{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
954 visninger | Oprettet:

hvornår er det fejl? {{forumTopicSubject}}

Hos forskellige racer er der forskellige ting som er fejl i forhold til deres racestandarter. hos mutten er fex blå øjenfarve, overbid og langhåret pels ting som er uønskede.
Sådan noget som med f.ex pelsen. havde årstallet været 1600 og mutterne blev brugt til at trækker slæder og skulle leve ude osv så ville en langhåret mutte dø (survival of the fittest) fordi pelsen ville klumpe af at sneen hang fast og mutten ville fryse ihjeld.

Idag ser man engang imellem mutter med meget langt hår.

Dette er blot et eksempel men jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening omkring avl på hunde som har egenskaber som der ville gøre at det gen ville uddø hvis de ikke havde os mennesker til at passe på dem.
Personligt syntes jeg det er synd at blande sådanne ting ind, jeg kan godt lide at man bevarer de egenskaber de havde da racerne blev udviklet men hvad syntes i?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvornår er det fejl?
  • #2   15. jan 2008 racer er et topmoderne indslag - før i tiden fandtes kun typer!!

• #3   15. jan 2008 Hos den danske spids må pelsen helst ikke være for hvid og krøllet.......men halen må gerne - i modsætning til mange andre spidshunde - hænge når den står stille, ja det er nærmest et særkende ved den danske spids.....

• #4   15. jan 2008 ..i øvrigt ses ulve ude i naturen med meget lang pels.....og de lever da fint....hvorfor skulle pelsen klumpe sammen og dyret dø....?
    Det forstår jeg ikke en disse af...

• #5   15. jan 2008 racestandarder er for udstillingshunde, synes ikke de tjener brugsformål.

• #6   15. jan 2008 jeg har valgt og sterilsere emilia, da jeg ikke vil avle på hende når hun har et lyseblå øje, hun er ellers en RIGTIG fin dogo argentino standart

• #7   15. jan 2008 og hun har fin stamtavle

• #8   15. jan 2008 Der var vel mange hunderacer idag, der ville uddø, hvis det ikke var for mennesket: Tag f.eks EB, de kan ikke reproducere sig selv, det sker ved inseminering, og fødsel ved kejsersnit.

Dertil kommer mange af de rigtig tyndpelsede racer, der er nød til at have dækken osv på for overhovedet at holde varmen.

Nu kan jeg mest snakke for min egen race, rottweileren. Før i tiden var det jo en MEGET selvstændig hund, der til tider kunne være meget dominant, især hannerne. Denne "egenskab" er der i rigtig mange tilfælde avlet ud af den, så de er nemmere at have som familiehund. Fordi der er blevet færre og færre, der bruger den til det, den er lavet til, brugsarbejde. Men for at opdrætterne stadig kunne komme af med deres hvalpe, er hundene avlet mindre dominante, jeg synes at der er langt imellem rottweilere med det gode gammeldags temperament. Man kan måske også sige at det på nogle områder er godt nok, for sådan en hund vil i de forkerte hænder være farlig, og med den pressedækning vi har idag, så ville racen sikkert hurtigt blive forbudt.

Men jeg synes nu stadig at det er en skam at se en stor flot rottweiler han, der er underdanig, for det ville den gamle dominante rottweiler ikke gøre:-)

• #9   15. jan 2008 Jeg har ikke noget problem med at man avler racer som ikke ville være de stærkeste i naturen. Med det mener jeg ikke at det er ok at avle på deciderede handikap, i form af fysiske/psykiske skavanker, men det kan f.eks ikke røre mig at nogle racer er langhårede eller ikke har det store jagtinstink, for det er ikke formålet med disse hunde at de skal kunne leve uden mennesker.

En hyrdehund ville sandsynligvis hellere ikke være særlig gangbar i den store natur, men dens arbejdsegenskaber/instinkter gør den en uvurderlig hjælp til en masse mennesker verden over. Ligesom en selskabshund er mere værd for visse slags mennesker end en brugshund, på trods af at meget få af dem ville kunne leve i en skov...

smiley

Jeg går dog ikke ind for at man avler udenfor racestandarder, for jeg mener også at en hund burde leve op til nogle eksteriørmæssige krav for at kunne kaldes "race"hund.

Kommentér på:
hvornår er det fejl?

Annonce