1.261 visninger
|
Oprettet:
At avle på eller ej ? {{forumTopicSubject}}
tænker selvfølgelig kun tavlehunde
Ja ingen er jo helt fejlfri
Hvilke race har du ?
Hvad skulle der til før du besluttede at tage den ud af avl?
Hvorfor har du valgt at bruge den i avl, hvad kan den bidrage med
?
Hvad mener du er uaceprabelt at svær på ?
Hvad er okay at avle på ?
mar 2009
Følger: 56 Følgere: 56 Hunde: 3 Emner: 240 Svar: 1.997
Hvorfor valgte du at bruge trods fejl ?
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 513 Svar: 12.427
Siberian Husky
At jeg ikke mente, den ville kunne bidrage positivt til racen
Hvorfor har du valgt at bruge den i avl, hvad kan den bidrage med??
Jeg vil gerne lade Aqui indgå i avl, da han udover at ligge midt i racestandarden og være godkendt sundhedsmæssigt også kan fremvise en mentalbeskrivelse, og papir på, at han er trænbar. Men mest af alt fordi han har et utroligt venligt, kærligt og imødekommende sind, som ikke er en selvfølge for racen.
Det spørgsmål forstå jeg ikke?
Individer der kan bidrage positivt til racen, og som naturligvis er avlsgodkendt.
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.229
der er mange ting der kan gøre at en hund skal ud af avlen
den skal være racetypisk, have et godt temperament og selvfølgelig være sund
ja og jo så i den anden rækkefølge
det er de første ting, der skal være på plads inden avl
jeg har trukket Bianca ud af avl, fordi hun er en dårlig føder...jeg vil ikke risikere min tæves helbred
?
det her spørgsmål er altså lidt svært at svare på med mindre jeg skal gennemgå alle 4 tæver en efter en
men generelt kan de bidrage med sunde hvalpe, der er gode familiehunde, har et dejligt temperament og er nemme trænbare
feb 2006
som du selv skriver, så er ingen fejlfri
men tænker du i eksteriør eller er det fejl som tandfejl eller farve ?
mar 2009
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.935
Der står i kontrakten at han ikke må anvendes i avl
feb 2006
en tæve med forkert bid, hd/ad, patella på over 1, for lidt pigment, hængeøre/hale vil ikke her blive brugt i avlen.
Bianca har fået lys næse, men det er ikke mangel på pigment, derfor har hun fået hvallpe...det er lidt svært at forklare hvad det så er, men hun fik det første gang i 3. løbetid og når hun har hvalpe bliver den kulsort igen....alle andre steder er hun fuld pigmenteret og har også sorte kløer
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.494
Ingen hund er perfekt, men avlsdyr bør have noget godt at tilføre racen. Både type, bygning, sundhed og temperament er vigtigt, Ingen af delene må være under middel, men man kan ikke helt undgå at måtte gå på kompromis, når man avler. Man må i hvert tilfælde vurdere fordele og fejl mod hinanden på de pågældende avlsdyr. Generelt vil det være detailfejl i udseendet jeg vælger at gå på kompromis med, da ingen har glæde af en usund hund eller en med dårligt temp. Omvendt overvejer jeg slet ikke at bruge en avlshan hvis udseende, jeg ikke synes om, så kan han være nok så sød og sund. Den dag jeg ikke kan finde en han til mine tæver, som både er sund og med godt temperament samt har det udseende jeg går efter, så er det på tide at stoppe
Jeg har en rettesnor for mig selv. Jeg prøver seriøst at vurdere, om jeg selv ville ønske at købe en hund fra den pågældende kombination eller efter den pågældende forældre hund, hvis jeg ikke havde følelser involveret. Kan jeg ikke det, er der ingen grund til at lave et kuld.
feb 2006
min rettesnor er, at hvis jeg ikke ville ønske at beholde en hund af den kombination, så ville jeg ikke parre de to
maj 2008
Ja, det er jo meget samme rettesnor. Jeg laver mest kuld for selv at beholde, men ind i mellem går det ikke sådan. Der kan også være tidspunkter hvor jeg ikke har mulighed for at beholde endnu en hvalp, men gerne vil have en ung tæve i gang, så jeg kan trække et kuld på hende igen, når jeg måske har bedre mulighed for at beholde.
feb 2006
for de 3 gamle vil jeg ikke af med
maj 2008
mar 2009
Men men men i en alder af 18 mdr har hun fået tang bid, ( der ønskes sakse ) hvilket har gjort vi pt har droppet at bruge hende, trods vi havde fundet et godt match til hendes linier
Nu hare jeg så at nogen bruger deres tæver ( samme race ) trods underbid.
Micha har HD a/b og AD 1/2
maj 2008
Michaa AD resultat ville til gengæld gøre hende ikke avlsegnet i mine øjne.
jul 2004
Følger: 20 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 94 Svar: 1.811
Han er ikke gammel nok endnu men det der skal til før han bruges:
PLL
PL
HD/AD.
Han skal udstilles med godt resultat, og gravprøve.
Derudover skal han bruges til jagt og lever han ikke op til de ting som står her bliver han ikke brugt.
feb 2006
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 98 Svar: 2.525
Hvilke race har du ?
Border collie
Dårlige arbejdsegenskaber, dårlige hofter eller øjne eller sind.
?
Jeg har ikke taget beslutningen endnu om at han skal indgå i avl. Men hvis jeg gør er det hans sind og arbejdsegenskaber
Dårlige arbejdsegenskaber(på får, vi taler jo her om en hyrdehund), usunde hunde både fysisk og mentalt.
bc der kan arbejde og viser gode kvaliteter, er sunde mentalt og fysisk
feb 2006
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.935
Hvor er det godt at se en jack russell ejer gå op i de arvelige sygdomme der er på racen
Et meget stort skulderklap fra en der har oplevet de arvelige sygdomme med et meget sørgeligt resultat, nemlig døden
At avle på eller ej ?