccine, og især hvis hanhunden lige har parret en anden, kunne det jo være årsagen til at det gik som det gik.
    Held og lykke med næste kuld, går selv her og venter på, at skulle parre den ene af mine tæver i næste uge. smiley


Kommentér på:
Hyppighed af parring.

Annonce