{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.716 visninger | Oprettet:

Hvorfor k'øbe racehunde uden stambog? {{forumTopicSubject}}

Jeg forstår altså ikke hvorfor det er så populært at købe racehund uden stambog? Også selvom man ikke skal bruge hunden til udstilling, så må det da være alfa og omega at sikre sig at man får en god og sund hund, der kan leve længe uden sygdomme. Ligesom trygheden ved at man kan få erstatning, hvis hunden bliver syg eller har medfødte defekter.

Med de priser dyrlægerne tager, kan man hurtigt bruge lige så mange - eller flere penge, end hvis man havde købt en hund med stambog.

Stambogen er et kvalitets stempel , og man kan være sikker på at hunden ikke er indavlet, ligesom alle stambogsførte hundes forældre skal avlsgodkendes inden paring. Dett er ydermere en garanti for at de individer der bruges til parring er egnede og kan begå sig mellem andre hunde, fordi temperamentet også er en del af det, der bliver set på når en hund udstilles, for at blive avlsgodkendt.

Der ud over har såvel DKK som alle racespecialklubberne nogle etiske regler, som skal overholdes. Disse regler går blandt ud på, at man vil sikre sig, at der ikke bliver avlet på individer der er for nært beslægtet med hinanden (indavl) ligesom man vil sikre sig, at der ikke bliver avlet på syge hunde, samt hunde der enten er for unge eller gamle til avl.Endelig vil man ikke tolere, at der ikke bliver drevet rovdrift på hundene og at de bliver parret fra første løbetid.

Hvad er formålet med at avle hunde uden stambog? At tjene penge? Det kan da ikke være for at gøre racerne bedre

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor k'øbe racehunde uden stambog?
  • #1   16. jul 2010 Jeg er så ikke enig i at stamtavlen i sig selv er et kvalitets-stempel. Det afhænger så sandelig af hvilket arvejde der ligger bag parringen.

I mine øjne er tavlen et arbejdsredskan som man kan bruge til at udvælge den rette hund til ens behov. Hvis man ikke vælger at bruge tavlen til dette, kan man i mine øjne næsten ligeså godt købe uden -dermed ikke sagt at det er det jeg vil anbefale, men tavlen er ikke mere værd, end det arbejde man har lagt i at undersøge den.

Og ang avlen, synes jeg man skal passe på at tillægge folk ondere hensigter end hvad de reelt har.
    Nej man avler ikke for t gøre et arbejde for racens fremtid, hvis man avler uden tavle. Men det er ikke = at man kan avler for pengenes skyld. ganske givet er der folk der avler kun for pengene. Men de findes både med og uden bog. Jeg tror de fleste der vælger at lave et kuld hvalpe på deres tavleløse hund, gør det fordi de bare godt kunne tænke sig at prøve at have hvalpe -om det så er "for hundens skyld", fordi de synes det ville være sjovt at prøve, eller noget helt 3. er jo forskelligt.

• #2   16. jul 2010 Jeg er enig i at stambogen er et rigtig fint redskab, men bruger man den ikk kan man lige så godt købe hund uden bog. Og bogen i sig selv er ikke en garanti i sig selv.

• #3   16. jul 2010 Brigitte T............har altså hørt og læst om efterhånden mange racer der er degenererede og usunde.....skæve rygge.....dårligt åndedræt..........for små eller store kranier......hunde der ikke kan klare de mest almindelige og basale funktioner så som at parre og føde normalt.....og alle med tavler.....

• #4   16. jul 2010 Jeg har en ægte dalmatiner uden bog. Hvorfor han ikke har det ved jeg ikke.
    For mit vedkommende var det sådan, at jeg blev forelsket i ham ved første øjekast. Jeg ville egentlig kun have været ude at se ham, men jeg blev nød til at tage ham med hjem med det samme. Jeg var simpelthen bange for en anden skulle rende med ham. Jeg var på det tidspunkt ligeglad om der var bog på eller ej....
    Han var på daværende tidspunkt 3 år og vi er bestemt ikke blevet snydt, hverken af sind eller sundhed. Det eneste er, at han har (lidt) dårlig tandstatus og det var også det eneste jeg var bekymret for, men jeg var jo solgt :o) Min elskede hund :o)

• #5   16. jul 2010 Lise -keg tror så ikke sundheden på disse racer er bedre uden tavle end med.

Med tavle kan man så vælge at undersøge hundens linier grundigt. Hvis man gør det, kan tavlen jo være en fordel. Hvis ikke man gør det, kan den nærmest være et fedt.

• #6   16. jul 2010 Lise Ø: Tror du at diverse sygdomme forsvinder på magisk vis fordi man blander racer?

For mit eget vedkommende er det ihvertfald slut med at købe hund med hjertet. Det har simpelhen været for dyrt og alt for hårdt. Næste gang bliver det en DKK-hund, hvis det altså ikke bliver en Leawitt bulldog.....

• #7   16. jul 2010 Michelle.....nej det er den nok ikke...de er svære at gøre sunde igen de racer....

Anne Julie F..........hvad tror du selv?

• #8   16. jul 2010 Desuden synes jeg det er meget rart at vide at ens hund ikke er et produkt af indavl....

• #9   16. jul 2010 Jeg påpeger blot at man desværre ikke er garanteret noget som helst ved en tavle....intet andet.....

• #10   16. jul 2010 Anne Julie F.......men man kan sagtens komme ud for linjeavl......jeg har svært ved at se forskellen...........

• #11   16. jul 2010 Lise -jeg så den anden dag at den svenske kennelklub harudarbejdet en lsite over ting der skal særlig opmærksomhed omkring ved udstilling af visse racer.
    F.eks. vejrtrækningen på bulldogs, schæferens bevægelse osv. Ting som gør at visse racer skal hev særlig opmærksomhed.
    Man kan jo håbe DKK følger trop.

HVIS de racer skal have en reel chance, så skal der da til at ske noget

• #12   16. jul 2010 Præcis Michelle...!

• #13   16. jul 2010 ang linieavl/indavl -forskellen er jo at med en tavle i hånden VED man om der forekommer linieavl/indavl, det gør man ikke uden tavlen, medmindre self hunden er en blanding af 2 renracede hunde af hver deres race.

Og vil man ikke have hund med nogen som helst grad af indavl, jamen så vælger man self bare en hvor dette ikke forekommer.

• #14   16. jul 2010 Den eneste løsning på at få et klart overblik over karakter og sygdommme i llinierne er at købe en DKK stambogsført hund. Alle hunde ,som er blandinger vil bevirke et køb med russik roulette. Er det det I vil gøre???

• #15   16. jul 2010 Iøvrigt er der jo tit en årsag til at hunde med stambog bruges til blandingsavl eller tavleløs avl. Det kan jo være hunden har en eller flere arvelige sygdomme som gør at den ikke kan avlsgodkendes. Som fx. med "Charlie Brown-farcen".

• #16   16. jul 2010 Irene :Tja, fx. som med "charlie brown-facen" så har charlie rigtig dårlige hofte og albuer. Derfor kunne han ikke avlsgodkendes, men så blev han da bare brugt til tavleløs avl. Ejeren "blærende" sig iøvrigt med at han nu var far til 27 hvalpe i sit logmeter....Jeg græmmes.

• #17   16. jul 2010 Irene -det kan der jo være mange grunde til. F.eks. at man ikke har fået hundene avlsgodkendt.,

Mange tror fejlagtigt at det at få en hund avlsgodkendt, kræver uendeligt mange udstillinger (og at det er noget nær umuligt for en alm familiehund at få en avlsgodkendelse i hus).
    Mange aner ikke hvad det reelt kræver at få godkendt hunden, og så er det nemmere bare at lade være.
    -hvalpene skal jo alligevel bare være familiehunde ikke? ;o)

Og så er der osse dem der tror at man bare kan lave tavlen senere, for forældrene har jo tavle.

• #18   16. jul 2010 Jeg er modstander af, at man siger - at man ikke bruger stambogen - . For alle kan få brug for sin stambog, hvis de kommer ud i en situation hvor hunden ikke lever op til det forventede. Alle opdrættere under DKK er erstatninspligtige, og hvis ikke de overholder købeloven, kan DKK træde ind, og pålægge pådrætteren at betale penge tilbage til hvalpekøberen. Det er en god garanti. De der sælger hunde uden stambog er ikke erstatningspligtige, hvis det viser sig at hunden har en arvelig defekt. Ligesom man ikke kan sikre sig mod indavl o l. Man har kun sælgerens ord for at parring ikke er foretaget med to beslægtede individer.

• #19   16. jul 2010 Før man køber hund, skal man ikke TRO man skal VIDE. Og enhver opdrætter vil naturligvis fortælle sine hvalpekøbere, at hunden kan fremstilles for en dommer og opnå en avlsgodkendelse. I øvrigt har en DKK opdrætter pligt til at følge sine hunde - fra hvalpe til voksne hunde - og dermed danne sg et indtryk af, om kobinationen igen bør foretages. Og om hvalpene lever op til racens standard. Her taler vi både om temperament og udseende. Det kan jo ikke nytte, hvis man f eks har to Grand danois som forældredyr der avler hvalpe i dalmatinerstørrelse. Og en ting er sikkert. Man skal aldrig købe den første hund man ser, men i stedet besøge flere opdrættere og dermed danne sig et reelt indtryk af racernes værdier (temperament, størrelse, fodring etc) En grand danois hvalp vejer normalt mellem 12 og 15 kg som 8 ugers hvalp. Mange sælger GD uden tavle, der kun vejer mellem 6 og 8 kg

• #20   16. jul 2010 Jeg ved at mange vurderer de etiske og faktuelle forhold der gør sig gældende i raceklubber.
    Der er folk der ikke kan tolerere en klub der tillader at hunde under udstillinger holdes i en lille stram lykke om halsen......der ikke tolererer at eksteriøret betyder så urimeligt meget i forhold til hundens mentale sundhed o.s.v.

Det kan med andre ord være andre ting der ligger til grund for at man vælger en tavle i bestemte klubber fra.....

• #21   16. jul 2010 Birgitte -du har nu ikke helt ret. Købeloven gælder for alle, osse hvis man avler uden tavle.
    Men er man ikke reg opdrætter, så kan man, via kontrakten, skrive sig udenom købeloven (som erhvervsdrivende kan man ikke stille køber dårligere end købelæoven -det kan man godt som privat)
    Og skulle det komme til problemer, kan man, hvis man handler ved reg opdrætter, benytte sig af forbrugerklagernævnet, mens hvis man køber privat, skal man gennem et civilt søgsmål hvis man ønsker erstatning og opdrætter ikke er til at snakke med.

Jeg vil til hver en tid vælge at købe med tavle. Men jeg synes osse man skal være fair nok til at at tillægge de der avler uden tavle, alle mulige hensigter de ikke har.
    JA der er skrupelløse folk der avler på hunde de ved er syge. Men de fleste vælger altså bare at få et kuld hvalpe af diverse grunde, der ikke har noget med at snyde køber at gøre.

Og så er det vel i sidste ende op til køber hvad de vil betale for.

• #22   16. jul 2010 "Før man køber hund, skal man ikke TRO man skal VIDE"

Lige præcist.
    Det lader til der er en skare købere der "bare" læner sig tilbage i sadlen og så er den i vinkel.

Jeg vil ikke engang sælge en hund til folk der er så ligeglade!

• #23   17. jul 2010 Jeg er fuldstændig enig med Birgitte T, jeg syntes også der er en slags sikkerhed, men forstår ikke alt den snak om sygedomme og diverse når der er stamtavle på, det er jo lige netop den stamtavlen skal sikre imod. Så kan man jo selv undersøge om alt er iorden, jeg ville personlig aldrig købe en blandings hund fordi du ved aældrig hvad du får..
    Det er bare min mening, håber ikke jeg træder nogle over tærene..:)

• #24   17. jul 2010 i min familie har de haft flere race sygdomme problemer med hunde MED tavle end uden tavle (eller meget uheldige)... og fortrækker tit blandninger... jeg er også ved at få en dejlig lille rottweiler hvalp hjem uden tavle, men der har jeg så kendt personen med forældrene længe og ved hvordan og hvorledes og det er tryghed nok for mig (nogle år efter hånden)... og jeg syns folk der sælger hunde med tavle tit er snoppede (ikke for at være uhøflig) især da jeg skulle hjælpe min farmor med at finde en puddel til hende... det var værre end ridesnopper...

• #26   17. jul 2010 En tavle er 2 ting:

1: Bevis på hunden er raceren.

2: Et værktøj.

Hvis ikke man bruger tavlen som et værktøj, så er det egentlig bare et bevis på du har en race ren hund.
    Du kan evt være lidt bedre stillet mht. reklamation osv, men en tavle er ikke en garanti mod sygdom osv., men den kan bruges til at minimere chancen.

• #27   17. jul 2010 Li en kommentar til det med indavl, det kan skam godt foregå med stambog også... Også en da med en % på over 30... Det er ik en kennel jeg har lyst til at støtte, selvom det er indenfor dens race, en af de førende kenneler i DK. OG jeg siger ikke hvilken kennel det er...

• #28   17. jul 2010 For mig er stambogen mit garantibevis... Bevis for at hunden er ægte og at opdrætteren har fulgt avlsrestriktionerne MEN alfa omega garanti for at opdrætteren skal stå til " ansvar hvis hunden bliver syg"....
    En stambog bliver aldrig en garanti for en sygdomsfri hund

• #29   17. jul 2010 Nu er mine med tavle- ikke DKK. Jeg bor i et villakvarter og her bor kun " alm. familier" Tror størstdelen her er uden tavler. Vi har mange små/mellem blandinger her. De fungere skam fint, nogle er gamle andre unge. Så har vi labs i massevis, også uden tavler. Vi snakker meget sammen her i kvarteret, og synes aldrig rigtig jeg har hørt om syge hunde, andet end hvad man ka kalde normalt. Det er også alle venlige hunde, er dog et par hanner med kønsaggressioner.

Så medmindre vi snakker hunde med skarpe sind, synes jeg ikke det er uansvarligt, at købe hund uden tavle. Bare man er parat til at betale, en eventuel dyrlæge. Men det gælder også jo også hunde med tavler.

Så jeg bruger mest tavlen, til at se om min hund er race ren. Og kunne tjekke op på forfædres temp. Men det er grundet racen jeg har.

• #30   17. jul 2010 Marianne og nufferne. ......rigtig mange købere af FB må erkende at en operation til flere tusinde kroner for at hunde kan trække vejret, problemer med overfølsomhed og kronisk svampeinfektioner i pelsen, tæver der ikke kan føde normalt uden kejsersnit, sammenvoksede ryghvirvler etc ikke er noget de kan vende tilbage til opdrætter med........racen er simpelthen degenereret og køber må "regne" med disse udgifter hvis man vil have en FB.......og de er med tavle.....forældredyrene avlsgodkendt (på trods af defekter).......

• #31   17. jul 2010 Lise Ø.: et elle andet sted syntes jeg da ik det er ok, at man ska finde sig i at racen er blevet sådan... Jeg har ik en FB, men syntes bare ik det er ok.

• #32   17. jul 2010 Avlsrestriktionerne er ofte bør-bestemmelser.........ikke skal!

• #33   17. jul 2010 Nej jeg synes det er skammeligt at racen er så usund....

• #34   17. jul 2010 En stambogsført hund i DKK, vil kun blive avlsgodkendt, hvis den er blevet præmieret med mindst "good", og for alle Klubben for Små Selskabshundes vedkommende, skal de være tjekket for Patella Luksation fra og med 1/1-2011. Der vil komme flere tiltag for at kunne dokumentere at en DKK hund står for en høj kvalitet. Det er jo netop det vi har hundeweb til. Når dette system vil være helt udbygget, vil man kunne gå ind og se generationer tilbage, og behøver ikke at stole blindt på opdrætterens forsikringer længere.
    Uanset om hunden skal med i opdrættet, eller den skal være familiens kælehund, er det vigtigt at den er sund og kan leve længe.

• #35   17. jul 2010 Lise Ø Det er noget forbandet svineri ! Andet er der ikke at sige til det !

• #36   17. jul 2010 Ja skammeligt det er mildt sagt...

• #37   17. jul 2010 I mine øjne er tavlen ikke bevis for noget som helst.
    I nærheden af hvor jeg bor ver en avler , som fik flotte resultater ved udstillinger, rigtig flotte hunde, det var bare ikke dem som var forældre til Hvalpene selv om det stod på stamtavlen.
    Nej hun havde avlshunde i store bure. som ikke var andet end føde maskiner. de små racer, var i rævebure stablet oven på hinanden.
    Kan i fornemme hvor sølle avls hundene havde det.

Det har foregået i rigtig mange år..+ 25
    i skal ikke bilde mig ind der ikke er mere en en avler som gør dette.

• #38   17. jul 2010 Anne K... Man må jo godt bruge øjnene når man køber hvalp, så fordi nogle er rent pengemaskiner skal man da ikke bruge det som argument for at fravælge stambogen...

• #40   17. jul 2010 Hvis jeg havde en racemed så mange sygdomme - ja så tror jeg at jeg ville skifte race - hvor ondt det end måtte gøre.
    Jeg ville bestemt ikke være med til at støtte nogen form for L****avl - ej heller producere sunde dyr selv så jeg kunne se frem til at netop de ville blive brugt på den syge

• #41   17. jul 2010 Jeg synes det er ærgerligt at en stor organisation som DKK lægger ryg til skodavl.....det gør at jeg godt forstår at folk ikke vil støtte foreningen....

• #42   17. jul 2010 Nu har jeg snart været med her inde en en del år......Og jeg er åbenbart fatsvag, for hvor for gider I at blive ved med det samme tema igen og igen. Lad dog folk selv bestemme hvad de vil have????????? Med eller uden tavle??????

• #43   17. jul 2010 Snow

Sikkert fordi der kommer nye til hele tiden - og sikkert fordi det er et emne vi er mange der brænder for

• #44   17. jul 2010 Anne -men så er vi jo igen ude i at man bør være kritisk med hvor man køber hund, og det uanset om man køber hund med eller uden tavle.

Og ser man sådan noget foregå hos en tavle-opdrætter, så håber jeg da man melder det til den klub opdrætteren er medlem af. Så kan klubben nemlig skride ind hvis der foregår noget der ikke er i orden.
    Opdrætter kan osse pålægges at DNA-teste sine hunde, hvis der er tvivl om om der er snydt med hvem der er forældre til hvalpene.

Som skrevet tidl, så er det ikke nok at købe en hund med tavle og så er man sikret mod alt -hvis ikke tavlen bruges som det værktøj den er, så kan man ligeså godt købe uden.
    Og uanset hvilken race/blanding man køber, så skal man self se på hundenes leveforhold osse.

• #45   17. jul 2010 Ja det er næsten lige så uforståeligt for mig, som det er, når nogen gider at brænde for en religion.......Forstår da godt, at man kan have en overbevisning, meeen , ja jeg fatter det ikke.....Tavle eller ej.......

• #46   17. jul 2010 Det skal du heller ikke ;o)

• #48   17. jul 2010 Hvilket bevis har nogen af jer med hunde uden stamtavle for at der er sygdomme i hundenes linier? Og hvordan med temperamentet?
    Når I besøger en opdrætter ligger det jo op til jer at fravælge de steder, hvor der ikke er ordentlige forhold til dyrerne. Hvis forholdene ikke er iorden , ja så er det en pligt at melde det til politiet.

• #49   17. jul 2010 jeg ved ikke om det er moderne at købe en racehund uden stamtavle,
    problemet er nok at ''racehundene'' der avles på ikke opfylder avlsrestriktionerne, så der ikke kan laves stamtavler på dem.

• #50   17. jul 2010 Til Marianne: Selvfølgelig kan inen opdrætter garantere dig en sygsomsfri hund. En hund kan blive syg af mange ting. Men det vitigste i denne forbindelse er at der er granti på arvelige medfødte skavanker, såsom dårlige øjne, arvelig allergi, HD , AD o s v. Alle hunde kan jo blive syge af udefra kommende hændelser, der intet har med opdrættet at gøre. Til de der indvolverer blandingshunde i denne diskussion, skal je understrege, at jeg intet har i mod at fold vælger en blandingshund frem for en racehund. Det er deres egen sag. Det jeg er modstander af, er at racehunde sælges uden stambog. En racehund er for mig KUN en racehund, hvis den har en DKK stamtavle. Endelig skal jeg også lige gøre opmærksom på, at der er forskel på linieavl og indavl. Hvis to søskende parrer sig, er der tale om direkte indavl, og hvalpene vil - sellv om de ligner den pågældende race - have et dårligt forsvar mod sygdomme.

• #51   18. jul 2010 Brigitte -indavl er vel når man avler "ind i linien", uanset om det så er søskende eller længere ude.
    Der er så bare noget indavl der bedre kan forsvares end andet.
    Udavl er jo så det modsatte -når man parrer ubeslægtede individer.

Det er da fint at kalde det linieavl -men det er stadig beslægtede individer uanset hvad man kalder det.
    Nu er det ikke fordi jeg som sådan har noget imod (gennemtænkt) iindavl, når vi ikke lige snakker helt tætte parringer.
    Men man kan kalde det hvad man vil -i sidste ende er det indavl uanset hvad man kalder det.

Og så giver en tavle IKKE garanti af nogen art. Hvis det betragtes som forbrugerkøb, giver det derimod reklamationsret. Det er ikke det samme.
    Garanti får man via kontrakten, hvis opdrætter vælger at skrive en garanti i.
    Ellers er der altså "kun" tale om en reklamationsret.

Til gengæld beviser tavlen at forældrene har levet op til de for racen gældende restriktioner. Det kan for nogen racer være omfattende, for andre stort set ikke-eksisterende.

Så igen -bruger man ikke tavlen som det arbejdsredskab den er, kan man i princippet ligeså godt spare de penge. Så skal man blot osse være ærlig og erkende hvad det er man har fravalgt.

F.eks. ryster jeg på hovedet over det utal af tråde herinde, hvor folk ½ år efter købet af en tavleløs hund, brokker sig over at de ikke kan udstille eller at de ikke kan få lavet en tavle på den.

• #53   18. jul 2010 Indavl og linieavl er nøjagtig det samme, og bør for enhver pris undgås af hensyn til racens sundhed.
    Det kan godt være det giver nogle ensartede typer, men latente arvelige gener kommer stærkere frem.

• #54   18. jul 2010 Tjah... Vi har da brugt væsentligt flere penge på dyrlæge til vores hund med stamtavlen, end den der ikke har.

Og det til trods for tavle hunden er tre år yngre.

Jeg skal dog have en tavlehund selv, men det er udelukkende fordi jeg ved at med den race er det vigtigt at forældrene er de rette, ellers risikerer jeg at stå med en "skør" hund.

• #55   18. jul 2010 Palle P

Nu er det ikke alle avler der kræver hunden tilbage. Mener at have læst og hørt at nogle tilbyder man kan beholde gamle hund, og få den nye til halv pris.

Men hvis hunden har så mange skavanker, så man ikke kan bruge den til det den er købt ind til, så er det mest hensigtsmæssige vel en aflivning?

• #56   18. jul 2010 Pomrus -det er jeg så ikke helt enig i. Forså mig ret, jeg mener ikke at man bare skal indavle uden at se sig for.
    Men hvis ellers man husker at efter indavl skal der avles ud, og hvis man holder sig fra meget tætte parringer, kender sine linier indgående osv, så ser jeg ikke et problem i indavl (og her snakker vi self ikke med procenter på 20 eller 30 -jeg mener indenfor DKK's anbefaling på max 6,25%)

• #57   18. jul 2010 Helt enig, men indavl/linieavl er bestemt ikke for nybegyndere, for så kan det gå meget galt!!

• #59   19. jul 2010 Ja Michelle jeg giver dig ret, indavl / linieavl er sku det samme , det lyder bare finere ikke, men uanset hvad man kalder det , så ja må indavlskofficenten ikke overstige 6,25%

• #60   19. jul 2010 Palle P

Det er F******* ikke iorden det du har oplevet!
    Den er jeg ikke sikker på DKK ikke havde hjulpet dig med.
    Kun få 2000 tilbage kan ikke være rigtigt!

• #61   19. jul 2010 Brigitte T..... Enig, og det er jo de arvelige skavanker der ofte er problemet... Nu skal så lige siges at jeg kunne aldrig drømme om at stille mine opdrættere til ansvar, hverken for HD eller AD... Der er flere faktorere der spiller ind og nogengange må man tage en chance....

• #63   20. jul 2010 Og så få lavet en ordentlig kontrakt en anden gang ;o)

Kommentér på:
Hvorfor k'øbe racehunde uden stambog?

Annonce