{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.630 visninger | Oprettet:

Ikke enig med dyrlægen? {{forumTopicSubject}}

Ja, Lilo er blevet drægtig (planlagt) og vi var til scanning og røntgen i dag, der er i hvert 3 tre meget livlige vapser i hende og det er skønt! smiley

For ikke at få startet diskussioner og advarsler HAR jeg altså sat mig ind i avl, Lilo ER en blanding (chihuahua/dværgpinscher) og far er chihuahua (stamtavle) begge testet fri for patella og Lilo har 15 dage før parring fået sin vaccination/sundhedstjek og blev tjekket en ekstra gang for patella. Jeg har allerede en (muligvis) to der har skrevet sig på "venteliste" og håber på at kunne overtale manden til at beholde en selv!

Men men men! Nu kommer mit spørgsmål for jeg var ikke enig med dyrlægen omkring de ting jeg har læst både herinde og i de bøger (pdf'er) jeg har læst omkring avl og hvalpe.
Jeg bragte både kalkchok/livmodersammentrækkende indsprøjtning på banen efter fødsel, men det var hun ikke enig i.

Hun svarede at hun helst ville vente et par dage med at tilse mor og hvalpe når de var faldet godt til, og at kalkchok var MEGET sjældent og ofte kun ses hos køer der producerer en masse mælk.
Se her er det jo jeg er en smule skeptisk når jeg læser rundt om på nettet synes jeg tit man hører om kalkchok især hos små hunde. Desuden ville jeg da være mere tryg ved at få en dyrlæge ud og tilse hvalpe, samt give indsprøjtning relativ kort tid efter fødslen, da det er min første gang.

Jeg har egentlig været godt tilfreds med min dyrlæge, men har så aldrig skulle bruge personen til andet end sundhedstjek og vacciner...
Hvad synes I? Skal jeg evt. tage kontakt til en helt anden dyrlæge? Jeg vil bare på ingen måde føle at jeg "tager chancen" med hverken min tæve eller hvalpekuldet og er (selvfølgelig) fuldkommen ligeglad med pengene!

I får lige billederne fra scanningen og så min store tøs smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ikke enig med dyrlægen?
  • #1   21. mar 2013 Rygrad

    profilbillede
  • #2   21. mar 2013 Lilo

    profilbillede
  • #3   21. mar 2013 Jeg får aldrig tjekket mor og hvalpe medmindre der er noget galt. Jeg synes du skal lytte til din dyrlæge.
    En normal sund hund kan sagtens klare en fødsel og hvalpe. Selvfølgelig skal man have dyrlægen klar på sidelinien, hvis alt ikke går efter bogen.
    Hvis du har mulighed for at have en garvet opdrætter i baghånden er det også guld værd


  • #4   21. mar 2013 Har ikke noget og sige til indlægget (:
    Men tillykke med hende og håber alt går vel (:


  • #5   21. mar 2013 Anette
    Mange tak for dit indlæg! Jeg kan jo så "trøste" mig med at min dyrlæge faktisk har 24 timers service og at jeg skal bare skal betale ekstra gebyrer for at få hende herud.
    Nu blev jeg bare så skræmt af at høre en masse skrækhistorier! Jeg kendte engang en opdrætter som boede her i byen men hun er desværre flyttet langt væk, synes jeg har læst meget - men der er mange der er lidt uenige. Men ja det ville være fedt at have en i baghånden!

    Har også overvejet at oprette fødselstråd når tiden kommer, da der jo er mange garvede herinde også der altid står klar med råd og vejledning! Dejligt! smiley

    Lise
    Mange tak! Vi glæder os herhjemme smiley


  • #6   21. mar 2013 jeg synes du skal følge dine egne fornemmelser, for det vil gøre dig tryg og dermed er du den bedste hjælper og støtte for din hund ... uanset hvad dyrlægen mener, så vil hun vel ikke sige at hun IKKE vil komme hvos det er det du beder hende om og BETALER hende for ... så er det dig der bestemmer tidspunktet.... kan du ikke få dig selv til at sige til hende at du gerne vil at I gør hvad du føler er rigtigst, så ville jeg finde anden dyrlæge ...

  • #7   21. mar 2013 Jeg er enig med din dyrlæge. Medmindre tæven ikke bliver ren, altså ikke føder efterbyrden, så er der ingen grund til at udsætte hende for stress og hvalpene for smittefare ved at bringe dem til klinikken. Fodrer du din tæve med et godt hvalpefoder og er kuldet ikke meget stort, så er risikoen for kalkchok minimal, ligesom det som oftest også først indtræffer efter 3. uge, hvor hvalpenes behov for mælk er stort.
    Sammentrækkende er heller ikke risikofrit, idet sammentrækningen derved kan foregå for hurtigt, livmoderen kan lukke sig om en ufødt hvalp eller efterbyrd og derved sprænges. Så lad naturen gå sin gang, og grib kun ind ved behov.


  • #8   21. mar 2013 Mange tak for indlæg!
    Det beroliger mig godt! Jeg havde så tiltænkt at dyrlægen kommer ud hos OS ved problemer (hun har nemlig sådan en dejlig service)

    Lilo har være på Royal Canin Starter i omkring 2 uger nu hvor hun får den næring og energi hun skal have, så det er jeg såmænd ikke så bekymret for. Jeg var glad for at hun får 3 hvalpe som ikke er for lidt og heller ikke for voldsomt, men der kan jo godt "gemme" sig nogle, dog er jeg glad for at vide der i hvert fald er mindst 3 så jeg ved at jeg skal slå alarm hvis processen stopper ved 2 hvalpe.


  • #9   21. mar 2013 hanne m
    Jeg er rimelig tryg ved at hun er 15-20 min væk fra os her i Taastrup så det er jo dejligt tæt på.. Tror bare jeg er så nervøs grundet de skrækhistorier og havde bare en fornemmelsen af at de "fleste" gav kalkindsprøjtninger til hunden bagefter


  • #10   21. mar 2013 Hej Maria stort tillykke smiley godt du ikke er helt enig med din dyrlæge, at du selv tager stilling. Min mors hund fik kalkchok hver gang hun fik hvalpe. Hvis de ikke hurtig får hjælp, kan den død

  • #11   21. mar 2013 Næh, jeg har aldrig gjort det, og jeg har haft kuld på både 10 og 12 hvalpe. Men jeg "kampfodrede" tæven under hele drægtigheden og efter fødslen, hvor hun også åd uanede mængder af rå kylling.

  • #12   21. mar 2013 Marietta -bare sådan et måske uvidende spørgsmål i ren nysgerrighed: hvorfor rå kylling?

  • #13   21. mar 2013 marianne T
    Mange tak! smiley
    Præcis sådanne historier hylder mig helt ud af den smiley Som hanne m så fint skriver kan jeg jo i princippet ringe når jeg vil og så betale for den service og få hende ud så jeg føler mig tryg!


  • #14   21. mar 2013 He he Michelle, fordi hun elsker det! Æder rub og stub og får derved også en hel del kalcium, som optages meget bedre end "tilsat".

  • #15   21. mar 2013 Marietta -ok. Tænkte at kylling måske havde særlige fordele i forhold til diverse andet man kunne have givet af kød smiley

    Men ja, hvis vovse synes det er lækkert er det jo osse grund nok, når de skal bruge så meget krudt på hvalpene smiley


  • #16   21. mar 2013 Næh, tror jeg såmænd ikke, men maven kan være lidt løs de første dage efter fødslen, og appetitten begrænset, så efter en portion hvalpefoder glider en kvart kylling alligevel også ned, og det 3-4 gange om dagen. Ligesom jeg bruger kyllingekøller som snacks under fødslen, så hun hele tiden har masser af kræfter.

  • #18   21. mar 2013 pia h
    nej det var såmænd ikke for at prøve at forebygge flere uger før, jeg synes bare tit man hører om at folk får dyrlæger ud efter fødslen og så får tæven en kalkindsprøjtning


  • #20   21. mar 2013 Jeg har kun oplevet kalk chok en gang - jeg tror mere det er undtagelsen end reglen.
    Så lyt du bare til din dyrlæge - og held og lykke frem over smiley


  • #21   22. mar 2013 Mange tak for svar! smiley det gør mig også lidt mere tryg at hun er så tæt på og godt kan komme ud til os!

  • #22   22. mar 2013 En helt anden ting som dyrlægen sagde var at Lilo helst ikke selv skulle bide navlestrengen over fordi munden er fuld af bakterier så det skulle jeg helst gøre...
    Af hvad jeg har læst skal naturen gå sin gang og at man kun skal blande sig ang. dette hvis tæven bider navlestrengen for kort og sætte klemme/tråd på.
    Hvad har I gjort?


  • #23   22. mar 2013 Ladet tæven ordne det hvis hun kan. Tænk på hvad de gør i naturen - så går du sjældent fejl.

  • #24   22. mar 2013 Fætter Karin
    Ja det tænkte jeg nok, synes heller ikk jeg har hørt om nogen som selv klippede navlestrengen over på hvalpene


  • #25   22. mar 2013 Jeg vil også sige at kalkchok ikke er ret almindelig, ja det forekommer men, altså ikke såååå ofte. Og når du fodrer din tæve med et ordentligt foder, burde det ikke at være et problem. Og skulle den ske at få det, så har man altså reaktionstid, inden den kradser af. Dvs den dør alstå ikke på 10 min.
    Jeg ville også lytte til dyrlægen, og tilkalde hende hvis det bliver nødvendigt.


  • #27   22. mar 2013 Isabelle
    Hvad bliver der brugt til at tjekke om der er en ekstra hvalp? Er det scanning eller føler dyrlægen på maven?

    Mange tak for dit indlæg Lykke, jeg håber da helt klart også Naturen går sin gang og at alt nok skal gå fint! Hvad med navlestrengen? Har du hørt om at man klipper den i stedet for at lade hunden bide den over?


  • #29   22. mar 2013 Jeg tager afsted hver gang og får tæven tjekket igennem for om der skulle være flere, og derefter får hun en sammentræknings sprøjte og en kalksprøjte. En enkelt gang fik hun også noget en sprøjte antibiotika, da hun havde haft noget mærkligt farvet der kom ud af hende efter hun havde født.

    Ja så tjekker dyrlægen også alle hvalpene igennem, for ganespalte osv.

    Det føler jeg mig tryg ved, så det bliver jeg ved med. Har ikke haft nogle der stressede voldsomt ved at være ved dyrlægen...


  • #30   22. mar 2013 En grå schæfer
    Okay smiley dyrlægen nævnte bare "et par dage efter" har nok tænkt mig at skulle tage til dyrlægen dagen efter hvis alt forløber godt smiley


  • #31   22. mar 2013 Scanning og røntgen af hvalpene.
    Hvor tæt er hun på fødsel.

    Vi har altid ordnet navlestrengene selv. Så ved vi det er gjort og tingene er i orden.


  • #32   22. mar 2013 Jackie
    Jeg tænker også at jeg gerne vil få dem alle tjekket igennem senest 24 timer efter fødsel... Men hvis hun føder om natten kan jeg godt vente til næste morgen med at få hende tjekket, synes bare der er SÅ mange chok og skræk historier


  • #33   22. mar 2013 Peter F
    I dag er hun så på 50. Dagen, okay spændende bruger I så nogle specielle klemmer eller tråd til at lukke af? Synes bare ikke jeg havde hørt om at opdrættere selv klippede dem over men det gør I jo så smiley dejligt at høre fra forskellige


  • #34   22. mar 2013 Ved det sidste kuld fik vi lavet en sen scanning ( 7 uger), og det er ikke et godt tidspunkt at scanne.
    Hvalpene er så store at de kan blive svære at se allesammen.
    Livmoderen er udvidet meget, og hvalpe kan gemme sig under ribbenene. Her kan de ikke ses på en scanning.
    Bedste tidspunkt for en scanning er omkrign 4 uger.
    Røntgen kan først bruges i de sidste uger før fødsel. Og vores dyrlæge er holdt op med at bruge røntgen. Alt andet lige er stråler usundt for hunden.


  • #35   22. mar 2013 Vi har en klemsaks og så klipper vi navlestrengen over med en lidt sløv saks. Det gør de fleste vi kender.

  • #36   22. mar 2013 Peter
    Super! Jeg skal lige have skrevet en klemsaks på min liste så smiley en sløv saks har vi!
    Vi kunne snildt se de 3 af hvalpene på scannigen og der var måske en 4. Men som du selv nævner kan de jo gemme sig! Vi fik taget røntgen men der var det ærligt talt slet ikke til at kunne se ordentligt.. Vi kunne i hvert fald ikke spotte de 3 hvalpe vi ved der er, så der kan jo snildt komme en ekstra overraskelse! Dyrlægen tilbød vi kunne lave røntgen igen lige op til fødsel, men det takkede jeg pænt nej til


  • #37   22. mar 2013 jeg er så en af dem der få dyrlægen ud efter fødsel og han og jeg er enig om at give vesammentrækkende og kalk. Begge dele for at være sikre på at alt er ude af tæven, her tænker jeg ikke bare en hel hvalp eller moderkage, men der kan også sidde rester.

    tilgengæld tjekker han kun på afstand hvalpene, for ikke at stresse tæven med at gå ind og rode med hendes hvalpe.

    her lader vi tæven bide navlestrengen over, hvis det ser rigtigt ud, nogle gange har vi taget over, hvis hun fx vil bide navlestrengen af for tæt på maven.

    nej jeg synes også det er lidt i overkanten med både scanning og røntgen, det er to ting der bliver brugt på to forskellige tidspunkter af drægtigheden

    husk både mor og hvalpe skal have ormekur

    du har to hunde, kan jeg se....sørg endelig for at den anden hund ikke kan komme i nærheden af mor og hvalpe...morhunden kan blive meget uselskabelig og der er tilfælde hvor udgangen af forløbet er blevet drabeligt.
    hvis de to hunde først er blevet uvenner, er det ikke sikkert de kan gå sammen mere


  • #38   22. mar 2013 connie
    Nu var det mere fordi vi ville tjekke om vi kunne se om der lå hvalpe andre steder vi ikke kom til at se ved scanning smiley
    Det var dyrlægen som foreslog det og til samme pris som ved alm. scanning som jeg havde bestilt.

    Jeg overvejer om jeg kke skal prøve at se hvordan hun klarer at bide navlestrengen over og så evt. overtage hvis hun bider for kort...

    Lilo fik ormekur før parringen, min dyrlæge anbefalede ikke at få ormekur imens hun var drægtig..


  • #39   22. mar 2013 connie
    Kiyoh får et andet rum for sig selv med børnegitter

    Jeg er hjemme under fødsel og mange uger efter også så jeg også kan holde øje


  • #40   22. mar 2013 hvalpe og tæve skal have ormekur, når hvalpene er ca 2-3 uger og ofte en eller to gange mere alt efter produkt.

    jeg giver tæven en ormekur 14 dage inden fødsel, men jeg ved godt der er delte meninger omkring om man skal give drægtige tæver ormekure.

    hvis du sidder hos hende og holder øje og ellers har de forskellige hjælpemidler der skal til indenfor rækkevidde, synes jeg nu også du skal lade hende gøre så meget som muligt selv.

    der er stor forskel på hvor meget tæven synes man skal blande sig.
    min gamle Jowina var meget bestemt i den retning, hun har engang trukket en hvalp ud af hånden på mig, som jeg var ved at tørre - imens hun fødte nr. 3 smiley


  • #41   22. mar 2013 Haha bestemt lille dame så smiley Nu aner jeg jo ikke hvordan hun vil reagere men hun er en MEGET renlig, har f.eks. aldrig set blod/udflåd hos hende i løbetiden og hun vasker altid storebror smiley

    Men ja ormekuren efter er jeg helt enig i, havde nemlig også hørt delte meninger omkring ormekur i drægtigheden og valgte så at følge dyrlægens råd


  • #42   22. mar 2013 Vi fik vores dyrlæge ud,til barselsbesøg til middag,som vi havde haft fødsel om morgenen,det var ren hygge,men hun undersøgte da både hvalpe og mor,drak kaffe og hyggede og selvfølgelig ud over hyggen var det meget betryggende og som hun sagde,som dyrlæge vil jeg hellere komme en gang for meget end en gang for lidt,vi fik i øvrigt aldrig nogen regning.

  • #43   22. mar 2013 nu med en...
    Hold da op en dejlig dyrlæge! smiley
    Jeg er nået frem til at jeg gerne vil have dem tjekket inden 24 timer efter en veloverstået fødsel, også selvom det kun er på afstand med hvalpene


  • #44   22. mar 2013 Hvis tæven ikke har problemer med det, så ville jeg have dyrlægen til at checke hvalpene også. Vi har ikke problemer med vores tæver med hensyn til at ordne hvalpene, men der er måske forskel mellem racerned med temperament.

    Jeg kan ikke se nogen ide i at lade tæven ordne tingene selv. Vi pakker stille og roligt hvalpene ud, fjerner slim i halsen med en lille øresprøjte, ordner navlestreng og gnubber hvalpene igennem med et håndklæde.
    Det fungerer fint.


  • #45   22. mar 2013 Maria: jeg lader tæven gøre det selv, hvis den vil, det er jo naturens gang, så hvis det er blander jeg mig mindst muligt.

  • #46   22. mar 2013 Jeg må indrømme, at jeg egentlig ikke forstår din dyrlæge,hun checker jo også om alt er kommet ud af tæven,resterende moderkage og om alle hvalpe er kommet ud, og om hvalpene er ok og fx ikke har ganespalte,kort sagt,et totalt check,så rent fagligt er det også en god ting,at dyrlægen lige gennemgår tæve og hvalpe,så jeg forstår hende overhovedet ikke.

  • #47   22. mar 2013 nu med en....
    Det er jo også lige DET jeg tænker? Jeg synes det er mærkeligt at jeg skal "vente et par dage"

    Jeg er som sagt kommet frem til at dyrlægen bliver kontaktet senes 24 timer efter fødselen så hun kan tjekke det hele.


  • #48   22. mar 2013 Jeg aner intet om avl og hundefødsler, men min intutition siger mig, at jeg ville få dyrlægen ud til et tjek. Føder den om natten, ville jeg ringe når de åbnede, og aftale et tidspunkt, og føder den om dagen ville jeg ringe når den var ved at være færdig.
    Jeg ville slet ikke bryde mig om, at dyrlægen ikke tilså morhund og hvalpe. Især når det er din første gang smiley

    En mere erfaren opdrætter, har jo lidt mere kontrol over sagerne.

    og så vil jeg som udgangspunkt sige at hvis du ikke føler dig helt enig med din dyrlæge, kan du jo ALTID ringe til en anden smiley Kemi er en vigtig ting synes jeg smiley


  • #49   22. mar 2013 Anja
    Som skrevet har jeg været tilfreds hele tiden med min dyrlæge, MEN jeg har jo så også "kun" fået sundhedstjek/vacciner/tjek af patella. Aldrig noget alvorligt, jeg har dog fået et nr. til en dyrlæge i nærheden hvis jeg skulle være i tvivl om noget...

    Men som skrevet overfor skal jeg stadig have lavet et tjek efter fødsel


  • #51   23. mar 2013 hold da op Isabella

    4 hvalpe mere og så efter så lang tid - det var dog utroligt


  • #52   23. mar 2013 Isabella
    Hold da op! Jeg regnede også med at der blev følt på maven, det var mere at der ikke sad en fast som ikke var kommet ud..


  • #53   24. mar 2013 Maria D:
    hvornår har du beregnet fødsel? Bliver jo snart lidt nysgerrig efter hvordan forløbet bliver,hvad dyrlægen sagde og ikke mindst hvor mange hvalpe der kom smiley


  • #54   24. mar 2013 Onsdag D. 3 april er hun på 63. Dagen! Jeg regner med at lave en fødeselstråd smiley men de er godt nok aktive de små, der er især en som sparker rigtig meget i mavsen
    Vi fik scannet 3 stk. Men har på fornemmelsen at der gemmer sig en 4. Vaps smiley


  • #55   24. mar 2013 Det lyder spændende,jeg håber Lilo får en rigtig god fødsel uden komplikationer og et godt efterforløb,afventer en ny tråd smiley

  • #57   24. mar 2013 Tillykke!!
    Vi har aldrig fået dyrlægen ud eller taget afsted med vores tæve/nyfødte for tjek. Vi kigger selvfølgelig hvalpene igennem for ganespalte osv og ser after at alle moderkager er ude. Er alt vel, ser jeg ingen grund til at stresse tæven.
    Vores dyrlægen (som selv er en endog meget erfaren opdrætter) synes heller ikke der er grund til det medmindre man er i tvivl om antal moderkager eller problemer med hvalpene.
    Vi afnavler også selv med en pean (klemsaks) og sløv saks og jeg åbner også lige posen og suger. Ellers får tæven lov at pille hinder af, slikke rene, spise moderkager mv:-)


  • #58   24. mar 2013 Det bliver SÅ spændende! Kæresten har pt. påskeferie og jeg afslutter min praktik på onsdag. Så jeg har faktisk fri indtil jeg skal aflevere hovedopgave og lige til en eksamen, så det er bare SKØNT! Det var også derfor at "det skulle være nu", havde besluttet mig for at hvis Lilo gik tom så skulle hun IKKE have hvalpe og vi fik også "kun" gennemført en enkelt parring i løbetiden - det var nu så mest grundet sygdom. Så jeg tænkte er den der, så er den der smiley

    Isabelle
    Jeg synes stadig det er HELT vildt??? 1½ DØGN efter? Havde hun ikke mén efter den lange fødsel? Hun stoppede måske bare helt og så gik i gang igen?

    louise
    Nu er det bare første gang, så jeg vil gerne have en erfaren dyrlæge med på sidelinjen efter fødselen smiley


  • #59   24. mar 2013 Det har jeg da helt respekt for:-)

  • #60   24. mar 2013 Louise
    Men jeg kan sagtens forstå som opdrætter at man 100% ved hvilke signaler og ting man skal kigge efter og derfor ikke har brug for dyrlæge hvis alt går efter bogen smiley


  • #61   25. mar 2013 Jeg tror det handler om mavefornemmelse og at kende sin tæve. Du mærker hurtigt hvis noget er galt og så er det bare dyrlægen. Hvis alle hvalpe er kommet ud samt alle moderkager, så skulle der ikke være nogen ko på isen. Hvalpene skal selvfølgelig lige tjekkes for ganespalte med det kan du selv se og føle. Måske din race har nogle skavanker de kan fødes med hyppigere end andre racer og så er det selvfølgelig vigtigt at være ekstra opmærksom her. Kan anbefale en tube puppyboost fra greendog. Jeg har brugt det 2 gange nu er jeg synes det har en yderst mærkbar effekt:-)

  • #62   25. mar 2013 louise
    Har også bestilt puppyboost smiley Tror skam nok alt skal gå fint!


  • #63   25. mar 2013 Det er jeg slet ikke i tvivl om. Jo roligere du er des roligere er din tøs og risikoen for komplikationer vil dermed dale - efter min mening:-)

  • #64   25. mar 2013 louise
    Vi glæder os helt sindssygt herhjemme og har allerede investeret meget tid og penge i projektet. Min værste frygt er bare at skulle slippe de små senere hen!


  • #66   25. mar 2013 Isabelle
    Ej hvor er det sindssygt! Det har jeg aldrig hørt om, fik hun nogen mén??


  • #67   25. mar 2013 Maria, jeg kan se du er fra Københavns området, så jeg vil råde dig til at ta en snak med Nina fra Ølby dyrehospital, hun er specialist i reproduktion..
    -Der er selvfølgelig lidt vej at kører, men hvis du ender i et kejsersnit udenfor åbningstid, så er hun 6-8 tusind billigere end Kbh og karlslunde dyrehospitaler...


  • #69   25. mar 2013 Nobel
    Jeg har fået hendes nr smiley Hun er på påskeferie lige nu smiley

    Isabelle
    Sindssygt altså!


  • #70   25. mar 2013 Helt enig med Nobel, og har givet nr. til Nina.

  • #71   25. mar 2013 Ja det har Peter nemlig! smiley

  • #72   26. mar 2013 Ok, men mon ikke hun er tilbage når du skal ha hvalpe..:-)

  • #73   26. mar 2013 Nobel
    Altså hun er på 58. dagen lørdag så håber lige hun "holder sig" til næste uge! smiley


  • #74   26. mar 2013 Men den dyrlæge hun har ansat, har hun så ikke bare vagten?


  • #75   26. mar 2013 Nobel
    Regner stadig stærkt med at skulle bruge min egen dyrlæge, men ville da tage en snak med Nina for at høre hendes erfaring og råd


  • #76   26. mar 2013 Jo Nobel. Hun er der fast nu og tager også vagten.

  • #77   31. mar 2013 hej
    Først tillykke med de kommende hvalpe,jeg har fået hvalpe mange gange på forskellige hunde, og de har aldrig haft kalkchok. Jeg kan godt forstå du er nervøs , men jeg er sikker på det nok skal gå godt, bliver hun svag efter fødslen skal du ringe til dyrlægen. eller hvis du er i tvivl om alle hvalpene er kommet ud,, der kan godt være flere en 3 stk. det skal du vide , så undersøg hendes mave godt når du tror hun er færdig den skal være blød ingen klumper.
    Held og lykke med det hele


  • #78   31. mar 2013 gitte h
    Mange tak for dit svar, vi er nu på dag 60 og vi er bare SÅ spændte, temperaturen bliver ved med at drille os! Den kører bare op og ned smiley

    Jeg besluttede mig for at skulle have dyrlægen ud senest 24 timer efter fødslen, også selvom den er fuldkommen vellykket smiley


  • #79   31. mar 2013 det kan temperaturen sagtens gøre en hel uge før...men den har vel ikke været hel nede under 37?

  • #80   31. mar 2013 connie
    Denvar i fredags (58. dagen) på 36,5 og så tænkte jeg bare: NEJ! Ikke endnu... Jeg overvågede hende skarpt men efter nogle timer tog vi den igen og den var oppe på 37 igen. Imorges var den på 36,7 og nu på 36,5...


  • #81   31. mar 2013 ja det er længe at være under 37, men det er jo først når den begynder at stige til normaltemperaturen igen, at fødslen går i gang

    men det kan den så også gøre rigtig hurtigt.
    Fanny havde sidste gang også lav temperatur længe (dog kun et døgn), men jeg nåede aldrig at se den stige.
    pludselig satte hun sig i sofaen, strakte hals og 10 min efter var den første hvalp født.



  • #82   31. mar 2013 connie
    Hold da op smiley
    Altså Lilo har helt normalt adfærd, har apetit og det hele, intet graveri eller andet... Lige nu ligger hun ude i gangen (holder øje) og venter på sin far som er på vej hjem fra påskefrokost smiley


  • #83   31. mar 2013 måske er det det hun venter på...sådan kan hunde godt være

    der var heller ikke noget med Fanny, hun var endda ude at gå en tur en ½ time inden fødslen. Den var nok med til at sætte fødslen igang, men jeg er da glad for at hun nåede hjem


  • #84   31. mar 2013 SÅ er hun i gang med at grave smiley
    Uha hvor spændende hvis de snart skal til at komme


  • #85   31. mar 2013 pøj pøj håber alt går godt

    det bliver spændene at stå op - måske til en hvalpetråd


  • #86   31. mar 2013 Det kunne jo være, nu har hun lige spist lidt mere så tror ikke der kommer noget i nat smiley

  • #88   1. apr 2013 Hvordan går det?

  • #89   1. apr 2013 Intet nyt, den lille snyder... Temperatur er nu på lige knap 37 og hun trisser lidt rundt, spiser glædeligt kødpølse, men holder sig fra hvalpefoderet! smiley

Kommentér på:
Ikke enig med dyrlægen?

Annonce