1.320 visninger
|
Oprettet:
Bjergged på nye eventyr.
31. jul 2005 Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.649
31. jul 2005 Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.649
Etiske regler, parring {{forumTopicSubject}}
Jeg skriver i købskontakterne at hunden ved avl, som minimum skal overholde de etiske regner hos DKK.
Men så er det jeg undrede mig, for i disse regler kan jeg intet finde om parring med hanhund. Der står ikke noget om alder, hvor tidlig, hvor gammel, hvor tit. Er det bare mig der er blevet blind på begge ører?
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.649
Jeg har kigget hos både DKK og Klubben for små selskabshunden, men kan kun finde om tæven alder o.s.v.
jul 2005
Tæven bør min. være 15. måneder, når det første kuld fødes.
Tæver over 7 år bør ikke anvendes i avlen.
Tæven bør ikke parres oftere end i 2 på hinanden følgende løbetider. Derefter holdes en pause.
Enhver opdrætter bør være bevidst om, at hunden er egnet til avl, hvad angår mental og fysisk sundhed.
Enhver opdrætter bør undersøge, om der er mentale eller fysiske sundhedsproblemer i racen og tage hensyn hertil ved valg af avlsdyr. Er der tvivl om hundens avlsegenskaber, da undgå avl.
Opdrættere skal påtage sig ansvaret for, at hvalpene får en god opvækst. At hvalpene vokser op med en god kontakt til mennesker. Hvalpene bør præges godt, så de bliver gode familiehunde.
Opdrætteren bør være omhyggelig med salg af hvalpe, således at hvalpekøbere på bedste måde har indtryk og forståelse for racen.
Opdrætteren bør på bedste måde vejlede hvalpekøberen om det ansvar, de påtager sig ved køb af en hund. Derunder også de økonomiske omkostninger, der naturligt følger med. Om der er den fornødne tid og lyst til hunden. At det er de voksne, der har ansvaret for hunden. At hunde kan være godt selskab for børn, men ikke er legetøj.
Opdrætteren bør på en positiv måde informere om KSS og DKK.
jul 2005
Det påhviler enhver, der udvælger en hund til opdræt, at vurdere, om avlsdyret fysisk og mentalt er egnet til avl.
Det skal tilstræbes, at der i avlen kun anvendes hunde, der kan parre sig naturligt samt føde og opfostre hvalpe på naturlig vis.
En tæve bør ikke indgå i avlen, før den er fuldt udviklet.
En tæve bør maksimalt have 4-5 kuld i sin levetid - og sidste kuld inden tæven fylder 8 år. Efter 2 kuld bør tæven have en pause, så mindst én løbetid ikke udnyttes til parring.
Hunde med arvelige defekter bør ikke anvendes i avl. Parringer, der har givet hvalpe med alvorlige defekter, bør naturligvis ikke gentages.
Parring mellem hunde nærmere beslægtet end fætter-kusine bør undgås.
Avl, hvor enkelte hunde antalsmæssigt dominerer avlen inden for en race, bør undgås.
Så længe hvalpen er i opdrætterens varetægt, skal denne sikre hvalpene en fysisk og mentalt god opvækst, herunder en god prægning.
Opdrætteren bør give hvalpekøberne fyldestgørende oplysninger om forældredyrene og om racens egenskaber og behov.
Både opdrætter og hanhundeejer bør følge afkommets udvikling til voksne hunde og derudfra løbende vurdere deres avlsdyr.
jan 2006
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 8 Svar: 227
Derudover er det vel også ren etik at man lader tæven få nogle fri perioder uden hvalpe... Man kan vel spørge sig selv om man ville ligge med to kul uinger hvert år???....
Jeg tror faktisk ikke der er nogle regler for paring med en han.... -Han er jo kønsmoden fra han kan pare sig - og hans krop tager jo ikke ligefrem skade af at pare sig....
Etiske regler, parring