{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.214 visninger | Oprettet:

DKK's etiske anbefalinger for avl {{forumTopicSubject}}

I forbindelse med avlsanbefalinger / etiske regler hos DKK kom en veninde og jeg til at tænke på, om det fremgår noget sted hvor gammel tæven maks må være, inden hun får hvalpe?
Jeg kan kun finde at hun skal være udvokset, og maks må få 4-5 kuld i sin levetid.

Det er fordi, jeg har fået kendskab til en parring af en tæve som bliver 6 år til marts og det er hendes første kuld - det synes jeg, uanset argumenterne, ikke er i orden... Men er det ligefrem forbudt indenfor DKK? Og hvis det er forbudt, hvor står det så henne? Jeg kan intet finde på hjemmesiden, når jeg søger.

og NEJ jeg fortæller ikke hvad race eller kennel eller noget som helst, heller ikke over PB, jeg skal ikke beskyldes for udhængning!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DKK's etiske anbefalinger for avl
  • #1   15. jan 2011 Jeg synes det er for sent vil mene at førat kuld skal senest være når hunden er omkring de 4 år.

• #2   15. jan 2011 Nadja - jeg synes det samme, men det hjælper jo ikke noget, hvis DKK ikke har nogle problemer med det? Jeg mener, man kan jo ikke give folk en advarsel hvis det de gør ikke er direkte forkert (selvom vi andre mener, det er uforsvarligt)

• #3   15. jan 2011 Tror ikke DKK blander sig i det. Har selv kendskab til en tæve, som fik sit første kuld som 6 årig.

• #4   15. jan 2011 Helle N - hvordan gik det så med tæven og hvalpene?

• #5   15. jan 2011 De blev taget med kejsersnit og tæven ville ikke kendes ved dem.

• #6   15. jan 2011 Helle N - se det frygtede jeg desværre, var noget lignende. Må håbe at opdrætter tænker sig om smiley

Charlotte - der står da ikke direkte i de etiske anbefalinger, at tæven ikke må være ældre end en hvis alder, gør der?

• #7   15. jan 2011
    *Charlotte DKK, "Snob" .

Har de anbefalinger vedr. tævens maximale alder ved første parring?

• #8   15. jan 2011 Lisbeth B ~ Kennel Arachun ~

Pågældende tæve har fået et kuld efterfølgende.. Så vidt, jeg har forstået det, også ved kejsersnit.

• #9   15. jan 2011 Charlotte - er du ikke sød at kopiere DET for mig? For jeg kan ikke finde det, så må være blevet blind på mine "gamle dage" smiley
    Det ville da være dejligt, hvis det stod der, så kunne man overveje at vifte dem lidt om næsen på opdrætter..

• #10   15. jan 2011 Helle N - SUK altså... så står man her som nystartet kennel og vil gøre alt efter bogen, og de ældre som skulle være forbillede, opfører sig som idioter! At få endnu et kuld på en sådan tæve, er jo helt hen i vejret. Jeg havde ikke turdet, om ikke andet så af frygt for at miste tæven smiley

• #12   15. jan 2011 Det står, desværre, ingen steder om etiske regler for førstegangsfødende tæver:-(

• #13   15. jan 2011 Mette - nej det var også det, jeg kunne finde frem til... Synd og skam er, hvad jeg synes det er.. ØV

• #14   15. jan 2011 Lisbeth:

Vi er HELT enige........ Det burde man foreslå DKK.

• #15   15. jan 2011 Tja, DKK og specialklubberne! Da mange specialklubber har strengere avlsanbefalinger end DKK skulle det jo ikke være noget problem at indføre i specialklubberne...

• #16   15. jan 2011 Lisbeth B ~ Kennel Arachun ~

Personligt synes jeg, at hunden skal have første kuld, inden dens 4. år.

Måske, man som opdrætter retfærdiggøre sig med, at nogle racer ikke kan føde selv. Jeg ved ikke, hvilke bevæggrunde opdrætteren har for at avle på pågældende tæve.

• #17   15. jan 2011 Charlotte - selvfølgelig har du ret, og det kan de fleste jo også regne ud, men tilsyneladende ikke alle? Det ville jo være sværere at omgåes, hvis man direkte skrev at tæven ikke måtte være over en vis alder.

• #18   15. jan 2011 *Charlotte DKK, "Snob" .

Nej, jeg skriver også "Personligt synes jeg, at hunden skal have første kuld, INDEN dens 4. år." smiley

• #19   15. jan 2011 Charlotte - jeg er komplet enig, men faktum er jo at folk (tilsyneladende) gør alt for at tjene penge og ikke for hundens bedste. Det forlyder også i dette tilfælde at "tæven er stolt og glæder sig til at få hvalpe" - JAEH RIGHT!

• #20   15. jan 2011 Nåh.. Så er vi bare enige gg

• #21   16. jan 2011 Nej forbudt er det ikke, at få hvalpe første gang på en ældre tæve. Men ja, det har sine ricisi, såvel som hvis man får hvalpe på en for ung tæve.

Jeg vil også sige tæven ikke skal være ret meget ældre end de 4 år, og slet ikke i nærheden af 5, når den får sit første kuld. Synes så til gengæld at 8 år er for gammel for en tæve at få hvalpe overhovedet.

Og mht de etiske regler hos DKK, så er det jo ikke regler de håndhæver, det er regler der appelerer til ens egen moral. kun hvis det tager overhånd, skrider DKK ind. F.eks kender jeg en tæve, der fik 7 kuld hvalpe, og det var ikke små kuld, inden DKK sagde stop.

• #22   16. jan 2011 Anne: ja, hvis man ser det på den måde...tror dog næppe at ret mange venter til den tid:-) Det er jo også set at folk vælger at parre deres hund, når den er 16 mdr gammel, det må jo være stærkt mod de etiske anbefalinger, men ikke ulovligt, da hunden jo er avlsgodkendt.

• #23   16. jan 2011 Beklager men hvornår mener I at man må begynde at avle på en hund???

• #24   16. jan 2011 Papillon og Schæfer det holder

Når den er 2 år.

• #25   16. jan 2011 JEG mener, når hunden er mellem 2 og 3 år gammel. Vores tæve skal have sit første kuld i næste løbetid. Da er hun 2 ½ år gammel. Det mener JEG er ideelt for første kuld. Selvfølgelig med udsving, ½ år til hver side. Men ikke mere end det.

• #26   16. jan 2011 Jeg spørg egentlig kun for at hører folks mening for min mening er når den er mellem 2-3 år gammel alt efter hvor "moden" den er..

• #27   16. jan 2011 Nu er mine tøser steriliseret. Men Kaido er 2½....... Hun er en stor baby på mange områder og jeg kan SLET ikke se hende som mor. Det samme havde jeg med Lotus i den alder.

• #28   16. jan 2011 Min er 4 år og også stadig en stor baby smiley

• #29   16. jan 2011 Jeg har en gang benyttet at parre en tæve første gang 5 år gammel, det endte i kejsersnit, fordi der kun var 2 hvalpe og hun ikke kom i fødsel, 2 hvalpe født og hun ville ikke kendes ved dem.. Denne tæve har nu fået et kuld født helt naturligt, uden de store komplikationer, desværre pådragede hun sig en fødselsdepression kort id efter og vil ikke kendes ved sine hvalpe :o), så jeg er på flasken på 2. uge..
    Jeg råder selv folk til at parre første gang inden 4 år, for at minimere risikoen for skader på tæven mindst muligt..
    max alderen for hvalpe er meget varieret.. en tæve der er meget påvirket af sine hvalpe, fysisk såvel som psykisk ville jeg ikke parre senere en 7 år, og dette kun hvis hun er fysisk sund og rask, i rigtig god kondition og har et stort fysisk og psykisk overskud.

Jeg har selv lige parret min tæve Tania.. hun er 7,5 år gammel.. og inden man farer i blækhuset skal man kende hvem Tania er.. hun LEVER for hvalpe.. hvilket vil sige at hun søger alt der er små, bliver ekstremt indbilsk gravid hver gang og passer de hvalpe som ikke er hendes som var det hendes !!.. hun har hjulpet med at opfostre 2 kuld som ikke var hendes og bliver depri i en grad, når der ikke er noget hvalp i nærheden.. stakkels lille Osvald bliver slikket i rø.. som var han en hvalp, når hun bliver skruk.. Dyrlægen har sagt god for parringen han har aldrig set en tæve med sådanne "hvalpe" drifter som Tania har.. efter dette kuld bliver Tania Steriliseret og jeg håber dette vil dæmpe hende ned.. selvom jeg nu tvivler ;o) Tania har selv født 4 kuld indtil videre, alle født naturligt og inden for kort tid uden komplikationer, hun danner mælk for 3 kuld hver gang og har en del mælk i patterne året rundt !
    Så inden man farer frem og siger det er synd skal man kende til de faktiske forhold..
    I mine øjne er for tidlige parringer det værste, så vil jeg hellere at en sund og rask voksen hund får hvalpe end en ung tæve, der ikke selv er udvokset.. for rottweiler tidligst 2,5 mindre racer kan jeg acceptere 2 år, men heller ikke yngre

• #30   16. jan 2011 Uli: uanset hvad synes JEG personligt, at det er for sent at parre en tæve, når den er 8 år, det er min mening(og det er uanset hvordan tæven opfører sig til dagligt), og det er helt ok, at du har en anden mening. Jeg har også lige set en parring i Tyskland hvor tæven bliver 9 år til maj, det er aaaaaalt alt for sent for en tæve at få hvalpe, uanset om tæven er hvalpeskruk eller hvad årsagen er til at man vælger at få hvalpe.

• #31   16. jan 2011 Lykke hvis en tæve er fyldt 8 år ville jeg absolut heller ikke parre den så er løbet kørt, men 7-7,5 som senest..
    9 år gammel ville jeg heller ikke avle på der er de veteraner og skal nyde deres otium..

• #32   22. jan 2011 Jeg synes ikke man kan gøre ting så sort og hvide, som nogen fremstiller det.
    Jeg har selv parret min tæve da hun var 5 år, hun var gået tom 2 gange tidligere, men når dyrlægen tror at ens hund er 2½ år og ikke 5 år fordi fysikken og mentaliteten er i top...
    Jeg vil sige det er meget individuelt, hvornår og hvorfor og afhænger af tæven.
    Jeg har en tæve på 3 år, som bliver parret for 1. gang i foråret, men min anden tæve vil formentlig blive parret i en noget tidligere alder, da hun er af en helt anden støbning.
    Jeg synes man skal lade folk være ansvalige for deres eget valg og formentlig kan der være grunde årsager, som gør at man handler som man gør.

Kommentér på:
DKK's etiske anbefalinger for avl

Annonce