{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.115 visninger | Oprettet:

Cavalier ? {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Jeg er i gang med at prøve at finde ud af vilken hund jeg en gang skal have og en af dem jeg har kigget en del på er Cavalieren.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre om alle fordelene og ulemperne ved cavalieren så kom endelig med alt jeres viden :o)
hvad vejer de ca
hvor meget pelspleje kræver de
Jeg synes jeg kan læse mig fra til på dkk´s hjemme side at forældrene skal testet for CCS, EFS og Endocardiose
er der andre ting de skal være chekket for?

men ja kom endelig med alt jeres vide og afaring
gode som dårlige


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cavalier ?
  • #1   17. feb 2012 Mange cavaliere har dårligt hjerte - rigtig mange endda. Pelsplejen er middel efter min mening. Deres ører skal man være meget obs på, at de filtrer utrolig nemt. Efter en tur i skoven skal en børstetur til. smiley De får som du nok ved, nogle lange faner ved mave og forben, som også lige skal børstes lidt. Vægtklassen er omkring 6-8 kg. Max 8 kg!

    Her er et lille link: http://www.gipote.dk/racehunde/59-Cavalier-King-Charles-spaniel


  • #2   17. feb 2012 jeg syntes de skal være testet for patella og øjenlyst også smiley

    og ja, cavalier er er bare en god hund. jeg skal aldrig eje en anden race smiley


  • #3   17. feb 2012 mange tak begge to
    hvor ofte børster i og kan man eventuelt holde dem i en kort klip?
    er det nok at børste en gang i ugen og så når man lige kan se det trænger?
    8 kg okey jeg troede faktis det var 10 kg
    jeg vil sige der er to ting der gør at jeg er lidt uskiier på at cavalieren er noget for mig det er pelsplejen og så kan jeg ikke blive enig med mig selv om jeg syndtes den er for stor eller den lige går and :o/


  • #4   17. feb 2012 Michelle.
    døjer de med pl og øjn sygdomme siden du skriver det ?


  • #5   17. feb 2012 Ulempen er helt klart at den har været en moderace i flere år nu og det er aldrig positivt for nogen race. Der bliver avlet på alt der bare ligner en cavalier og det går ud over både fysikken og mentaliteten.

    Så køb ved en god opdrætter der ligger vægt på sundheden.


  • #6   17. feb 2012 jeg børster en gang om ugen, sådan helt igennem. og så eller hvis jeg kan se ørene lige trænger.
    jeg syntes ikke en cavalier er en stor hund. de er nemme at have med.
    der findes også de store, har set dem helt op til 15 kilo. men dette er ikke op til standarten.
    ja de kan døje med pl og øjensygdomme. så det syntes jeg helt klart man skal teste dem for også.


  • #7   17. feb 2012 Anne Julie
    ja det er så aveligt når der bare bliver avlet på alt :o(
    jeg vil bestemt sikre mig så godt som muligt og finde en god opdratter hvis det bliver denne race :o)
    Jeg har kig på 6-7 forskellige racer så lige nu prøver jeg på at få så meget veden om være inkel så jeg kan tage en så godt beslytning som mulig om vilken race det skal være :o)


  • #8   17. feb 2012 Jeg skal gøre mit bedste for at være kritisk på en race, som jeg bare kan forelske mig i igen og igen og igen. XD
    Jeg var med på en kigger i søndags til DKK udstillingen i Fredericia, og der er virkelig mange cavalierer med forskellige træk, men der forelskede jeg mig igen, igen, igen i racen. smiley

    Men lad mig se:
    Det er ikke unormalt for en cavalier-han at ligge på 8-10 kilo, mens hunnnerne, som Mor til Putterhunden skriver, skal ikke komme op over 8.

    Angående pelsen, så vil jeg også mene at det er en middel pels.
    Mine er ikke udstillings-hunde, men derimod dyrker jeg rally-lydighed med dem, så jeg klipper ørerne lidt kortere samt korter pelsen på numsen og klipper fanerne på benene korte og bryst-pelsen.
    Halen lader jeg nogenlunde være som den er.
    Det giver et meget hvalpet look, men de mister også den elegence der er i en cavalier med lange, flotte og fyldige faner.
    Men det er tilgengæld utrolig praktisk. At give dem en god børste tur hver anden dag, så reducerer man også fældningen en hel del.
    Børster man dem ikke så ofte, så er det bare støvsugeren der lige skal svinges lidt hyppigere.

    Derudover...

    ulemper:
    Cavalieren kan godt være en lidt pylret hund. Dette skal IKKE sammenlignes med en nervøs hund, for det er de IKKE! Men når Almunia f.eks. skal have vaccine, så giver hun lige den klassiske cavalier "hyl" og det bliver kommenteret hver gang ved Dyrlægen med et grin og en kommentar som "haha, en typisk cavalier".

    Cavalieren er en pleaser race. Dvs den kan godt lide at behage sin flokfører. Så vil man have en mere stædig race så er det ikke cavalieren man skal have.

    Og så er den største ulempe ved cavalieren nok sundheden. Heldigvis er der megen fokus på dette bl.a. ved DKK, og der bliver gjort en kæmpe indsats for at høje levealderen og sundheden indenfor racen.
    Men derfor er det også ekstra vigtigt at kigge sig grundigt for når man kigger efter en hvalp. Det er vigtigt forældrene som minimum er EFS og CCS DNA testet samt hjertescannet.
    Herefter er det vigtigt at kigge på forældrenes resultater og kombinationen af disse resultater, samt hvad tankerne bag den enkelte parring er.


    Hov... nu kom jeg lidt væk fra det med fordele og ulemper...

    Mere havde jeg ikke lige til ulemper...

    Fordele:

    Racen er en meget blid, familie-venlig, børne-venlig, trænings-venlig og social race!!!
    De har en størrelse og kropsbygning der gør, at de er fleksible til transport (tasker, cykelkurve osv) men samtidig ikke så små at man kan give dem en kæmpe krammer og ligge hovedet på maven af den og bruge den som hovedpude. smiley

    De har et motionsbehov der passer godt ind i en almindelig hverdag. Naturligvis kræver de daglig fysisk motion, det er jo en hund(!) og også gerne mental-træning f.eks. via aktivitetslegetøj eller små træningsøvelser.
    Du får hurtigt en glad, afbalanceret hund ved at motionere og stimulere hunden som beskrevet ovenover.


    De ti gode ting ved cavalieren jeg skriver om, kan du også læse på min hjemmeside under "generel info" og herefter "info om racen".

    ( www.kennel-joydevie.dk )


  • #9   17. feb 2012 Michelle. igen mange tak for dit svar jeg vil lige skrive pl og øjen lyst ned så jeg også har det med,
    jeg syndtes også 8 kg og der under kan gå ande vil helst ikke have en støre og tunger hund
    jeg har ingen bil så det er vigtig at jeg kan tage den med i en bus og der er en lille hund altså nemmer at have med end en store en :o)


  • #10   17. feb 2012 Karina
    Mange tak uu ja det er lige de ting du skriver at cavalieren er en af de racer jeg virkelig har kig på :o)
    det lyder rigtig godt men kan klippe dem så det bliver lidt mere praktis :o)

    jeg regner med at jeg kan tilbyde
    20 min gå tur om morgen
    ½ time om formidagen/eftermidagen
    20 min. om aften
    og så alle de have ture den skulle have lyst til
    og så leg og triks eller akvitetslegetøj

    jeg er førtidapansionist så er stort sted hjemme vær dag
    hvis jeg kommer i skånejob bliver det højst 3 dage i ugen i tre timer


  • #11   17. feb 2012
    Har man først forelsket sig i denne race, er der ingen vej tilbage smiley

    Jeg har selvfølgelig også lidt svær ved at være kritisk, men så lad mig i stedet dele alt det gode (hold op der er meget) smiley

    Ja det er rigtig racen er desværre plaget af en masse sygdomme, men find en dygtig opdrætter med tavle, så burde det ikke være noget problem.

    Jeg synes personligt det er verdens mest charmerende hund. Som allerede skrevet så er cavalieren en rigtig lille pleaser som vil følge dig i tyk og tyndt - når du går på toilet vente den pænt udenfor til du er færdig, når du laver mad skal den personlig nok sørge for at gøre dit gulv rent, når du er stresset skal hunden nok sørge for at få dig til at slappe af (en af effekterne ved de stor våde brune øjne). Er du trist, ked af det, sur eller bare ensom, så skal cavalieren nok hygge om dig på bedste vis.. smiley

    Cavalieren er på ingen måder en vagt hund, men til gengæld så tager den pænt i mod alle dine gæster, sørger for de er underholdt og charmere alle på 2 min smiley

    Ja cavalieren er en piv-skid, og man kan lyn hurtig tror man har voldt den kæmpe skade over ingenting.. men det er bare noget de finder på.. den har fra naturens side besluttet sig at drage nytte af sit nuttede lille ansigt og mange pivelyde.. så ha' en stort skab klar med lækre godbider, for det koster smiley

    Min Cavalier sætter smilet på mig hver morgen, og jo tættere jeg kommer på hjem om eftermiddagen jo hurtigere går jeg - for jeg glæder mig så meget til at kramme min hund smiley Hun er om nogen en sand ven for livet, og jeg vil ikke bytte hende for noget som helst smiley

    Det lyder til at du har rigelig med tid til at passe sådan en hund smiley Jeg har selv et 8-16 job 5 dage om ugen, og det er intet problem..


  • #12   17. feb 2012 suk ja det lyder godt nok til at være en rigtig dejlig race :o)
    hvad er beste at have få en ny begynder en tæve eller and hund ?
    og ja det med det pelsplege skal jeg have fundet ud af om jeg tror jeg kan overskue få ellers dur det jo ikke med en cavalie.

    jeg har en main coon blaning som skal børstet en gang i ugen men da han bestemt ikke bryder sig om det er ret vanskelig og trætnene,

    vil så nødig ende op med at stå med to dyr der kræver en masse overskud for at man kan få dem børstet fordi de ikke vil sammen arbejde :o(

    noget andet jeg har tænkt på er man virkelig nøde til at være oppe i den pris klasse der heddrer 10,000 og der op over for at få en hund der er sund og hvor forældrene er chekket for det de skal ?


  • #13   17. feb 2012 Først ja en cavalier er en fantastisk hund.

    Jeg børster mine 1 gang om ugen og det er altså nok her, jeg klipper IKKE mine, ja du skal være obs på sundheden dvs hjerte dna, øjne og knæ og så skal du altså op i de 10000 kr i pris, det koster de med DKK bog, str ja hanner 8-10 kg tæver omkring de 8 kg.

    Jeg synes nu ikke de er specialt pyldrede mine er i hvert fald ikke, det er en meget kærlig og glad hund som er nem at have med rundt.

    Jeg udstiller min dreng og elsker det.

    Men om du skal vælge han eller tæve ja det er jo en smagssag, lige inden for cavalieren er der altså ikke den store forskel på det ene eller andet køn når det gælder sind osv smiley


  • #14   17. feb 2012 Nadja
    okey mange tak :o)


  • #15   17. feb 2012 Det er svært at sige om det med pelsplejen er meget... det er jo individuelt hvar vi hver især vil kategorisere som "meget.
    Det med pelsplejen er jo et spørgsmål om træning. His du ikke træner og vender hunden til pelspleje på en positiv måde, ja så kan det hurtigt blive en tids- og energikrævende omgang.

    Men hvis en cavalier ikke får den rette pelspleje, så kommer det altså til at filtre og hunden får knuder... og de gør ondt på den.

    Så det er bestemt et punkt man skal være indstillet på at gøre den smule det kræver (Nu siger jeg smule, fordi JEG ikke synes det er meget, men igen: det er jo individuelt)

    Og jo: det er prisklassen du skal op i for at få forældre der er alsgodkendt, så du kan bruge stamtavlen som det vigtige redskab det er, til at kigge på anernes sundhed.



    Et lidt mere generelt råd: nu ved jeg ikke hvad det er for 6-7 andre racer du har i tankerne, men med det motionsniveau du kan tilbyde en hund så vil min anbefaling bestemt være kun at kigge i kategorien "selskabshunde" og ikke kigge i nogle af de andre grupper som alle er jagthunde af forskellig art.
    se eventuelt her www.hundeleksikon.dk


  • #16   17. feb 2012 Silje er en pyller-prut og ved dyrlægen er hun ikke glad for nålene. smiley Jeg børster Silje hveranden dag for at undgå de fæle pelsknuder der kan dannes især ved ørerne, sådan en har vi lige haft og den er ikke sjov.

  • #17   17. feb 2012 Karina
    mange tak igen :o)
    kan høre det er lidt lige som men min kat så jeg var desvære ikke god nok til at træne med ham helt fra starten plus han har haft nogen volsomme mave problemer så den dag i dag bryder han sig bestem ikke om at blive rørt på maven, så der er jeg nød til at klippe hans pels kort for at det ikke går i filter det har jeg prøvet en gang hvor det var tæt på at der gik hul på hans hud det skal han aldrig prøve igen :o( selv det at klippe ham under maven er en kamp, så ja jeg er ret usikker på om det skal være en cavalier
    jeg har aldrig haft hund før så føler virkelig jeg står på bar bund og ja jeg ved ikke om jeg kan finder ud af at lære en hund at blive børstet :o/

    det er kun selvskabshunde jeg har kig på :o)


  • #19   17. feb 2012 Snak evt med hende her, hun har nogle meget fine racetypiske cavaer der ikke er shetlandspony str. hvilket man ellers desværre ser lidt for meget synes jeg...

    www.murnley.dk


  • #20   17. feb 2012 Mange tak begge to :o)

    sad lige og tænkte på er det muliget at få en unghund eller ældre hunde inde for denne race ?
    tænker bare lidt på at når jeg nu er så grøn her i hunde verden kunne en hvalp måske være en forstor mund fuld
    tror jeg konstant ville være nervøs for at gøre noget forker :o(


Kommentér på:
Cavalier ?

Annonce