Rettigheder? Problemer med opdrætter {{forumTopicSubject}}
Håber der er nogen der kan hjælpe.
Min veninde er lige gået af med hendes hund på lidt over 1 år (en Chinese Crested), da den led meget kraftigt af seperationsangst. Hun havde virkelig prøvet ALT for at få den til at kunne være alene hjemme, men intet hjalp.
Hun ender med at tage beslutningen om at hun ikke kan have ham mere, da det var dyrplageri at lade ham være selv i 5-7 timer dagligt. I kontrakten står der at hvis min veninde af en eller anden årsag pludselig ikke kan have hunden mere, så tager opdrætter den retur. Men da min veninde kontakter opdrætter, svarer denne, at hun ikke har mulighed for at tage hunden retur, da hun lige er blevet opereret, så min veninde har tilladelse til at viderformidle hunden.
Dette er jo næsten en umulig opgave, da ingen jo vil have en hund, der lider så meget af seperationsangst. Dagpleje var heller ikke muligt, så hvis ikk der blev fundet en ny ejer var det det bedste at få hunden aflivet.
Min veninde var så heldig at hun kendte nogen, der kendte en som tidligere har overtaget en hund der var fra samme opdrætter, også pga seperationsangst. Hun har nu overtaget min venindes hund, hvor den aldrig nogensinde vil komme til at være alene. Når ejeren skal afsted i flere timer betaler hun en 13 årig for at komme og passe hundene. Det allerbedste der ku ske for min venindes hund.
Det var lige kort fortalt hva problemet var. Her kommer mit spørgsmål:
Har min veninde ikke ret til at få en erstatning fra opdrætter? evt få noget af købsprisen tilbage. Jeg vil jo mene at opdrætter bryder kontrakten, da hun ikke tager hunden retur, som der står i den?
Min veninde mailer frem og tilbage med opdrætter, som nærmest snakker udenom min venindes spørgsmål, hun skriver det ville hjælpe hvis min veninde fik en ny hund. Så ville problemet være løst, men min veninde ville ikke anskaffe sig en hund mere på det grundlag, da det jo ikke var nogen garanti for at det hjalp. Dengang min veninde hentede hunden hos opdrætteren fortalte hun også om hende og hendes kærestes livsstil, at hunden sku være selv i 5-8 timer om dagen, hvor opdrætter sagde at det ikke var noget problem. Efterfølgende har min veninde hørt fra flere at racen har problemer med at være alene hjemme. Burde opdrætter ikke have informeret om dette?
Min veninde har lagt masser af tid og penge i den hund, for at ku løse problemet, men opdrætter vil ikke dække noget som helst eller betale noget af købsprisen retur nu hvor hun ikke ville tage hunden tilbage alligevel. Kan det virkelig være rigtigt?
Opdrætter svarer nu overhovedet ikke på min venindes mails. Jeg har set alle mails, og min veninde skriver pænt til opdrætter hele tiden.
Opdrætter har lavet samme nummer for ca 2 år siden og er generelt meget uprofessionel omkring hendes hvalpekøbere. Et vennepar til min veninde ville ikke have hvalp fra hende alligevel efter at have fundet ud af den havde tørre øjne ved en dyrlæge, hvilket opdrætter var blevet rigtig sur over.
Hva har min veninde af rettigheder hvis hun har nogen? Hunden er stambogsført i DRU. Min veninde kan ikke få fat på DRU efter at have ringet til dem flere gange.
Grunden til jeg opretter dette indlæg for min veninde er fordi hun har haft så meget at tænke på det sidste stykke tid, så hun har ikke rigtig overskud til det.
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 812
http://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/523415-chinese_crested_seperations_angst_
dec 2009
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.899
Synes man herinde fornemmere det ligger til racen at være lidt "tryghedsnarkomaner"? :o)
jan 2008
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.493
Det har jeg i mine kontrakter, men det er ikke det samme som at opdrætter skal købe hunden tilbage.
Men det skal være første mulighed inden hunden bliver videreformidlet til andet sted.
Og der fremgår på min kontrakt hvad prisen er for mig ved tilbagekøb.
dec 2009
"Undertegnede forpligter sig til, såfremt køber af en eller anden årsag ikke kan have hunden hos sig mere, at tilbagelevere denne til Kennel ......., da hunden ikke må vidersælges"
maj 2008
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 374 Svar: 2.882
dec 2009
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
apr 2005
aug 2011
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 133
men jeg kan ikke lige se hvorfor opdrætter skulle "erstatte" med et beløb...det har jo i princippet intet med hende at gøre. Opdrætter har som regel forkøbsret ja -men hvis denne ikke vælger at købe hunden tilbage -så er der intet der at komme efter
Har aldrig hørt om at opdrætteren SKAL tage hunden retur - har kun hørt om forkøbsretten, som er opdrætterens helt eget valg om hun vil bruge til noget
Men det er jo svært at vide, når man ikke har set kontrakten...hvis der ordret står at han/hun SKAL tage hunden tilbage -ja så er den jo god nok...men hvis der ikke står¨sådan noget, ja så har din veninde altså ingen grund til at køre mere på det
"Opdrætter har lavet samme nummer for ca 2 år siden og er generelt meget uprofessionel omkring hendes hvalpekøbere.."
-lige præcis hvilket "nummer?" kan intet forkert se her....jo selvfølgelig kunne opdrætter have fortalt lidt mere om racen...men ellers er der intet jeg læser som får mig til at tænke at der er noget galt
aug 2011
dec 2009
aug 2011
hvad man så gør derfra aner jeg ikke...
men hvis din veninde vælger at sælge vuf til en anden part nu, vil jeg da klart anbefale at hun får på underskrift/kontrakt af opdrætteren at det er ok -og at opdrætter ikke ønsker at have noget med hunden at gøre...
så hun ikke kommer efter din veninde når hunden ER solgt...
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.262
dec 2009
aug 2011
Hvis hun lige er blevet opreret, og ærligt har skrevet til din veninde at hun springer fra mht at tage hunden tilbage, ja så ville jeg også bare lade hende være og komme videre...
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 4 Emner: 13 Svar: 136
dec 2009
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 309 Svar: 1.765
Derfor kan jeg heller ikke se at din veninde har krav på penge fra opdrætter.
dec 2009
maj 2008
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 374 Svar: 2.882
dec 2009
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 698
Jeg ville i hvert fald aldrig selv anskaffe mig en hund mere, hvis jeg havde en hund med seperationsangst.
Ifh. erstatning osv. så mener jeg ikke at din veninde har krav på nogen. Jeg syntes i øvrigt heller ikke at det er op til opdrætter at informere sine købere om racen. Man må jo gå ud fra at folk har valgt den pågældende race, fordi at de mener at den vil passe til netop deres hverdag og livsstil.
apr 2005
Følger: 28 Følgere: 31 Hunde: 4 Emner: 50 Svar: 839
dec 2009
Hun havde efterhånden også givet op, men ville lige høre andres meninger.
Tak for svar alle sammen
apr 2005
Jeg læser igen og igen om seperationsangst hos racen i hele verden. Folk der døjer med at hunden knytter sig så kraftigt til sin ejer at den har problemer med at være alene uden. Her handler det ikke om at man ikke har trænet sin hund, men om hundens sind.
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 3.714
Men det er jo ikke tilfældet. Ejer har ikke lidt et tab på grund af at avleren ikke vil tage hunden tilbage. Ergo ingen erstatning
aug 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 170
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.367
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.234
Nej separationsangst udløser ingen erstatning. Man kan sige at som der står i kontrakten vedr at tilbagelevere den, så må opdrætter jo godt sige nej tak, og så har din veninde muligheden for at finde et andet hjem til den, selvom det selvfølgelig kan være svært...det eneste der står i kontrakten er at din veninde har pligt til at levere hunden tilbage pga at den ikke må videresælges, ikke at opdrætter har pligt til at tage den. Men nu hvor opdrætter har sagt god for at den sælges, er der jo ingen ko på isen...
men ja en trist situation
aug 2012
aug 2008
aug 2012
nov 2006
aug 2012
jan 2012
MEN ingen har kunne referere til en faktisk domstols afgørelse.
Kan du?
apr 2005
okt 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 43 Svar: 705
Det er ikke korrekt, Køber har IKKE 6 måneders garanti
købeloven indeholder ikke ordet garanti men derimod reklamationsret. De første 6 måneder ligger bevisbyrden ved køber, og de resterende 18 ved sælger.
og det har ikke noget med garanti at gøre.
En reklamationsret over mangler, der ved almindelige varekøb ifølge Købeloven efter 1. januar 2002 er på 2 år, giver bl.a. forbrugeren ret til at få mangler ved varen afhjulpet eller få varen ombyttet, hvis der reklameres over manglen inden for fristen. Ved en reklamationsret er det køberen, der skal bevise, at fejlen var til stede på leveringstidspunktet. Dog følger det af den såkaldte formodningsregel i den nye købelovs § 77a stk. 3, at køberen, hvis fejlen viser sig indenfor de første 6 måneder, ikke skal bevise, at fejlen var til stede på leveringstidspunktet. Så antager man, at fejlen var til stede på leveringstidspunktet, medmindre sælger beviser, at dette ikke kan være tilfældet, fx fordi der er tydelige tegn på at forbrugeren har fejlbetjent varen, eller med mindre det er uforeneligt med varens art
.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419
§ 77 a.
Stk. 3. Viser salgsgenstandens manglende overensstemmelse med kravene i §§ 75 a og 76 sig inden seks måneder efter leveringen, formodes den manglende overensstemmelse at have været til stede på det i stk. 1 nævnte tidspunkt, medmindre denne formodning er uforenelig med salgsgenstandens eller den manglende overensstemmelses art.
apr 2005
Jeg har mødt utrolig mange kinesere og fælles for dem alle er sindet. Dette mundre, legesyge men sarte sind, nogle værre end andre.
Men jeg har heller ingen hvalpe at sælge af racen, så har ingen problemer med at være ærlig og fortælle hvad jeg læser og ser rundt omkring.
Må indrømme at jeg ikke vil købe fakta fra en opdrætter der opfinder sin egen genetik og racebeskrivelse baseret udfra 3 kuld hvalpe. Men jeg køber fakta fra kinerserejere fra hele verden og opdrættere der ikke skjuler deres races fejl.
aug 2012
nov 2006
apr 2005
Tror i øvrigt ikke en seriøs og kærlig opdrætter ønsker at sælge en hvalp uden at sikre sig at der er størst mulig chance for at familien og hunden kan få et langt og godt liv sammen.
Undskyld til Henriette og jer andre at vi kom til at dreje tråden et andet sted hen.
okt 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 43 Svar: 705
som Lykke skriver det hedder ikke garenti
først når du bliver stillet bedre end købeloven er der tale om garenti - og garenti er frivilligt fra sælgers side at tilbyde, sælger behøver ikke at tilbyde garantier hvis de ikke vil det.
http://taenk.dk/gode-r%C3%A5d/garanti-og-reklamationsret
<b>Reklamationsret er en rettighed for alle.</b>
Forbrugere og erhvervsdrivende blander ofte begreberne ”garanti” og ”reklamationsret” sammen, når en forbruger vil klage over en defekt vare. Men de to begreber er ikke det samme og bør ikke forveksles.
Reklamationsretten er en lovbestemt pligt, som forhandleren skal leve op til overfor dig som forbruger. Skulle der dukke en fejl eller mangel op ved en hvilken som helst vare de første to år efter købet, skal forhandleren løse problemet uden udgifter og unødigt besvær for dig, hvis problemet har eksisteret latent i varen ved købet.
Den toårige reklamationsret gælder for alle varer og dele, såvel nye som brugte.
<b>En garanti er en frivillig service</b>
En garanti er en ekstra service, som en forhandler eller producent kan vælge et yde på et bestemt produkt, en produktgruppe eller på alle varer. Den er altså frivillig, og du kan ikke forvente at der følger en garanti med en hvilken som helst vare, du køber.
Garantien skal stille dig væsentligt bedre end de rettigheder, du er sikret gennem købeloven, så den fungerer som et supplement til dine lovbestemte rettigheder. For eksempel kan en garanti forlænge klagemuligheden ud over de lovbestemte to år eller den kan dække defekter, som ikke er omfattet af reklamationsret.
Har garantistiller ikke nærmere defineret, hvad garantien dækker og hvad den ikke dækker, skal garantien opfattes som en fuld garanti. Hvis en butik giver et års garanti betyder det, at butikken skal bevise at et forhold ikke er omfattet af garantien.
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 1.503
VI skal lige have C på banen.
Hun har vundet en sag med bod i retten.
Og hele denne del er gennemgået på DKK's jurakurser. Der præciseres netop, at hvis man vil have krav med i købsaftalen, så skal der bruges bod for at være sikker på det hænger sammen.
Du kan udmærket lave en aftale om tilbagekøbsret (husk at sætte beløb på!!), Lige som krav om at der ikke må avles udenfor DKK.
Når der er bod, så er det et Ja eller Nej til om aftalen er overholdt. Hvis Nej - så udløses boden.
Dette er ikke en tilsidesættelse af købeloven.
apr 2005
Det er vigtig for alle opdrættere af racen at indse at det ikke er en perfekt race de har og der skal arbejdes hårdt for at forbedre sindet ellers bliver det ved at være sådan. Det er vigtigt at være ærlig omkring dette i stedet for at skjule det, og det nytter intet at videreformidle en racebeskrivelse og mane fakta i jorden som en myte fordi man selv ejer 3 individer der ikke har disse problemer, når så mange andre med racen har.
Min egen har heller ingen alene problemer - men det betyder ikke at andre ikke har. Han var desværre en af dem som havde renlighedsproblemer som dog efter 2 års træning gik væk. Mange ville ikke kæmpe med renlighed så længe, specielt ikke hvis opdrætter havde sagt at racen ingen renlighedsproblemer havde!
Og om du lyver...? Hmm det kan vel kaldes mange ting. Jeg personligt køber ikke din fakta før du står ved racens problemer og slet ikke efter du begyndte at belære mig om racens genetik baseret ud fra 3 kuld hvalpe du har lavet. Jeg stoler på den genetik som folk med forstand på dette har lavet.
maj 2008
Følger: 26 Følgere: 25 Hunde: 1 Emner: 34 Svar: 67
apr 2005
Ginger jeg har overhovedet ikke nævnt noget som helst om genetik og så skal man passe på ikke at tro på alt hvad man læser på nettet, genbrugshunde? hvis du tæller op hvor mange hunde af forskellige racer der er til omplacering er der bestemt ikke flere kinesere end andre racer, såååå fakta er nok bedst at holde sig til.
apr 2005
Jeg elsker racen og det gør ondt hver eneste gang jeg ser en lille kineser blive kastet fra hjem til hjem for til sidst at blive aflivet. Bare her på HG er det set utallige gange.
aug 2012
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 856
aug 2012
En kontrakt er bindende om den er skrevet på et stykke wc papir, en bager Whinter pose ,en DKK kontrakt, eller som i mit tilfælde en tillægs kontrakt , kan man ikke overholde en kontrakt, så skal man købe uden , dette var dommerens ord .
feb 2010
Jeg er bare i tvivl om hvem bager Winther er .)
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.899
aug 2012
feb 2010
Men undskyld for sidespringet. Nu skal der ikke gå helt kage i det.
dec 2009
aug 2012
jul 2010
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 210 Svar: 3.384
Hvis jeg sælger en hund med en FCI tavle så kan jeg da godt stille det krav at den kun må bruges i FCI regi.
Hvis du køber en bil der kan kører hurtigere end 80 er ikke ensbetydende med du må kører hurtigere end 80 der hvor 80 max hastighed.
Du må heller ikke parkere hvor du lyster.
Køber du en playstation og modificere den med en chip for at spille import så er det også ulovligt og der kan også falde bod/bøde kald det hvad du vil.
Og her vil jeg da helt klart sammenligne det med hunden, opdrætter har gjort et stykke arbejde med et formål, og det må man nu ikke ændre på hvis opdrætter skriver det.
Det er absolut ikke at stille nogen dårligere end købeloven.
aug 2012
jan 2012
aug 2012
Housebuster ; skal se om jeg kan få det scannet ind .
feb 2010
Det er jo ikke DKK m.m., der har afsagt den som. Men måske tror du ikke på C!!
Det er der jo ingen grund til at betvivle.
Du kan også fraskrive bestemte ting i en aftale.
Eks. kan jeg fraskrive erstatning for Patella Lux, ved at skrive det direkte i aftalen.
Dette er prøvet i en een af racerne.
"Da Patella Lux er et generelt problem i racen, så gives der ikke erstatning for dette".
Den holder også i købeloven, og vendingen er godkendt i Forbrugerstyrelsen.
Du er blevet gjort bekendt med problemet, og kan så bare lade være med at skrive under.
Det er generelle ansvarsfraskrivelser, der ikke kommer igennem købeloven.
aug 2012
Trolden; der er sikker ikke alle de sager som du skriver, for jeg tror at de som referere i tråden, de gør det til min sag .
Jeg har ikke stillet min køber dårliger , hun skrev under på vilkår, dem overholdte hun ikke, derfor kunne der køres en sag ! Hvis man som køber skriver under på krav, så er underskriften bindende , uanset hvad .
aug 2008
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.649
Køber hentede hvalpen, og afleverede den kort tid efter tilbage. De havde undersøgt om kontrakten ville holde i retten, og det gjorde den, derfor kunne de ikke anvende hunden som planlagt.
Så der er andre end Charlotte der har fået tjekket om kontrakten var gyldig.
Kan man ikke leve med kravene, så er man jo velkommen til at købe et andet sted.
aug 2012
feb 2010
Desværre viser det du skriver, at der er nogle der på forhånd prøver at snyde sig til en hvalp, og ikke vil overholde aftalen de selv har skrevet under på.
I stedet prøver de om den er gyldig.
Hvor er det dog for dårligt.
nov 2006
feb 2010
Her er jura jo så fantastisk besværligt.
Og hvis opdrætter SKAL købe hunden tilbage - hvad skal prisen så være.
Man skal sørge for at en aftale er så nøjagtig som muligt, så der ikke er tvivl om hvordan den skal forstås.
feb 2010
Køber "forpligter" sig til at tilbagelevere hunden. Jamen "forpligter" dette ikke sælger til at modtage hunden. Det mener jeg faktisk.
At det så er uden betaling kan vi være enige om.
Underlig aftale at skrive under på som køber.
feb 2010
Hvis man har et krav på max. 50.000, så kan sagen føres som en småsag.
Man henter papirerne på internettet og udfylder dem bedst muligt.
De indsendes til den byret, hvor køber bor. Samtidigt betales et retsbegyr på kr. 500 (dette er betaling for hele sagen).
Hvis der er mangler i papirerne, bliver man kontaktet at retten, som hjælper med at få det korrekt.
Retten indhenter svar fra modparten, og der bliver meddelt et tidspunkt til parterne, hvor et telefonmøde arrangeres. Her spørger dommer til sagen og prøver at forlige parterne. Hvis ikke så laves et retsmøde, hvor sagen afgøres.
Man kan køre sagen uden advokat (dette har jeg prøvet og så får man hjælp til proceduren af dommeren).
Hvis man bruger advokat, så er der et max. beløb som advokaten må tage for hele sagen (mener det er omkring 1.500 kr.)
Dette er lidt forenklet, men det er en nem måde at lave en retssag på.
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.649
Hvis man ved at man vil avle, og ikke fortæller opdrætter noget om det, når man viser interesse for en hvalp, så er det i min optik fordi man godt ved, at det man vil ikke er velset.
Jeg ville ønske at det ikke var nødvendigt at lave den slags tillægskontrakter. Men jeg har ikke noget ønske om, at de hvalpe jeg har lavet, skulle ende som hvalpemaskiner hos de avlere der bl.a. ser penge i cotonen efter den er blevet så populær. Derfor står der bl.a. i min kontrakt, at hvalpen ikke må sælges eller bortgives eller aflives uden min viden og accept. Jeg har forklaret hvalpekøberne hvorfor, og det har de alle haft forståelse for. Jeg forklare dem, at skulle uheldet være ude, og aflivning er det eneste humane nu og her, så skal de selvfølgelig aflive. Skal de af med hvalpen, så finder vi sammen en løsning.
Det er sket en enkelt gang, og hun havde selv fundet en ny familie til hunden som hun gerne ville have skulle overtage den. Det fik de selvfølgeligt lov til, og hun ringede selv bagefter og fortalte at hun havde fået hunden.
Rettigheder? Problemer med opdrætter