Hvilke hofter vil i avle på?? {{forumTopicSubject}}
Da vi lige har haft en tråd inde på vores berner sennen facebook side om, hvilke hofter man vil avle på, kunne jeg godt tænke mig at lufte spørgsmålet her.
Jeg har selv en han berner, som jeg gerne vil have avlsgodkendt. Min personlige holdning er at jeg ikke vil avle på ham, hvis det er han er i en kategori under B. Derfor blev jeg lidt overrasket over at høre, at der var en del, som mente at HD billeder er misvisende og at man godt kan avle på en han/tæve med C hofter.
Jeg synes bare stadig at det lyder lidt mærkeligt eller er det mig som er galt på den? Hvad er jeres mening om emnet? Er selv lidt "grøn" indenfor avl så derfor kunne jeg godt tænke mig at høre hvad andre avlere evt. mener er ok at avle på.
maj 2004
Følger: 32 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 152 Svar: 1.317
Hvis jeg søgte hvalp, ville jeg ikke lade mig skræmme af en tæve eller far med b/c hofter, hvis det ellers ser fornuftigt ud bagud i tavlen.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.069
Umiddelbart ville jeg kun avle på A og B -men der er tilfælde hvor jeg mener man kan forsvare at avle på C osse. Tænker her på en hund med stærke aner på det punkt, og i øvrigt nogen kvaliteter man ikke finder alle steder og så kun med rette avlspartner (en hund med A-hofter og stærke aner)
jeg mener ikke billederne er misvisende -enten har hunden A hofter eller osse har den ikke. Ikke så meget misvisning der (og ja, jeg ved godt at det kan ske at en omfotografering kan rykke en grad -men den går jo næppe fra A til D ved en omfotografering)
Men det er bare slet ikke nok kun at kigge på hundens egen-status. En hund der selv har A-hofter men har rigtig mange dårlige hofter i linierne, mener jeg ikke er bedre at avle på, end en hund med C-hofter og udelukkende gode hoftr i linierne
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.106 Svar: 39.856
Men det kommer også an på hvor stor racen er antalsmæssigt. Inden for labberne må jeg indrømme at den skal have et index der sparker r** hvis man skal avle på mere end B, efter MIN mening.
Men mere hys er jeg med AD...... Der "accepterer" jeg kun 0....... Min erfaring er at hundene ofte har større problemer med AD end med HD rent bevægelsesmæssigt.
Men i MIN perfekte verden hedder det A og 0 så langt bagud og til siderne som man kan komme
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.628
Der er dog to elementer der kan være misvisende.
1) Den der har vuderet billedet kan være fuld/have grøn stær/være træt/være ligeglad (og sådan ved jeg med sikkerhed at det forgår)
2) En hund kan sagtens have A hofter, men så samtidig så løse hofter at den slinger i bagkroppen- sådan en vil jeg aldrig avle på.
Jeg ved godt at folk vil ryge op af stolen med det jeg har skrevet om vuderingerne af hd/ad billederne. Men det er sådan, at der er to (!!) dyrlæger i DKK der vuderer bla hd/ad billederne- og det er selvom DKK skrev at billederne nu ville blive bedømt inde på LIFE...............Min bare r.. Det er stadig de samme to dyrlæger der vuderer billederne- den ene af dem arbejder så bare inde på LIFE og bruger bla sin arbejdstid (altså vores skattekroner) på vudering af billederne. Og hun er såment kompetent nok. Værre står det til med den anden. En gammel, halvblind dyrlæge, der ikke burde have noget med DKK vuderinger at gøre. Han vuderer ca 10-20 % af røntgenbillederne, og her kan man ikke vide sig sikker.
desværre ved man jo ikke hvem af de to, der vuderer ens billeder
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.851
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.726
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.099
feb 2008
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 11 Svar: 208
Jeg vil nok næsten uden set hvad kun vælge a og b hofte.
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 3.714
Man bliver nødt til at se på, hvor stort et problem de enkelte defekter er i den enkelte race, og så prioritere derefter.
Mange, eller de fleste race,r har alvorligere problemer end HD. Ikke sådan at forstå at HD evalueringen ikke skal indgå i den samlede vurdering af en parring
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.552
Som andre også skriver kan man ikke kun kigge på HD. Og helt enig med *Krumme* her. I den perfekte verden kunne det være lækkert kun at bruge A og så af og til gå på kompromis med B.
Det KAN (tror jeg) godt lade sig gøre, men der er en del hunde der falder fra på andre racerelaterede sygdomme som kan være noget værre end HD. Inden for "min" race er der autoimmune sygdomme og det er noget rigtig skidt.
Når det så er sagt ville jeg som køber ikke købe fra en parring med C-hofter eller med C-hofte-"historie" (linjer bag, søskende og tidligere kuld er jo en vigtig faktor når vi snakker sundhed i avl). Det gør det noget sværere at finde en hvalp da jeg jo også ønsker at de resterende racerelaterede sygdomme er på et meget lavt niveau.
Kort sagt så ja kun avl på A og B hofter, men der er bare så meget andet der også skal passe ind
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.447
jun 2011
Følger: 26 Følgere: 39 Hunde: 5 Emner: 24 Svar: 491
jun 2011
Følger: 26 Følgere: 39 Hunde: 5 Emner: 24 Svar: 491
jan 2007
Det er jo vældig fint at udelukke alt andet end A-hofter fra avl -men hvis racen osse har hjerteproblemer, dårlig vejrtrækning, AD og øjenproblemer, så kunne det tænkes at det var bedre at være en smule mere åben i forhold til hofterne, så man bruger hunden i avl der er sunde "all over" og ikke stirrer sig blind på HD-status.
Det betyder self ikke at man skal se bort fra super dårlige hofter, men der er altså mange andre sygdomme end lige HD at tage højde for.
Er der tale om en antalsmæssig stor race, som venikøbet ikke har så mange andre sygdomme at slås med, er der i mine øjne ikke nogen grund tl at bruge andet end A og B (og et godt index) i avlen
jul 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 2
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 489
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.106 Svar: 39.856
jan 2007
nov 2006
Følger: 6 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 158
jan 2007
Nu kan jeg jo kun tale for mig selv, men min pointe er ikke at man skal avle på en hund med HD, hvis den tilgengæld ikke lider af andre race-relaterede skavanker.
Det jeg mener er at man skal passe på ikke at stirre sig helt blind på HD, for der ER altså andre sygdomme at tage hensyn til, så jeg kan sagtens leve med at avlshunde ikke har A-hofter (det er ikke = HD-syg) hvis andre ting taler for at anvende den. F.eks. at den er fri for hjerteproblemer hvis dette er relevant for racen.
HELE hunden skal jo være sund -ikke kun hofterne.
Taler vi om racer der er så forfulgt af skavanker at det er mere end heldigt hvis man kan finde blot en enkelt uden i hvert fald en mild grad af problemer, så er sagen en anden (for mig) -sådan en race ville jeg lade uddø, eller ændre den så drastisk at det er muligt at finde sundt avlsmateriale i tilstrækkelig mængde til ikke at skulle avle på halvsyge individer. For mig gælder dette f.eks. for den engelske bulldog.
jeg mener ikke man kan forsvare at avle på D og E-hofter fordi hunden på andre områder er sund -men at avle på en B eller C på en hund med et super index, i en måske ikke å stor (antalsmæssig) race, kan ikke bringe mit pis i kog
nov 2006
Følger: 6 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 158
jul 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 2
jan 2007
Hvis han skulle bruges til avl igen nu (snart 6 år gammel) skulle han øjenlyses igen, da den max må være et år gammel ved parringstidspunktet. Islænderne øjenlyses for cataract, og man kan desværre ikke bare øjnelyse en gang og så udelukke 100% at hunden har det.
-man kan jo håbe det på et tidspunkt bliver muligt at DNA-teste for det,så man 100% kan udelukke at hunden har det
jun 2008
Følger: 64 Følgere: 57 Hunde: 3 Svar: 60
I min verden ville det ikke være ok at bruge hunde med Dog E hofter og det er ligyldigt hvor god/smuk hunden er med så dårlige HD.
Hvilke hofter vil i avle på??