{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.683 visninger | Oprettet:

Rettigheder ved mulig syg hvalp... {{forumTopicSubject}}

Sagen er den, at min lillebror har fået en mops/fransk bulldog hvalp, som han har haft en måneds tid. I al den tid, har hvalpen haft problemer med maven. Hans mave bliver sten hård og udspilet når den har spist.
Han har så lige haft ringet til dyrlægen for at høre, da det ikke er blevet bedre. Han sagde at det kunne være fordi der sad noget i tarmene og blokerede, eller fordi tarmen evt kan være for kort hvilket jo så er medfødt. Så dyrelægen sagde at min bror skulle gøre op med sig selv, om han ville komme ud med hunden imorgen tidlig til indlæggelse og undersøgelse, der ville blive en dyr omgang, eller om han vil levere hunden tilbage til avler og få sine penge retur.

Så kommer spørgsmålet... Hvis hunden er købt som beset eller uden købskontrakt, SKAL sælger så (hvis vi ser bort fra rent etiske tankegange) tage hunden tilbage? Eller har man altid uanset hvad garanti på hvalpen?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rettigheder ved mulig syg hvalp...
  • #1   25. apr 2011 - hvis det er en medfødt "fejl" selvfølgelig.

• #2   25. apr 2011 Der er 2 års garanti selvom der ikke er købskontrakt så vidt jeg har læst mig til herinde.

• #3   25. apr 2011 Natasja: Hvis de ikke skal, så er der jo ingen garanti, mener bestemt jeg har læst det herinde et sted, at der er 2 års garanti som hvis man køber noget nyt :o)

• #4   25. apr 2011 Købeloven giver automatisk 2 års reklamationsret (osse som privat, medmindre andet er aftalt, og det er det jo næppe når der ikke er kontrakt)

Men vil avler ikke være med på en løsning, er der reelt ikke meget at gøre -de kan ikke gøre brug af forbrugerklagenævnet, og skal derfor gennem et civilt søgsmål, og det tager tid og kan blive dyrt

• #5   25. apr 2011 Alfisten, vi drager heller ikke forhastede konklusioner. smiley
    det var blot hvad de havde af rettigheder når de har købt en hund uden tavle og sådan. smiley
    men uanset hvad skal hvalpen jo undersøges. Forhastede konklusioner eller ej. smiley de har været til dyrelægen med ham en gang allerede hvor de fik noget medicin de skulle prøve at give ham, som jo så ikke har virket. Og han er ormebehandlet.
    Jeg ved ikke hvad de giver af foder, men ved det bliver målt ganske nøje op hver dag hvor meget han skal have.

• #6   25. apr 2011 Jeg kommer til at tænke, hvor mange gange dagligt får den mad? for hvis den får kun en gang og spiser helt op, så forstår man bedre maven reagere sådanne ikk? den skal helst have 2-3 gange i løbet af dagen og som der står på posen ud fra dens alder.

• #7   25. apr 2011 Suzy, hvalpen kommer også afsted uanset hvad. smiley det er slet ikke det, det handler om. smiley

• #8   25. apr 2011 Loven siger at det første ½ år er det sælger der har bevisbyrden. Herefter er det køber.
    Og det skal self kunne dokumenteres at hvalpen fejler noget arveligt (eller for sælger, at den ikke gør det).

Så vil man tage den gennem retten, vil hvalpen skulle gennem undersøgelserne uanset.

• #9   25. apr 2011 Aino, han får mad 3 gange dagligt målt til hvad den skal have svarende til alder og vægt. Så det er ikke der den presser. smiley

• #10   25. apr 2011 Natasja: ooh ja :o) og ellers som Michelle skriver, kan man civilt søgsmål.

• #11   25. apr 2011 Sabrina: Okay, tænkte bare at hvis de gav den så meget af en gang som den skulle have på et døgn så bliver det jo til meget når det udvider sig i den lille mave ;o) Håber på positiv dyrlæge besøg i morgen.

• #12   25. apr 2011 Sabrina: man kan ikke bare aflevere sin hund og få pengene retur. I DK er der ikke returret, med mindre man har aftalt det...OG det vil det anses for i dette tilfælde, eftersom der ikke er en diagnose
    MEN selvfølgelig hvis hunden er syg så er man helt anderledes stillet. Men for at man overhovedet kan komme i nærheden af at kunne kræve erstatning, SKAL man have en diagnose. Man kan jo ikke bare komme og sige at hunden er syg, men at man ikke ved nøjagtig hvad der er galt. Hvis nu hunden har ædt en legoklods, der har sat sig på tværs, det kan man altså ikke klandre opdrætter for. Derfor SKAL man have en diagnose, før man kan kræve erstatning.

Aino: nej der er ikke 2 års garanti, men derimod 2 års reklamtionsret, det er ikke det samme. garanti er noget ekstra man giver køber, men man kan aldrig stille køber ringere end købeloven.

Når vi snakker handel uden købsaftale, man man sige netop som andre skriver, at det er svært at bevise at man har købt hunden der. Det kommer også helt an på om det er en enkelt hund sælger har solgt eller man kan betegne denne som opdrætter. For er det bare en enkelt hund. så er det salg mellem private, og har man skrevet under på at hunden er købt som beset, så er det det, den er....

• #13   26. apr 2011 Hov glemte at skrive, at ja, hvis det er en medfødt fejl, så har de selvfølgelig krav på erstatning, det er som regel 1/3 - 1/2 af købsprisen, afhængig af hvad der er galt. Er det noget der kræver operation, vil det sikkert være 1/2 af prisen. Mens normalen er 1/3 ved "lettere" tilfælde. Man kan kun aflevere hunden tilbage, hvis den er så dødsyg, at den ikke kan bruges til det, den er købt til...familiehund.

Man kan vist også klage til forbruger klagenævnet. den kendelse kan man bruge i cevilt søgsmål, hvis det bliver nødvendigt

• #14   26. apr 2011 Lykke -forbrugerklagenævnet kan så vidt jeg ved, kun bruges hvis der er tale om et forbrugerkøb. Det er der ikke her -det er et privat køb

• #15   26. apr 2011 synes da godt nok at det er noget af en kvik dyrlæge, at komme med sådan en udmeldning uden at have set hunden....

• #16   26. apr 2011 Justitia -at bevise at der har fndet en handel sted, er jo kun aktuelt hvis avleren nægter at have solgt hvalpen

• #17   26. apr 2011 er man ikke forbruger, selv om det er privat?? på DKKs købskontrakt står der da et det kan behandles af forbrugerklagenævnet... tror ikke der retslig er en forskel på køb at tavle eller ikke tavle hunde

• #18   26. apr 2011 Platugler -jeg ved det ikke med 100% sikkerhed. Ved bare fra diverse hestehandler at der er forskel på mulighederne altefter om man har købt privat (f.eks. hvis jeg sælger min hest) eller købt hos et stutteri, en hestehandler e.l.

Jeg tror nu heller ikke det er tavlen alene der afgør det -osse om det er erhvervsmæssigt opdræt eller "bare" et enkelt kuld.

• #19   26. apr 2011 Justitia -jeg giver dig ret. men igen, det bliver jo KUN aktuelt hvis avleren nægter at have solgt hvalpen. Og det tror jeg da trods alt er forholdsvist få der gør.
    Og her kunne sundhedsbogen så måske komme i betragtning. Hvis hvalpen er chippet og har fået første vacc, vil dyrlægen jo nok kunne bekræfte hvem der har haft hunden inde osv.

Jeg tror såmænd godt at man i de fleste tilfælde vil kunne få bevist hvor hvalpen er købt.
    Men i første omgang skal man jo slet ikke gennem retssystemet, men bare prøve at snakke med avleren. Og så kan man jo gemme mails, sms'er e.l. fra denne:o)

• #20   26. apr 2011 Men uanset hvad, så gælder købeloven jo hvor ikke andet er aftalt (og er der tale om forbrugerkøb, kan man slet ikek stilles ringere end købeloven).
    Så ingen kontrakt = købeloven gælder. "købt som beset" er jo ikke meget værd hvis ikke det er udspecificeret (i en kontrakt).

Men først skulle man nok lige få fundet ud af om hvalpen overhovedet fejler noget mere alvorligt -og arveligt.

• #21   26. apr 2011 Ja, som sagt hvis det er en sælger, der ikke kan kaldes for opdrætter, jamen så er det privat handel, dvs at man kan aftale at købeloven ikke gælder, f.eks som her at hunden er købt som beset uden reklamationsret.
    Men er det en opdrætter, så holder den ikke, så dækker købeloven uanset hvad, men kravene skal jo stadig være opfyldt, altså at fejlen kan tilbagevises til sælger.

Og ja, mundtlige aftaler er lige så bindende som skrevne, dog sværere at bevise...her tænker jeg på købt som beset....

noget helt andet er, at det næppe kan betale sig at lave retsag, hvis det viser sig at opdrætter ikke vil erstatte hunden. desværre....

• #22   26. apr 2011 God Morgen

Igen et par kommentarer om købeloven:
    Hvis det er privat køb (og det ligner det her), så gælder købeloven ,men ikke de 6 måneders formodningsregel. Dvs. at køber skal bevise fra dag 1 at hvalpen har et problem.
    Ved privat køb kan man ikke bruge forbrugerklagenævnet.
    Ved DKK aftaler (med købskontrakt) er der underforstået altid tale om et forbrugerkøb - altså at sælger er den professionelle og betragtes som et "firma".
    Man kan ikke bare levere en ting (hund) retur, da der ikke er nogen returret i Danmark (undtaget eks. internethandel). Der skal være væsentlige fejl og mangler før man kan ophæve handelen.
    Og uden købsaftale bliver mange ting svært - sælgere af den type har før nægtet at have solgt hvalpen.
    En mundtlig aftale er også gyldig, men hvordan skal man bevise den.

Og så fatter jeg ikke at når man køber en stegepande til 300 kr,så husker man kvitteringen - men man køber hvalp til flere tusind kroner og får ikke papir på det!!!!!

• #23   26. apr 2011 Peter: godt argument.... jeg smiler endnu smiley

• #24   27. apr 2011 Peter, jeg kan desværre ikke forklare om eller hvorfor ikke, hvis de ikke har en købskontrakt. smiley

Men, hunden er kommet til dyrelægen og er blevet scannet og fået taget røngten idag og igår. Og så får de svar på fredag. smiley det handler jo heller ikke om, at de vil levere hvalpen retur, men blot om avler skulle hjælpe med at betale da det er en medfødt fejl. Ud fra de undersøgelser der blev lavet hele dagn igår, tyder det nemlig på at han har en for kort Tarm med indsnævring, og nok skal opereres.

• #25   27. apr 2011 Sabrina: Øv at det tyder på det, håber du opdatere igen når du igen har nyt. Pøj pøj med det til din bror.

• #26   27. apr 2011 Sabrina: hvis det forholder sig sådan at hunden har en for kort tarm og skal opereres, så vil jeg mene at de skal have ½ købspris retur

• #27   27. apr 2011 Aino, jeg skal nok opdatere. smiley

Lykke, de vil også forsøge at kontakte sælger og høre om hun er med på at betale halvdelen. Men de er nu bare mest opsatte på at han skal være rask. smiley

• #28   27. apr 2011 Sabrina: Lyder rigtig godt :o) jamen de må jo også holde meget af ham allerede, bare man har haft en hund i en uge også kan man jo ikke forestille sig et liv uden hunden hehe Håber det hele ender rigtig godt :o)

• #29   27. apr 2011 Aino, lige præcis. smiley Så de vil bare have ham lavet, uanset pris, og uanset om sælger går med til at betale nogle af omkostningerne. smiley
    Håber også det hele går godt for den bette fyr. Bare synd de skal vente helt til på fredag før der kommer en der kan kigge på billederne. smiley

• #30   27. apr 2011 Sabrina: Håber dog sælger vil hjælpe til hvis det er, ville jeg synes var mest fair. Ja dagene kan være lange når man venter :o/

• #31   27. apr 2011 Aino, ja det mener jeg jo også at det ville. Hun må da have været bevidst om hvor træls han har haft det efter hvert måltid tænker jeg også lidt? Han har jo haft det i al den tid min bror og hans kæreste har haft ham? Måske har hun ikke lagt mærke til det, men nu hvor det er på skrift at det er noget medfødt, synes jeg også det må være fair at hun betaler halvdelen. Men ja, uanset bliver det jo fikset. De vil ikke af med deres lille hund. smiley
    Og ja, ventetiden er rigtig lang. Og rigtig hård for min lillebror, da han jo er "bange" for at give ham mad, fordi han får det så skidt i maven af det, så han får det simpelthen så skidt på hvalpens vegne, men kan jo heller ikke bare lade vær med at give ham noget. Så nu får han måltider, fordelt ud på HELE dagen, for at skåne hans mave mest muligt.

• #32   27. apr 2011 :oD skulle lige til at skrive at han skulle forsøge at fordele det over hele dagen, men læste så du havde skrevet det ;o) Lyder godt Sabrina, nu må vi krydse for fredag :o)

• #33   28. apr 2011 Krydser fingre for hunden...og håber at opdrætter er til at snakke med...

Kommentér på:
Rettigheder ved mulig syg hvalp...

Annonce