Hvilke racer er "raskeste" {{forumTopicSubject}}
Nu har jeg jo købt mig en labradelle og jeg kan ikke sige mig fri for engang imellem at tænke iidt på hans hofter , om han er en af dem der for problemer senere.
( overvejer meget at få dem tjekket , så jeg kender status )
Jeg vil jo gerne , ligesom jer have en sund hund og derfor tænkte jeg på
om i ved hvilke hunderacer der har mindst racetypiske problemer ?
Nu er vi jo flyttet til en lejlighed på 2. sal og derfor skal Simba gå på trapper 3-4 gange om dagen , hvilket han aldrig har gjort før , da vi havde elevator.
Han skal bare gå lidt " forkert " så er min mistanke tændt omkring hans hofter , ikke at han viser smerte , men han spurter bestemt ikke op og ned af trinene, men tager trinene langsomt.
Hvor meget kan en labradelle egentlig " tåle " at gå på trapper ?
apr 2009
Følger: 34 Følgere: 38 Hunde: 8 Emner: 169 Svar: 3.803
aug 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 63
Hvis du ikke skal bruge en HD status til noget, ville jeg ikke bruge penge på det. Jeg havde en schæfer med status c på begge hofter, hun blev dog kun 9 år men det havde intet med hendes hofter at gøre. Hun havde aldrig en halt dag. Som jeg ser det er Simba 2 år, og derfor skulle hans hofter ikke tage skade af at gå på trapper 3-4 gange om dagen. Sørg for at han er godt muskuløs, så ser jeg ikke de store problemer i det. Hvis du intet har at bruge en status til så lad være med at tænke mere over det og nyd din hund i forhåbentlig mange mange år. Så skulle du jo også tænke øjne og albuer på en labrador. Hvilken race der er mest sund, er vist svært at svare på da alle har deres skavanker.
jan 2010
Følger: 42 Følgere: 40 Hunde: 5 Emner: 403 Svar: 3.011
takker for jeres svar
og så vil jeg prøve at ligger de dumme tanker på hylden , da jeg ved helt sikkert at hans muskelmasse er optimal
maj 2009
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 236 Svar: 2.241
jan 2010
Jeg kan sagtens følge dig med at vide status og jeg skal heller ikke bruge simba til noget andet end at være min bedste ven og følgesvend.
En ting der ikke huer mig er , at hunden skal i narcose for at få taget de røngentbilleder.
Hvor " dårlig " status skal der til før man bør bekymre sig og målrettet tage forbehold ved f.eks mad - motion - tilskud af glykosamin ect. ect. ?
jan 2010
Det var store friske hunde , med en alder på 4 og 6 år ( så vidt jeg husker )
De havde også haft farfaren
Men jeg tror helt ærligt ikke , at de kendte deres hundes hoftestatus , men til gengæld virkede det mere som :
Det er ganske naturligt at vores hunde for hvalpe , det er en del af det at være hunde ejer. ( men de havde netop fået kastr. hannen fordi han blev ved med at stikke af )
Begge hunde levede udenfor og kom aldrig ind i huset , det havde Simba heller ikke været.
Altså : Simba kommer fra en helt almindelig bondegård , hvor man ikke tager det så højtidligt at få hvalpe. Det var ikke avl af labradeller , men mere en del af livets cyklus imellem de to hunde.
Jeg var ganske tryg ved at købe Simba hos dem
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Generelt så synes jeg at man skal vælge den hund, der passer bedst til ens temperament og aktivitetsniveau. Er det så en race med store helbredsproblemer, så kan man måske begynde at kigge på lignende racer uden de helt samme problemer og ellers have raceskavankerne i baghovedet når man udvælger hvalp og opdrætter og være stærk nok til ikke at gå på kompromis.
jan 2010
hrmmmrmmmrmm , der røg de illusioner om bondegården
eeeej , du har selvfølgelig ret , man ved sgutte hvad der er under indpakningen
men nu har vi begge lært det , ingen hund UDEN tavle mere vel ?
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.242
apr 2007
Følger: 52 Følgere: 48 Hunde: 2 Emner: 434 Svar: 2.021
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
maj 2006
Selvfølgelig er der syge dyr imellem, det kan ingen racer vel undslå sig for, men det er minimalt. Husk lige på at de kun er garanti for ægthed, hvis en gårdhund er med stamtavle. Det er ikke for at fornærme nogen, men jeg bliver ret ked af at statistikker på ikke stambogsførte hunde ryger med ind i statistikken for tavle hunde. Det er jeg vel ikke ene om at synes, det må gælde for andre racer også.
maj 2006
Vi har f.eks. ingen HD krav for Gårdhunde, og det er fordi DKK ikke anser det for et problem for racen.
maj 2006
Enhver med hunde som får en sygdom, må gøre op med sig selv om man vælger det ene eller det andet. Jeg valgte at tage ham ud af avlen.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Avlsrestriktioner er noget specialklubberne arbejder sig frem til, og hvis der ikke er en sådan, jamen så er der heller ikke avlsrestriktioner.
Malinois er også en af de racer, der endnu ikke har de store sundhedsmæssige udfordringer.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.230
Jeg er 100% enig i det du skriver - naturligvis er der ikke sammenhæng mellem manglende avlsrestriktioner og sygdomsfravær.
At udelade at lave restriktioner og bare håbe at opdrættere tager syge hunde ud af avlen er naivt, grænsende til det tåbelige, da der er ALT for mange eksempler på at en ting som sundhed desværre ikke er det, alle opdtættere vælger at fokusere allermest på !
maj 2006
jan 2009
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 93 Svar: 1.624
maj 2006
maj 2006
Har du så slet ikke læst at jeg har taget ham ud af avl vel vidende at han højst sandsynlig har fået det ved en skade. Læser man om sygdommen så vil det, hvis den er arvelig, allerede vises i hvalpens første halve år. Han var 3 da det blev konstateret. Det er der jeg vil hen, at hvis det er en skade, så kan man godt avle på dyret, hvis man vel at mærke har beviser for det.
maj 2006
Har man været i gamet i flere år, så vil man også erfare at verden ikke er sort og hvid. Der findes flere der avler på PL grad 1, netop fordi der ikke er påvist at det altid er arveligt, men også kan forårsages af en skade. Min Baloo er nu 7 år, og med grad 1 vil han aldrig skulle opereres eller have medicin. Han hinker lidt en gang imellem og er ikke hæmmet af det. Han har bl.a. gået til agility uden problemer.
maj 2006
Hvilke racer er "raskeste"