{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.353 visninger | Oprettet:

Hvilke racer er "raskeste" {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg jo købt mig en labradelle og jeg kan ikke sige mig fri for engang imellem at tænke iidt på hans hofter , om han er en af dem der for problemer senere.
( overvejer meget at få dem tjekket , så jeg kender status )
Jeg vil jo gerne , ligesom jer have en sund hund og derfor tænkte jeg på
om i ved hvilke hunderacer der har mindst racetypiske problemer ?

Nu er vi jo flyttet til en lejlighed på 2. sal og derfor skal Simba gå på trapper 3-4 gange om dagen , hvilket han aldrig har gjort før , da vi havde elevator.
Han skal bare gå lidt " forkert " så er min mistanke tændt omkring hans hofter , ikke at han viser smerte , men han spurter bestemt ikke op og ned af trinene, men tager trinene langsomt.
Hvor meget kan en labradelle egentlig " tåle " at gå på trapper ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilke racer er "raskeste"
  • #1   18. maj 2010 En whippet har ikke ret mange racebetingede sygdomme... kan faktisk slet ikke komme i tanke om nogen..

• #2   18. maj 2010 Hej
    Hvis du ikke skal bruge en HD status til noget, ville jeg ikke bruge penge på det. Jeg havde en schæfer med status c på begge hofter, hun blev dog kun 9 år men det havde intet med hendes hofter at gøre. Hun havde aldrig en halt dag. Som jeg ser det er Simba 2 år, og derfor skulle hans hofter ikke tage skade af at gå på trapper 3-4 gange om dagen. Sørg for at han er godt muskuløs, så ser jeg ikke de store problemer i det. Hvis du intet har at bruge en status til så lad være med at tænke mere over det og nyd din hund i forhåbentlig mange mange år. Så skulle du jo også tænke øjne og albuer på en labrador. Hvilken race der er mest sund, er vist svært at svare på da alle har deres skavanker.

• #4   18. maj 2010 Pia og Tina

takker for jeres svar

og så vil jeg prøve at ligger de dumme tanker på hylden , da jeg ved helt sikkert at hans muskelmasse er optimal

• #5   18. maj 2010 En cairn terrier er en af de racer som ikke har specielle sygdomme eller problemer knyttet til sig. En meget stærk og robust race..

• #6   18. maj 2010 Hunden ;

Jeg kan sagtens følge dig med at vide status og jeg skal heller ikke bruge simba til noget andet end at være min bedste ven og følgesvend.

En ting der ikke huer mig er , at hunden skal i narcose for at få taget de røngentbilleder.

Hvor " dårlig " status skal der til før man bør bekymre sig og målrettet tage forbehold ved f.eks mad - motion - tilskud af glykosamin ect. ect. ?

• #9   18. maj 2010 Nu har jeg ikke tavle på simba , men jeg så begge forældre som boede sammen på gården.

Det var store friske hunde , med en alder på 4 og 6 år ( så vidt jeg husker )

De havde også haft farfaren

Men jeg tror helt ærligt ikke , at de kendte deres hundes hoftestatus , men til gengæld virkede det mere som :

Det er ganske naturligt at vores hunde for hvalpe , det er en del af det at være hunde ejer. ( men de havde netop fået kastr. hannen fordi han blev ved med at stikke af )

Begge hunde levede udenfor og kom aldrig ind i huset , det havde Simba heller ikke været.

Altså : Simba kommer fra en helt almindelig bondegård , hvor man ikke tager det så højtidligt at få hvalpe. Det var ikke avl af labradeller , men mere en del af livets cyklus imellem de to hunde.

Jeg var ganske tryg ved at købe Simba hos dem

• #10   18. maj 2010 En af de sundeste racer skulle efter sigende være Jindo, men det er så tilgengæld ikke en ubetinget begynderhund.

Generelt så synes jeg at man skal vælge den hund, der passer bedst til ens temperament og aktivitetsniveau. Er det så en race med store helbredsproblemer, så kan man måske begynde at kigge på lignende racer uden de helt samme problemer og ellers have raceskavankerne i baghovedet når man udvælger hvalp og opdrætter og være stærk nok til ikke at gå på kompromis.

• #12   18. maj 2010 Hunden ;

hrmmmrmmmrmm , der røg de illusioner om bondegården smiley

eeeej , du har selvfølgelig ret , man ved sgutte hvad der er under indpakningen

men nu har vi begge lært det , ingen hund UDEN tavle mere vel ?

• #13   18. maj 2010 Der er ingen avlsrestriktioner på Dansk/svensk Gårdhunde, og det må skyldes at det er sund race.

• #14   18. maj 2010 "Min" race eller setterne i alm. hed er ikke ret disponeret for sygdomme... fx er det kun friviligt med HD hos Gordonen da man ikke ser det som problemer (der er fra DKK-side ingen avls krav pt. da man anser gordonen som en ung race uden vider problemer) har selv 5 hjemme hvor af en dog har hd på det ene ben pga. en skade!

• #16   18. maj 2010 Har hørt at den mexikanske hårløs ikke rigtig skulle have nogle racesygdomme. Men ved ikke om det passer.

• #17   18. maj 2010 Det er ikke noget jeg bare slynger ud, det er hvad jeg erfarer med racen. Var racen ikke sund, så havde der med garanti været avlsrestriktioner.

Selvfølgelig er der syge dyr imellem, det kan ingen racer vel undslå sig for, men det er minimalt. Husk lige på at de kun er garanti for ægthed, hvis en gårdhund er med stamtavle. Det er ikke for at fornærme nogen, men jeg bliver ret ked af at statistikker på ikke stambogsførte hunde ryger med ind i statistikken for tavle hunde. Det er jeg vel ikke ene om at synes, det må gælde for andre racer også.

• #19   19. maj 2010 Jeg synes der er en tendens til at racer skal "sygeliggøres". Det er som om det ikke kan passe, at der ikke kan være noget i vejen med en race. Jo, som jeg skrev tidligere, så er der syge dyr i en hver race, men er det et meget lille fåtal, så kan man ikke konkludere at det så er en "usund" race.

Vi har f.eks. ingen HD krav for Gårdhunde, og det er fordi DKK ikke anser det for et problem for racen.

• #20   19. maj 2010 Hvis man ser i min Baloos profil vil man læse at han er taget ud af avlen pga. PL grad 1. Det fik han konstateret som 3 årig. Ergo kunne det være forårsaget af en skade, og jeg kunne have været ligeglad. Det er jeg så ikke, for tænk nu hvis det var arveligt. Men for at PL nedarves til afkom, så skal begge forældre være bærer af det syge gen, så vidt jeg ved.

Enhver med hunde som får en sygdom, må gøre op med sig selv om man vælger det ene eller det andet. Jeg valgte at tage ham ud af avlen.

• #21   19. maj 2010 Der er ikke sammenhæng mellem manglende avlsrestriktioner og arvelige sygdommes fravær ;o)

Avlsrestriktioner er noget specialklubberne arbejder sig frem til, og hvis der ikke er en sådan, jamen så er der heller ikke avlsrestriktioner.

Malinois er også en af de racer, der endnu ikke har de store sundhedsmæssige udfordringer.

• #22   19. maj 2010 Kamila K

Jeg er 100% enig i det du skriver - naturligvis er der ikke sammenhæng mellem manglende avlsrestriktioner og sygdomsfravær.

At udelade at lave restriktioner og bare håbe at opdrættere tager syge hunde ud af avlen er naivt, grænsende til det tåbelige, da der er ALT for mange eksempler på at en ting som sundhed desværre ikke er det, alle opdtættere vælger at fokusere allermest på !

• #23   19. maj 2010 Kamilla, de skal ikke lide af PL før det er arveligt. De skal begge være bærer af det syge gen. At bære genet er ikke det samme som at de udvikler det til PL.

• #24   19. maj 2010 I DK er der ingen racerelaterede sygedomme hos Griffon Petit Brabancon... så vidt jeg ved :o)

• #25   19. maj 2010 Så vidt jeg husker kom vi ind på det på opdrætteruddannelsen, fordi en spurgte om det. Det er 3 år siden, så jeg vil ikke hænges op på at det var der det kom på tale.

• #26   19. maj 2010 Jamen, så tvivl du alt hvad du vil. Det kan jeg jo ikke ændre på.

Har du så slet ikke læst at jeg har taget ham ud af avl vel vidende at han højst sandsynlig har fået det ved en skade. Læser man om sygdommen så vil det, hvis den er arvelig, allerede vises i hvalpens første halve år. Han var 3 da det blev konstateret. Det er der jeg vil hen, at hvis det er en skade, så kan man godt avle på dyret, hvis man vel at mærke har beviser for det.

• #27   19. maj 2010 Det har jeg læst på en hjemmeside for 4 år siden, så det kan jeg ikke huske ej heller referere til. Men jeg satte mig grundigt ind i det dengang.

Har man været i gamet i flere år, så vil man også erfare at verden ikke er sort og hvid. Der findes flere der avler på PL grad 1, netop fordi der ikke er påvist at det altid er arveligt, men også kan forårsages af en skade. Min Baloo er nu 7 år, og med grad 1 vil han aldrig skulle opereres eller have medicin. Han hinker lidt en gang imellem og er ikke hæmmet af det. Han har bl.a. gået til agility uden problemer.

• #28   19. maj 2010 Kamilla, det skal du selvfølgelig holde fast i, lige som jeg gjorde. Men sådan ser verden nu altså ud, hvad enten du vil se det eller ej. Det kan hverken du eller jeg gøre noget ved.

Kommentér på:
Hvilke racer er "raskeste"

Annonce