{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.063 visninger | Oprettet:

Bevist at avle på blandinger?? {{forumTopicSubject}}

Jeg har selv 2 drenge fra et ups kuld.
Men jeg forstår ikke hvorfor man bevist vælger at avle på blandinger..
Her tænker jeg:
Tager man højde for alle sygdomme de forskellige racer der er blandet i?
Hvordan vælger man en hund til parring når det er blandinger?
Hvad er grunden til man vælger at avle på disse?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bevist at avle på blandinger??
  • #1   9. okt 2011 Og nej det er ikke fordi vi selv går i avls tanker, begge drenge er kastreret så vi ikke pludselig får ups kuld..

• #2   9. okt 2011 tror nogle folk tænker " næææhh den er godt nok flot den der hund, lad os parre den med vores tæve."

også er der folk som blot vil lave designer hunde.. dem forstår jeg SLET ikke..

• #3   9. okt 2011 Har hørt undskyldningen: "hun skal da prøve at have hvalpe bare én gang"
    MANGE gange..

Jeg er nu super glad for vores blandinger. Men næste gang skal der være tavle på..

Synes bestemt heller ikke designer hunde...

• #4   9. okt 2011 mine to blandinger kommer aldrig til at have hvalpe smiley Men det nu ikke sygdomme osv der stopper mig.. Men har altid haft det sådan at, en hul i hækken hund, godt bare må være en "upser" , og så at de tbliver ved det. det ender jo med at blive en bastard hvis man blander blandingwer med blandinger.
    Min loke, hans mor og far har stamtavle, men er to vidt forskellige hunde. så han var en "ægte upser" . Mischa er fundet i en skov, efterladt, så det vides ikke hvad tanken bag det har været.. smiley

• #5   9. okt 2011 jeg ville også rigtig gerne have hvalpe på vores molly.. hun er en helt kanon "forsørger" hvilket hun beviste da vi fik Kiki, hun tog hende som sin egen hvalp og gør det stadig..

men jeg er nu blevet mere bevidst om at skal hun have hvalpe, så skal hun indmønstres først..

Jeg er blevet utrolig bevidst om hvordan det hænger sammen indenfor vores race og at der ikke er ret mange med tavle.. Så derfor vil jeg gerne gøre en indsats for min race og prøve at få tavle på molly og få en avlsgodkendelse på Kiki smiley

• #6   9. okt 2011 Fordi vi gerne vil ha en hvalp fra lige netop den tæve ìg hanhund og den blanding, ja der er taget højde for sygdomme, og blanding eller ej der er satme også nogle reners er hvor der IKKE tages højde for hverken sygdomme og arveligt skavanker

• #7   9. okt 2011 **Fritte mor** Elsker sine små tæppehajer

Synes at uanset tavle eller ej så er det forkert at avle på syge dyr..

Jeg undre mig bare nogen gange over de annoncer man ser både på HG, DBA og andre steder..

• #8   9. okt 2011 bedste - ja det gør man.. Men man skal også tænke på hvor meget man ødelægger for folk som går op i deres race..

Der ligger utrolig mange års arbejde bag hver enkelt race.. og det blive spoleret hver gang der er en som vælger at lave tavleløs avl!

Det svare lidt til at man i mange år/generationer har gået og fin pudset et hus og gjort det tip top i stand, også vil man sælge det, også river køberen huset ned eller ødelægger det

• #9   9. okt 2011 "hun skal da prøve at have hvalpe bare én gang" Er IMO den lammeste undskyldning i verden! Hvis alle tæver i DK skal have hvalpe "én gang" og vi har omkring 550.000 hunde så er det 275.000 tæver der "bare skal prøve" det, hvis 275.000 tæver i gennemsnit får 4 hvalpe så har vi 1.375.000 hunde - hvoraf alle tæverne (for deres egen skyld selvfølgelig!) skal prøve at have hvalpe "bare én gang" så har vi 3.437.500 hunde... Og markedet drukner i forvejen i hundehvalpe hvoraf mange går en kummerlig tilværelse eller aflivning imøde fordi der ikke er hjem til dem :o((((((

• #10   9. okt 2011 Stine D
    synes også det er en lam undskyldning.
    Og ja markedet drukner i hvalpe..

forstår ikke selv hvorfor man vælger at alve på tavleløse hunde, men håbede at nogen ville komme med nogle gode forklaringer på HVORFOR de valgte at gøre det...

• #11   9. okt 2011 hvor kom sammenligningen med blandinger og syge dyr lige fra
    mangler stadig og se nogle der har noget dokumentation for at tavle hunde er mindre syge end blandinger
    en mindre genpulje vil bla give race specifikke sygdomme m.m som man kompencere for ved avlsrestriktioner men ved eks vilde dyr så er det meget skadeligt med en for lille genpulje i en bestand og der hæver det sundheden med nyt blod (blandinger)
    med blandinger mener jeg rigtige rundkørsler ikke tavleløse labrador m.m.

• #12   9. okt 2011 Jeg synes ikke når jeg ser på udbudet af hvalpe til salg, at det er blanding på blanding der er særlig mange af....

Jeg kan godt lide at man har sine frie valg og vilje....Så hvis folk vil lave blandinger så lad dem dog....

• #13   9. okt 2011 rikke b: hmm kan da prøve for 7 år siden fik vi parret vores gamle hund .....begrundelse vi ville selv ha en af hendes hvalpe
    ville nok ikke ha gjort det i dag men fortryder ikke at jeg gjorde det alle 10 hvalpe er i dag stadig sunde og raske og vi har stadig kontakt med dem og de 4 af dem kommer stadigt og blir passet jævnligt
    om der var penge i det .....ja da jeg her nok scoret en 10 -12 kroner i timen ....nemme penge eller ????

• #14   9. okt 2011 molly: citat
    Der ligger utrolig mange års arbejde bag hver enkelt race.. og det blive spoleret hver gang der er en som vælger at lave tavleløs avl!

Det svare lidt til at man i mange år/generationer har gået og fin pudset et hus og gjort det tip top i stand, også vil man sælge det, også river køberen huset ned eller ødelægger det

kan slet ikke følge dig i at det ødelægger opdrætters arbejde at folk laver blandinger ....de 2 ting har jo intet med hinanden og gøre

• #15   9. okt 2011 Dan - det er da lige det som at det har..

Hvis man lægger utrolig meget arbejde i at få fremavlet nogle rigtig gode og sygdomsfrie hvalpe, så betyder det også meget at dem som køber hvalpen forstår at der er nogle regler omkring avl.

hvis man har brugt 20 år på at fremavle de helt perfekt hvalpe, så er al den fremavl tabt på gulvet hvis en køber går ud og laver blandingsavl..

• #16   9. okt 2011 Dan.
    Kan sagtens følge at man gerne vil have en hvalp fra ens egen hund.
    ville også synes det ville være hyggeligt med en hvalp fra Balder for mig er der langt fra tanke til handling.
    tror bestemt at de fleste blandinger er sunde.
    men sådan som hundelover er strikket sammen vil jeg bestemt være mest tryg ved at vide præcis hvad der er min hund.. og med dem vi har nu har vi kun sælgers ord for de racer som skulle være blandet i..

• #17   9. okt 2011 Jeg synes bare at folk skal overvejet det særdeles grundigt inde de vælger at sætte liv i verden. Uanset om der er en tavle eller ej.

Mht. Diskussionen om sundheden i blandinger vs. racehunde. Så skal man altså lige huske på at blandinger ikke rutinemæssigt bliver tjekket for arvelige sygdomme, så derfor kommer sygdommene ikke frem i lyset. I modsætninger til de racehunde som skal testes for arvelige lidelser for at kunne avlsgodkendes.

• #18   9. okt 2011 Fordi disse mennesker ikke har haft en profil på hundegalleri? tænk lige hvor mange der er blevet frelst igennem denne side.. smiley

• #19   9. okt 2011 Det er forståeligt at folk gerne vil have en hvalp efter deres hund. Men hvad så med de resterende 4-8 hvalpe?

• #20   9. okt 2011 Præcis som Fritte Mor.
    Og var det lykkes (hvilket det ikke gjorde), var de højest sandsynligt nemt blevet afsat - jeg havde 5 der også ønskede en hvalp efter hende.

• #21   9. okt 2011 anne :langt fra alle race hunde bliver tjekket bla er ingen af mine whippet med dkk tavle tjekket ej heller deres forældre
    og ja du har ret i at tjek for racerelaterede sygdomme giver en sikkerhed men jeg mener jo nok lidt det er pga bla ekstrem avl . linje avl m.m. at det er nødvendigt og tjekke ....spørg enhver der arbejder med dyre bestande hvad en begrænset genpulje gør ved sundheden.....der er ikke positivt

• #22   9. okt 2011 molly: det kan man jo så undgå ved og ha kontrakt på sine hvalpe

kan bare stadig ikke se at det ødelægger racen at en eller anden blander en chi og en poms.feks
    du kan jo ikke samenligne en blanding med en tavlehund
    Anne :havde afsat 6 hvalpe inden parringen og havde ingen problemer med og vælge gode hjem til de sidste har nok sagt nej til 50 tåber der ville ha hunden af de forkerte årsager

• #23   9. okt 2011 Dan: Det er jeg helt klar over. Derfor skrev jeg "de racer som skal tjekkes" . Hvad mener du wippets skulle tjekkes for? Mig bekendt er der ingen sygdomme Wippets er særligt disponeret for.

Hvor mange racer ud af de ca. 400 der er i DKK mener du er ekstremavlede? Jeg personligt kan kun kommer på ca. en håndfuld, og det er dælme ikke meget.

Vil du virkelig mene at svaret på at opretholde en god sundhed er at blande på livet løs?

• #24   9. okt 2011 Jeg vil så lige sige at jeg kender en del som ikke har fået tjekket deres tavle hunde inden de har lavet et kuld på dem. og selvom begge hunde har været med tavle. jeg er hverken imod eller for tavler.

og ved at folk ikke tjekker deres hunde. så må de jo bare sælge deres hvalpe til folk som er ligeglad med at få dem tjekket. det er jo fri vilje. smiley

Mika er med tavle, så derfor kunne jeg ikke finde på at parre hende en dag med en han uden tavle. Men derimod er kaya en blanding af chihuahua og pomeranian. som er ved at være en ret populær race derfor ville jeg ikke se et problem med at parre hende med en pomchi han. men jeg ville fx ikke parre hende med en papilon. det skal være samme blanding som hende selv. og uanset om det er en blanding eller tavle hund man avler på så vil jeg altid tjekke mine hunde!

og hvis avler bliver sur over at deres avlsarbejde bliver ødelagt så må de lave en meget præcis kontrakt på alle deres hvalpe. hvor der endten står at hvalpen ikke må bruges til avl, eller at opdrætter SKAL godkende den valgte han til avlen. så er det problem løst smiley

• #25   9. okt 2011 Fint nok at du gik køberne efter i sømmende. Det er desværre bare ikke flertallet der er indstillet på det, er min erfaring.

• #26   9. okt 2011 Dan - nej det kan man ikke undgå.. for der er nogle som er så drøn hjernelamme at de bruger hunden til avl alligevel..

Stop nu bare al den tavleløse og hjerneløse avl..
    Det ødelægger det for dem som går op i deres avl..

• #27   9. okt 2011 Jeg synes helt sikkert at der skulle flere avlsrestriktioner på bordet hos de racer hvor det er nødvendigt. Jeg forstår f.eks ikke at der ikke er avlsrestriktioner på bull doggerne, men det skal nok komme.

(og her taler jeg om DKK)

• #28   9. okt 2011 jamen hvad med de folk som virkelig ikke ønsker sig en tavle hund? du kan da ikke bare sige at de ikke kan få en hund fordi ALLE kun skal avle med tavle. der er da opdrættere som avler uden tavle som kan være lige så seriøse og få deres hunde tjekket i hoved og røv som dem med tavle. bare fordi hunden ikke har tavle kan de jo godt avle efter de samme "krav" som der er til en tavle hund.

• #29   9. okt 2011 men ja nu var spørgsmålet jo ikke om man ville avle med eller uden tavle. spørgsmålet var om man valgte bevidst at avle på en blanding.

Og ja herhjemme er vi bevidste om at ønske at avle på en blanding smiley MEN hun skal stadig tjekkes for det samme som de to racer som hun er blandet af .

• #30   9. okt 2011 Selina P.
    Kan godt lide at HVIS man vælger at avle på en blanding at man så stadig får tjekket hunden...

• #31   9. okt 2011 Rikke B

Jamen selvfølgelig skal hunden da tjekkes, bare fordi det er en blanding betyder det jo ikke at den ikke skal tjekkes. for mig er en hund en hund, uanset om det er en blanding og med er med eller uden tavle. alle hunde burde tjekkes. det er trods alt hvalpenes sundhed vi snakker om smiley

• #32   9. okt 2011 Ja SELINA du har helt ret.
    ser bare mange annoncer med:
    sød, glad og kan med børn. bla bla bla bla..
    når man læser annoncer igennem så VIRKER det som om det ikke er så vigtigt om de er tjekket i hoved og r*v... hvilket jeg ikke forstår....

• #33   9. okt 2011 anne: netop har bare tit undret mig over at folk altid siger med tavle er du sikker for hundene er tjekket
    har også set en tråd hvor en fik på pulen for og ville lave tavleløse whipper
    hun blev faktisk beskyldt for bevist og lave syge hvalpe?????
    og uanset om det kun er en håndfuld racer så mener jeg at de personer der avler disse racer er mindst lige så hjernedøde som dem der laver tavleløse "racehunde" uden tjek
    og nej jeg mener ikke at vejen frem bare r og avle løs men mener dog stadig det er tavleavlen der er skyld i at der er noget der hedder RACE specifikke sygdomme
    men spørg igen er der nogle der har nogle tal ?????

• #34   9. okt 2011 molly: det kan da godt være der er nogle der er så hjernelamme .men er der nogle der gør det med en hvalp der kommer herfra .......så skal de satme ha den store pengepung frem .....bod =30000

• #35   9. okt 2011 Dan - og hvordan vil du holde styr på om de avler på en af dine hvalpe? har du 100% styr på hvad de bruger dem til?

• #36   9. okt 2011 Ej men altså man kan jo aldrig være 100% sikker på noget som helst i den her verden. så det var da noget underligt noget at spørge om. jeg kunne da godt være en rød og gå mod min kontrakt . men det har jeg ikke lyst til. så derfor kan man aldrig være 100% sikker på noget som helst. men man kan lave en kontrakt og holde styr på hvor en hvalpe er, og gå op i at hvalpene for nogle ejere som holder kontakten ved lige, så har man da hvertfald gjort hvad man kunne.

• #37   9. okt 2011 molly; det er da rigtigt det kan være svært men nu er der ikke så tit whippet til salg såå jeg ville nok finde ud af det
    derudover ville det være rigtigt dumt og købe en hvalp efter nogle af de bedste løbshunde i eu (og dyreste) og så lave blandinger ......og man behøver jo ikke og sælge hvalp til hvem som helst ...det er jo tilladt og gå købere efter i sømmende

• #38   9. okt 2011 Men altså uanset hvordan man vender og drejer det, så er tavlen et rigtig godt redskab både når man skal købe hund, men også hvis man avler. Og det er ikke kun mht. sundheden.

Kommentér på:
Bevist at avle på blandinger??

Annonce