{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.948 visninger | Oprettet:

Er racestandarter til hundens gode? {{forumTopicSubject}}

Med lidt forbehold skriver jeg denne tråd - jeg er IKKE ude på at nedgøre opdrættere, svine folk til eller på anden måde være andet end debatterende .. Håber i andre vil følge mit eksempel, eller undlade at besvare tråden.

Meningen er, at få en debat i gang; en debat med håb om, at hundeejere, hvalpekøbere, opdrættere og kennelklubber i fremtiden vil have mulighed for at købe, eje, opdrætte og fremvise SUNDE eksemplarer af racehunde.

Som nogen kan tænke sig til, har jeg netop i dag genset og set BBC´s dokumentar om den britiske kennel klubs racestandarter og udstillinger, der ligefrem fremelsker skavanker og deformiteter hos racer, så hundenes sundhed lider gevaldigt - og mange mange hundeejers hjerter bliver knust..

Et link til den omtalte dokumentar findes her, et par timers hjerteskærende dokumentar - advarer mod stærke billeder og lyd:
http://www.hunden.dk/Hunde-nyheder/SeNyhed/?ID=771

Jeg var simpelthen chokeret og frastødt over hvilken stand racestandarter, udstillinger og selektiv avl har gjort ved racer som mops, cavalier og boxer..

At mopsens genpulje i GB er lavere end pandabjørnens... lavere end en ganske truet dyreart... Det er da fuldkommen ubegribeligt!

At cavalieropdrættere - med fortsæt - avler på hunde, der har en BEVIST pinefuld og dødelig lidelse, en lidelse der er arvelig endda..
- Ikke bare et kuld eller to; men 26 kuld! 26 kuld EFTER hunden havde fået konstateret lidelsen, det kan jeg SLET ikke forliges med..

Boxerens nyresygdom, ridgebacken´s ridge der giver problemer - men hvalpe uden striben aflives.. Dalmatinere der mangler "noget" for at undgå urinsten, bulldogs og mops, der har så forkortet en snude, at simpel vejrtrlning er en umulighed..

Eksemplerne er flere - og mange... Utrolig mange racer har store store problemer, både pga indavl men også pga kennelklubben ikke vil lave de tiltag der siger "avl ikke på dyr med disse lidelser"...
- Det vil de ikke, for så mister de medlemmerne; avlerne vil simpelthen ikke være MED TIL at mindske risikoen for at lave syge hvalpe..

Ikke om jeg begriber hvordan en skreven racestandart kan komme forud for en hunds sundhed, den simple evne til at trækkevejret.. eller se ud af øjnene..

Avlerne er ikke helt alene om problemet, på udstillingerne kåres ganske sygelige og deforme hunde som Best In Show - og gør dem derved til det ypperligste avlsmateriale der kan fremskaffes..

Jeg så dokumentaren og blev simpelthen SÅ ked af det.. At avlere ikke har nogen som helst tanke på dyrets levedygtighed, men derimod forsvarer avlen med "sådan så den oprindeligt ud" - hvilket på ingen måde har nogen sandhed i sig..

Jeg har grublet og spekuleret.. Hvordan kan vi - almindelige hundeejere, der gerne køber med tavle for at være sikre på hvad vi betaler for - hjælpe racerne til at blive sundere?
- Og hvad gør avlerne allerede i Danmark? .. Jeg ER jo klar over, at dokumentaren er fra GB, og ikke nødvendigvis afspejler sig i den danske avl..

I dokumentaren var der en Dalmatiner-opdrætter i USA, der med vilje har plandet en pointer ind i avlen - netop for at redde racen fra dens urinstenslidelse; det giver god mening i mine ører - men det skal gøres af folk der ved hvad de har med at gøre, ikke eksperimenteres med i folks stuer efter min mening..

Er det vejen frem? At blande en anden race ind i de racerene?
- Både for at styrke racerne, at komme deres svagheder (livstruende og raceudrydende svagheder vel at mærke) til livs?
.. At give mopsen og bulldogen et næseparti der gør, at de kan trække vejret ubekymret vha af et mix med en langsnudet race i samme gruppe?

Dokumentaren foreslår, at man helt undgår at købe med tavle, at man på ingen måde støtter udstillingens verden - tager afstand ved at undlade at deltage..

Er udstillinger et stort onde, fremelsker racestandarterne usunde og deforme hunde mere end de tænker livskvalitet og levedygtighed?

Hvad mener i - sofahundeejere, træningsmennesker, opdrættere og udstillere - at der skal gøre?
- Mener i overhovedet der ER et problem med racestandarter kontra sundhed?

Hold det til en debat, tilsvininger gavner ingen..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er racestandarter til hundens gode?
  • #1   13. mar 2012 Jeg vil blot advare - som Nina - om meget stærke og ubehagelige klip. Måtte selv slukke med tårene trillende ned af kinderne;(

• #2   13. mar 2012 Og så vil jeg da lige tilføje, at JA jeg synes der er et væsentlig sundhedsproblem! Hvis man ser billederne af hundene med mange års mellemrum er det jo lige til en gang kvalme! F.eks. schæferen. Hvad er formålet med at den skal så langt ned at gå? det ser hverken pænt eller naturligt ud! Hvad er pointen med at f.eks. den EB ikke selv kan føde i mange tilfælde= For hvis skyld har vi hunde når man ser det på den måde? Det kan da bestemt ikke være i hundenes bedste at folk handler!

• #3   13. mar 2012 Dkk bladet Hunden, som jeg har fået med posten i dag har en artikkel eller leder om problemet.. Det er.Ikke selve standarderne, men dommerne, som dømmer som af en eller anden grund for sat nogle ekstreme hunde som nr. 1, hvilket igen gør, at det er disse som er brugt i avlen ....og sådan fortsætter den dårlige cirkel... Indtil man har fjernet sig fra standerderne og fået nogle skrænmmende eksemplare fremavlet og beskrevet dem som racetypiske, hvilket de overhovedet ikke er..
    Hvad vejen frem skal være har jeg min egen hpldning til, og den er ikke populær på HG....
    Men som minimum, må man kunne forvente, at div. dommere lukker øjnene op, og læser standerderne grundigt hver gang de skal dømme på en udstilling..

• #4   13. mar 2012 Den udsendelse har ødelagt så meget for ellers seriøse klubber så som DKK - for folk troede efter følgende, at alle tavle hunde var indavlede og syge - rigtig, rigtig ærgeligt.

Forholdene i DKK/FCI kan slet ikke sammenlignes med de forhold der er i den engelske kennelklub, der slet ikke hører under FCI.
    I England har de ike ksørget for at få nyt blod ind i deres linier, det er en katastrofe.

• #5   13. mar 2012 Diva - Nej med flade snudepartier, alt for meget hud, organer der fejler og knoglestruktur der slet ikke fungerer, så ER det ikke med hundens trivsel i sinde at man avler/fremelsker det ekstreme..

Snow - Jeg skal ærligt sige, at jeg på ingen måde har kendskab til de overvældende mange racestandarter der findes; jeg gik bare ud fra at dommerne bedømmer efter standart - og ikke efter de mest deforme eksempler af en given race.. =/

• #6   13. mar 2012 Kennelmor - Nå, jeg troede faktisk også det var FCI.. Glad for i kommer og giver de faktuelle oplysninger =)

• #7   13. mar 2012 ... og jeg troede Crufts var FCI også... Det er det måske ikke?

• #8   13. mar 2012 Der er ikke noget i vejen med standarderne. De slutter altid af med at hundene ikke må være sådan at det går ud over deres sundhed. Husk stadig de film er fra England hvor den engelske kennelklub syntes det var ok med mor/søn parring og lign. Det er de dommere der vælger den alt for udprægede af hundene der er skyld i det. På Crufts i år skulle racevinderne til dyrlægen for at se om de sundhedsmæssigt kunne leve op til at blive bedst i racen. Der var nogle stykker der blev diskvalifiseret blandt andet pekingeseren.

• #9   13. mar 2012 Nina...Hvis de rettede sig efter standerden, som ikke er ekstrem, så ville alt have været godt....
    Jeg har så pt. kun kendskab til schæferstanderden, fordi det er min race....

• #10   13. mar 2012 Iøvrigt er DKK jo opmærksomme på problemerne, og vi har fået nogle sundhedsrestriktioner indført, der kan hjælpe os i den rigtige retning.
    Deusden indskærper DKK nu i højere grad til dommerne på udstillingerne, at de skal vægte sundhed og ikke favorisere ekstremerne - det synes jeg er et stort plus.

Ansvar for sund avl ligger flere steder - hos kennelklubben, hos dommerne og hos opdrætterne - vi skal i fællessakb sørge for at opdrætte ordentlige hunde der er sunde både fysisk og mentalt.

• #11   13. mar 2012 Netop af de grunde du beskriver har jeg desværre ikke meget respekt for Kennelklubber selvom de gør meget godt også. Jeg kan nemlig ikke forstå hvordan nogen seriøs forening i noget land kan tillade at man har en rasebeskrivelse der er dyreplageri. Desværre underbygger det argumentet for at tavle hunde ikke er bedre hunde end ikke tavle/ blandinger, hvilket jo ikke er sandt da der findes gode og dårlige af alle hunde.
    At seriøse opdrættere ikke protestere mod rasebeskrivelser der er dyreplageri er mig en gåde, de om nogen burde være interesseret i at deres hunde ikke bare ser godt ud men også har et godt helbred.
    Jeg ved ikke nok om avel til mene om det er en anden rase der skal tilføjes eller om man kan rette op på den eksisterende rase. Men noget burde der gøres, desværre så er Kennelklubberne i mine øjne meget konservative.
    Sidst ja det er et problem at rasestandarden går før sundheden.

• #12   13. mar 2012 I kan bare ikke blive ved med at skyde problemerne i Danmarks raceavl ind under gulvtæppet...Jeg synes det er rigtig godt at dkk bladet nu endelig i dette nummer tager fat på problemet....Og det er altså med den danske avl.

• #13   13. mar 2012 Og for at svare på spørgsmålet, ja så er racestandarderne til hundenes gode, problemerne har ligget i at dommerne har favoriseret ekstremer og når de opnår høje præmieringer, så er det også dem der bruges i avl.
    Heldigvis gøres der nu meget i mange specialklubber for at fremme sundheden for vore hunde.

Mama du cana ... læs nu hvad jeg skriver - den udsendelse har ikek noget at gør emed FCI/DKK... den engelske kennelklub har sine helt egne regler og er derfor ikke medlem af FCI.

• #14   13. mar 2012 jeg har endnu ikke set hele dokumentaren, men blev da ærlig talt temmelig dårlig over at se det jeg har set indtil nu... ¨

Jeg er gald for at DKK er længere fremme sundhedsmæssigt - og jeg er lige nu rigtig glad for at udstillingskravet er bortfaldet, det må da være den rigtige vej frem.

• #15   13. mar 2012 Hvad er det præcis man ser i filmen ?

• #16   13. mar 2012 Jeg spørger - fordi jeg faktisk ikke ved nok om udstillinger, hvilke hunde der bedømmes og hvad kennelklubben mener..

Here goes...

- Har vi i Danmark problemer med mopser, der ikke kan trække vejret ordentligt? Og i hvor stor stil er deres rygrad deform pha halens form?

Er dalmatinerne her også disponible (eller bestemte??) for den urinvejslidelse?

Er ridgebacken overvældet af det "rør" der kan give grimme infektiner i rygraden?

Hvordan ser en bulldog ud når den er pænest iflg. danske dommere på danske udstillinger?

Har vi samme problemer med cavalierens hovedskal og hjerte?

Boxerens epilepisi og nyrelidelse, hvad med den?

.. og hvad med schæferen..? Og alle de utallige andre racer?

Jeg vil oprigtigt gerne kende til de områder hvor danske opdrættere skal oppe sig, om vi HAR problemer der tilnærmelsesvis ligner dem i dokumentaren?

• #17   13. mar 2012 Kennelmor, dit indlæg var ikke kommet frem da jeg skrev, men det er da positivt at DKK har øjnene på dette problem, iøvrigt nævnte jeg ingen navne på kennelklubberne , så jeg angreb ikke DKK specielt.

• #18   13. mar 2012 Nu som medløber - man ser hunde med racerelaterede og arvelige lidelser.. lide.. Det er ubeskriveligt hjerteskærende at se og høre på..
    - At høre dyrlæger og forskere fortælle om racernes problematikker - og derefter se de hunde i ekstremerne vinde shows =,(

• #20   13. mar 2012 Tror ikke det er en film for mig smiley

• #21   13. mar 2012 Rigtig mange hunde uden tavle lider af de samme racerelaterede sygdomme, jeg har selv kendt en FB der skulle opereres i næsen fordi den ikke kunne få luft og en chi der blev solgt med vand i hovedet - så jeg tror problemerne er større for de hunde der ingen tavle har, for i DKK er man opmærksom på problemerne - eks skal cavalierne hjertescannes, det bliver dem uden tavle som regel ikke, de større racer som lab, collie, golden, schæfer osv skal Hd fotograferes hvis de skal have tavle, det bliver dem uden tavle ikke - og ja der er mange flere eksempler.

• #22   13. mar 2012 Nu som - .. nej, det er faktisk ikke noget nogen i virkeligheden har lyst til at se =(

Allergisk - Jeg er ganske enig.. Det er virkelig en tom og kvalm følelse man har når man ved, at disse virkelig syge racer... er menneskeskabte...

• #23   13. mar 2012 Kennelmor - At mange uden tavle lider af det samme, kommer jo ikke rigtig tavleavlen ved.. Altså den genpulje kommer jo ikke ind og foringer tavleavlen, det er nok ærmere omvendt hvis man skal være helt realistisk..

Nu er det ikke så meget sundheden på blandinger og tavleløse jeg interesserer mig for - det er den kontrollerede (??) avl med restriktioner, standarter og kåringer der er interessant - for er vi i Dansmark også raceblinde?

• #24   13. mar 2012 Mia det var til Mama.... jeg skrev indlægget, fordi hun skriver at tavleavlen ikke er bedre en avlen uden tavle - det mener jeg er forkert .

• #25   13. mar 2012 Cavalieren:

Hjertet: Ja, vi har problemer med hjerterne, men vi scanner alle avlsdyr flere gange i hundens levetid og har gjort det i over 10 år og så må vi håbe, at det gør en forskel.
    Når det så er sagt, bliver en cavalier nemt både 10 og 12 år og mange dør MED en hjertefejl og ikke AF en hjertefejl. Mange af de store racer skal være heldige, hvis de bliver 6-8 år, så jeg synes egentlig ikke cavalierens hjerteproblemer er noget man kan hidse sig meget op over. Ja, vi skal gøre noget og det gør vi allerede.

"Hjerneskallen": Sygdommene chiari-malformation og syringomyeli forekommer i racen, man med tanke på, hvor mange cavaliere der findes og hvor få af dem, der egentlig har problemer, synes jeg også her, at man skal slå koldt vand i blodet. NEJ, man skal ikke avle på dyr man ved er syge, men at én opdrætter af en race har gjort det, gør jo ikke samtlige hunde i racen syge. Der forskes meget i sygdommen og vi vil selvfølgelig gerne gøre noget, men p.t. er der ikke nogen, der kan sige, præcis hvad vi skal gøre.

Alt i alt mener jeg ikke, at cavalieren er mere syg end så mange andre hunde. Der er rigtig mange cavaliere og derfor vil der også være antalsmæssigt flere, der er syge.

• #26   13. mar 2012 problemet i England er at de længe har haft forbud mod at importere og det har gjort deres avlsmateriale meget lille i forhold til resten af europa.

England er ikke med i FCI fordi de ikke anerkender racestandarderne

nu ved jeg ikke om det er hele den danske udsendelse der linkes til, men i den danske var ham der kommenterede fra DRU og altså heller ikke en international anerkendt klub.

man gør meget for at forhindre at racerne bliver så ekstreme at det påvirker deres helbred.
    problemet kan være dommerne...for de synes stadig at ekstrem flade snuder på fladsnudede racer fx er det smukkeste og dømmer derefter.
    som Kennelmor siger, så er DKK meget opmærksom på den udvikling og har haft seminar for alle dommere.

men de forhold vi ser i den engelske film er meget anderledes end i resten af europa

• #27   13. mar 2012 Allergisk - kunne ikke være mere enig!

Det skærer i mit hjerte og gør ondt dybt ind i min sjæl at se/høre om hunde, der lider pga. "skønhedsidealer". Jeg forstår det simpelthen ikke - sundhed må da komme forud for alt andet!!!

Jeg udstiller også - og mener ikke nødvendigvis at udstilling er af det onde - i hvert fald ikke indenfor min race. Jeg har ikke erfaret, at ekstremer idealiseres.

Godt nok er har Broholmerselskabet mange restriktioner - men det bidrager alt andet lige til at sikre racens sundhed, både fysisk og mentalt - og det tiltaler mig.

• #28   13. mar 2012 Kennelmor, tror jeg er den eneste mama på denne tråd,Jeg skrev at sådan avel underbygger argumenterne for at tavle avel ikke er bedre end ikke tavle, og at der forøvrigt findes gode og dårlige hunde i begge kategorier.
    Hvad jeg mente med det var at argumentationen for at købe en tavle hund altid er, den er sundheds testet, men det argument holder ikke hvis kennelklubberne ikke sætter sundhed over eksteriør.

• #29   13. mar 2012 Mamma - læs lige igen, hvad jeg skriver - og Connie skriver nøjagtig det samme.

• #30   13. mar 2012 Kennelmor - er det mig der er Mia? =)

Natasja - At køberne vil have det kan der jo ikke være noget at gøre ved, hvis opdrætterne nægtede at gå på kompromis med sundheden tænker jeg..

Der ER jo også købere til schæfere med gummiben, men aldrig i livet om din opdrætter ville forringe sin avl for at imødekomme dette, vel?

Maj-Britt - Då du har slet ikke kendskab til eksempler på danskavlede cavaliers der lider på samme måde som dem i videoen?
    - Og hvis, er forældredyrene så taget ud af avlen, eller er man bare fortsat som den engelske gjorde det?

Connie - Kender du til grunden for, at man ikke har ville godtage importerede avlsdyr?
    .. Og nu kommer jeg til at tænke på F1 labben, er der også store problemer med den genpulje? Ved nogen det?

• #32   13. mar 2012 Natasja - Vi er såmen enige nok, men ansvaret kan ikke kun lægges på køberne; netop af den grund at alle simpelthen ikke kan være eksperter i sundhed og livskvalitet hos hunde - og derfor udelukkende vælger efter udseende..

Og en mops ER da sød, men aldrig i livet om den er sød nok til, at jeg ville gå på kompromis med sundheden.. Jeg kan skam godt tænke mig til, at når en hund snorker når den trækker vejret, så er det ikke en charme, men en skavank der forringer hundens livskvalitet..
    - Det ved jeg, men hvad med de købere der udelukkende er afhængige af opdrætters ord?

• #33   13. mar 2012 Allergisk - Ja fornægtelse, raceblindhed og forvrængede syn på "den oprindelige race" hjælper på ingen måde hundene...

• #34   13. mar 2012 Kennelmor jeg har læst hvad både du og Connie skriver, men du misforstår mig tror jeg :-)) Jeg taler ikke om DKK jeg taler generelt om kennelklubber og den diskusion der altid kommer op når der tales for og imod tavler.
    Alfisten, det er opdrætters ansvar at hunden er avlet sundhedsmæssigt forsvarligt ikke købers.dette bør gøres i samarbejde med kennelklubber. ellers skal man jo som køber have en dyrlæge med til at godkende den som man gør med heste og det er vel lidt overdrevet eller måske ikke :-))

• #35   13. mar 2012 Alfisten, tror du har ret i den del med at køber syntes de er søde, selvom de knapt kan trække vejret, men hvis man ikke opdrættede dem så kan de ikke købes ( medmindre man køber uden tavle - måske) Jeg har hørt flere gange at man køber en FB uden tavle for at undgå problemet med kort stop, ved ikke om de har ret men det er manges opfattelse og der opstår sjældent brand uden ild

• #36   13. mar 2012 ... men hvordan kan man forvente at køberne VIL have andet, når det er de ekstreme der fremelskes og belønnes på shows?

Hvis opdrætterne avlede efter sundhed, og informerede købere om, at hundens udseende var netop pga sundheden, så tror jeg da ikke der var nogen der stadig ville søge de ekstreme..

Hvis både opdrættere og shows valgte efter standarterne, i stedet for de ekstreme - så ville det ypperligste (ifht showbedømmelser) jo se meget anderledes ud...

• #38   13. mar 2012 Efter min mening er der intet i vejen med racestandarderne, men for visse racer er, der problemer med tolkningen af det skrevne.

En racestandard beskriver i ord, hvordan det ideelle eksemplar af racen ser ud og kan sammenlignes med eks. en romanforfatters detaljerede beskrivelse af en persons ydre fremtoning.

Hvis man beder 10 personer om at tegne personen efter beskrivelsen, vil der fremkomme 10 forskellige tegninger, ligeså med racestandarderne.
    Enhver udstillingsdommer og opdrætter danner sig sit eget billede af hvordan den perfekte hund af pågældende race ser ud.

Problemet opstår, når det skrevne overfortolkes eks. når lavbenet tolkes som at benene skal være så korte, at brystkassen næsten rører jorden, at et kort næseparti er ensbetydende med, at dette nærmest er ikke eksisterende osv.

Det er ikke kun udstillingsdommerne, der bærer skylden for disse ekstremer, men i lige så høj grad opdrætterne, der avler efter dem og hvalpekøberne køber hundene.

• #39   13. mar 2012 Nina: Jo, jeg kender til FÅ tilfælde her hjemme. Disse dyr er naturligvis ikke i avl og de lider desuden ikke på samme måde som hunden i filmen (hvis det er den samme som i sidste udsendelse, må man undre sig over, hvorfor den ikke er aflivet!). Jeg er ikke bekendt med, om forældredyrene er i avl eller ej, men så længe vi ikke ved mere om arveligheden end vi gør, er det heller ikke min største bekymring. En god opdrætter vil naturligvis ikke lave samme kombination igen, men der er ingen der siger, at forældredyrene ikke med en anden partner, kan lave sunde og raske hvalpe.

Så lange vi ikke ved mere om genetikken, vil det ikke give mening, at fare frem og udelukke alt i linjerne bag, da vi så gør genpuljen meget smallere uden vi ved, om det overhovedet hjælper.

• #40   13. mar 2012 Og for cavalierens vedkommende, er racestandarten heller ikke synderen.

• #41   13. mar 2012 Kirsten - I dokumentaren foreslås det, at man gennemgår racestandarterne grundigt.. Nok ikke en skidt ide at tegne en lille tegning der også viser hundens standart, så er det da ikke til fortolkning..

Maj-Britt - Hunden er aflivet, jeg har set begge dokumentarer efter hinanden =)

Jeg har ingen forstand på avl skal jeg sige, men umidelbart ville jeg da foretrække at de dyr med sygdommen faktisk BLEV taget ud af avlen for at i det mindste sikre sig mod risikoen for, at det ER arveligt..

Jeg synes det lyder lidt som "jamjen må vi ikke avle på de syge, så har vi ikke nok", og det er da TRAGISK!! for så har problemet jo varet så længe, og sygdommen ER allerede spredt godt ud i hele racen...

• #42   13. mar 2012 Jeg vil lige for god ordens skyld sige, at jeg ikke dømmer opdrættere - men omvendt er der ikke nogen pæn måde at pointere problematikken i at avle på syge dyr..

Jeg ved i elsker jeres hunde, elsker racen og tvivler på i vil dem noget ondt - hvad jeg gerne vil vide er; er det der avlen der foretages i dag, bringer den fremtidige race hen?

• #43   13. mar 2012 Hvem slriver, at må vi ikek avle på de syge, så har vi ikke nok?
    Og hvem siger at de syge dyr ikke tages ud?

• #44   13. mar 2012 "Jeg er ikke bekendt med, om forældredyrene er i avl eller ej, men så længe vi ikke ved mere om arveligheden end vi gør, er det heller ikke min største bekymring. En god opdrætter vil naturligvis ikke lave samme kombination igen, men der er ingen der siger, at forældredyrene ikke med en anden partner, kan lave sunde og raske hvalpe."

Det er det her jeg reagerer på..

.. Og lad nu være med at se det som et angreb, ville det virkelig være at foretrække hvis alle bare lænede sig tilbage og lod tingene ske?

ER det ikke på sin plads at stille de svære spørgsmål til opdrætterne?
    - Og gerne inden problemerne udarter sig til noget der ikke kan reddes?

Som sagt VED jeg ikke hvordan det ser ud i Dk, derfor jeg spørger =)

• #45   13. mar 2012 Jeg ser det ikek som et angreb, jeg forstår bare ike kspørgsmålene så.
    Jeg siger ikek at DKK er fejlfri og at der ikke er sygdomsproblemer, bare for at få det sat på plads, men jeg har bare ikke hørt om at man ikke tager syge hunde ud af avl - og altså alle de arvelige sygdomme vi tjekker for i DKK slås jo op på hundewebben så de er tilgængeligt, desuden har vi specialklubberne der holder øje med, at vi ikke laver noget uhensigtsmæssigt. Indenfor min race holder de meget øje med f.eks øjenlysningerne og avl på farver, vore hunde skal være HD fotograferet - indenfor andre racer er der andre sundhedskrav.
    Indenfor nogle racer burde der være flere sundhedsrestriktioner, men Rom blev ikek bygget på en dag, så ting tager tid - men i bund og grund synes jeg der blvier gjort et stort arbejde nu om dage i DKK for at fremavle nogle sundere hunde.

• #46   13. mar 2012 .... og igen kan man slet ikke sammenligne de forhold der er i England og som ses i filmen, med de forhold vi har i DK og resten af Europa under FCI.

• #47   13. mar 2012 Nina - Jeg er enig i at nogle racestandarder trænger til et gennemsyn, men det vil altid være et fortolkningsspørgsmål og det skal der efter min mening ikke laves om på, racestandarden skal være rummelig, så der er plads til flere typer.

For mange racers vedkommende er der en illustration i racestandarden.

Det der primært skal gøres noget ved er sunhedsrestriktionerne, de syge individer skal udelukkes fra avl, men det er mere kompliceret end det umiddelbart lyder.

Jeg kan nævne gravhundene.
    De skal rygfotograferes med henblik på at diagnosticere antallet af forkalkninger i rygsøjlen, da der er en sammenhæng mellem antallet af forkalkninger og risikoen for diskusprolaps.
    Ideelt bør kun hunde med 0-2 forkalkninger anvendes, hunde med over 5 bør slet ikke anvendes.

Nogle tror så den hellige grav er velforvaret når blot man udelukkende bruger hunde med 0-2 forkalkninger, men så enkelt er det ikke.
    Jeg kender flere hunde med rygstatus 0, der har fået diskusprolaps, til stor undren for både ejer og dyrlæge.

Forklaringen er ellers ganske simpel, de pågældende hunde har haft elendige bevægelser, ikke haft det flydende trav, selv i højt tempo, der karakteriserer en sund gravhund.
    Det er hunde, der lynhurtigt er slået over i hoppende bevægelser, med stor belastning af ryggen til følge.

Det hjælper nul og niks at udelukke hunde med mange forkalkninger, der skal kigges på bevægelser hos hundene også og det gør man ikke på nuværende tidspunkt.
    Det statistiske materiale, der underbygger sammenhængen er ikke stort nok, til at underbygge sammenhængen endnu.

Der er garanteret andre racer, der har sundhedsproblemer, som ikke elimineres blot fordi man udelukker individer med en påvist status, som umiddelbart synes at være den logiske forklaring på dårligdommen.

• #48   13. mar 2012 Kennelmor - Også helt fint du spørger ind, bare vid at jeg ikke mener noget ondskabsfuldt med mine - faktisk grimme - ytringer om de racer jeg virkelig er blevet berørt af i dokumentaren..

Collien var der slet ikke, så har ingen foruddannede meninger om den race... omend jeg godt kunne tænke mig at høre mere om avlen på de hvide, men ikke hvis det skaber for meget dramatik; jeg vil bare gerne vide hvad porstyret er omkring, og kan næsten tænke mig til at det har noget med sygdomme at gøre =/

Hvis nu vi lige siger at en bestemt race udviste flere og flere tilfælde af feks manglende tunger (skal jo opfinde noget der ikke findes); ville du - dig personligt, som opdrætter - så vente på forskernes endegyldige svar på om det var arveligt, og avle videre på de hunde uden gener af den manglende tunge, eller ville du foretrække at det var alment at trække de dyr ud af avlen indtil man vidste om det var arveligt eller ej?

• #49   13. mar 2012 Kirsten - Nej, umuligt kan det være så enkelt som jeg gør det til i min lille verden, genetik er en stor omgang!

Nu du nævner gravhunden, så har man bevidst avlet benene kortere og kortere de sidste 100 år, det har måske langt mere grundlaget for racens problemer i ryggen, end forkalkningerne har det..
    - Tænker at forkalkningerne ikke ville forekomme nær så hyppigt - hvis overhovedet - hvis racen havde bibeholdt de længere ben...?

Jeg spekullerer jo bare, ved ikke meget, men tænker en hel de og prøver at finde en dybere mening..

• #50   13. mar 2012 Nina - mine whipper har ingen arvelige sygdomme, der specifikt er knyttet til racen.
    Der er syge enkelt individer, men ikke nogle dårligdomme, der kan tilskrives populationen som helhed, eller dele af denne.

Der var en tendens i 70'erne til at avle på individer med krum ryg/karperyg, hvilket absolut ikke var hensigtsmæssigt og det var heldigvis kun et kortvarigt fænomen, racen er på ingen måder mere ekstrem end da den blev fremavlet.

Whipperne har aldrig været modehunde (og bliver det forhåbentlig aldrig) og det tror jeg klart har medvirket til at opretholde en sund population.
    Desuden er der en tradition for at hundens bevægelser tæller højt ved placering i udstillingsringen = en hund med sunde, gode bevægelser er også korrekt bygget.

• #51   13. mar 2012 Kirsten - Kender du mere til - og vil fortælle om - hvordan man nåede frem til at avlen var uhensigtsmæssig, og hvordan "man" fik den tilbage på rette spor?

Tænker det må være lidt af det samme mange mange andre racer skal gennemgå den dag i dag..?

• #52   13. mar 2012 Nina: Selvfølgelig skal der ikke avles på de syge - der er vi ikke uenige. Men så længe vi ikke kender arvegangen, går vi glip af godt avlsmateriale, hvis vi behandler alle dyr, der er beslægtede med en syg, som værende "spedalske".

Jeg håber snart vi få mere viden, så vi målrettet om konstruktivt kan avle os væk fra SM og ikke bare træffer beslutninger i blinde.

• #53   13. mar 2012 Nina - En gravhund i dag har ikke væsentligt kortere ben end for 100 år siden, men de har fået mere krop og dermed mere vægt at bære, det er der problemet ligger.

Hyppigheden af diskusprolapser er af den grund også større hos standardgravhunde end dværge/miniaturer

Denne samling historiske billeder på photobucket er ganske interessant, her er samlet rigtig mange billeder af mange forskellige racer, så der er muligt at se udviklingen.

Her link til gravhunde:

http://smg.photobucket.com/albums/v485/Pietoro/Dog%20Breed%20Historical%20Pictures/Dachshund/

• #54   13. mar 2012 http://www.vindachs.com/2011showdogs.html

Måske er det måden de er placeret på, men jeg synes benene virker langt nortere, og ryggen længere i dag..

• #55   13. mar 2012 Maj-Britt - Godt at høre! .. og dog, for er de linjer med de syge hunde overalt?

• #56   13. mar 2012 Nina- Det var hovedsageligt blandt engelske hunde, den karpede ryg sås, fænomenet slog heldigvis aldrig rigtig igennem på kontinentet og i USA.
    Englænderne fandt selv ud af, at det var en fejltagelse, hundene fik rygproblemer og elendige bevægelser, og i de fleste engelske liner er der i dag indkrydset amerikanske hunde.

• #57   13. mar 2012 Jeg undrer mig gevaldigt over, at de samme observationer ikke er gjort ved andre racer..

racer hvor faktisk ingen snude fremavles, hvor massen af hud dækker både øjne og snude...

• #58   13. mar 2012 Nina - De hunde du linker til er amerikanske (AKC) og kan slet ikke sammenlignes med de gravhunde vi ser i Europa (FCI), amerikanerne gør ikke noget godt for ret mange racer.

Danske champions i 2011:

http://dgk.dk/resultater/nye-champions/dkch-dansk-champion-2011

• #59   13. mar 2012 http://smg.photobucket.com/albums/v485/Pietoro/Dog%20Breed%20Historical%20Pictures/Dachshund/?action=view&current=1907Dachshund_Long.jpg

Den her ser da mere for-langbenet ud..

Kan godt være jeg bare ikke kan se, men synes virkelig de ER blevet mere lavbenede at se på.. Mon det er kroppen der er blevet større, brystet dybere?

• #60   13. mar 2012 Nina: Cavalieren er jo - som de fleste andre racer - lavet af ganske få hunde i "tidernes morgen" og derfor er de alle mere eller mindre beslægtede. Der er ikke overblik over, hvilke linjer sygdommen ligger i - eller om den mere eller mindre er i alle. Der er heller ikke overblik over, hvilke hunde, der bliver syge og hvilke der lever fint med påviselig SM.

Nogle hunde har mange symptomer, men kun få forandringer på MR scanning mens andre har store forandringer, men ingen symptomer.

• #61   13. mar 2012 Døm mig ikke på forhånd.... for jeg kan altså ikke huske hvor jeg så denne race henne på nettet - stødte bare på hunden, da vi skulle have vores hund.
    Kan heller ikke huske racen MEN - det er stødte mig mest var flg:

Racen kunne ikke selv parre sig uden "hjælp" - hvilket på avlerens side, blev forklaret at det var normalt, og helt ok!!
    Avleren skulle sidde bag kræet, og holde den oprejst, så den kunne parre sig med tæven!
    Hvis en hund ikke kan pare sig - så vil jeg mene, at det ikke dyreetisk forsvarligt at bevare racen som den er!!
    Det er jo bare et tegn på, at den race KUN bliver avlet på det udseende, fordi mennesket vil have det....

Jeg er selv forelsket i French Bulldog og Mopps - men ville aldrig i livet købe en! For jeg ved jo den lider under den racestandard den har nu....
    Gravhunden burde for længst være avlet med en mindre ryg, end den har nu - uanset hvad er den alt for lang, og problemerne med ryggen forsvinder ikke før man går væk fra denne standard!!

Jeg kunne blive ved.... for der er mange racer derude, som trænger til en ordentlig gennemgang, og bevidst ændring af racestandard og avl, for at få sunde og gode hunde!

• #62   13. mar 2012 Nina- det er krop og bryst, der er blevet større.

Jeg tror problemet for nogle af de racer, der virkelig har problemer er, at hundene er rene selskabsracer og derfor ingen brugsegenskaber at tage hensyn til.

Nogle af de efter min mening lækreste gravhunde i Europa kommer herfra:

http://www.canterana.it/

Her snakker vi kun udseende, for hundene her er af udstillingslinier, men de har både ben og passende ryglængde.

• #63   13. mar 2012 Maj-Britt - Håber inderligt de finder de vise sten inden længe, så den frygtelige lidelse kan blive udelukket fuldkommen..

Ingen har svaret på dette : Hvordan ville du have det med, at der - for racens sundhed - blev blandet en anden race i, som feks med dalmatineren?

Ville det stadig være "den race, bare sundere", eller en blandingshund som alle andre hul i hækken vovser?

• #64   13. mar 2012 nina - det vil jeg synes er helt ok!!
    For det handler vel om hundens sundhed og ikke noget andet.

Broholmeren måtte man jo også blande med andre racer for at genskabe den, da den var tæt på ikke eksisterende!

Og hvorfor ikke forsøge at få det bedste af 2?? Det er da bedre, end at avle løs på en race ved at krydse flere linier, uden at problemerne løses!!
    Sundheden først og fremmest - og mange racer er jo mix af et eller andet, så hvorfor ikke gå den vej igen??

• #65   13. mar 2012 Kirsten - Helt enig, de ser meget sundere ud end andre jeg har set... Kan godt lide de har ben, ser ud til at kunne bevæge sig helt fint!

Synes faktisk det er synd og skam at tage en brugshund, og gøre den til showhund uden tanke på egenskaberne.. uanset race..

Maiken - Jeg tror - uden at være helt sikker - at det er den engelske bulldog der i nogle tilfælde pares sådan, og vi er helt enige i, at hvis dyret ikke uden hjælp kan avle, så er det jo ikke levedygtigt design.. som racehunde jo i bund og grund er..

Oprindeligt blev hunde jo designet til at udføre et bestemt job, og deres udseende formede sig efter at være perfekt til dette job.. Tager man egenskaberne fra, og avler udsenet i ekstremer (kortere, lavere, længere, mere skrå, fladere ansigt osv), så fratager du ikke kun hundene deres funktion, men også deres livskvalitet..

Ingen mening giver det, specielt ikke med dokumentaren i baghovedet..

• #66   13. mar 2012 .. og det er tankevækkende, at avlere kan sige "det er pga dens oprindelige funktion" med ekstrem-udseenet, for vis mig bare 1 hund der er ekstremavlet blive brugt ti det den oprindeligt var skabt til, med det udsende den har i dag....

• #67   13. mar 2012 Ja, en ting er at hunden måske får problemer fysisk (og det er sg slemt nok), men hvis den ikke kan parre sig uden hjælp, så er der jo ikke nogen egentlig god grund til at racen overlever som den er...
    Naturen er jo imod det - så hvorfor er avlerne ikke??

• #68   13. mar 2012 Maiken - Vi har i familien haft ca. 40 gravhunde gennem de sidste 30 år og aldrig haft en hund med rygproblemer.

Sunde bevægelser, at hunden holdes i topkondition og kke får lov at blive meget tykkere end en mynde, så har ryggens længde mindre at sige smiley

• #69   13. mar 2012 Kirsten - så længere ben/mindre kropsmasse (knoglestrukturen også) er vejen frem for gravhunde?

• #70   13. mar 2012 Nina - Herhjemme skal en gravhund have brugsprøve for at kunne blive udstillingschampion.

De fleste gravhunde af udstillingslinier er ubrugelige på jagt, men de har grundet prøvekravet trods alt stadig så megen drift, at de kan kaldes gravhunde smiley

• #71   13. mar 2012 .. og jeg må melde mig ud for denne aften =)
    - 3 timers debat er rigeligt for min lille hjerne at bryde med, så jeg genoptager debatten i morgen =)

• #72   13. mar 2012 et sidste spørgsmål..

Brugshunde skal - for at bevare deres sundhed og udseende bestå brugshundeprøver (udstillinger alne er nogo i fremtiden), men hvad med selskabsracerne?

Hvad kan gøres for at gå tilbage til de sundere selskabshunde, når der ikke er egenskaber man kan bygge op om.. Hvilken "kåring" bør der - frem for udelukkende udseende - ske for selskabsracerne for at gøre dem sundere i fremtiden?

• #73   13. mar 2012 Nina - Der skal ikke ændres så meget på gravhundene, hunde med dårlig rygstatus skal udelukkes og så skal bevægelserne være i orden.

Hundene fra della Canterana er nogle af de mest vindende i Europa, så den line, der allerede dømmes efter skal bare fortsættes.

Mentaltest kunne være et bud for mange racer, hvis vi snakker forbedret psyke, for hunde uden brugskrav.

• #74   13. mar 2012 Mener nu stadig, at gravhunden burde avles tilbage til noget der ligner den "oprindelige" lidt mere, så man forebygger rygskader....
    For er der nogen sikkerhed for, at de hunde italieneren har, ikke får rygskader efter aktiv udstillingskarriere??

Selskabshundene..... ja, man burde jo ændre standard, og derefter skal den undersøges for de skavanker hunden har fra avl, og udelukkes herfra.
    Får en hund i den linie/linier senere sygdomme der kan relateres til avl, så skal denne linie/linier udelukkes fra godkendt avl - gerne nogle generationer tilbage, for en sikkerheds skyld....
    Det er bare min mening......

• #75   14. mar 2012 Maiken - Det er stadig ikke ryglængden, der er problemet.
    Det er arvelig disposition for forkalkninger i rygsøjlen, for tunge hunde og dårlige bevægelser.
    80% af de gravhunde man ser er for fede og i elendig kondition og så er det klart de får problemer.
    En gravhund kan uden problemer løbe 25 km på en drevjagt, det er en lille, meget aktiv hund og den skal bruges både mentalt og fysisk.

De italienske hunde er ganske korte i ryggen, bliver de meget kortere er det ikke gravhunde smiley

Mama - Afkommet skulle gerne have ligheder med forældredyrene, så man må formode køberne vælger hvalp fra en kennel, hvor de kan lide typen på forældrene.
    Så selv om man ikke selv vælger, har man i høj grad et ansvar smiley

• #76   14. mar 2012 Kirsten - ja, men som du selv sagde er der også store forskelle på show og brugshunde. Og jeg gætter på, at problemet er større hos show end brugshunde??
    Men giver dig ret i, at den italienske gravhund er meget flot og en mere passende længde - men stadigvæk, ved du om nogle af den har fået problemer senere hen??

Og burde man så ikke avle væk fra de linier, der har problemer med forklakninger i ryggen??

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #77   14. mar 2012 Er helt enige med Snow K og Allergisk over for.Har tidligere skrevet min bekymring om de problemmer nogle hunde har og det bliver ikke godt modtaget.I stedet for at gå i forsvar burde det være i alles interesse at kæmpe for sunde hunde.Som det er nu er Dkk ikke det kvalitets mærke som det burde være og det er en synd og skam.

Har dem der avler så dårlig moral at de ser bort for fra sundheden i de hunde de laver,så længe der er købere og penge at tjene ser det skidt ud.At Dkk først nu begynder at få øjene op og gøre noget er jeg meget uforstående over for,men bedre sent en aldrig.

• #78   14. mar 2012 Maiken - De hunde, der har størst problemer er de ruhårede standardgravhunde af brugslinier, simpelthen fordi der hos dem er størst forekomst af arvelige forkalkninger.

De italienske er generelt ganske sunde, min egen gravhund er af de linier af samme grund smiley

Jo, man bør avle væk fra de linier og det er også den vej avlsarbejdet går i og med hundene skal rygfotograferes.

Min Far sagde for ca. 10 år siden (han ville have været 90, hvis han havde levet) at gravhundene nok aldrig havde været sundere, end de var i vore dage.
    I hans barndom skød man hunden, hvis den havde ondt i længere tid, og han huskede ikke at have mødt en gravhund, der var meget ældre end 5-6 år dengang.
    Jeg tror han et langt stykke hen ad vejen havde ret, man undersøgte jo ikke hundene i samme grad som vi gør i dag.

• #79   14. mar 2012 Mamma - Kan du sove godt.
    Med store brødre og med 3 sønner er jeg hærdet, så dril du bare smiley

• #80   14. mar 2012 White: FCI bruger standarderne fra racernes hjemland, ja... Det er vel meget naturligt? Om hjemlandet så er USA, England eller Japan er underordnet. ... Kan ikke rigtig se, hvor du vil hen med det?

Den skrevne standard har jo ikke noget at gøre med, hvordan en race håndteres avlsmæssigt og særligt sundhedsmæssigt.

På hundeweb kan DKK medlemmer se importer og parringer med udenlandske hunde, så ja, man kan se, hvor meget nyt der kommer ind.

• #81   14. mar 2012
    Kennelmor har på alle måder ret - netop den dokumentar har ødelagt SÅ meget for de seriøse klubber - klart at det skulle frem hvad der foregår i den engelske kennelklub... men man skal huske at sortere og gøre det meget klart og tydeligt at det IKKE er sådan det forholder sig med de hunde der er registreret i DKK/FCI

Men jeg forstår dine tanker Nina... dog med det forbehold der er i at jeg ikke har hund fra den engelske kennelklub... Og at jeg netop med den Leder fra HUNDEN som Snow henviser til, er fortrøstningsfuld - for så langt ud får det IKKE lov til at komme i DKK/FCI regi!!

I denne leder - skrevet af formanden - lægges der netop vægt på at disse ekstremer skal pilles ud... og derfor skal dommerne kunne deres kram og fjerne disse ikke belønne dem... Som det udtrykkes i lederen skal man FORBEDRE - ikke - FORANDRE racerne!

Så jeg ved at vi ALDRIG vil komme dertil, hvor vores racer vil ende som dem i den Engelske kennelklub... For det får simpelthen ikke lov til at ske!!

Så til alle der ser den dokumentar vil jeg bare sige...

Husk at det er i England, Hunde der ikke er FCI registrerede . og derfor ikke underlagt samme standard som de hunde der er i FCI

DKK opdrættede hunde har indenfor rigtig mange racer et rigtig godt ry... Netop pga de høje krav der stilles til opdrætterne - Så lad os holde fast i dette... og så væmmes ved at nogen lader det drive for vidt!!!
    Kan give et eksempel - som er beskrevet i lederen - ... Racen Mastino Napolitano, den vil nogen sydeuropæerer godt have sat op i vægt i racestandarden... med 10% - men dette har FCI sagt NEJ til... netop fordi man er obs på at det skaber problemer for racen at nogen vil gøre den endnu tungere end den allerede er... og jeg citerer igen formanden
    - "Om visse racer fristes man til at bruge betegnelsen "udartet" fremfor "udviklet" sig gennem årene" -

DKK har fjernet udstillingskravet (desværre har hidtil været min tanke) Måske er det slet ikke så skidt en ide... Måske vil det faktisk være med til at gøre racerne sundere... for avlspuljen bliver så meget større - tilgengæld er vi som hunde ejere så bare nødt til at stå fast på at INGEN andre krav bliver fjernet for vores race...

har et håb om at der vil komme hårdere restriktioner for HD og AA hunde... For jeg finder det grotesk at man kan bruge f.eks en tæve med C hofter og en han med B hofter indenfor f.eks Staff avl... Det er der jeg står af... For hvis ikke opdrættere selv kan finde ud af at vælge sunde hunde når de avler... tjaa så er der ingen anden vej end at pålægge dem flere regler og begrænsninger...

Jeg har også et håb om at hundene ved udstillingerne i DKK fremover vil blive bedømt efter alder også... Har skrevet i en anden tråd herinde, at jeg finder det forkert at man står med en junior hund i en junior klasse - der efter sin alder ligner det den er - og så blive dømt ned, pga de junior hunde der står som om de er voksne.. Trods samme alder/fra samme kuld - Der mener jeg også fejl begås... For en junior skal IKKE være tung og "færdig" og se på... den skal ligne det den er - En unghund - i den "værste" alder ;O)

Undskylder det blev lidt langt... Jeg ville jo egentligt bare skrive at jeg giver Kennelmor ret ;O)))

• #82   14. mar 2012 Altså uanset hvad så kommer alle på Cruft, så der må være en sammenhæng, men det er fuldkommen ligegyldigt.

jeg ville ønske at nogen ville se i øjnene at vores dyr i stor grad lider, men her er det ren fornægtelse, og så længe det er sådan, så bliver tingene aldrig anderledes.

Det er forrykt man kan høre en stakkels buldog trække vejret på laaaaang afstand, at den dårligt kan bevæge sig fordi den ikke kan få ilt nok, og alligevel ender de som champ her hjemme, hvor er det skrækkeligt at ingen med det blotte øje kan se dyret lider.

Schæferen her hjemme har det lige så slemt når vi taler udstillingslinier, de har snart ingen bagben mere, der findes utallige mopser med hudproblemer, utallige Chi med patella, men alligevel vil vi Danskere gerne sige det kun sker i England, det gør det ikke kun!

USA bliver altid omtalt nedsættende, til trods for de faktisk nok har en kæmpe genpulje, ikke at de gør det bedre, men vi hører ofte om genpuljer herinde.

Sidst men ikke mindst, hvad er det for noget folk har gang i med teacup racer, det burde ganske enkelt forbydes, også hos en Chi.

Ja Danskere i vi er ikke en pind bedre end nogen andre.

• #83   14. mar 2012 At koeberne bestemmer er da vaas.. (hvis det er fra ordentlige opdraettere)
    Hvis det var korrekt, er det det samme som at sige at opdraetterne "bliver noedt" til at avle syge hunde for koebernes skyld.

Jeg troede opdraetterne avlede hunde for at for at fremme racen. Hvis der ikke er koebere til de sunde hunde, burde opdraetterne jo saa bare ikke avle.

Men det lyder her som om at saa bliver opdraetter "noedt" til at avle syge dyr..
    Dybt ufrostaaeligt

• #85   14. mar 2012 Vi har i DK omkring 350 hunderacer, og det er vel trods alt kun få af dem, der direkte kan kaldes usunde.
    Så lad os lige få tingene på plads.
    En anden måde at se det på kunne være at se på racestandarderne. De kan ses på DKK's hjemmeside, og alle kan læse dem og vurdere om det er her, vi finder problemerne.
    Hvis man finder problemer her, så lad os diskutere dem, og se hvad der bør laves anderledes.
    Ekstremavl kommer fra opdrættere, hvor man efterhånden bliver lidt "blind", og eks. synes at jo kortere næse - jo flottere hund. Og hvis så dommere begynder at se det samme, så er vi på vej ned ad bakke.
    Det er her vi skal vågne op, og få standarden tilbage i synsfeltet.
    Og så vil risikoen altid være større ved populære racer, hvor alt kan sælges. Jeg mener ikke man kan klandre køberne. I de fleste tilfælde ved de ikke nok om hvad der er sundt eller ej, og de kan kun i ekstreme tilfælde bedømme om den hund de køber, er OK.

Med hensyn til England og USA, så er de ikek medlem af FCI, men har en samarbejdsaftale.
    Vi accepterer deres stamtavler og omvendt. Men de kan lave deres egne standarder uden om FCI - hvilket de har gjort i flere tilfælde.
    Men standarderne "tilhører" oprindelseslandet, og her kommer mange racer fra specielt England, så de sidder på mange racer.
    Det har i den sidste ende ikke noget at gøre med hvordan ekstremerne har udviklet sig.

• #86   14. mar 2012 USA bliver kun omtalt nedsættende i forbindelse med at de mangler avlskrav og i mange tilfælde dyrker det specielle over det ordenlige (hvilket kan dække over flere ting). De har svært ved standarder da "standard" ikke sælger i USA - der skal alting være spraglet og unikt før nogen gider kaste penge efter det. Alt ud over det er afarter af det kernepunkt eller spørgsmål om præference, og smag kan ikke rigtigt diskuteres.

Om man er til den ene eller den anden type er folk generelt ligeglade med, bare der ellers er orden i tingene - og lets face it, så har vi dælme set meget skidt derovrefra florere på nettet i unikummets tegn. Men det betyder naturligvis ikke at ALT i USA er skidt, eller at ingen af de ting kan findes i DK. Det betyder blot at man skal bruge mere energi på at sikre sig hvis man søger hund i USA.

Det var det samme med UK før (og vel egentligt ogaå stadig) - hvis ikke UK endda havde et værre ry pga ø-kultur (begrænset genpulje), og selvfølgelig også den dokumentar.

Iflg den Canadiske dyrlæge der afholdte sundhedsseminar i Januar, så ER danskerne bedre end amerikanerne hvad sundhed angår, for det er noget en større andel af os går op i end på den anden side af søen, og vores kennelklub(ber) har rent faktisk krav. Der er fjolser her, og der er fjolser der, men generelt går vi mere op i det. At vi ikke er i mål endnu skal ikke være nogen hindring for at vi kæmper videre. Svenskerne er til gengæld bedre end os fordi 80% af deres hunde er sygesikret. Det må vi se at få gjort noget ved. smiley

• #88   14. mar 2012 Godt skrevet Søster.

Et andet problem med USA er, at ser man på verden som opdrætter, så ved vi efterhånden en hel del om vores nærmeste lande og deres opdræt. Vi ser dem på udstillinger og får en snak direkte med dem og "piller" ved deres hunde.
    Men hvor meget ved vi egentligt om de hunde, vi køber i USA (og andre steder langt væk).
    Hvad kender vi til linierne bagud. Hvor meget har vi "pillet" ved deres hunde - billeder er taknemmelige.
    Og hvad kender vi til deres sundhed - den kan sjældent ses.

• #89   14. mar 2012
    erklærer mig også enig med Søster...

men har lige et spørgsmål... mener du sygeforsikret mht de 80% af de svenske hunde, hvis ikke, må du lige forklare hvad sygesikret er :O))

• #90   14. mar 2012 Yes. Jeg mener sygeforsikret. Det går bare lidt hurtigt en gang imellem. smiley

• #91   14. mar 2012 Tak Søster :O))

• #92   14. mar 2012 Enig med:

"The One & Only"Charlotte H - TAVLEMAFIAEN
    Peter F
    og
    Søster

:o) Mangler en "like"-knap her på HG!

Kennel Flindt's Shih Tzu, Divaen er tilbage : Vi ser netop i øjnene, at vi skal passe på! Det er jo derfor alle specialklubber i Danmark arbejder deres røv i laser, for at passe på racerne! Det er derfor vi i DK har hundeweb og krav om sundhedsundersøgelse. Det er derfor forskere verden over spinder guld på, at lave nye tests for forskellige sygdomme i de forskellige racer.

Ja, de billeder i udsendelserne er grimme, men de REPRÆSENTERER IKKE SANDHEDEN I FCI (... og er stærkt overdrevne også for standarten i England...)

• #93   14. mar 2012 Åh jeg syntes nu de repræsentere vores hunde generelt, men som jeg før skrev så vil ingen se det i øjnene, Fci er bestemt ikke guder , men de vil så gerne være lidt altvidende..

Var det så genialt så ville vi slet ikke døje med skavanker og lign i det omfang vi gør.

Jeg vil ikke lukke øjnene for disse ting, det kan jeg ikke tillade mig som avler, og jeg syntes heller ikke det ser så godt ud at man sidder og beskytter tingene under en bestemt klub/forening, det sted man starter er med sin egen avl..

• #94   14. mar 2012 Alfisten

Nu ved jeg ikke hvordan du definerer en gåtur? Men hvis vi kan opfylde kravene er vi da friske på en tur! Jeg skal nok lave madpakken.

• #95   14. mar 2012 Kennel Flindt: Så enig! Det er et vedvarende problem at danskerne bare lukker øjnene og siger at det har intet med os at gøre. Johv det har! Hvis man som avler vælger at forsætte med at avle på f.eks. EB's som ikke selv kan parre, føde osv. så mener jeg da bestemt ikke at man gør det for sundhedens skyld:(

• #96   14. mar 2012 *Diva AKA Muldvarpen* P
    Nej præcis, det er en race man burde gøre noget for og ikke bare lave nye kejsersnit fordi de kan sælges til rigtig mange penge, og det ser vi en del af for tiden.
    Tænk en hund der ikke kan få ilt nok også skal bære på hvalpe, føde dem bagefter osv, selve tanken er helt ubærlig.

• #97   14. mar 2012 Men igen
    Det er ikke vores hunde generelt.

Der kan udpeges nogle få racer, hvor der kan være problemer, men set over de mange racer, så er det faktisk ganske få.

Så selv om det altid er opdrætterens ansvar at sørge for sundhed (og socialisering), så lever mange af dem faktisk også op til dette.

• #98   14. mar 2012 Det kan jeg slet ikke forstå Peter, mange racer skal tjekkes for en del sygdomme, det må der unægtelig være en grund til, og jeg er ret sikker på den ikke er forebyggende, men fordi disse ting er racerelateret.
    Nu vil man nok svare man får de dårlige ud på denne måde, det er jeg helt uenig i så længe man godt må bruge mindre sygt avlsmateriale

• #100   14. mar 2012 Kennel: Ja det er sørgeligt:( Jeg forstår så heller ikke hvorfor man som avler vælger at avle på hunde med C hofter.. Hvorfor ikke bare avle på det bedste af det bedste:)

• #101   14. mar 2012 *Diva AKA Muldvarpen* P
    Spørger du en avler får du det svar at en c og en a kan give a hoster, ingen tænker over at uanset udfaldet, har man parret med dårlige gener og de vil givet komme til udtryk længere fremme i generationerne, så det er som at hammer på en låst dør.

• #102   14. mar 2012 Kennel: Ja det ved jeg godt, men jeg synes simpelthen det er for dumt! Hvorfor ikke bare avle på de bedste hunde fra start af. Vi har i de sidste par år hørt om utallige hunde med dårlige albuer og hofter som har måtte lade livet.. Det er bare unfair overfor både hund og ejer!

• #103   14. mar 2012 Vi taler lige nu om 2 forskellige ting.
    Udgangspunktet er den engelske video med alvorlige skavanker.
    Det er den jeg kommenterer på, og herfra jeg fortæller at vi ikke er i nærheden af en så ekstrem avl.

Med hensyn til andre sygdomme, så kan vi tage en anden snak.
    Selvfølgelig handler test af sygdomme i en race om at få de dårlige eksemplarer ud af avlen. Det er der så nogen der ikke tager særligt alvorligt, men dem har man så en chance for at afsløre.
    Men at det ikke hjælper for seriøse opdrættere er noget vrøvl. For de bruges testene til at forbedre egen avl - og det var vel meningen.

• #104   14. mar 2012 Kennel Flindt's Shih Tzu, Divaen er tilbage : og
    *Diva AKA Muldvarpen* P

Jeg mener jo netop at de fleste danske opdrættere - indenfor DKK/FCI regi - jo netop ikke lukker øjnene. De er jo netop klar over at der kan udvikles et større problem for deres race, og derfor testes alt avlmateriale
    Jeg mener jo netop det stik modsatte end det i kommer frem til, for der arbejdes jo netop for at gøre racerne sundere, ved at fravælge de hunde der ikke har hvad der skal til...

At der avles på C hofter kan have mange årsager, da den hund med C hofter kan besidde så mange rigtig gode egenskaber, og f.eks ikke kommer fra en linie hvor C hofter er typisk og dermed gennemgåede... Den hund KAN være en forbedring på andre områder, man ikke ønsker går tabt, og ja så vælger man at satse ved at sætte en hund med A status på...

Vælger man at sætte en hund med C hofter i avl, hvis det er et problem i linierne, så er jeg af den mening at man er en uansvarlig opdrætter - men det er så en anden side af sagen...
    Det samme er man i min verden, hvis man vælger at parre en hund med C hofter (uanset linierne) med en hund med alt andet end A hofter..

Jeg mener ikke man kan sidde og skære alle over en kam, når det kommer dertil... og da slet ikke opdrættere fra ikke FCI klubber og dem der er underlagt FCI´s regler... For det er som at sammenligne leverpostej med pate - ud ad til virker det måske ens, men indeni er det ikke på nogen måde sammenligneligt!!

Men nu handlede det jo så netop ikke om reglerne - men om ekstrem avl.... Og det er der godt nok også meget forskel på!!!

• #105   14. mar 2012 Kennel Flindt's Shih Tzu, Divaen er tilbage og Peter F

Lige et ot spørgsmål .. er hundene på jeres profilbilleder den samme race ???

• #106   14. mar 2012 Martine

Ja, det er det - Shih tzu

• #108   14. mar 2012 Peter F -

Okay tak for svar .. mente også at din var shih tzu, men synes ikke de ligner hinanden ret meget, så jeg blev lige nysgerrig smiley

• #110   14. mar 2012 Alfisten

Næste uge skal jeg kun arbejde mandag og tirsdag, og søndag har jeg et par aftaler. Hvad siger du til at hoppe ind i din bil med en hund eller to - medmindre du hellere vil vente til Molli er frisk igen - og så gå tur sammen med mig i de skønne grønne områder der er her ved Jernaldervej? Du bestemmer selv hvornår.
    Jeg har noget hjemmelavet Lomo (spansk røget gris med chili og sandeltræ) som man kunne lave et par fede sandwiches af :o)

• #111   14. mar 2012 Som sædvanlig må jag undres - der er vist ikek nogle DKK´ere hverken i denne tråd elelr i andre tråde her på HG, der påstår vi ikke har problemer i organisationen - der er ingen der "lukker øjnene" som der hævdes her i tråden af flere og der er ingen der "går i forsvar".
    Det handler om, at den film fra England intet har med forholdene i DKK/FCI at gøre - sundhedssituationen er på ingen måde så grel i DKK som den skitseres i den engelske kennelklub.

Der er problemer indenfor visse racer, men DKK gør faktisk en del for at forbedre sundheden - og avsdyr udelukkes også fra avl, hvis de er for syge. Desuden forskes der jo igennem DKK i en del lidelser - bla er DKK igang med at klarlægge forekomsten af hårsækmider og andre hudsygdomme hos visse racer.

Jeg synes der kunne gøres mere indenfor visse racer, men ting tager tid - det vigtigste er at man er opmærksomme på problemerne og forsøger at løse dem på bedste vis.

• #112   14. mar 2012 Fino! Holger trænger til at lege med en dame med gods i! Min gamle kamp-ged er ikke til så meget mere.

Mærkeligt lydende?? Hvis man kan lide kød, så kan man også lide Lomo!! (

• #113   14. mar 2012 Jeg vil også herregerne ha sådan en sandwich og for første gang i mit liv ærgrer jeg mig over at jeg ikke bor i Jylland smiley

• #114   14. mar 2012 Martine

Det smager altså også dejligt! Brød, rucola, pesto og Lomo... ;o)

• #115   14. mar 2012 Det lyder edder-drønme lækkert smiley

I må have en god tur smiley

• #116   14. mar 2012 Ja, Kennelmor.
    Men den dukker op hver gang, og vi bliver bare ved med at forklare hvordan det hænger sammen.
    Måske trænger det ind en dag!!

• #117   14. mar 2012 Enig Peter - vi må kæmpe videre efter bedste evne ;-)))

• #118   14. mar 2012 Den jeg har på her er kun 5 måneder, så nej den kan næppe have den lange pels endnu, egentlig et underligt spørgsmål??

ud over det så er jeg stadig ikke så sikker på at englænderne og andre lande ikke ligner hinanden en del i ekstrem avl, dermed ikke sagt det er alle avlere, meeen der er altså nogen i mellem og det sørgelige er at disse individer nu kan passere frit i avlen.

• #119   14. mar 2012 Nej. At man siger at UK ikke er lig med DK er ikke lig med at man påstår at der slet ikke er plads til forbedring i DK. Bestemt ikke.

• #120   14. mar 2012 deri er jeg meget enig Søster.

• #121   14. mar 2012 Sandt Mamma, men det billede jeg har på her er hun 4, næsten 5 måneder, så ser de jo sådan ud, kan lige skifte det.

• #122   14. mar 2012 Kennel nej skift det ikke hun er da sød, personligt kan jeg bedre lide dem som din eller hvalpeklippet men smagen er jo som bagen :-))

• #123   14. mar 2012 Natasja - jo det skal jeg da egentlig smiley

• #124   14. mar 2012 Mamma di cane piu del mondo '

Sandt nok:o)

• #125   14. mar 2012 Eii jamen har jeg gjort ser bare ikke ud til det virker, men hende her er ikke klippet, hun har blot hvalpepels:o) men ja jeg syntes også de er rigtig dejlige i bamseklip, hvilket mine bliver når de er færdig udstillet så de kan være hunden uden at have en skov med hjem

• #126   15. mar 2012 Martine

Jeg skal desværre på arbejde denne weekend, ellers gav jeg gerne en luns kød med brød til ;o)

• #127   15. mar 2012 Alfisten

Du siger til når bøllen har det bedre, så kan hun tryne Holger til han skriger af frustration.

• #128   15. mar 2012 Jeg kan stadig kun se det gamle:))))

• #129   15. mar 2012 For at vende tilbage til trådens oprindelige emne... Så vil jeg egentligt godt give min holdning til om Racestandarden er for hundenes gode.....

Og jeg mener at det er den helt klart.... i min verden er den som et slags gps kort der viser hvor man skal ende med sit opdræt!! Og havde man netop ikke racestandarderne så havde der jo været frie hænder til at lave det hele lidt mere ekstremt for hvergang... tilsidst ville ingen kunne huske den oprindelige hunde races udseende alligevel... Så JO, racestandarden er helt bestemt et gode og en nødvendighed!!!

Derud over giver jeg på alle måder Kennelmor ret i dette

" Som sædvanlig må jag undres - der er vist ikek nogle DKK´ere hverken i denne tråd elelr i andre tråde her på HG, der påstår vi ikke har problemer i organisationen - der er ingen der "lukker øjnene" som der hævdes her i tråden af flere og der er ingen der "går i forsvar".
    Det handler om, at den film fra England intet har med forholdene i DKK/FCI at gøre - sundhedssituationen er på ingen måde så grel i DKK som den skitseres i den engelske kennelklub.

Der er problemer indenfor visse racer, men DKK gør faktisk en del for at forbedre sundheden - og avsdyr udelukkes også fra avl, hvis de er for syge. Desuden forskes der jo igennem DKK i en del lidelser - bla er DKK igang med at klarlægge forekomsten af hårsækmider og andre hudsygdomme hos visse racer.

Jeg synes der kunne gøres mere indenfor visse racer, men ting tager tid - det vigtigste er at man er opmærksomme på problemerne og forsøger at løse dem på bedste vis."

citat slut

For ja, jeg må også undres... og jeg har læst tråden igennem mere end en gang, og syntes faktisk ikke på noget tidspunkt vi benægter, fortrænger eller lukker øjnene her i tråden... Tværtimod er alle åbne omkring at der da også i DKK regi kan gøres ændringer til forbedring...

Tilgengæld kan det der foregår i den engelske kennelklub og i DKK/FCI bare på ingen måde sammenlignes!!! Det er det eneste der skrives her!!!

• #130   15. mar 2012 The one , jeg kan ikke lade være med at hæfte mig ved en sætning i dit indlæg
    Der er problemer indenfor visse racer, men DKK gør faktisk en del for at forbedre sundheden - og avsdyr udelukkes også fra avl, hvis de er for syge.
    Hvad menes med for syge, burde de ikke udelukkes hvis de "bare" er lidt syge ??

• #131   15. mar 2012 'Mamma di cane piu del mondo '

Lige præcis problematikken, man avler stadig på "lidt" syge gener, for ellers ville genpuljen blive for lille.

Måske skulle man hellere lade det ligge hvis der kun er "lidt" syge at avle på.

• #132   15. mar 2012 Kennel Flint, enig hvis man avler på lidt syge og overføre det til hvalpene så kommer man da aldrig videre. Ville være bedre at få noget nyt blod/ gener ind fra udlandet eller evt fra en ligende rase så man kan få skavankerne væk.

• #134   15. mar 2012 'Mamma di cane piu del mondo '

Nu er det så Kennelmors ord, som jeg også skriver ovenover... Men ja jeg vælger at give hende ret...

Med "For" syge menes der f.eks... HD AA PL statuser af for høj grad... Som jeg har skrevet tidligere - kan disse hunde der har en mindre grad af disse lidelser besidde andre MEGET gode kvaliteter som man IKKE ænsker at miste i avlen... tillader mig at citere et tidligere indlæg fra mig selv....

"Jeg mener jo netop at de fleste danske opdrættere - indenfor DKK/FCI regi - jo netop ikke lukker øjnene. De er jo netop klar over at der kan udvikles et større problem for deres race, og derfor testes alt avlmateriale
    Jeg mener jo netop det stik modsatte end det i kommer frem til, for der arbejdes jo netop for at gøre racerne sundere, ved at fravælge de hunde der ikke har hvad der skal til...

At der avles på C hofter kan have mange årsager, da den hund med C hofter kan besidde så mange rigtig gode egenskaber, og f.eks ikke kommer fra en linie hvor C hofter er typisk og dermed gennemgåede... Den hund KAN være en forbedring på andre områder, man ikke ønsker går tabt, og ja så vælger man at satse ved at sætte en hund med A status på...

Vælger man at sætte en hund med C hofter i avl, hvis det er et problem i linierne, så er jeg af den mening at man er en uansvarlig opdrætter - men det er så en anden side af sagen...
    Det samme er man i min verden, hvis man vælger at parre en hund med C hofter (uanset linierne) med en hund med alt andet end A hofter..

Jeg mener ikke man kan sidde og skære alle over en kam, når det kommer dertil... og da slet ikke opdrættere fra ikke FCI klubber og dem der er underlagt FCI´s regler... For det er som at sammenligne leverpostej med pate - ud ad til virker det måske ens, men indeni er det ikke på nogen måde sammenligneligt!!

Men nu handlede det jo så netop ikke om reglerne - men om ekstrem avl.... Og det er der godt nok også meget forskel på!!!
    Citat slut!

Samtidig hentes der da også nyt blod fra udlandet - for avls arbejdet er jo fremad rettet, netop for at få fjernet skavankerne... og rigtig mange opdrættere bruger fantastisk meget tid på netop dette valg, størstedelen kører jo ikke bare hen til nabobyen og får deres tæve parret, men bruger meget lang tid, netop på at undersøge hvad der er bedst mulige valg til netop deres tæve, for at undgå skkavankerne i deres opdræt!!

• #135   15. mar 2012 Det kommer vel an på hvad man lægger i "lidt syge". For sheltiens vedkommende avles der på en mild form for CEA. Den har i sin milde form ingen mærkbar betydning whatsoever for hundens syn eller livskvalitet (min egen hund har det i mellemgrad, og han hyrder, løber agility og blæser rundt som en behåret torpedo uden problemer), men det er dog en defekt.

Det ville være optimalt hvis man bare kunne avle udenom, men lige nu er der ikke materiale nok til bare at udelukke alle hunde med den mindste smule CEA - vi har dog mere end dobbelt så mange frie hunde nu som vi havde i 2006 fordi der testes og opdrætterne selv bruger de resultater, så det er nok bare et spørgsmål om tid. Rom blev ikke bygget på en dag, som man jo siger. smiley

.. og så er der selvfølgelig også det at hunde uafhængigt af CEA kan fejle alt muligt andet., hvilket lukker ned for endnu flere.

Men klart... Jeg ville ikke avle på "lidt" allergi, eller "lidt" epilepsi. Eller "lidt" aggression. smiley

Men HD B i f.eks schæfer, no worries, CEA mild i sheltie/collie, hellere ikke kvaler - bare man parrer med frie partnere. Det afhænger klart nok også af race, for der er ingen grund til at binde an med "lidt" sygdom i en ellers sygdomsfri race.

• #136   15. mar 2012 Enig med Søster...

• #137   15. mar 2012 Nina: hvad er det for en nyresygdom du taler om i boxer? og hvor er det du mener at opdrætterne fejlier ang det?

• #138   15. mar 2012 Hvad får muskelhundeejerne at vide? Jeg er ikke helt med.

• #139   15. mar 2012 "C" det er så her jeg ikke kan følge med, for hvis man tillader eks PL 1 selvom det er arveligt eller en schæfer med HD B så overlader man det til opdrætter at være den afgørende part ud fra deres etik, hvorfor ikke bare forbyde det, så tvinger man opdrættere til at finde nye alternativer til deres blod/gener ( ved godt at nogle gør det men åbnebart ikke alle) og der er jo mange andre skavanker end HD og PL.
    Søster nej du ville ikke avle på lidt aggression men der er sikkert nogle der vil og som lykkedes.
    Jeg mener man for at få godkendt en avls hund, gennemgå en sundhedstest , en mentaltest og evt en brugstest når vi taler om brugshunde. Det gør det sværere at avle men vi får bedre hunde.

• #140   15. mar 2012 Ligesom Søster stod jeg også lige af på den der med muskelhundene????

*C* .
    Heldigvis er det jo sådan rigtig mange opdrættere har det...

og vedr dit spørgsmål om hvem der skal pilles fra...

Ja åbenbart er der nogen der mener det er sådan!!

• #141   15. mar 2012 'Mamma di cane piu del mondo '

det er så her jeg mener at hundeweb er et fantastisk værktøj... Du kan stå med en rigtig god hund, der har fantastisk mange gode kvaliteter at tilbyde racen... MEN den ha en HD status i en eller anden lovlig grad til avlsbrug...
    Der er det så, at man går tilbage i linierne og tjekker status bagud.. For er det kun denne hund - der i dette ekeltstående tilfælde - der har denne status, så kan det så skyldes en anden faktor end netop den arvelige del... Jeg mener så godt en opdrætter med god samvittighed kan benytte denne hund, HVIS man vælger at bruge den sammen med en hund der har A i status!!!

MEN er det normalt i linierne at der er HD - så mener jeg IKKE man skal benytte denne hund i avlen, uanset hvilke andre kvaliteter den besidder!!!

• #142   15. mar 2012 For pokker Søster.. Ja, nu er jeg med igen!

Korrekt. Der er mange racer - men hvis de skal være fuldstændigt uden selv den mindste fejl, så er der ikke nogen tilbage ud over måske whippet. Ej hellere blandingshunde, for de har de samme fejl som de racer de kommer af, man tester dem bare ikke men antager at de er sunde fordi de ikke er tydeligt generet (ude af øje, ude af sind).

I hundeavl må man veje hvad der har betydning for hundens livskvalitet mod hvor vigtig hunden er at bevare. Jeg er selv for at der "bare" skal være tale om at hunden lever uden smerte og ubehag - altså at den kan se, høre, ånde, løbe, æde og ikke har hverken ondt, kløe, irritation osv.. Så kan jeg godt leve med at nogle racer har underbid (selvom jeg ærlig talt ikke er fan), en øjenfejl, en ikke perfekt hofte.. Whatevs. smiley

Men jeg kan også godt leve med at man stoppede avlen på et par racer på den baggrund. Jeg kan bare ikke se hvorfor sheltien skulle være blandt dem på baggrund af noget der ikke har betydning for dens livskvalitet, når den statistisk set er en af de sundeste racer.

Det er levende væsener. Det kan ikke lade sig gøre at lave noget der er fuldstændigt uden fejl. Sådan fungerer vores verden desværre ikke (endnu), men man kan da godt arbejde hen imod det med det materiale vi har nu.

• #143   15. mar 2012 Mangler en "syntes godt om" mulighed til Søsters indlæg

• #144   15. mar 2012
    *Mamma* ROSA *
    Jeg er helt enig, vælg fejl fra.

Mamma di cane piu del mondo '
    Man tilvælger PL 1 fordi man åbenbart syntes det er en mindre fejl, men denne fejl kan på længere sigt give mange store fejl, for så er fejlen avlet ind..

Mærkeligt at det er ok, og at man avler på HD B er helt ude i hampen, blot fordi hunden ingen symptomer har så er den ehh hvad hed det nu, "mindre" syg.

Ag EB, for min skyld må den hellere udø, end at lide som den gør nu, det er i min verden dyreplageri..

• #145   15. mar 2012 Flindt

Er dine egne hunde testet for HD?

• #146   15. mar 2012 kennel flindt mener du virkelig at man kun burde avle på HD A????

ja så ville vi da ikke komme særligt langt i avlen... en B er jo ikke en syg hund. den er stadig fri.

• #147   15. mar 2012 Ja søster, det er de

• #148   15. mar 2012 *C* .
    Enkelt..Ingen af dem, for der må ligge PL i linierne

• #149   15. mar 2012 patricia medkællinge jyde .
    Den er absolut ikke fri når den har B, hvorfor siger de fleste avlere sådan, hvis den var fri hed den A

• #150   15. mar 2012 ha ha flindt så ville der da ikke være nogen hunde tilbage til avl... man er da nød til at køre stille og roligt ned...

• #151   15. mar 2012 *C* .
    Jep rask væk.

Jeg ville nok undersøge hvordan og hvor denne patella lå, var det hos tæven altså i de led, så røg den ud af avl, det samme med hannen.

Hvalpene ville jeg ikke bruge i avl, det siger sig selv, men lige præcis PL er også for mig en så grim sygdom at jeg aldrig vil gå på kompromi.

• #152   15. mar 2012 patricia medkællinge jyde .

Se det er lige præcis problemet, man kan ikke køre noget væk, så længe man avler med syge gener..

• #153   15. mar 2012 Så ville jeg tage dem ud af avl, jeg vil ikke avle på linier med patella og hvis en hvalp fik det, så skla der da ikke avles vidre på kuldet.

Der findes rigtig mange pl frie hunde, dem ville jeg så bruge.

• #154   15. mar 2012 Flindt

Det kan man da. Vi har halveret CEA for hele racen på 3 år. Om 10 år er fejlen måske helt væk - og det er immervæk en fejl som ikke har betydning for hundens livskvalitet. smiley

• #155   15. mar 2012 ja det ville jeg, tænk hvis næste kuld kom ud med 4 pl hvalpe.

• #156   15. mar 2012 ¤ Søster McFluff ¤
    Hjælpe-Administrator

Du må undskylde, men jeg kan slet ikke se vi i dag har mindre syge hunde, nu er de bare designet efter ønske, og de sygdomme vi kan tollerere..

• #157   15. mar 2012 Jeg synes ikke at det du skriver er et svar på det jeg skriver, så jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal forholde mig til det.

Men ja. Hundene er designet.. Det har de sådan set altid været.

• #158   15. mar 2012 flindt en B hofte er jo ikke et sygt gen. det er godt nok en mærkelig tanke... en C behøves som sådan heller ikke være et sygt gen... HD har kun en arvbarhed på 25-35 % så det kan være en skade, og det nedarves ikke....

• #159   15. mar 2012 Hvordan er arvegangen for PL egentligt? Det har jo også noget at sige omkring om hvordan man bedst avler sig ud af det.

(Jeg har vist fået det at vide før, men jeg har glemt det)

• #160   15. mar 2012 Flindt, hvad testes din race for?

Jo mindre man tester for, jo færre fejl tror man hunde har jo!!

Bliver det sådan, at alle avlsdyr med små ubetydelige fejl skal tages ud - og deres afkom også skal tages ud, ja så er hunden som art da snart udryddet. Ellers blvier detsådan, at specialklubberne bliver nødt til at lade være med at forlange at opdrætterne tester deres hunde, for hvad man ikek ved, har man ike kondt af - var det en løsning??? NEJ.

Det vi skal bruge vores sundhedstjek til er at tage de syge ud af avlen og så må vi bruge dem med mindre og ubetydelige defekter i avlen og så gøre vores avlsarbejde så godt, at vi parrer fornuftigt.

Min race blvier som Søsters øjenlyst for CEA - her er der mange der har CRD, en øjensygdom der i mild elelr middelgrad ingen betydning har for hunden overhovedet, jo den kan blive svagtseende som gammel, men det kan vist de fleste hunde. Skulle vi tage alelde hunde med CRD ud af avlen, havde vi næsten ingen tilbage, for CRD er som HD bundet til flere gener, og selvom man parrer to hunde der er lyst fri for CEA/CRD, ja så kommer der tit en del hvalpe ud med defekten alligevel.
    Så HD A hunde kan, trods et godt index også sagtens få afkom med HD D - og her spiller miæjø så også ind som en drillende faktor der gør det umuligt kun at lave helt fri hvalpe.

Hvis man gør avl så simpelt som du gør Flindt, så tror jeg ikek man helt har forstået genetikken bag.

• #161   15. mar 2012 Kennelmor

Jeg er enig i alt hvad du skriver - lige med undtagelse af at CRD har betydning for hunden senere i livet. Jeg er ret overbevist om at CRD ikke er progressiv (det er rigtigt at ældre hunde får nedsat syn - det mener jeg dog er uafhængigt af CRD'en).

• #162   15. mar 2012 Jeg må også erklære mig enig med Kennelmor... Igen, det er ved at blive en vane...

Og mht enkeltheden bag genetik, så er det meget simpelt... Hørt på et andet forum i en diskution om tavle/ikke tavle hunde.

"Hunde med DKK stamtavler er syge, mest dem der udstilles, dog springes man de syge gener over, hvis man parrer en hund (også dem med DKK stamtavle) med en anden race, som også godt må være ren. Det får man de mest sunde og raske hundehvalpe af! "

Må erkende at jeg på dette tidspunkt forlod debatten, for der gav jeg op!! Men hold da fast det er enkelt med det genetik der ;o) Bare man ikke avler med stamtavle og udstiller, for så er det syge hunde, med mindre man altså parrer dem med en anden race, på den måde er deres hvalpe ikke syge mere!! Færdig BUM, det havde damen der afgjort i en debat unde hendes annonce for chi/poms blandinger !!

Og er det den slags man er oppe imod, så bliver det ikke nemt at forklare om arvelighed, genetik osv...

De hvalpe stod i øvrigt til en salgs pris af 7,500kr - hvilket ikke er noget jeg fatter en hujende fis af at folk vil betale, for en blandingshund uden nogen former for test/undersøgelser osv af noget somhelst af forældre dyrene!!

• #163   15. mar 2012 Så har jeg formuleret mig forkert - nej CRD er ikke progressiv - dvs den bliver ikke værre med tiden - status er den samme livet igennem og op til 90 % at hundene har overhovedet ingen problemer med synet.

Her er hvad øjendyrlægerne anbefaler i forhold til bekæmpelse af CEA:
    Bekæmpelse
    Avlsmæssigt anbefales i dag, at der principielt avles med de ”bedste” dyr.
    Der bør ikke avles med hunde der har colobom, nethindeløsning eller blødning i øjet.
    Ved avl med hunde med CH bør man tilstræbe avl på individer, der kun har sygdommen i let grad.
    Hunde med en let grad af CEA kan dog avle hvalpe med svær grad af CEA.

http://www.oejendyrlaegen.dk/

Og det synes jeg beskriver meget godt, hvordan vi opdrætter skal forholde os - vi skal ikke udelukke en hel masse fantastiske avlshunde for ubetydelige fejl, vi skal forsøge BEKÆMPE de sygdomme der er. Og igen - ja så tager man selvfølgelig syge hunde ud af avlen, hunde med sygdomme der påvirker afkommet så hvalpene senere får smerter elelr andet ubehag.

• #164   15. mar 2012 Nogle kommentarer til dette.
    Jeg kan jo kun være enig med Kennelmor m.fl.
    Hvis man tror man kun kan/skal avle med komplet sunde hunde, så får man hurtigt problemer.
    Sådan fungerer genetikken ikke.
    Omkring PL, så er det jo et problem, som har flere årsager. Knoglesporet til knæskallen kan mangle og betragtes som arveligt. Eller ledbåndene kan være lidt løse. Det er måske arveligt, men kan i de fleste tilfælde have andre årsager.
    Eks. tester man ikke en tæve i løbetid. Her er ledbåndene normalt mere løse og giver ikke et korrekt billede.
    Og en patella 1 er meget sjældent et problem, og bliver lige så sjældent værre.
    Samtidigt må vi erkende at mange dyrlæger simpelthen ikke ved hvordan de skal lave Patella testen. Og så bliver resultatet derefter. I Sverige må dyrlæger ikke lave testen uden at have været på kursus i Patella.
    Jeg har tidligere set, at Flindt mener at patella 1 er vejen til dårlige knæ, samt at det er med til at hunden får HD - det betragter jeg som decideret vrøvl.

• #165   16. mar 2012 *C* .
    Nej der skal ikke to til tango, igen er det bare noget avler snak.
    Selvfølgelig parre man ikke på en pl 1, det ville være det glade vanvid og jeg forstår stadig ikke den der med at så udør racen, jamen er den ikke stærk nok til at overleve uden skavanker, så bør den ikke være der.

Min race skal normalt kun tjekkes for PL, vi har dog valgt HD også, dette pga det gøres i F.eks DRU og det gav mening for os.

De kan ud over det lide af næseforsnævring, og sådan en avler man heller ikke på.

Jeg kan slet ikke forstå de forskellige bevæggrunde til at bruge syg avl, men sådan er vi nok så forskellige. Jeg håber dog man som avler fortæller at der er brugt hunde med en eller anden skavank hvis man gør dette, dem der ikke er DKK kan ikke lige ses på hundeweb.

• #166   16. mar 2012 "Nej der skal ikke to til tango, igen er det bare noget avler snak."

Kan det her uddybes?

Mht resten - jamen, vi er enige i at der ikke skal avles på syge dyr. jeg tror bare at vi har forskellige definitioner af hvornår et dyr er sygt.

I den ideele verden avles der kun på perfekte hunde, men så længe hundene ikke er generet så får det ikke mig op af stolen at de ikke er det. Hvis statistikkerne siger at A+A og A+B bærer nøjagtig samme risiko for sygt/raskt afkom - så siger statistikkerne jo at der ikke er forskel på de to parringer, og der er ingen grund til at forbyde den ene.

Jeg har set at for Cane Corso (mener jeg det var) siger statistikkerne endda at A+B giver flere A hofter end A+A. Men altså, der skal man også have med at der er tale om en arbejdende race, så en B hofte kan være udtryk for at hundene belastes. Har man til gengæld en selskabsrace giver det meget mere mening at man kun går efter A, for de laver jo ikke noget (sammenlignet med en brugshund!).

Så ja, for nogle racer ville jeg også insistere på A+A, og jeg foretrækker det også på de andre, men jeg kan leve med at brugshunde altså er brugshunde - og B er ikke slemt.

For min egen race er jeg hysterisk med PRA og HD, og jeg foretrækker en hund uden CEA/CRD, men CEA/CRD kan accepteres i mild grad hvis den til gengæld har de arbejdsegenskaber jeg søger. Så er der en masse andre sygdomme jeg ville fravælge, men da de ikke anses for at være et problem for racen er det ikke rigtigt noget der testes. Men altså, sådan er det jo for os alle - vi tester de ting vi ved kan være et problem og satser på at resten er i orden.

• #167   16. mar 2012 Søster -

En Corso er IKKE en "arbejdende race" og "brugshund" er også skudt godt over målet. Idag bliver de jo brugt til enten intet, eller til udstilling .. så den laver altså ikke mere end en selskabsrace.

Udover det, skelner jeg mellem syge <i>racer</i> og syge <i>individer</i>. At lede efter en "sund og rask" EB eller Mastino Napoletano .. jamen, ikke rigtigt, vel ?

Her mener jeg at man bør lukke og slukke for racerne - de er ganske enkelt for plaget af deres handicaps, og jeg mener ikke at man moralsk kan forsvare at avle videre på de mindst syge af dem .. men det er så bare min helt personlige mening.

Mht kun og udelukkende at avle på A .. heller ikke. Min race er stort set ikke plaget af sygdomme, heller ikke HD, og her avles på hunde med B-hofter uden at statestikken bliver sønderskudt af den grund.

Jeg synes at man i avl skal sætte tingene op imod hinanden og se hvad det er for et individ man står overfor.
    Har hunden noget at tilbyde i avl (i min races tilfælde .. ekstrem høj lydighedsdrift, ekstremt gode grebsforhold) for bare at nævne et par stykker .. skal man så lade være med at bruge en sådan han eller tæve i avl blot pga den har B hofte ?
    Det mener jeg ikke.

Hvis der fandtes en undersøgelse der viste, at A + A gav udelukkende A og aldrig C,D,E eller det der er værre var jeg med på ideen .. men sådan hænger tingene jo ikke sammen, og jeg synes det ville være tåbeligt at udelukke virkelig gode hunde fra avl, blot pga en B hofte.

Iøvrigt - min yngste hund er efter A-far og B-mor .. 8 hvalpe blev det til .. 7 fotograferede (den sidste ikke godkendt af FCI, da den er politihund i Østrig og altså "bare" blevet godkendt dernede) - men de 7, der er fotograferede har allesammen A/A og 0/0.
    Min hund er iøvrigt den bedste jeg nogensinde har haft (ud af 2 schæfere og 2 malinois), så jeg er da glad for at opdrætteren af ham ikke havde de skrubler ved at bruge en B hofte i avl smiley

• #169   16. mar 2012 *C* . og Søster

Den hæftede jeg mig også ved...

Hvad dælen er "avler" snak??

Ligesom Søster mener jeg heller ikke der skal avles på syge dyr, men jeg mener heller ikke der er grund til at hive en god hund ud af avlen, hvis den har en eller anden defekt i mild grad, som ikke kommer til at genere hverken den selv eller hvalpene i det lange løb!!!

Jeg kender ikke meget til PL, dog er Aida testet for det - men har efterhånden læst en hel del op på det... Tilgengæld så er jeg helt klart med på tingene omkring HD og Albuerne så de racer jeg har...

• #170   16. mar 2012 *K*

"Og en C med et godt index er langt bedre at bruge end en A med et skidt index.. "

Nemlig!!

• #171   16. mar 2012 *C*.

Klart man ikke tager hele flokken ud af avlen... Og lige så klart er det for mig at man tjekker den enes miljø, opvækst osv... For ligesom med HD - så er der jo andre faktorer der kan spille ind, end bare avls faktoren...

At sløjfe hele flokken ville være at skyde gråspurve med kanoner... Og det viser resultaterne af opdrættet jo ret tydeligt - i det du beskriver!!!

Al opdræt skal håndteres med fornuft, uden det bliver hysteri!!

• #173   16. mar 2012 Jeg skal forsøge at uddybe, når en avler siger der skal to til Tango er det blot snak, det er ikke sandheden og dækker sommetider for at ens egen hund er grunden.

Nej hvis jeg selv stod med alle hvalpene når de skulle testes og jeg viste de havde haft en god opvækst og det så viser sig der er PL i kuldet, så røg de ud af avl, jeg kan slet ikke se grunden til at teste om de raske nu ikke skulle lave raske hunde, tænk hvis det modsatte var tilfældet.

Der er så også den hage ved PL at mange kun tester en gang, PL kan komme hele livet hos hunden og endda meget hurtigt, så hvis en havde det som 1 årig, hvor mange af kuldet ville så have det som 5 årig.

En PL test en gang i livet er slet ikke nok til at holde dette skidt fra døren, jeg har set hunde klar til avl, for lige før parring igen at blive testet og have PL2, den havde o ved 1 test og det er ikke et enestående tilfælde.

Vi tester før hver parring, og ved sundhedsundersøgelser da det altså ikke er nogen dyr undersøgelse.

Nej jeg forstår stadig ikke man bruger B i avl og slet ikke at nogen påstår at der er gode resultater ved brug af C hofter, det er helt galt at bruge sådanne hunde.

B kan til nød bruges, men c???? nej nej nej slet ikke.

Jeg er dog stadig af den opfattelse at kan man i en race slet ikke finde sunde dyr, så er det bedre at lade den udgå, det er synd for dyrene, så her er jeg enig med Søster omkring F.eks EB, det er ren dyrplageri efterhånden.

• #174   16. mar 2012 Hvis vi nu taler om andre "defekter " end HD Pl som der åbenbart ikke er nogen dokumentation for enten- eller, men istedet ser på de andre ting så som FB vejrtrækningproblemer, og alle de andre sygdomme som allergier , kommmode ben, lange rygge med deraf ryglidelser, altså ting som man fremavler er det ok, jeg syntes nemlig at man hører om mange af disse problemer også med avle hunde, eller??

• #176   16. mar 2012 'Mamma di cane piu del mondo '
    Disse ting er heller ikke ok, i mange tilfælde er det lidelser for hunden.
    For min egen race findes der næseforsnævring, men nogle avler på dem alligevel, man kan vel finde en han med en længere og bedre næse, det er IKKE i orden, hunden har det skidt og skal ikke i avl, , hos en EB har den næsten ikke ilt nok til at gå selv, men den byder man kejsersnit og bagefter et hel kuld hvalpe, den kan ikke trække vejret, men i kassen ligger to mere der heller ikke kan.

Schæferen behøver ikke mere bagben, bare den har to haser, jamen altså, det burde give sig selv.

De små hunde avles mindre og miindre nu er der ikke mere plads til deres tænder, de skal hives ud eller kommer aldrig, syntes der er ting der giver sig selv, man avler ikke på ting der giver hunden et dårligt liv, blot fordi man syntes racen skal bibeholdes.

• #177   16. mar 2012 *K*
    Nej jeg er nok dum, jeg ville aldrig nogen sinde påbegynde en avl bevist på c og jeg ville heller ikke bruge B+B det har jeg skrevet før.

• #178   16. mar 2012 " Jeg skal forsøge at uddybe, når en avler siger der skal to til Tango er det blot snak, det er ikke sandheden og dækker sommetider for at ens egen hund er grunden."

Kennel Flindt's Shih Tzu, Nu med hvalpe :
    Hvad er det da for en omgang ævl??? Der skal sgu da to til tango... Det drejer sig da om begge hunde, ikke blot den ene, hvis de begge er testet 0 - så kan det da barevære de to der bare ikke passer sammen, hvis de laver en med pl 1 - som ikke er præget af miljø og opvækst... og begge hunde kan lave super hvalpe med andre hunde!!!

Og mht brugen af hunde med HD status C - så ser jeg ikke det som en grund til at udelukke denne fra avlen, hvis det ikke er noget der ligger til linierne, og hunden har andre super kvaliteter... som man gerne vil beholde i sit opdræt, så er det for mig helt i orden at parre denne med en hund med A status, der også har et godt index... Igen skal dette C lige opvejes med miljø og opvækst...

*C*.

Ja det er i realiteten skræmmende...

• #179   16. mar 2012 "C" ved ikke hvad du hentyder til men jeg har endnu ikke set nogen forsknings resultater der underbygger hvad du eller dem der er uenige med dig skriver, derfor er den ene viden vel ikke bedre end den anden. :-))
    Kennel Flint enig det er ikke ok at man avler på dyr der ikke kan trække vejret eller gå normalt, og det er her jeg syntes at DKK og andre kennelklubber skal slå hårdere ned på opdrættere af disse hunde, man har jo i mine øjne selv tilladt og måske endda opmuntret til at de er blevet sådan.

• #180   16. mar 2012 'Mamma di cane piu del mondo '

Jeg er fuldkommen enig med dig, alle klubber burde slå hårdt ned på den slags avl, og koncentrere sig om sunde hunde der i det mindste kan gå gennem livet uden større arvelige lidelser.

• #181   16. mar 2012 *C* .
    Jep jeg er ganske enkelt hamrende dum, men jeg er dog så klog jeg ikke lader mig narre til at tro syge gener er gode.

• #182   16. mar 2012 "The One & Only"Charlotte H - TAVLEMAFIAEN :
    Ja de passede nok ikke sammen, vi prøver en ny han, det er videnskab så det vil noget???

• #183   16. mar 2012 "C" almen viden ja eller tilfældigheder, jeg er ikke uenig i at det måske er sådan, det har jeg ikke viden nok til at udtale mig om, men med nutidens forskning burde man kunne bevise om det er tilfældigheder eller om der ligger eks et gen til grund for at nogle hunde får eks HD, Almen viden ændre sig efterhånden som vi bliver klogere :-))

• #184   16. mar 2012 For pokker da...

Nu er det jo så at vi er tilbage ved det egentlige spørgsmål denne tråd er DKK/FCI kan stadigvæk ikke sammenlignes med det der ses i den udsendesle om den Engelske kennelkub!!

Og nej Opdrættere i DKK lukker ikke øjnene og benægter/fortrænger problemerne,,, ihvertfald ikke størstedelen af dem!!
    Det er muligt at der indenfor visse racer, mangler krav om test og undersøgelser, og dem må man så håbe kommer!

Jeg er vidende om, at f.eks avlere bag Bulldogen både EB og OEB ikke ønsker de krav, men det sider mere om dem som opdrættere end om dem der ønsker dette... jeg finder det sørgeligt, da de i den grad selv er med til at ødelægge den race de selv påstår de brænder for!! Men dette er en ganske anden side af sagen...

I min klub/Shar Pei klubben, har vi netop mistet vores bestyrelse, af flere årsager, der i blandt årsagen at flere opdrættere er kommet til, og stiller krav til de hunde der benyttes i avlen, og ligeledes forlanger at de krav bliver REGLER der SKAL overholdes!!

Der SKAL IKKE avles på syge hunde NEJ, men der er dælme forskel på syge hunde og så en B eller C status på HD eller årsager til at der dukker dårligere stautuser op, som f.eks miljø!!

Min race, kæmper med RIGTIG mange ting, Shar Pei feber, hud problemer, øjen problemer og listen er meget længere endnu... DISSE ting skal man avle sig UD af - ikke avle PÅ.. sådan skal det være!!!
    Man er nødt til at se på index - før man kan vurdere om de forskellige test statuser er en problem, eller et ene stående tilfælde, og handle ud fra det man finder frem til!!!

Hvis dette virker usammenhængende for nogen, så undskylder jeg, men jaa jeg er ligesom *C*. rystet!!!

• #185   16. mar 2012 Kennel Flindt's Shih Tzu, Nu med hvalpe :

The One & Only"Charlotte H - TAVLEMAFIAEN :
    Ja de passede nok ikke sammen, vi prøver en ny han, det er videnskab så det vil noget???

Jamen så håber jeg da at jeg har forklaret det på det plan, hvor de fleste kan følge med???

Det er slet ikke så enkelt, mn ja, er der EN ud af et kuld der får en pl1 - så er der årsager man er nødt til at tage med i betragtning... Og er det ikke miljøet, så kan det være at de to genetisk danner et problem... for tænk - det kan faktisk være tilfældet... Ligesom det kan være blandt mennesker...

Eks. Et par vælger at få et barn - dette barn bliver født med muskelsvind.. de får derefter af vide at de sagtens kan få et barn mere, dette barn vil ikke få denne forfærdelige lidelse, deres allerførste barn, et de fik før barnet med muskelsvind, fejlede heller ikke noget, og de vælger at få barn nummer tre... Dette barn fødes så også med Muskelsvind... De rejser til tyskland hvor de testes for alverdens ting, og ender med et resultat der siger at netop DE to sammen, har en risiko i deres gener på at lave muskelsvinds børn på 67% - men vælgede de at gå fra hinanden og få et barn med et andet genmateriale, så ville risikoen ligge på 19% vildt nok ikk...

Og genetik er nu engang genetik, om så det drejer sig om mennesker, hunde, katte eller andre dyr... To individer kan skabe et afkom med et problem, mens de to med andre individer kan lave 100% sunde og raske afkom!!
    Men et gør ikke nogen af disse individer syge hver for sig!!

Håber det jeg skriver er til at forstå...

• #186   16. mar 2012 The One, jeg nævnte med vilje ikke den Engelske kennelklub for pokker :-))) men spurgte til hvad man gør i Danmarks kennelklubber for at stoppe den ekstreme avel som nogle opdrættere stadig mener er ok, som du selv skriver, hvor lang tid skal det tage at få lavet nogle gode etiske regler for hvordan rasen skal se ud, og få smidt dem ud der ikke lever op til kravene, nu er udstillingskravene jo fjernet , det ser jeg både som en fordel og en ulempe for der kunne man da med en god dommer få det ekstreme væk, eller det modsatte.
    Jeg syntes at man er for vag i kennel klubberne og de ville stå stærkere i deres argumentation for tavle hunde, hvis de tog et drastisk skridt til at få fjernet disse opdrættere der avler "defekte" hunde ( ser lige bort fra HD, pl og ligenden ).

• #187   16. mar 2012 *C* .

Vi er i den grad enige!!!

• #188   16. mar 2012 *C* .
    Læg venligst mærke til at uanset hvad du sender, så fravælger jeg avl på syge hunde og gener, det må du respektere, lige så vel som jeg må respektere dine valg, og en artikel får mig ikke til at ændre på dette.

'Mamma di cane piu del mondo '
    Jeg er helt enig, men det kræver også opdrætterne ser tingene.

• #189   16. mar 2012 'Mamma di cane piu del mondo '

Jamen vi er da enige om at der skal gøres noget ved de racer, hvor der er problemer.. Og nu er det så heldigvis sådan at de fleste opdrættere ikke ønsker at skade deres race, men faktisk ønsker at forbedre den... Derfor er der heldigvis også pres på de der ikke ønsker at reglerne skal ændres... og der kæmpes kampe på det plan i specialklubberne!!

Jeg ved også at der sidder mennesker der desværre tænker anderledes... De er jublende over at udstillingskravet er fjernet, og vil forsøge at presse på så man i specialklubben også fjerner krav om f.eks røngten...
    Men det er så NU man skal have sorteret de brodne kar fra... Og de er jo ret nemme at gennemskue lige præcis i denne tid!!!

• #190   16. mar 2012 *C* .

Faktisk et godt link, da det er til at læse og forstå... for mange kan være så indviklede at folk giver op så snart de ser siden... Men denne ser overskuelig ud og skrevet så næsten enhver bør kunne fange budskabet... Så det er gemt her, da jeg ofte sidder med folk der ikke forstår, så kan de da få lidt læsestof nu :O))

• #191   16. mar 2012 *C* .
    jeg skriver nu hvad jeg vil, og det giver sig selv at to hunde giver både gode og dårlige gener videre, men hvis man ved den ene har F.eks PL 1 og den anden er 0, så giver det nok sig selv rigtig meget hvor plen stammer fra, og den skal selvfølgelig ud af avl.

Hvis to 0er får en med PL 1, så er min mening stadig der ligger noget bag den ene, måske begge men ikke nødvendigvis, og kunne jeg ikke finde "synderen" så røg begge to ud af avl.

At man læser stattestikker og genetik gør ikke at alt er rigtigt, hvis den slags var korrekt i alle tilfælde ville vi leve i en verden uden sygdomme hos alle racer..

Så jo jeg læser, sætter mig ind i ting, men ser også ting ske der ikke brude kunne lade sig gøre i forhold til genetikken og derfor har jeg mine forbehold mod at bruge syge gener.

Jeg er hamrende træt af at få afvide jeg er dum og ikke ved en pind, fordi jeg tillader mig at se på hvad der sker i virkeligheden og avler derfra, det kan kun være i alles interesse jeg ikke avler på syge dyr!!!

• #192   16. mar 2012 *C* .
    Stadig jeg tror på virkeligheden og den forholder jeg mig til, mere er der bare ikke i det, ja jeg avler, ja jeg læser, ja jeg får sundhedsundersøgelser og tjek for div sygdomme, men jeg vælger som sagt at forholde mig til det jeg ser og jeg ser mange mange hunde og avlere, så igen, vær glad for jeg vælger denne form for avl i stedetfor at pålægge mig jeg kan bruge det jeg kalder "syge" gener..

• #193   16. mar 2012 *C* .
    De er du velkommen til at gøre.
    At avle efter farver er nok mest noget man kun kan håbe på, hvilket ses tydeligt at vores kuld nu her, antal af hvalpe, tjaa, det har jeg nu aldrig gået efter:o)

Nu syntes jeg der er trådt vande nok fra min side, jeg vil gå til kamp mod myrene, god dag til alle.

• #194   16. mar 2012 Til *C*, Charlotte, Søster osv.

Hvis man ikke ved noget om genetik, men godt kunne tænke sig at lære det, hvad skal man så læse?

• #195   16. mar 2012 Og så blev noget af det alligevel til hvordan DKK forholder sig til tingene - og det er så ikke godt nok kan jeg høre.
    Det er synd hvis i har et kompleks med DKK, men det er der så ikke noget at gøre ved.

Med hensyn til PL, så er der som skrevet mange gange stor forskel på hvad det er. Jeg skal ikke kunne sige hvordan tilstanden generelt er med Shih Tzu uden for DKK, selvom jeg kender noget til det, men det må da være slemt, når man gentagne gange hører, at hundene ender med PL-2 efter nogle år, og at PL-1 giver store problemer.
    Det er ikke et billede jeg kan genkende fra vores egne Shih tzu'er.
    Og heller ikke det billede som denne skavank generelt foreskriver.

Men det må være skønt at kunne fortælle at man kun opdrætter på totalt sunde hunde (selvfølgelig gennem generationer), og hvor alle naturens problemer er sorteret fra.
    jeg tror faktisk det må være 1.gang i historien, at det lader sig gøre.

Lidt pudsigt med eks. HD. Mange fra andre klubber kommer fra DRU, og her er den mest brugte Shih tzu han registreret med HD-D hofter. Men da han er fotograferet inden restriktionen blev indført, så fik han "dispensation" - eller var det fordi det var een af deres største opdrættere. Men sådan fungerede daværende formand.
    Men det er da skønt at der nu vælter med A-hofter i generation efter generation. hvor mon de kommer fra.

Det her må gerne læses lidt sarkastisk skrevet, det hellige fims som skrives her er helt uden for hvad der foregår i et normalt opdræt, hvor alle andre er udsat for naturens og genernes luner.

• #196   16. mar 2012 Stine D

Det link *C*. lige har smidt ind her nogle indlæg oppe, det ser let overskueligt ud

• #197   16. mar 2012 Stine

Hvis du kan læse det på engelsk, så anbefales LIFE's grundbog i genetik:

Genetics for dog Breeders - af Roy Robinson

• #198   16. mar 2012 Charlotte

Så starter jeg dér :o)

• #199   16. mar 2012 Peter....

Super godt indlæg... Kan godt forstå *C*.´s pludselige følelsesudbrud... ;O))

Tak

Stine...

Det er ihvertfald en af de mest letlæselige sider jeg længe har set... så det er til at

• #200   16. mar 2012 HOV den blev da lige sendt et par ord for tidligt...

Stine... jeg ville skrive at det link ihvertfald er til at tygge sig igennem, og forstå, selvom man måske ikke sidder med den største viden om Genetik... Så det måske derefter er nemmere at tage fat på de tungere sider :O))

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#201   16. mar 2012 Peter F.At syntes at der er ting der kan gøres bedre i Dkk er ikke det samme som at have et kompleks.Jeg har selv en Dkk hund men er ikke blind over for de problemmer der også er i Dkk.Er som om at når der kommer kritik omkring Dkk tager du det personligt.Tit når der nævnes kritik omkring Dkk er folk meget hurtig til at påpege andre klubbers fejl.Hvad kan vi bruge det til og lad dem om det.Der hvor vi skal bruge kræfterne er blandt egne rækker.Er ikke let at få en debat med folk der gang på gang går i forsvar og ikke vil forholde sig til det andre ser som et problem

• #202   16. mar 2012 Charlotte

Ja, diskussionerne herinde om genetik er ihvertfald så spændende at jeg er nød til at lære noget om det! Det er jo lidt ligesom at se en spændende film hvor man ikke helt forstår sproget ;o)

• #203   16. mar 2012 Peter

Tak, bogen er bestilt :o)

• #204   16. mar 2012 Først og fremmest bliver jeg så træt af konstant at læse om DKK's mangler alle steder, og træt af konstant at skulle huske at sige at vi ikke er perfekte.
    Det er der sgu ikke nogen der er.
    Men det blive så hele tiden til at "nu må DKK til at tage sig sammen hvis de vil være seriøse" - sådan noget sludder.
    Alle skal hele tiden tage sig sammen, og gøre ting bedre ud fra den viden der efterhånden kommer.
    Og vis mig den klub hvor man støtter sundhedsudviklingen - andre end DKK.
    Danmarks førende genetiker fra LIFE (Helle Friis) er også ansat i DKK og hendes arbejde financieres i vid udstrækning af DKK, så det betaler vi også via medlemdsbegyret.

Og til Mamma
    Det besværlige ved alle de DNA-test der dukker op er, at selvom alle hunderacer kan få hvalpe med hinanden, så sidder sygdomsgenerne forskellige steder på de forskellige racer.
    Eks. genet for PRA hos labrador er ikke det samme gen som PRA hos boxer osv. (det er kun eksempler).
    Dette betyder at der skal laves nye test for hver race og hver sygdom, og derfor har vi meget langt igen.
    Og mange sygdomme er et resultataf flere (endda mange) geners indvirkning på hinanden, og så er en gen-test stort set umulig.
    Samtidigt vokser antallet af DNA-test så hurtigt, at man videnskabeligt ikke er sikker på om nogen af dem mere er for "pengenes skyld" end videnskabeligt bevist.
    Man har eks. en test for nyresygdom på boxer. Men LIFE har påvist at testen er udviklet på baggrund af een syg hund, og det er altså ikke materiale nok til at påvise en test virker.

• #205   16. mar 2012 - Martine -

Den rettelse tager jeg til mig, og jeg er 110% enig i resten af det du skriver.

Stine

Denne side køres af en af verdens førende farvegenetikere:
    http://bowlingsite.mcf.com/Genetics/Genetics.html

Jeg synes at hun forklarer det rigtigt godt - det er der jeg selv er startet, og der jeg stortset altid ender igen når jeg er i tvivl om noget.

• #206   16. mar 2012 Max

Jeg er faktisk helt enig med dig, men jeg skrev også sarkastisk.
    Du må til gengæld indrømme at DKK hele tiden skal høre om mangler.
    Som du skriver - start med jeres eget.
    Hvor er det lige at jeg hører om DRU. DDH m.m., og hvad de mener de mangler?
    Så er det at jeg sarkastisk skriver, at andre må da have et kompleks, når det hele tiden er nødvendigt at skrive om DKK - det hjælper ikke på at få en diskussion til at fungere.

Og resten er direkte til Flindt, da vi opdrætter samme race.
    Jeg har opdrættet Shih Tzu i 20 år, og været racererpæsentant i 12 år.
    Samtidigt har vi mange venner også uden for DKK, så jeg ved en del om hvad der sker - selvfølgelig ikke alt.
    Og det er på den baggrund at jeg svarede.

Jeg er helt enig i at DKK ikke er udne problemer, og det bliver da vistnok også sagt gang på gang, men det arbejder vi så for.

• #207   16. mar 2012 Stine...

Jeg kan selv rigtig godt lide at læse netop om Genetik, arvelighed - indavls problematik og procent regning osv...

Syntes det er spændende at sætte sig ind i...

jeg ved også at DKK i 2000 udgav et hæfte i a4 str på ca 30 sider om dette emne, måske man kan bestille det hos DKK - jeg har det og det hedder "Genetik og Avl"

• #208   16. mar 2012 Max, jeg er enig med dig, jeg ha absolut intet imod DKK men jeg har noget imod at man altid fremhæver dem som om de gør alt de kan for at komme diverse problemer til livs, og jeg tror at de ville være kommet længere med flere medlemmer der stiller spørgsmåltegn og højere krav til hvad de laver, ( det er min egen konklusion på det jeg læser om DKK) man kan allerede i denne tråd læse om 2 rase formænd der varetog egne interesser frem for rasens, nok langt fra alle der gør det, men garanteret mere end 2 og da DKK er hovedorganisation burde de træde til og stoppe det. Organisationen DKK virker som en tung konservativ og meget administrativ organisation i mine øjne, og det er synd.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#209   16. mar 2012 Jeg bliver tilgængæld træt af at så snart folk påpeger problemmer så er de imod Dkk.Det er jeg personligt på ingen måde.Jeg er imod den måde nogle hunde avles på også i Dkk.Jeg er i mod at nogle hunde lider pga folks mærkelige holdninger om hvordan en hund skal se ud.Tror de fleste folk ønsker en sund og rask hund i forhold til hvordan en hund skal se ud.

I en anden tråd skrev jeg blandt andet om den måde der bliver dømt på til udstilling.Det ville folk ikke forholde sig til men mente det jeg skrev var useriøst og derfor syntes jeg det er befriende at der nu er fokus på netop det.Som jeg også skrev tidligere er det i mine øjne et opgør med en syg kultur og den kamp skal vindes for hundenes skyld

• #210   16. mar 2012 Mamma

Du generaliserer lidt voldsomt, og jeg må bede dig om at være lidt mere konkret.

"man har jo i mine øjne selv tilladt og måske endda opmuntret til at de er blevet sådan."

På hvad baggrund mener du at man har opmuntret til det?

"man kan allerede i denne tråd læse om 2 rase formænd der varetog egne interesser frem for rasens, nok langt fra alle der gør det, men garanteret mere end 2"

Hvad er det for nogle interesser, og hvorfor er der garanteret mere end 2?

• #211   16. mar 2012 Charlotte

Enig! Det er spændende :o)

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#212   16. mar 2012 Peter F.Jeg er på ingen måde i tvivl om at du er dygtig og ved meget mere en avl en mange andre.Det er jo netop som du skriver dig der skal forsvarer dit arbejde i Dkk når andre useriøse får lov at at give en god klub et dårligt rygte og det er bare ikke rimeligt.Mine angreb er ikke på klubben som sådan men et håb om at at der vil blive nogle andre standarder i forhold til hvad vi ønsker at se

• #213   16. mar 2012 Max
    Sikke trætte vi begge kan blive!

Så hvis vi nu diskuterer ud fra en positiv indgang til din helt rigtige betragtning:

Det vigtigste for en opdrætter er at lave sunde og sociale hunde.

Så kan vi få en meget bedre dialog.

Og jeg er helt enig i problemet med bedømmelser af ekstremer - det er helt hen i vejret, og har taget for lang tid at gøre noget ved.
    jeg vil dog stadig påstå at der er forskel på hvad vi ser i den engelske video, og hvad der foregår i Danmark. Det er ikke en undskyldning.

Vi opdrættede perserkatte i mange år, og i 80'erne opstod det problem, at næserne skulle være så korte som muligt. Resultatet blev at flere og flere fik ødelagt tårekanalerne m.m
    Det blev der grebet hårdt ind over for.
    Fife (verdensforbundet) udstedte en dommerordre: Inden for 5 år skulle underbid være fjernet - ellers blev katten diskvalificeret.
    Det hjalp omgående.
    Den slags kan være vejen frem også for hundene.

• #214   16. mar 2012 Jeps
    Men her er der 2 ting.

Som jeg skrev tidligere, så kan enhver læse de eksisterende standarder, og er der dårlige ting her, så lad os få dem frem.

Det andet er sværere. Det handler om dommernes fortolkning af disse på udstilling, og her er de en opgave for dommerforeningen og klubben.

• #215   16. mar 2012 Peter,
    "man har jo i mine øjne selv tilladt og måske endda opmuntret til at de er blevet sådan."
    Dette har jeg ikke skrevet
    Vedr raseformænd og egne interesser så læs The Ones indlæg fra 8.59 og du nævner selv en kl 10.04. Der er ca 83 specielklubber i DKK ( hvis jeg kan tælle rigtigt) og med skiftende formænd så sorry men du kan ikke bilde mig ind at alle de andre altid tænker på raser og ikke på sig selv og sine egne, (så er det , det eneste sted i verden hvor det sker) så det er naivt at tro at der kun er de 2 omtalte.

• #216   16. mar 2012 Der er vist ikke nogen her i tråden der synes at ekstremerne er fede. Diskussionen er nu nede i hvor slemt det er at avle på milde tilfælde af ting som er opstået uafhængigt af standarderne, hvilket ikke er helt hvad emnet oprindeligt lagde op til.

Da debatoplægget handler om standarder, og de problemer som de ekstreme tolkninger af disse kan medføre, vil jeg foreslå at vi prøver at vende tilbage dertil.

Min personlige mening er at selve standarderne er OK, men at vi skal være MEGET forsigtige med kun at favorisere den ene ende af den ret brede skala en standard reelt dækker over. Det gælder både for dommere, opdrættere og købere. Det er fedt at vinde udstillinger - så det er klart at der ligger et ansvar hos dommerne at dømme så de håbefulde ikke går for langt i jagten på præmieringer, men vi andre skal også overveje om præmierne er vigtigere end hundens velfærd.

Og det mener jeg IKKE at de er.

Det andet der så er i det er at hundene faktisk holder op med at ligne standarden når de begynder at blive ekstreme - den fejl man så har lavet fra klubbernes side er at man ikke har fastholdt det der står i standarden, men tilladt de her lidt vilde tolkninger fra dommer/opdrætter/ejers side på nogle af racerne. Men det er jo så det der har været i værk de sidste par år. Vi burde snart kunne se nogle resultater.

Det kunne være spndende at høre hvad DRU, DHL, DDH o.l. har lavet af tiltag, for de har jo også en del af de samme racer som KC og FCI.

• #217   16. mar 2012 "C" Jeg mener absolut at alle klubber skal have de samme krav og der er sikkert andre der har meget længere at gå en DKK.
    Peter vi er enige i dit indlæg 10.56, det har jeg jo forsøgt at efterlyse, netop det at man ( læs alle kennelklubber) griber hårdt ind så man kan få problemerne løst hurtigt.

• #218   16. mar 2012 Pokkers Peter.. Så var du der først. smiley

• #219   16. mar 2012 mamma

Beklager men:

"Skrevet: 16-03-2012 08:34:02

"C" ved ikke hvad du hentyder til men jeg har endnu ikke set nogen forsknings resultater der underbygger hvad du eller dem der er uenige med dig skriver, derfor er den ene viden vel ikke bedre end den anden. :-))
    Kennel Flint enig det er ikke ok at man avler på dyr der ikke kan trække vejret eller gå normalt, og det er her jeg syntes at DKK og andre kennelklubber skal slå hårdere ned på opdrættere af disse hunde, man har jo i mine øjne selv tilladt og måske endda opmuntret til at de er blevet sådan."

Jeg synes du skal lade være med alle de underforståede udtalelser. Det er da muligt at nogle/mange af de 83 kun arbejder for sig selv, men det er stadig en udokumenteret generalisering.

Jeg synes man skal tale om de faktiske ting i hundeverdenen, ellers bliver det jo bare et slagsmål om hvor lidt eller hvor meget man har ret. Og det bringer ikke ret meget videre.

• #220   16. mar 2012 C

Det var et virkeligt godt spørgsmål.

• #221   16. mar 2012 Søster

helt OK - vi er jo meget enige om hvordan det skal gribes an.

• #222   16. mar 2012 Peter, sorry jeg havde lige et tilfælde af altzheimer light. :-))
    Mit indlæg var en svar til Kennel Flint fordi diskussionen havde udviklet sig til "kun" at omhandle HD og Pl og jeg mener at der er andre sygsomme man også burde have med.
    At man måske har opmuntret til at nogle raser har udviklet sig i den forkerte retning ( sundhedsmæssigt) med det mener jeg at et eller andet sted på vejen har nogle, opdrætter, dommere , købere, og kennelklubber ( bemærk jeg skriver IKKE kun DKK) gået på kompromis med standarden, og derfor bør man gøre noget ligende det man har gjort med rasekattene i dit indlæg. Ja det er generelle udtalelser men det er vel knapt nogen hemmlighed at flere raser har mange sundhedsmæssige problemer af forskellige årsager.

• #223   16. mar 2012 OK Mamma di

Og det er jo netop et spørgsmål om at nogle bliver "blinde", og ser den ekstreme vej som noget nyt og spændende.

bare se hvad C skriver om Chi'erne.
    Forøvrigt både spændende og lærerigt.
    For hvorfor skal C checke for alt muligt som andre har travlt med at ødelægge - og ikke mindst hvorfor skal C forsvare at man netop IKKE går den vej.

• #224   16. mar 2012 "C" og Peter det skal hun fordi :
    Hun er en seriøs opdrætter
    For at bevise at DKK er en klub der har opdrættere der tager afstand fra avel på defekte hunde.
    Fordi det er uetisk at avle på "syge" hunde
    Fordi andre ikke har nogen moral behøver hun ikke synke til deres niveau

Men jeg fostår godt hvad I mener, Hr og Fru impulskøber tænker ikke på det ej heller Hr og Fru opdrætter der syntes deres hund er så sød så den skal have hvalpe ( læs ironien) men ved at blive ved med at gøre alt for ikke at avle syge hunde så skiller man fårene fra bukken.

• #225   16. mar 2012 'Mamma di cane piu del mondo '

For at stoppe noget, skal man vide det, og når man ved det, bliver det stoppet!!
    Jeg kan så kun sige at jeg tilgengæld ved at mange af de der bliver stoppet i DKK, så vælger at søge til en af de andre kennelklubber vi har i landet... og forsætter deres forehavende i en af disse!!

og jeg skal ærligt sige, at jeg forventer en af disse snart får en hel flok nye medlemmer med samme race ;O)
    Men dermed ikke sagt at de ikke overholdt de gældende regler og love, for det gjorde da så vidt jeg ved, men de var bare ikke indstillet på at der skulle nye og strammere regler til med krav om røngten osv netop fordi DKK har fjernet udstillingskravet...

PgA Af det, er specialklubberne nu nødt til at sørge for at pille de hunde fra der ikke gør noget godt for racen!!
    netop ved at stille nye og hårdere krav til opdrættere!!

Og netop for at vende tilbage til trådens emne... så er det jo netop racestandarderne der gør at avlen skrider... HVIS man IKKE holder sig til dem... men går efter ekstremerne indefor racerne...
    Som der står i lederen i HUNDEN denne gang, så har dommerne været på ekseminar i Januar, og alle dommere er blevet opfordret til at læse racestandarderne grundigt og ydermere studere billeder af racerne fra 60 & 70´erne...
    Det er dommerne der skal være med til at stoppe den udvikling der er foregået med at favvoritisere Ekstremerne...

Og jeg håber at det der blev set til dette års Cruft kan være startskudet til noget rigtigt for fremtiden!!!

• #226   16. mar 2012 The One, det er da super at man tager fat yderligere fat i problemet, at nogle vælger at flytte klub, kan jo give DKK en fordel nemlig den at forskellen på kvaliteten fra de forskellige klubber differenseres yderligere og bliver mere tydelig.
    "C" øh svært spørgsmål, det er uretfærdigt at du rammes af andres dumheder, omvendt så er du nok nødt til at gøre det for at bevise at der er forskel på kvaliteten.

• #227   16. mar 2012 *C* - Du fortjener en kæmpe blomst for dine indlæg, rigtig godt skrevet - og jeg kan godt forstå din frustration/vrede!

• #228   16. mar 2012 Ja, jeg kan altså heller ikke se hvorfor en opdrætter af chi skal tjekke avlsdyr for lidelser, der er opstået i en eller anden lille, ligegyldig klub bestående af små, dumme trunter, der synes det kunne være såååå sødt at få en lyselilla hund med pink ører .. og derefter er begyndt at avle efter det.

Vorherre bevares .. det kan da aldrig blive de seriøse opdrætteres problem og ansvar ..

• #229   16. mar 2012 *C*. Du skriver...

The One; lige PT ligger min ene hanhund som mest vindende unghund i KSS 2011. 2010 havde jeg mest vindende i både DKK og KSS, mine hunde er IKKE ekstreme i str , eller udseende , det er hvad div dommere ser, og derfor præmiere dem som de gør .
    Citat slut

Det er fantastisk dejligt at dine hunde er goe repræsentanter for racen, det tegner godt, og det glæder mig meget at dit opdræt klarer sig så godt... :O))

Du forsætter

Så hyler man op om at andre klubber har avls seminar, fint , men jeg behøver bare at kigge i market herinde, der står en hanhund med det sygeste skæv bid, ikke tandfejl, men konstruktionsfejl i kæben, han er avls godkendt på et sådan seminar ??

Hvis dommere skal hjælpe til at man ikke "belønner" ekstrem avl, så burde div klubber nok kigge på deres Baby Ch, unghunde CH,Bronce dit og dat og spørge sig selv , stikker de ejer blår i øjnene ved det ??

Det er skræmmende at det kan foregå... og lige så skræmmende at man vælger at se sig blind på det...

Vi er helt enige *C*, - jeg tænker ofte også mit når jeg ser billeder af de "avlsgodkendte" hunde ind imellem...

• #230   16. mar 2012 Lige en enkelt kommentar - til en tråd som jeg synes har fået en rigtig god og konstruktiv dialog (hvor man for en gang skyld ikke sviner hinanden til...)!!

Jeg prøver at følge med den genetik og avlssnak....og er sg glad for jeg ikke er avler. For jeg troede (naivt) det var mere simpelt..... selv om jeg jo egentlig godt ved, at et gen kan ligge 5 generationer ude, og så lige pludselig dukke op igen.

Jeg er SÅ glad for,a t en nævnte Perserkatten - jeg tør nemlig ikke inde i KG (jeg ville få ædt hovedet af...) - jeg kan stadig ikke lide den race, fordi der stadig er problemer med de næser der... og så ligner katten en sur citron, der lige er rendt ind i en mur!!
    Men det er jo bare min mening.

Og med hensyn til bla. EB racen og andre racer der avles med for korte snuder, racer der ikke kan føde selv - eller parre sig selv - ja, hundene er dejlige, men de burde ikke blive tilladt, FØR avlerne indser, at man skal avle sunde og glade hunde, og ikke hunde der ser ud på en bestemt måde.....
    Det er SÅ synd.... og det er da direkte i strid med naturen, når hundene ikke kan parres uden "hjælp", eller føde uden kejsersnit (for de flestes tilfælde - der er jo undtagelser)!!

Men dejligt at se, at der er så mange avlere, der virkelig går op i det her med liv og sjæl, og arbejder på, at deres race skal blive så sunde som muligt.
    100% sunde og raske bliver en race nok aldrig - sådan er det hos alle dyr og mennesker.
    Men derfor kan man jo godt arbejde hårdt på, at opnå det bedste, i stedet for at avle det, som mennesket synes er bedst for os, og ikke hunden!

• #231   16. mar 2012 så forresten godt den annonce med en chi ved siden af en (cocio) dåse...... det chokerede mig godt nok en hel del!!

• #232   16. mar 2012 forøvrigt *C*.

så har jeg selv stået i en ring med en junior hund, (bull mastiff) hvor jeg stillede i en klasse fuld af søskende og andre jævnaldrene... Jeg fik ingen placering med min hund, men den tyske dommer sagde til mig at den hund jeg stod med, var dden eneste hund der var korrekt proportioneret i forhold til sin alder og størrelse...

Hmm alligevel valgte dommeren til den udstilling at belønne de hunde der stod som så godt som "færdige" hunde... Det syntes jeg så i den grad er forkert!!

Men jeg håber at dette bliver ændret også, men ellers må det bare være sådan... Jeg nægter at lade mine hunde vokse på den måde, jeg passer sgi på dem, så jeg har en hund der holder i knogler, ledbånd osv...

• #233   16. mar 2012 I mine øjne ligger problemet i langt højere grad hos dommerne, end det gør hos racestandarderne.

• #234   16. mar 2012 *C*.

Nææh jeg tror som bare at han mente det jeg selv mente om den hund i klædeskabsalderen - sådan så han ud for mig - Men han så ud som den slags nu engang ser ud, hvis altså de ikke er alt for tunge efter alderen at bedømme ;O)) Han lignede det han var... en junior... Ikke det de andre lignede for de så meget ældre og tungere ud... og da en del af dem jo var hans søskende, så var det jo ikke sådan det lige hang sammen...

Så et eller andet sted så valgte han vel også ekstremen, ihverfald frem for den som skulle have været gemt væk i klædeskabet for en tid ;O)) Men han lod mig dog vide at den hund var den eneste der i hans øjne stod rigtigt proportioneret i forhold til alderen... og ja, de fleste af os har vel haft en ranglet knap så charmerende kæmpe hvalp, for det var hvad han var i forhold til hans "konkurrenter"

• #235   16. mar 2012 unghunde er jo i en voksefase, og ser lidt "umage" ud ind imellem.... sådan er det jo.... men derfor burde man ikke dømme dem "ude" i forhold til de hunde der rent faktisk er avlede for store.

I skulle have set min Norske Skovkat da han var ca. et år.... han havde INGEN lang flot pels, fordi han voksede så meget i knoglerne i den periode - der er jo ikke energi til det hele....

Kommentér på:
Er racestandarter til hundens gode?

Annonce