{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.184 visninger | Oprettet:

Avl og ansvar {{forumTopicSubject}}

Smider lige et aktuelt (for mig) emne, om en hvalp jeg har opdrættet, og kunne godt tænke mig at få jeres bud på løsning både som opdrætter og hvad i havde forventet som køber

Jeg har for 2 1/2 år siden solgt en hanhund, som på salgstidspunktet har fået konstateret begge sten "nede"

Får i dag en opringning fra køber om at ingen af stenene er faldet ned og at de vist nok er berettiget til at få nogen kompensation til en operation.

Jeg er klar over dilemaet med for og imod operation, så det er jeg ikke interesseret i at få feed back på

Hvordan ville i reagere som opdrætter ?

Hvad ville i forvente som køber ?

Skal siges at sagen er lukket, og jeg skal nok afsløre løsningen, men først når jeg har fået nogle svar, for at høre jeres mening


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avl og ansvar
  • #2   17. nov 2011 Er det ikke lidt sent at kontakte opdrætter, når hunden er 2½ år ..
    Er det ikke, når hunden er 8 mdr., der kan laves en kryptorchid attest?


  • #4   17. nov 2011 Krumme, det sagde jeg også til hende, at jeg var ked af, at de ikke havde henvendt sig noget før, og at jeg ville gøre klart for hende, at hun principielt pga tiden ikke var berettiget til nogen kompensatione

    Den er solgt som familiehund


  • #7   17. nov 2011 Jeg ville nok ligge på vippen til ikke at give dem noget som helst for jeg synes godt nok det er sent at henvende sig med sådan et problem.. De er vel heller ikke kryptorchid når stenene har väret nede?

  • #8   17. nov 2011 han er ikke opereret endnu, og jeg stoler på at det er uvidenhed der har gjort at de er nået hertil

    Som nævnt i starten dilemaet for og imod operation er ikke aktuelt, det er en diskution som man kun kan blive uenige om, jeg ville altid selv vælge at operere, så jeg ville jo være noget dobbelmoralsk, hvis jeg prøvede at snakke dem fra det


  • #9   17. nov 2011 Anna, jeg må indrømme at jeg blev overrasket, jeg har dyrlæge attest på at hun har mærket begge sten, hvad der er sket senere, kan jeg jo ikke svar på, det har jeg ikke forstand på

  • #10   17. nov 2011 Som køber ville jeg egentligt ikke forvente ret meget, medmindre jeg ved købstidspunktet havde sagt til opdrætter, jeg overvejede avl ..
    Derudover ville jeg ha' kontaktet opdrætter ved 8 mdr.s tjekket, når en kryptodchid attest kunne laves ..
    Og så få 1/3 del tilbage eller hvad man nu har krav på ..

    Som opdrætter tror jeg, jeg ville være noget skeptisk ved at køber først henvender sig så sent .. - Det virker lidt som om, de står og mangler penge nu ?! For hvorfor har de ikke kontaktet dig noget før, de har vel fået den sundhedstjekket flere gange .


  • #12   17. nov 2011 Jeg ville ikke betale dem en krone..

    De kommer alt alt for sent og siger at han er kryptorchid..
    Derudover så er han jo solgt som familiehund, ikke som avlshund..

    Det lyder for mig lidt som om at de pludselig har opdaget at de kan tjene en god portion penge på at lade ham parre tæver..


  • #13   17. nov 2011 to års reklamationsret. De må da have vidst dette noget længere? Måske er det ikke kryptorkismen der gør de nu vil kasterere.. Og det er jo det der udløser kompensationen.

  • #14   17. nov 2011 Jeg vil sige det samme som Krumme. Men jeg vil så råde dem til ikke at operere. Det er ikke nødvendigt. Får den, mod forventning, kræft så kan det ses omgående. Dvs. hvis den hæver op bagi, så skal den opereres, ikke før.

  • #15   17. nov 2011 Jeg er 100% sikker på der ikke ligger et økonomisk motiv bagved, det kommer vores aftale også til at afsløre

  • #16   17. nov 2011 to års reklamationsret. De må da have vidst dette noget længere? Måske er det ikke kryptorkismen der gør de nu vil kasterere.. Og det er jo det der udløser kompensationen.

  • #17   17. nov 2011 Vi har i vores kontrakt skrevet, at hvis begge sten ikke er nede når hunden fylder 9 mdr., så skal der udarbejdes dyrlægeattest herpå, hvorefter vi tilbagebetaler 1/3 af købsprisen. Sådan fortalte DKK's jurisk mig at det foregår.

    Jeg ville ikke tilbagebetale en krone efter 2,5 år. Pengene skal falde den dag fejlen konstateres, og det er jo når begge sten forventes nede på udstillinger (=når hunden er 9 mdr. og overgår til juniorklasse).

    At de melder sig nu, må handle om pengemangel. Ellers virker det meget sært.


  • #18   17. nov 2011 De har ikke krav på noget som helst. Der er reklamationsret i 2 år, dvs når det er 2½ år siden at de købte hunden, så bortfalder reklamationsretten.
    Ydermere er der noget der hedder forældelsesfristen, som i høj grad også kommer dig til gode...man har max 2 mdr fra man opdager problemet, til man klager, ellers er sagen forældet og selvom man skulle have rette på sin side(hvis de nu havde klaget 6 mdr efter købet) så er det bare bad luck, for de skulle have klaget senest 2 mdr efter de fandt ud af at den manglede stenene. Og jeg tvivler på at det først er nu at de har opdaget det?

    men uanset hvad skal du ikke dække noget, det skulle være af dit gode hjerte så, og seriøs avl er jo i forvejen ikke en gavebod:-)


  • #19   17. nov 2011 Som nævnt et par gange så stoler jeg 100% på dem, og jeg er blevet tilbudt at se ham og de sagde også ja til at jeg kunne få ham til min dyrlæge som er billigere og operere

    Nå men af jeres svar kan jeg se at jeg har været meget large....

    Jeg giver dem en kompensation på det der svarer til kr. 4.000 og de har givet 8.000 kr. for ham


  • #20   17. nov 2011 Selvfølgelig kan det ske, at een sten hopper op efter første check som hvalp. Men begge sten er usædvanligt.
    Men hvis man vaccinerer normalt, så burde en fornuftig dyrlæge have konstateret problemet meget tidligere.
    Vi ville nok sige det var for sent.
    Opdrættere skal opføre sig ordentligt - men det skal hvalpekøbere også.


  • #21   17. nov 2011 kennel flatrunner: det er en flot erstatning når man tænker på at de ikke har krav på noget som helst

  • #22   17. nov 2011 Flatrunner:
    Det er godt nok super service :o) Det må jeg sige ..
    Hvornår skal du have hvalpe igen? *GG*


  • #24   17. nov 2011 Hold da op!
    Dig vil jeg da godt købe hvalp hos så smiley


  • #25   17. nov 2011 Jeg har jo som det måske er nogle bekendt stoppet mit opdræt nu, da det har kostet for meget både økonomisk men ikke mindst følelsesmæssigt efter jeg mistede moderen til mit seneste kuld, det største hundetab jeg har oplevet

    Aftalen kom på plads på den måde at jeg fandt ud af at de skulle ha ham i pension i 24 dage til sommer, jeg har så sagt at jeg vil tage ham ind og passe ham gratis. De skulle gi 168 pr. døgn, hvilket jo så svarer til kr. 4.032, men jo faktisk er gratis for mig

    Det var en løsning som vi begge kunne leve med


  • #27   17. nov 2011 Super måde at finde ud af det på smiley


  • #28   17. nov 2011 Jeg så godt, du stoppede dit opdræt ..
    Og rigtigt ærgerligt, at du mistede din tæve, hvor må det ha' været hårdt smiley

    Men jeg må også sige, at du lyder som en super opdrætter :o)


  • #31   18. nov 2011 skal bare forstå det ret, deres kompensation er ikke de 4000 kr. Men at de spare disse penge ved at du passer hunden i ferien? Jeg synes det i så fald er en super løsning! Ville altid elske at få lov til at passe mine små, så fremt selvfølgelig det passer.

  • #33   18. nov 2011 Wikie> 1: Det kan man jo kræve, eller at se hunden selv.
    2: I princippet gives kompensationen fordi de manglende sten er en mangel der som standart har krævet kasteration tidligere. En opperatino som påvirker hundens funktion som alm. familiehund.
    Idag er det meget forskelligt om man anbefaler kasterationen eller ej.
    Men derfor er det stadig i købelovmæssigforstand standart at give kompensation for dækning af operationen. Typisk svarende til 1/4-1/3 del af hundens købspris.


  • #35   18. nov 2011 hvor gammel har den her hund været da de sten sku være hoppet op igen?


  • #36   19. nov 2011 hunden bliver 3 år til april, og jeg er først blevet informeret nu, så principielt er jeg ikke erstatnings ansvarlig

    Jeg vælger dog at give kompensation, som for familien svarer til 1/2 af købsprisen

    Jeg har dokumentiation fra min dyrlæge om at begge sten var der da han flyttede, hvad der er sket, kan man jo kun gisne om og aldrig dokumentere

    Han er solgt som familiehund og det ændrer operationen jo ikke

    Og det skal lige siges at familien er meget tilfreds med min håndtering af sagen, jeg har jo faktisk ikke haft muligheder for at gøre tingene anderledes


Kommentér på:
Avl og ansvar

Annonce