Mental tester/beskriver uddannelser? {{forumTopicSubject}}
(Jeg undskylder på forhånd for den lange trådstarter - hvis ikke i gider læse den så er der en masse andre tråde der venter på jer )
Der findes efterhånden vist en god potion forskellige metoder til at mentalteste, og flere FCI/DKK racer bliver testet udfra de nationale regler/anbefalinger, hvilket jeg synes er en rigtig god ting, for det er sku ret nemt at sige - min hund lever op til standarden i nogenlunde grad og den har fine nok sundhedsunds resultater - men den kan jo stadig godt have et skod temperement, f.eks. være utrolig nem at stresse eller måske endda have OCD (jeg sad lige og så "Science of Dogs" i forgårs og deres udtalelse var at ting som dette ses oftere of oftere i bullterrieren)
Og hvis personen der har hunden så er fokuseret nok på pengene eller på den sociale status det bringer at avle på deres hund, at de er ligeglade med at hunden måske har nogle sindsmæssige problemer, der muligvis er genetiske og ikke er gode at bringe videre til hvalpene.
Så dér synes jeg at mental test/beskrivelser er et rigtigt godt værktøj, for vi kan jo lige så godt indse at ikke alle er lige så etiske som "dig og mig" så at sige.
Og man kan blive uddannet som mentalbeskriver i DKK hvis man opfylder nogle krav, herunder medlemskab (det giver jo ret god mening).
Man skal så også instilles af en special klub, men hvad nu hvis det ikke er en mulighed man har?
Ikke alle er medlem af en special klub eller for den sags skyld har en DKK hund på nuværende tidspunkt (hvilket ikke er ensbetydende med at man ikke gerne vil støtte DKK fordi man mener at det er noget godt at støtte - men at man enten på nuværende tidspunkt ikke har en tavle hund eller ens hund ikke er DKK anerkendt).
Så kan man tilsyneladende ikke tage uddannelsen - det er der jo ikke så meget at gøre ved, klart nok.
--
Hvis man stadig gerne vil have uddannelsen eller en tilsvarende uddannelse, kan drage nytte af at kunne mental beskrive (f.eks. i mit tilfælde hvor min race ikke er DKK og derfor ikke kan stilles til mentalbeskrivelse hos DKK), er der så andre muligheder for at tage uddannelsen eller lign. uddannelser (der giver tilsvarende kundskaber).
Er der nogen der kender til sådan noget, og i så fald vil være så venlige at pege mig i retningen af det, evt. sende mig en privat besked herinde med kontaktoplysninger (hvis der er tale om en person der skal kontaktes og ikke en hjemmeside der skal besøges).
Også hvis det skulle være muligt at nogen kender nogen der har DKK's mentalbeskriver uddannelse og som muligvis kunne være interesseret i at beskrive ikke DKK hunde ville også være en hjælp.
Det er ikke noget der haster mere end det jager, men det ville bestemt være en god ting at have adgang til eller kunne.
(tillykke du nåede enden af det lange indlæg )
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.725
Du kan ikke teste en hund alene. Det kræver fire testere, en til at observere dig og hunden, en der noterer, to der gør tests klar og som er figuranter.
Du skal have en gruppe mennesker, de andre hundes ejere, som går med rundt i testen, og er et helle eller tilflugt for hunden at søge hen, hvis den føler sig presset.
Du skal have en ønskeprofil at teste din hund mod, ellers har du ikke noget sammenligningsgrundlag. Så uden den, kan du ikke sige, om din hund mentalt er OK for racen eller har for meget præg fra andre racer.
Håber du kunne bruge det til noget..
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.419
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.725
Ellers har du selvfølgelig ret.
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.205
mar 2009
Følger: 37 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 39 Svar: 1.456
@laika - også når der er tale om en ikke DKK/FCI anerkendt race?
@Lisbeth - Jeg synes jo så, at man er nødt til at starte et sted og for at kunne opbygge en ønskeprofil er man også nødt til at vide mere præcist om testnings/beskrivelses metoden - en viden man nok bedst får hvis man kan uddanne sig inden for den og derefter bruger den - og når den viden så er opbygget kan man "sætte sig ned" og bestemme præcis hvordan man ønsker den perfekte hund skal "se ud". - hvis du følger mig?
Andre end selve beskriveren ser jeg ikke som det største problem - eller for den sags skyld det første lige at tænke på
Der er også flere end 1 hund at teste til den tid - og endnu flere hvis det er muligt at få den tilstrækkelige viden inden det første Danske/Skandinaviske Træf/Show finder sted, for så er sandsynligheden for at der kommer hunde fra andre lande også ret stor
@Karina Jeg er enig med dig i at det giver god mening at teste hunde - ja selv hunde der ikke skal bruges i avl da det kan give en god ide om hvor man skal støtte hunden og hvor der er brug for træning.
I det hele taget så finder jeg at det er en god ide at vide hvad man "står med i hænderne" både i avlsøjemed og bare som ejer.
Mht. til avl kan det også være en god måde at finde ud af hvilke kvaliteter partneren bør have for at give bedre grobund for et mere ønskeligt temperement for afkommet.
Hvad med hvalpetestere? Nogen tanker/erfaringer om det?
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.205
mar 2009
Følger: 37 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 39 Svar: 1.456
Mental tester/beskriver uddannelser?