1.063 visninger
|
Oprettet:
Bevist at avle på blandinger?? {{forumTopicSubject}}
Jeg har selv 2 drenge fra et ups kuld.
Men jeg forstår ikke hvorfor man bevist vælger at avle på blandinger..
Her tænker jeg:
Tager man højde for alle sygdomme de forskellige racer der er blandet i?
Hvordan vælger man en hund til parring når det er blandinger?
Hvad er grunden til man vælger at avle på disse?
okt 2007
Følger: 56 Følgere: 55 Hunde: 4 Emner: 216 Svar: 1.402
maj 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 111 Svar: 3.114
også er der folk som blot vil lave designer hunde.. dem forstår jeg SLET ikke..
okt 2007
MANGE gange..
Jeg er nu super glad for vores blandinger. Men næste gang skal der være tavle på..
Synes bestemt heller ikke designer hunde...
jun 2011
Følger: 131 Følgere: 120 Hunde: 6 Emner: 140 Svar: 2.343
Min loke, hans mor og far har stamtavle, men er to vidt forskellige hunde. så han var en "ægte upser" . Mischa er fundet i en skov, efterladt, så det vides ikke hvad tanken bag det har været..
maj 2011
men jeg er nu blevet mere bevidst om at skal hun have hvalpe, så skal hun indmønstres først..
Jeg er blevet utrolig bevidst om hvordan det hænger sammen indenfor vores race og at der ikke er ret mange med tavle.. Så derfor vil jeg gerne gøre en indsats for min race og prøve at få tavle på molly og få en avlsgodkendelse på Kiki
maj 2007
Følger: 39 Følgere: 37 Hunde: 6 Emner: 149 Svar: 2.516
okt 2007
Synes at uanset tavle eller ej så er det forkert at avle på syge dyr..
Jeg undre mig bare nogen gange over de annoncer man ser både på HG, DBA og andre steder..
maj 2011
Der ligger utrolig mange års arbejde bag hver enkelt race.. og det blive spoleret hver gang der er en som vælger at lave tavleløs avl!
Det svare lidt til at man i mange år/generationer har gået og fin pudset et hus og gjort det tip top i stand, også vil man sælge det, også river køberen huset ned eller ødelægger det
okt 2009
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 6 Emner: 51 Svar: 2.252
okt 2007
synes også det er en lam undskyldning.
Og ja markedet drukner i hvalpe..
forstår ikke selv hvorfor man vælger at alve på tavleløse hunde, men håbede at nogen ville komme med nogle gode forklaringer på HVORFOR de valgte at gøre det...
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 7 Emner: 5 Svar: 322
mangler stadig og se nogle der har noget dokumentation for at tavle hunde er mindre syge end blandinger
en mindre genpulje vil bla give race specifikke sygdomme m.m som man kompencere for ved avlsrestriktioner men ved eks vilde dyr så er det meget skadeligt med en for lille genpulje i en bestand og der hæver det sundheden med nyt blod (blandinger)
med blandinger mener jeg rigtige rundkørsler ikke tavleløse labrador m.m.
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.184
Jeg kan godt lide at man har sine frie valg og vilje....Så hvis folk vil lave blandinger så lad dem dog....
maj 2009
ville nok ikke ha gjort det i dag men fortryder ikke at jeg gjorde det alle 10 hvalpe er i dag stadig sunde og raske og vi har stadig kontakt med dem og de 4 af dem kommer stadigt og blir passet jævnligt
om der var penge i det .....ja da jeg her nok scoret en 10 -12 kroner i timen ....nemme penge eller ????
maj 2009
Der ligger utrolig mange års arbejde bag hver enkelt race.. og det blive spoleret hver gang der er en som vælger at lave tavleløs avl!
Det svare lidt til at man i mange år/generationer har gået og fin pudset et hus og gjort det tip top i stand, også vil man sælge det, også river køberen huset ned eller ødelægger det
kan slet ikke følge dig i at det ødelægger opdrætters arbejde at folk laver blandinger ....de 2 ting har jo intet med hinanden og gøre
maj 2011
Hvis man lægger utrolig meget arbejde i at få fremavlet nogle rigtig gode og sygdomsfrie hvalpe, så betyder det også meget at dem som køber hvalpen forstår at der er nogle regler omkring avl.
hvis man har brugt 20 år på at fremavle de helt perfekt hvalpe, så er al den fremavl tabt på gulvet hvis en køber går ud og laver blandingsavl..
okt 2007
Kan sagtens følge at man gerne vil have en hvalp fra ens egen hund.
ville også synes det ville være hyggeligt med en hvalp fra Balder for mig er der langt fra tanke til handling.
tror bestemt at de fleste blandinger er sunde.
men sådan som hundelover er strikket sammen vil jeg bestemt være mest tryg ved at vide præcis hvad der er min hund.. og med dem vi har nu har vi kun sælgers ord for de racer som skulle være blandet i..
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.123
Mht. Diskussionen om sundheden i blandinger vs. racehunde. Så skal man altså lige huske på at blandinger ikke rutinemæssigt bliver tjekket for arvelige sygdomme, så derfor kommer sygdommene ikke frem i lyset. I modsætninger til de racehunde som skal testes for arvelige lidelser for at kunne avlsgodkendes.
dec 2006
Følger: 8 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 2.504
maj 2007
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 74 Svar: 2.013
Og var det lykkes (hvilket det ikke gjorde), var de højest sandsynligt nemt blevet afsat - jeg havde 5 der også ønskede en hvalp efter hende.
maj 2009
og ja du har ret i at tjek for racerelaterede sygdomme giver en sikkerhed men jeg mener jo nok lidt det er pga bla ekstrem avl . linje avl m.m. at det er nødvendigt og tjekke ....spørg enhver der arbejder med dyre bestande hvad en begrænset genpulje gør ved sundheden.....der er ikke positivt
maj 2009
kan bare stadig ikke se at det ødelægger racen at en eller anden blander en chi og en poms.feks
du kan jo ikke samenligne en blanding med en tavlehund
Anne :havde afsat 6 hvalpe inden parringen og havde ingen problemer med og vælge gode hjem til de sidste har nok sagt nej til 50 tåber der ville ha hunden af de forkerte årsager
maj 2007
Hvor mange racer ud af de ca. 400 der er i DKK mener du er ekstremavlede? Jeg personligt kan kun kommer på ca. en håndfuld, og det er dælme ikke meget.
Vil du virkelig mene at svaret på at opretholde en god sundhed er at blande på livet løs?
dec 2010
Følger: 24 Følgere: 21 Emner: 168 Svar: 1.198
og ved at folk ikke tjekker deres hunde. så må de jo bare sælge deres hvalpe til folk som er ligeglad med at få dem tjekket. det er jo fri vilje.
Mika er med tavle, så derfor kunne jeg ikke finde på at parre hende en dag med en han uden tavle. Men derimod er kaya en blanding af chihuahua og pomeranian. som er ved at være en ret populær race derfor ville jeg ikke se et problem med at parre hende med en pomchi han. men jeg ville fx ikke parre hende med en papilon. det skal være samme blanding som hende selv. og uanset om det er en blanding eller tavle hund man avler på så vil jeg altid tjekke mine hunde!
og hvis avler bliver sur over at deres avlsarbejde bliver ødelagt så må de lave en meget præcis kontrakt på alle deres hvalpe. hvor der endten står at hvalpen ikke må bruges til avl, eller at opdrætter SKAL godkende den valgte han til avlen. så er det problem løst
maj 2007
maj 2011
Stop nu bare al den tavleløse og hjerneløse avl..
Det ødelægger det for dem som går op i deres avl..
maj 2007
(og her taler jeg om DKK)
dec 2010
dec 2010
Og ja herhjemme er vi bevidste om at ønske at avle på en blanding MEN hun skal stadig tjekkes for det samme som de to racer som hun er blandet af .
okt 2007
Kan godt lide at HVIS man vælger at avle på en blanding at man så stadig får tjekket hunden...
dec 2010
Jamen selvfølgelig skal hunden da tjekkes, bare fordi det er en blanding betyder det jo ikke at den ikke skal tjekkes. for mig er en hund en hund, uanset om det er en blanding og med er med eller uden tavle. alle hunde burde tjekkes. det er trods alt hvalpenes sundhed vi snakker om
okt 2007
ser bare mange annoncer med:
sød, glad og kan med børn. bla bla bla bla..
når man læser annoncer igennem så VIRKER det som om det ikke er så vigtigt om de er tjekket i hoved og r*v... hvilket jeg ikke forstår....
maj 2009
har også set en tråd hvor en fik på pulen for og ville lave tavleløse whipper
hun blev faktisk beskyldt for bevist og lave syge hvalpe?????
og uanset om det kun er en håndfuld racer så mener jeg at de personer der avler disse racer er mindst lige så hjernedøde som dem der laver tavleløse "racehunde" uden tjek
og nej jeg mener ikke at vejen frem bare r og avle løs men mener dog stadig det er tavleavlen der er skyld i at der er noget der hedder RACE specifikke sygdomme
men spørg igen er der nogle der har nogle tal ?????
maj 2009
maj 2011
dec 2010
maj 2009
derudover ville det være rigtigt dumt og købe en hvalp efter nogle af de bedste løbshunde i eu (og dyreste) og så lave blandinger ......og man behøver jo ikke og sælge hvalp til hvem som helst ...det er jo tilladt og gå købere efter i sømmende
maj 2007
Bevist at avle på blandinger??