17. nov 2005 Følger: 62 Følgere: 80 Hunde: 2 Emner: 534 Svar: 3.710
ang racestandarter {{forumTopicSubject}}
(link fjernet)
sad og læste det her, og kom til at tænke på noget, hvad er vigtigst at man prøver at lave hvalpe der ligner standarten så meget som muligt, eller er det fysiske og psykiske sundhed?
selvfølgelig er det bedst at begge dele måske var der, men som der står i artiklen kan det være problemer ved nogen racer.
Jeg ved at nogen opdrætter går mere op i at hunden ser så "rigtig" ud som muligt da det er det man først får øje på og det er det dommerne kan se, men hvad nytter det hvis det måske har givet andre problemer til hunden??
Hvad gør i?
siger i, så hellige vige lidt ud fra standarten men at hunden får det godt, der er f.eks et ekempel om en hund der hedder pasha, hvor dens standart kan betyde den har svært ved at trække vejeret, jeg kender ik selv den racestandart så jeg kan ikke sige om det er 100%rigtigt, men det er jo ik så smart, men hvad gør man så, vil man lave en hvalp der ser perfekt ud eller vil man heller afvige lidt og så man sikre hundens heldbred
jeg ved godt hvad jeg ville, men i min race er der ikke den slags problemer:)
er bare nysgerrig efter jeg læste artiklen
(undskyld hvis der er stavefejl og andet godt)
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.229
når det er sagt betyder det jo ikke at jeg ikke holder mig inden for racestandarden når jeg udvælger mit avlsmateriale.
men jeg er mere ked af det hvis mine hvalpe er syge, end hvis de er for store.
det største kuld vi fik, er blevet lige i overkanten af standarden, tilgengæld fejler de ikke noget og har en vidunderligt temperament. De er solgt til folk der har ønsket sig en familiehund.
men klart er jeg da stolt af de champions vi har lavet
nov 2005
Følger: 62 Følgere: 80 Hunde: 2 Emner: 534 Svar: 3.710
ved min race kan man sagtens lave en havls lige efter standarten uden den får heldbredsmessige problemer da der ikke er noget med folder, hængeøre eller andet og det er jo rart, men som de siger i artiklen så dømmer dommerne ud for den hund der ligner stadarten bedst men en virkelig smuk racetypisk hund behøver jo ik være sund, den kan måske godt have prblemer med at få luft eller med ryggen eller andet som ikke ses med det blotte øje, og en opdrætter vælger tit at bruge den hund der har vundet flest pr. da den er mest racetypisk, men det er ikke sikkert den også har det bedste helbred.
i artiklen henviser de til at man som hundejer skal gå efter den sundeste (logisk nok), men også selvom den så ik ligner standarten så meget som en af de andre..
men så tænker jeg, jamen hvad sker der så, hvad med stadreten hvis det nu gik så vidt, skulle den så ændres?? ville en mops så slet ik ha folder længere? (ved godt det ik går så vidt) men det er bare en tanke
og der er vel en ide med den standart også..
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Jeg synes alle dele skal vægtes lige højt, da det skaber den hele hund.
Hvis der er uoverensstemmelse mellem sundhed og eksteriør, så tror jeg hellere jeg ville tage mig en lille politisk slåskamp - for så er det jo standarden, der "fejler" noget ;o)
nov 2005
som sagt kan jeg også være glad for jeg kan også få hunde der er så racetypiske som overhovedet muligt uden det går ud over helbredet.
men ja hvis man ikke kan det skal stardarten så ændres?? og til hvor meget, altså hvor meget skal man lave om i den?? og hvem bestemmer det?? og hvad så med de hunde der nu er så racetypiske men hvor det måske går ud over helbredet?
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.229
jeg har en race der er sund og uden de eksteriørmæssige problemer.
nov 2005
jeg ved det ik, jeg har som sagt også en race der sagtens kan have sit godehelbdred i behold sammen med standarten ingen problemer der, men får da lidt ondt af dem der måske føler de skal gå på kompromi med sundheden for at få en hund dommeren vil godkende
jul 2007
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 35 Svar: 433
Jeg avler efter racetypiske sunde hunde som eksteriørmæssigt og tempermentmæssigt passer til standarden. Jeg opdrætter hunde der både kan se godt ud, udstilles med gode resultater og arbejde med det de er lavet til. Jeg tjekker alt - hofter, albuer øjne osv.
SOm dommer dømmer jeg efter standarten og dkk er gode til at påpege at overtypning ikke er godt. Det kan være extremt små næsebor i visse racer, overpelsning, overvinkling, for mange hudfolder osv..
Man skal hele tiden have standarten og den " hele " hund for øje.
nov 2005
men som dommer ser du måske nogle af de hunde hvor det kan betyde noget for helbredet hvis det "perfekt" racetypiske.. som dem der bliver nævnt i artiklen..
syntes du så man skulle sige at man skulle skære en smugle ned i standarten, altså lave en ny standart sådan så det passede med man kulle lave perfekt racetypiske hunde med godt helbred, så man ikke skulle gå på kompromi med en af delene?
nov 2005
hvis det er ved standarten og det bare sker hvis ens hund er racetypisk så er det lidt synd for de opdrættere syntes jeg, for så kan de vælge at opdrætte hunde uden problemer men som så kun får ringe bedømmelse fordi den ik ligner standarten.
men som sagt ved jeg ik om det passer standarten for den race er sådan, men hvis syntes jeg det er ærgeligt da opdrætter så er tvunget til at vælge hvad vil man
dec 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 771
En cocker der ikke er bygget korrekt i forhold til standarden vil også have svært ved at holde til at være jagthund.
nov 2005
nov 2005
jul 2007
Man bør sætte sig ned, nærlæse standarden og se med kritiske øjne på sin egen hund og ska man lave hvalpe så gør det med standarden i hånden, lad være og dobbelt op på fejl og vær almen fornuftig.
jul 2007
dec 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 771
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Jeg ved godt, at det ikke er alle hunde, der eksteriørbedømmes i forbindelse med avlsgodkendelse, men hos dem der gør, er det dommernes ansvar at bortsortere dem, der ikke lever op til racestandarden eller som har oplagte fejl.
Selv dommere ligger under for moden - for som jeg giver dig ret i, så er det sjældent standarden, der fejler noget, men fortolkningen af den.
nov 2005
sep 2007
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.246
nov 2005
maj 2005
Følger: 24 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 49 Svar: 1.514
Min prioriteringsliste, får jeg af og til at høre for fra andre opdrættere, for jeg kører sundehed som klar 1ér..
Min "liste" er:
1. Sundhed, dvs A hofter- 0 Albuer, A i PRA.
2. Sundt temperament. Hunde der i min race, både kan fungere som familiehunde såvel som arbejdshunde, da det er en brugsrace.
3. Eksteriør.
Bare fordi Eksteriør kommer ind på en 3. plads betyder ikke at mine hunde ikke er racetypiske, for en hund der ikke ligner den race den er, hører i mine øjne ikke hjemme som avlsdyr. MEN, jeg accepterer nemmere at de har småfejl på eksteriøren, som lidt knappe vinkler, eller en enkelt manglende tand, end jeg gør f.eks B-hofter.
Alt afhængig hvad der skal parres med.
Min klare mening , er at hvalpekøbere først og fremmest vil ha en sund og rask hund, både fysisk og psykisk, der kan leve i mange år, frem for en hund der vinder alt i udstillingsringen, men som de bliver nødt til at aflive som 3-4 årig, fordi den sundhedsmæssigt ikke er god nok....
nov 2005
ang racestandarter