{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.475 visninger | Oprettet:

Formel 1 lab, BRUN?? {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg er så småt ved at få kæresten overtalt til at få hund i forsommer eller efterår

men, jeg vil (af mangel på bedre alternativer i mit hovede) have labrador igen, er nu bare ret vild med den brune farve, og det tiltaler mig ikke at have to sorte labradors på samme tid.

dog vil jeg helst have formel 1, eller i hvert fald en aktiv lille/spinkel tæve, jeg er ikke til de gammeldags, og jeg kan slet ikke forene mig med at udstillings lab skal være buttede, jeg vil have en hund der kan bruges til jagt, og holdes slank og adret

men kan ikke finde formel 1 labrador i brun, og er bange for de ikke findes??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Formel 1 lab, BRUN??
  • #1   18. dec 2012 formel 1 er ikke en type lab men en række labradores fra engelske linjer dvs der skal stamtavle på hunden og den skal være af bestemte aner for at være en formel 1+er

• #2   18. dec 2012 Det tror jeg ikke de gør. Går du på jagt, siden det skal være de linier? Det har jo ikke noget med størrelsen at gøre, om det er formel 1 eller ej

• #4   18. dec 2012 Jeg håber det er ok, jeg siger min ærlige mening, det er ment med et godt hjerte smiley

Glem det der med farverne. Jeg vil virkelig anbefale dig at koncentrere dig om de egenskaber, du søger hos hunden.
    Hvis det ender med, at du får en sort mere - eller en gul, hvem ved, så vænner du dig til det. De er jo i udseende alligevel så forskellige, når man lærer dem at kende.

Den brune lab er sød at se på, men er ikke en hund, der er avlet på egenskaber, udelukkende på udseende.

• #5   18. dec 2012 Min farfar havde en formel 1, men det er 5-6 år siden den døde. Jeg var som ung knægt med ude og hente den, og mener der i kuldet var to hvide men er ikke sikker. Tror aldrig jeg har set en brun, men igen som de andre skriver, at det måske er i udstillingslinjerne...

• #9   18. dec 2012 Tænkte jo nok at de ikke sådan var til at opstøve. Det skal ikke nødvendigvis være Formel 1, men forældrene skal gerne besidde jagtegenskabet, og jeg vil ikke have en labrador af den tunge type.

Alternativet bliver nok at prøve og finde en gul, er også FOTO interesseret og det er sort bare ikke nemt

• #10   18. dec 2012 Den kan jo også være af jagtlinjer uden at være formel 1 smiley

Men mig bekendt er der ikke jagtlinjer med brunt - jeg kan dog snildt tage fejl, SÅ meget er jeg ikke inde i lab-avlen.

Jeg vil virkelig anbefale dig at glemme alt om farve - ja, det er ikke let at fotografere sort hund, men spørg dig selv om, om det er et fair udgangspunkt at vælge hund ud fra?

Du kunne også betragte det som en mulighed for, at blive ENDNU bedre til det med foto smiley

• #11   18. dec 2012 helt rigtigt CH

og hundevalget er kun på baggrund af hvad jeg vil bruge den til, men HVIS de fandtes i brun med samme krop og mentalitet så var det det jeg ville have smiley

dog er drømmehunden storpudel, så uanset hvad går jeg på kompromis, med mindre jeg ligefrm vil forsøge at finde en labradoodle hvor labradorsiden er jagt og så håbe det er "godt nok"

for der går nok nogle år før jeg får fundet ud af hvordan jeg impoterer en jagtpudel

sidder lige og overvejer golden af jagtlinjer, hvad de basale forskelle er på golden og lab af jagtlinjer? har kun selv mødt en jagtgolden, der var byhund og stod meget højt i energiniveau, og flere labradors med meget energi, men de var også meget mere kontaktsøgende end denne ene golden?

• #12   18. dec 2012 Du satser meget, hvis du vælger en labradoodle. Det er ikke til at sige, hvilke gener den har arvet..

Nå men som de andre siger, får du meget svært ved at finde en brun lab af jagtlinjer

Hvorfor ikke vælge en gul, hvis du ikke vil have endnu en sort?

Og igen, så er der en god opdrætter der har som slogan: "En rigtig labrador har ingen bestemt farve".

Jeg har en brun, men hold da k*ft hun er tung at danse med.. Ikke i ordets bogstavelige forstand, hun vejer 27,6 kg. Men træningsmæssigt, der gider hun ikke særlig meget. Og sådan har det været fra dag 1.

• #13   18. dec 2012 Jeanette, ja det er også lidt derfor jeg hele tiden vender tilbage til labrador

og, ja, hvis ikke den brunge findes som de sorte jeg jo egentligt er forelsket i (altså F1 ere, eller bare mere spinkel lab avlet til jagt, så vil jeg heller ikke have brun.

det var bare et forsøg på at finde ud af om de i det hele tage eksisterer

• #14   18. dec 2012 hmm mener at de i England har nogle brune jagtlabradorer.
    Men en god hund har ingen farven - dermed ikke sagt at man ikke har noget fortrukkent smiley

Også vil jeg mene, at det til hver en tid er ejerens beslutning om en hund er tyk eller ej. Brown hunt laver nogle formidable arbejdsdyr, og jeg ved da igennem tiden der har været brune hunde i mellem (måske navnet deraf? smiley ) Så hvis du har tiden til måske at vente lidt, jamen så dukker der måske en flot brun hvalp op ved hende igen smiley kan se at hendes næste planlagt er mellem gul og sort. Et kig værd, når du nu søger det du gør smiley

• #15   18. dec 2012 jeg har kendt en brun tæve der var duo linier og hende var der eddermame smæk på.
    Normalt er jeg slet slet ikke til labber (altså som ejer) men hende der havde jeg taget imod uden at blinke. Hun var mega lækker.

• #16   18. dec 2012 Ja min morbror har en brun lab (aner ikke hvilke linjer hun er fra) men hun er også skide go og hurtig og han elsker hende til jagt smiley en lille spinkel og "handy" lab

• #17   18. dec 2012 Det er Brown Hunt, der havde det slogan, men hvis du kigger på hendes side, vil du kunne se, at hun pt er gået mod mindre mere jagtlinje-labber end hun var før i tiden smiley

Jeg skal ikke have en nu. Jeg tror Luna's hjerte ville blive knust. Hun har haft mig alene i 9½ år. Så jeg venter til hun ikke er her længere smiley Og så bliver det nok ikke Brownhunt, da jeg godt vil have bredden i hovedet, hvilket mange jagtlinjer mangler noget af smiley

Sarah, jeg kender skam også en enkelt brun lab, der har smæk på. Han er herinde, Sisqo hedder han. Men han er også den eneste ud af de brune labber, jeg har mødt, der er sådan

• #18   18. dec 2012 jeanette, ja, har kigget hendes side,

jeg er nu ret vild med de smalle smiley jeg har selv kun mødt en hanhund med knald på og en fin strømlinet krop, men han er uden tavle, og så til gengæld meget høj for racen, så jeg har jo aldrig set en jeg ville have...

• #19   18. dec 2012 line, jo vel er det ejeren der bestemmer om hunden er tyk eller tynd, men de høngende øjne, den kømpe manke med det løse hud, den kraftige brystkasse, det brede hovede osv er bare træk jeg ikke er så stor fan af

sasha var en halv gang bredere da vi fik hende, og jeg holder hende bevist så tynd at hun næsten er for tynd, foor at forebygge evt lemmelidelser, men der er heller ingen grund til at være buttet

• #20   18. dec 2012 Vi har en brun lab som vi så småt bruger til jagt hvilket hun gør fremragende. Hun er meget "sporty" og vil derfor nok ikke klare sig fantastisk på udstilling.
    Vi valgte hende udfra sundhed, temperament også sidst at der er jagthunde i stamtavlen.
    Kennel får hvalpe først på året igen - kan klart anbefale en hund derfra!
    Fifi Sunshine hedder kennelen.

• #21   18. dec 2012 Anette hvor gammel er hun nu? Hun ligner af udseende netop noget alla det jeg søger

• #22   18. dec 2012 Hun er 10 måneder nu også på det her billede. Jeg er også ret glad for at hun er så mørk.

profilbillede
  • #23   18. dec 2012 Jeg snakker ikke om bredden i kroppen, der er Luna nemlig også ret spinkel smiley

Det er hovedets bredde og stoppet, jeg tænker på smiley

• #24   18. dec 2012 Hvad med chesapeake eller flat coated??

• #27   18. dec 2012 True: nope de fåes også i brun:) De er sjældne men fåes i brun

profilbillede
  • #29   18. dec 2012 True: desværre men Rene med Floyd herinde, hans opdrætter (kan ikke huske hvad hun hedder) må vide det. Har kun mødt EN af dem i min gamle hundeskov på fyn og ved desværre ikke hvor den var fra. Kun at de tog markprøver osv. med den.

• #30   18. dec 2012 Desuden ved jeg den også fåes i gul den farve er dog ikke anerkendt hos DKK så vidt jge har forstået.

• #31   18. dec 2012 Der er et enkelt blandet kuld på Webben, men uden kennelnavn smiley

• #32   18. dec 2012 Denne kennel havde brune hvalpe i April: http://www.anmich.dk/hvalpe.html

• #33   18. dec 2012 Og moren til deres Novemberkuld 2012 er brun.
    iøvrigt hende på billedet jeg viste.

• #34   18. dec 2012 Altså brun labbe og jagtlinier er noget i modstrid med hinanden.

Den brune farve er jo kommet ind i racen som "show-model", og selvom der naturligvis findes bruner labber der er lidt større, lidt mindre, lidt mere spinkle, lidt kraftigere (som der i øvrigt gør med enhver udstillingsmodel;)) så ER og bliver de brune udstillingslinier, ikke jagtlinier (selvom der da af og til ses at der er blandet jagtlinier med ind hist og her)

En dual-model kan jeg så ikke råbe hurra for. De findes ganske enkelt ikke sådan "rigtigt". Der er MASSER der avler det de KALDER dual-hunde, men der er altså ikke rigtigt nogen der bakker det op med gode resultater i begge verdener... og hvis ikke vovsen kan levere både i udstillingsringen og på markprøver, så er den vel ikke rigtigt en god dualhund -så er den blot en udstillingshund med lidt jagtlinier i sig smiley

Typisk bliver sådan en kombi hverken fugl eller fisk -den topper ikke i hverken det ene eller det andet. Og det er jo osse ligemeget hvis bare man ville have en hygge-familie-vovse.
    Men hvis man vil have en super egnet jagthund, så ville jeg altså være noget ærgerlig over at måtte "nøjes" med et halvhjertet forsøg (og det skal altså ikke opfattes som at jeg mener de er dårlige som HUNDE, de er blot ikke lige så egnede jagthunde)
    Det samme gælder så hvis jeg ville have en hund til lidt mere end bare hygge-træning. De egenskaber der kendetegner den super gode jagthund (hos retrieverne om ikke andet) er jo en del af de samme som gør hunden super velegnet til lydighed...

Så jeg ville droppe at lede efter en brun, og købe en rigtig jagthund istedet smiley

I øvrigt er det rigtigt at brown hunt har lavet masser af brune der angiveligt er avlet efter jagtegenskaber -men at hunden er super til sweiss, er altså ikke det samme som at der er avlet på LABBENS jagtegenskaber. Og en stor del af de hunde hun har avlet på, har jo netop deres resultater som "sporhunde", ikke som jagthunde... det er ikke det samme

• #35   18. dec 2012 true, chesapeake bay retriever siger mig ikke noget, de skulle ikke være lige så pleaser agtige, og det er netop det jeg elsker ved retrieverne

en flatcoated kunne derimod være en god mellemvej at tage, tror de aktivitetesmæssigt minder meget om formel et eller jagt goldens, måske knap så krævende?

og nøj hvor er de pæne i brun smiley

Michelle, jeg tror også jeg må indse de ikke findes sådan som jeg gerne vil have dem

• #36   19. dec 2012 En flatcoated er i mine øjne som oftest noget mere aktiv, lallet og til tider overgearet end de fleste golden og labrador.

En del af de retrieverfolk jeg kender er skiftet fra flat til lab når de har fået ambitioner om de højere klasser på markprøve og jeg kender en del som faktisk har haft god succes med flattere, men som stadig er skiftet til labrador fordi det er lettere. Flatten har et lidt mere flyvsk sind.

At en labrador af jagtlinier ofte er hyperaktiv er i mine øjne en gamme usand fordom, men det er derimod ofte mere bløde hunde med et mere pleasende væsen end mere traditionelle udstillingslinier. Og der skal man jo vælge det temperament som passer bedst til en selv. Personligt kan jeg sagtens få for meget at en hund som er alt for pleasende, men det er jo smag og behag og der skal man helt sikkert vælge hvad der passer til ens temperament.

Og som Michelle skriver så er der i alle linier store og små hunde, men vil man gerne have en blød, pleasende hund, så skal man ikke forvente det hos de brune, heller ikke selvom den evt. er efter små forældre, for det er ikke jagtlinier uanset om de er små eller store. Derfor kan de jo dog sagtens være gode til jagt hos de mennesker som de passer til i temperament.

På samme måde som jeg aldrig ville få det optimale ud af en blød, pleasende hund, for det passer simpelthen ikke til mit temperament.

Der er dog faktisk enkelte (evt. kun en enkelt) brune som har gjort det godt brugsmæssigt. Vi har faktisk haft en brun brugschampion (Helenzine Theis), som dog er død nu, men ellers er det absolut en sjældenhed at se de brune i de højere klasser på markprøve.

Der findes dog enkelte i mine øjne fantastiske dualhunde, selvom Michelle har ret i at en del kalder deres hunde dualhunde, blot fordi de kan klare en begynderklasse på markprøve.

Der er bl.a. en skøn hanhund som hedder Vistorps Ending Mack som har excellent på udstilling og vinderplaceringer (bl.a. 6. vinder til Retrievermesterskabet) i vinderklasse på markprøve. Hans mor var også en fantastisk dualhund, som inden hun desværre blev skadet opnåede vinderplacering på udstilling og 1. vinder med Certifikat på markprøve. ´

Så de findes, selvom det ikke er mange som udmærker sig begge steder.

• #37   19. dec 2012 jeg tror jeg passer meget godt med de pleasende hunde, efter jeg som barn var vandt til at en hund skulle opdrages med skæld ud og hives tilbage i halsbåndet for at gå pænt, så har jeg udviklet en noget anden indstiling, og det er decideret svært for mig at skælde sasha ud (hun har aldrig fået skæld ud, men kun små a! a! eller hm!)

dermed ikke sagt at jeg mener en ikke blød hund skal have skæld ud, men jeg tror jeg fungerer bedst med hunde der egentlig ikke trives med hårdere opdragelse

når det er sagt så er jeg gået ret meget i golden mode, og er faktisk blevet noget interesseret, og begyndt at forhøre mig rundt om der er nogle der har planlagte kuld i 2013

men hvori den store forskel på f1 labrador og jagtgoldens består temperamentmæssigt det kan jeg ikke helt blive klog på, for det er begge arbejdsivrige bløde hunde.....

• #38   19. dec 2012 Louise -at hunden ikke er helt så blød, er ikke det samme som at den skal skældes mere ud smiley

Hvis vi tager den ekstremt bløde hund, så tåler den normalt ikke højrystet og hård behandling.
    Men selv en mere hård hund måske ikke ligefrem knækker af den hårde behandling, så betyder det altså ikke at det er nødvendigt at bruge det. Den kan osse opdrages med "bløde" metoder.

Hvor den store forskel på de to nævnte ligger skal jeg ikke kunne sige -udover at der er MEGET længere mellem gode jagtgoldens end gode jagtlabber. Ikke fordi golden som race er mindre egnet, men fordi der ganske enkelt avles flere kuld med fokus på brugsegenskaber blandt labberne end blandt golden.
    Det betyder dog ikke at de ikke findes blandt goldens smiley

Ja og så er der en forskel på en F1 labbe og en labbe af andre jagtlinier. Englænderne vægter "pleaser-gen", trænbarhed og "blødhed" højt, hvorfor man ofte vil få lige netop disse egenskaber i mere udpræget grad blandt F1'er i forhold til andre jagtlinier.
    -sådan lidt generaliseret naturligvis.

Det samme vil jeg næsten tro gør sig gældende hvis man køber golden af engelske linier fremfor f.eks. danske

• #39   19. dec 2012 michelle, nej, det skrev jeg også (omend ikke den klareste formulering ;))

jeg er ikke fan af udstillings golden, og de kennler jeg har kigget på har jagt præmierede forældredyr

mener du også hvis man ser på de goldens der er avlet til jagt og ikke til udstillingsringen, at der er færre af dem der er gode som jagthunde end der er blandt labben? altså procentvis?

Jeg er helt klar over at der ikke findes mange jagtgoldens til sammenligning med labrador, har som nævt kun selv mødt en eneste af slagsen

• #40   19. dec 2012 Nej nej, det var ikke ment som at jagtgoldens er dårligere jagthunde, end jagtlabber -det ved jeg ikke en klap om hehe.

Blot som at der avles færre jagtgoldens end jagtlabber, og at de gode jagtgoldens derfor er sværere at finde smiley

Vær dog obs på at bare fordi der siges "den er god til jagt" er det ikke ensbetydende med atd enf aktisk ER det -det er nemlig ret forskelligt hvordan folk definerer en god jagthund smiley
    Så du skal sikre dig at der faktisk er dokumentation for hundens jagtegenskaber (sæt dig lidt ind i hvilke krav der er til hvilke klasser på markprøver, for der er altså lidt forskel på om hunden har klaret vinderklassen med flotte præmieringer, eller om den blot har taget brugsprøven) -ja eller du skal kende hunden/kende nogen som kender den self.

• #41   19. dec 2012 hanhunden er herfra smiley

der er ikke så forfærdelig mange avlere i DK som får hvalpe regelmæssigt ser det ud til...

men ja michelle, det skal afgjort være den lille spinkle jagt lab, ikke den større udstillings, af flere årsager bl.a vores nuværende tæve der ikke skal tumles op hoppes på af en tungere hund end hende selv da hun snart bliver en ældre dame smiley

men hovedsagligt pga egenskaberne

• #42   19. dec 2012 herfra (link fjernet)

• #43   19. dec 2012 Har du kigget på tolleren? Også en retriever der er god til jagt. En blød hund, men dog ikke så pleasende som en lab

• #44   19. dec 2012 Jeg synes rokkeren er en flot hind, men ikke en jeg har lyst til at eje smiley deres sind er så langt fra det jeg søger, og har mødt mange tolere jeg faktisk ikke rigtig kunne lide

• #45   19. dec 2012 Skriver fra i phone så toller blev lige til noget helt andet smiley

Kommentér på:
Formel 1 lab, BRUN??

Annonce