{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.545 visninger | Oprettet:

EFS og CCS ved cavalier? {{forumTopicSubject}}

hej, håber der er nogen der har forstand på det her smiley

jeg ved at EFS kan være "skjult", altså symptomer kan komme senere i livet. men udfra hvad jeg kan læse, er det sjældent at CCS er "skjult"

er der nogen som kan fortælle mig om hunde kan testes syge for CCS, uden at man har kunne se det på hunden?

der står således om sygdommene

EFS er en arvelig lidelse der første gang er beskrevet i 60'erne. Det er ikke kun Cavalier King Charles Spaniel den er beskrevet ved, men også ved Boxer, Dalmatiner, Sheltie, Skotte og Bischon Frisé.
Man kender ikke udbredelsen af sygdommen, men der rapporteres om flere og flere syge hunde. Også i Danmark har nogle hundeejere denne lidelse tæt inde på livet.
EFS viser sig oftes før 5 måneders alderen, men symptomerne kan vise sig ved alle aldersgrupper. Lidelsen viser sig ved begge køn og ved alle 4 farvevarianter.
Symptomerne på lidelsen kan være:
Tab af balance/koordinationsevne
Stiv/stikkende gang
Krumning af ryggen
Krampe i kæbemusklerne
Kramper/spasmer i bagpart/forparti
Problemer med at rejse sig.
Forskellen på epilepsi og EFS er, at hunden er ved bevidsthed under anfaldene, og det ikke umiddelbart virker til at hunden har smerter. Efter anfaldene er hunden stort set upåvirket.
De forskellige symptomer kan variere, og ses i både mildere og sværere grad.
Anfaldene udløses oftest ved ophidselse, stress, varme eller motion.
EFS kan ikke kureres, men nogle typer af epilepsimedicin kan have en lille effekt på anfaldenes hyppighed og sværhedsgrad.
Når man ser på avl og EFS, viser nedenstående de mulige udfald ved parringer:
Fri x Fri: Alle hvalpe vil være fri, hvalpene behøver ikke blive testet.
Fri x Bærer: 50% bærere og 50% frie
Fri x Syg: Alle hvalpe vil være bærere
Bærer x Bærer: 25% syge, 25 % fri og 50% bærere
Bærer x Syg: 50% bærere, 50% syge
Syg x Syg: Alle hvalpe vil være syge
Det anbefales at man ved parring kun bruger bærere sammen med frie, og at man tager de syge hunde ud af avlen.
Ideelt vil være fri x fri, da det giver et kuld hvalpe der med sikkerhed ikke bærer på sygdommen.
Curly Coat/Dry Eye Syndrome
CCS er en genfejl der nedarves recessivt, dvs. at begge forældre skal være bærer af genet før sygdommen opstår.
Sygdommen viser sig ved at hvalpene oftest ikke trives, den har en mærkelig pels der nærmest er bølget og fedtet at se på. Pelsen kan også virke normal, men mere grov. Pelsen ligner nærmest pelsen på en nyfødt kalv. Hvalpen vil desuden have underligt tørre øjne.
Der er hvalpe der på trods af sygdommen vil trives og blive voksne, men de vil døje med tørre øjne og meget tør, skællende hud.
Hunde med lidelsen producere ingen tårer, og det gør deres øjne ekstremt tørre og ømme. Deres hud er enormt tør og skællende, især på poterne, og det kan gøre det meget smertefuldt for hunden at stå og gå.
Lidelsen ser ud til at være unik for cavalier king charles spaniel, og størstedelen af de hunde der får diagnosen bliver aflivet.
Ser man på avl og CCS, vil udfaldene være ens med EFS.
Fri x Fri: Alle hvalpe vil være fri, hvalpene behøver ikke blive testet.
Fri x Bærer: 50% bærere og 50% frie
Fri x Syg: Alle hvalpe vil være bærere
Bærer x Bærer: 25% syge, 25 % fri og 50% bærere
Bærer x Syg: 50% bærere, 50% syge
Syg x Syg: Alle hvalpe vil være syge
Det anbefales at man ved parring kun bruger bærere sammen med frie, og at man tager de syge hunde ud af avlen.
Ideelt vil være fri x fri, da det giver et kuld hvalpe der med sikkerhed ikke bærer på sygdommen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  EFS og CCS ved cavalier?
  • #1   28. nov 2011 Så vidt jeg har hørt på bla ckcs klubben sundheds seminar så vil du kunne se at der er noget galt med hvalpen allerede ved fødsel hvis den er syg med ccs, og et liv kan være smertefuldt for dem da de ingen tåre har og huden vil være tør og kløende på dem.

  • #2   28. nov 2011 ok, det er også hvad jeg har kunne læse mig til :))
    men blev bare i tvivl, da jeg hørte om en der var testet syg for EFS uden ejer var klar over den var syg.


  • #3   28. nov 2011 Hvis man nu arbejder hele dagen kan hunden jo sagtens være syg med efs uden du opdager det, den kan jo realt få de anfald imens du er væk hjemmefra, og er det en der ikke får anfald så tit så skal man jo være heldig for at opdage dem.

  • #4   28. nov 2011 ja, det er rigtig, var bare i tvivl om CCS også kunne være skjult på den måde, men det ser det ikke ud til så.

    puha det er nervepirrende at vente på svar smiley


  • #5   28. nov 2011 ved du så, hvis man parre en fri og en bærer, tester man så hvalpene inden de bliver solgt, for hvem der er har arvet genet og hvem der ikke har? eller er det op til den nye ejer?

  • #6   29. nov 2011 Michelle det er jo op til dig selv om du vil teste eller ej inden du sælger, skal hvalpene bare sælges som hyggehund er det jo ikke nødvendigt at teste, men er det til nogen der vil udstille og evt opdrætte så vil det være en god ide at få dem testet.

    Personligt ville jeg klart vælge at teste inden salg for at vide hvem der er bærer og hvem der er fri. på den måde kan man også sætte som krav i en kontrakt at bærer kun må parres med fri osv...


  • #7   13. dec 2011 Michelle:

    Inden der opstår alt for store misforståelser:
    En Cavalier kan godt være genetisk testet for EFS og være "Genetisk syg" UDEN at den faktisk har symptomerne. MEN den må ikke anvendes i avl.

    Hvis man parrer en fri med en bærer, vil der statisitik være bærere i mellem. Hvis de ikke skal anvendes i avl, er der ingen grund til test, for de kan ikke blive "syge af EFS".

    Hvis det er planen at en/flere hvalpe skal anvendes i avl, er det en god idé at teste. En DNA-test kan tages, når hvalpen/-en er chippet. Så vidt jeg ved vil chipperne tidligst chippe ved 4-ugers alderen.


  • #8   13. dec 2011 ja ved godt de kan være syge med EFS uden at vise symptomer, men mere om det også kunne ske ved CCS.
    grunden til jeg spurgte var fordi min tæve havde fået et kuld hvalpe inden hun blev testet, og var bange for at nogen af vores hvalpe kunne være syge, men hun er testet FRI for begge, så ingen grund til bekymring mere smiley


Kommentér på:
EFS og CCS ved cavalier?

Annonce