{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.335 visninger | Oprettet:

Avl under ansvar {{forumTopicSubject}}

DKK har nu besluttet, at der ikke er udstillingspligt længere. Dette skal gælde fra mandag 9/1-2012. Ligeledes vil sundhedsundersøgelser som avlsgodkendelse bortfalde fra 1/1-2013.
Hold, op, hvor er jeg glad for at jeg skiftede klub til DHL. Her er avlskåring et must for at få en avlsgodkendelse.
Jeg glæder mig over DKK´s politik for at få flere hvalperegistreringer, som så kan bestå af typer, som ikke nærmer sig standarden, og arvelige lidelser også kan få lov til at blive udbredt. Jeg synes ærlig talt det er synd for de få seriøse opdrættere, der findes under DKK. Skift klub!!!
Ligeledes vil det blive hvalpekøberne, der bliver snydt, fordi DKK jo gerne vil fremstå, som en klub med prestige og seriøsitet. Det er dæleme svært at få øje på de evner!, men til stor glæde for de mindre klubber, som netop har indført avlsrestriktioner, og er godt i gang med flere tiltag.
Jeg håber fremtidige hvalpekøbere vil få øjnene op for, hvor det er bedst at købe hvalpe – nemlig i de kenneler, som får deres hunde avlsgodkendt på udstillinger/avlskåringer og stadigvæk får deres hunde undersøgt for racens generelle arvelige lidelser.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avl under ansvar
  • #2   8. jan 2012 Hvad er KS?

  • #3   8. jan 2012 Jeg skal HELT ærligt indrømme at om min hund ikke er udstillet eller den er udstillet og blevet champion i et af de andre forbund kommer ud på et. Den behøver ikke at være racetypisk for at blive champ i de andre klubber. Ikke i MIN race i alle tilfælde.

  • #4   8. jan 2012 Men det er jo ingen skam at blive væk, hvis man ikke er inviteret smiley

  • #7   8. jan 2012 Jeg mener man skal melde sig ud af DKK, og gå over i en af de mindre klubber, hvis man vil vise man gør noget godt for sin race som opdrætter. DKK er kun ude på en ting - nemlig penge i kassen, så skide være med hundenes kvalitet.
    Man kan se tiltaget her:
    http://www.facebook.com/groups/66523132957/


  • #8   8. jan 2012 Læser jeg det ikke rigtigt, at specialklubberne selv kan sætte deres avlsregler ?

    For så er det jo ikke noget "problem", går da ud fra at man i racerne ikke ønsker dette, og derved opretholder de regler som der er idag


  • #10   8. jan 2012 Fru Pomrus O hvorfor skiftede du klub i sin tid? Og aldrig i livet om jeg ville lade mine hunde blive bedømt på en ikke FCI anerkendt udstilling.
    Lad os tage DRU som eksempel. Der bliver den ene spids snuet cavalier champion efter den anden.


  • #11   8. jan 2012 hvor seriøst er det?

  • #13   8. jan 2012 ej jeg skulle lige tjekke kalenderen for at være sikker på at det ikke er 1.april i dag...det er da utrolig...


  • #14   8. jan 2012 Hvor seriøst er det , er rettet til Fru Pomrus

  • #15   8. jan 2012 Jamen, der er simpelthen noget jeg ikke forstår her, så hjælp mig lige

    Er det er ikke fuldkommen ligegyldigt, hvad DKK skriver, når specialklubberne kan gå i mod det

    Jeg har ingen forventning om at vores avlsregler bliver lavet om, for det er jo noget vi bestemmer på vores race årsmøde, og har bestemt ingen formodning om at der skulle kunne blive flertal for at forringe sundheden, og så er vi jo bare hvor vi hele tiden har været

    Eller er der noget jeg ikke forstår ?


  • #16   8. jan 2012 Til Charlotte!
    (link fjernet)
    Her kan du se at alle FCI stambøger anerkendes i DHL.

    Til Mai-Britt!
    Alle racer er velkomne i DHL. HD undersøgelsen kan vel ikke være værre end KSS´s tvungne PL undersøgelser, hvor det kun er en brøkdel af hundene, der har PL over 1/1.
    Jeg har Russisk Toy, som der ikke er nogen af endnu i DHL, men flere kommer med.


  • #17   8. jan 2012 Hvis vi ser bort fra udstillingerne, så ser avlskravene således ud for labberne nu (og forhåbentlig også fremover:

    DHL:

    *HD-Fotografering:

    For hunde over 45cm, er HD-fotografering OBLIGATORISK pr. 1. januar 2002.*

    DRU:

    *Alle hunde over 45 cm - født efter den 1. januar 1998 - skal inden de må bruges i avl, være HD fotograferet:

    Røntgenbilleder, udfyldt diagnosekort og stambog skal insendes til DRU for bedømmelse.
    Der tillades kun avl på hunde med max. B i bedømmelse, alle øvrige vil få avlsforbud.
    For alle hunde over 45 cm - født efter den 1. juni 2005 - gælder tillige, at de skal være AA fotograferet:

    Røntgenbilleder, udfyldt diagnosekort og stambog indsendes til DRU for bedømmelse.*

    DKK:

    *HD-krav: Afkom kan kun stambogsføres, såfremt begge forældre før parring har en officiel HD-status registreret i DKK.
    Hunde med status D eller E må ikke anvendes i avl.
    BEMÆRK, denne restriktion omfatter hele racen.

    AD-krav: Afkom kan kun stambogsføres, hvis begge forældre før parring er AD-fotograferede og har en officiel status registreret.
    Hunde med status 3 må ikke anvendes i avl.
    BEMÆRK, denne restriktion er indført den 1. januar 2009 og omfatter hele racen.


    Øjen-krav: Afkom kan kun stambogsføres, såfremt begge forældre før parring har en officiel DNA-test for prcd/PRA registreret, samt er undersøgt for arvelige øjensygdomme af et medlem af Den Danske Dyrlægeforenings øjenpanel eller anden af DKK godkendt øjendyrlæge. Dog tidligst når hunden er 12 mdr. gammel.
    Påvises prcd/PRA hos en Labrador Retriever, udelukkes denne fra videre avl.
    Anlægsbærere for prcd/PRA må udelukkende parres med en hund, der er fri for prcd/PRA ved en DNA-test.
    Forældre til og afkom efter en prcd/PRA-påvist hund registreres automatisk som bærere af PRA.
    Hvis begge forældredyr er kendt prcd/PRA-fri ved en DNA-test, bortfalder testkravet for prcd/PRA på afkommet, som herefter registreres "Fri grundet forældrenes DNA-test".
    DNA-test for prcd/PRA gælder for livstid.

    Hunde, der er over 5 år på parringstidspunktet
    Skal have et undersøgelsesresultat for arvelige øjensygdomme, der er foretaget efter hunden er fyldt 5 år.
    Gælder for alle hunde i racen efter den 1.1.2011 *





  • #18   8. jan 2012 Det sørgelige er at det bliver sværere for hvalpekøbere at få en ordentlig hund, man skal kontrollere mere og have bedre baggrundsviden.
    Men at skifte klub er for mig totalt utænkeligt, jeg vælger kun fci hunde


  • #20   8. jan 2012 Grunden til at jeg skiftede klub, er ganske enkelt, fordi DKK´s medlemspolitik er så hamrende god til forskelsbehandling, så det lugter af aftalt spil, den ene gang efter den anden.Nogen kan få lov til det hele, og andre skal bare holde kæft trit og retning, og hvis dette ikke sker, ja så kan de bare skifte klub, hvilket flere og flere heldigvis også gør.
    Hvis reglerne i DKK ikke overholdes er der nogen som kan få dispensation, mens andre ikke kan. En sådan klub fortjener at medlemmerne melder sig ud. Vi lever i 2012 og ikke i1950.


  • #21   8. jan 2012 Fru Pomrus og hvad ville du have dispensation for som du ikke fik?

  • #23   8. jan 2012 Jeg har ikke søgt om dispensation, men det er der andre, som har gjort. Det sidste er en opdrætter i KSS med Yorkshire Terrier, hvor forældrene begge har PL 1
    http://www.facebook.com/groups/66523132957/


  • #25   8. jan 2012 De tal ,som DKK opgiver er der ikke bevis for. Det ser jo pænere ud, når man påstår at medlemstalltet er stigende.
    Sidst jeg så tal var der ca 33.000, hvoraf de 3.000 var opdrættere.Det beviser at det er den almindelige hundejer og ikke opdrætterne, der synes om klubben.


  • #27   8. jan 2012 Gad vist om jeg er den eneste der kan se mit spørgsmål ?

    Er der ikke nogen der vil være så flinke at forklare mig, hvor i forskellen ligger, når det er specialklubberne der beslutter (demokratisk) hvad avlsreglerne skal være ?

    For som jeg ser det, er der en masse drama uden grund, men det kan være jeg misforstår noget


  • #29   8. jan 2012 Jeg kender ikke tallene fra DHL, men det er også irrilevant for mig. Jeg er utilfreds med DKK og derfor har jeg, som amnge andre valgt at skifte klub.
    Temaet, som jeg startede, handler jo netop om DKK´s pengegriskhed og ikke om at registrere hvalpe, som kan gavne og glæde hvalpekøberne i mange år frem.
    Derfor er jeg overbevidst om, at mange opdrættere i DKK kunne skabe noget godt og sundt i de andre mindre klubber.
    Til jer, som er så store tilhængere af DKK. I er klubblinde, og vil ikke se de fatale fejl, som DKK står for i fremtiden.


  • #31   8. jan 2012 Pomrus.... men hvor er det skønt, at du har set lyset... for DHL er jo en meget mere seriøs klub.



  • #32   8. jan 2012 Hvad er pointen med at udstille i DHL når alle alligevel får stukket en 1. præmie og en pokal i hånden når de træder ind af døren. Deres udstilling er INTET værd. Hyggelig - helt sikkert - men intet værd.

    Har set en hund af min race, blive Champion i den klub med hængeører der var tapet op (snyd) til alle udstillingerne.
    Har set andre mindre heldige eksemplarer af racen vinde 1. pr i den klub.


  • #33   8. jan 2012 Flatrunner der er ingen forskel, dette er endnu engang et forsøg på at svine en klub til.
    Har svært ved at forstå denne illoyalitet fra en tidligere race repræsentant. Hvad får man ud af at svine andre? Mange gange siger det mere om den klagende person end om det der klages over.


  • #34   8. jan 2012 Hold da op, selv samme emner var oppe i går.......

    Hvorfor ikke skifte hvis det er det du vil, der er da ingen grund til at nærmest svine andre til fordi de fastholder at bliver i DKK......


  • #35   8. jan 2012 Altså jeg går ind for race typiskjhed...og jeg vil sige at fks pomsen som jeg jo brænder for,,bliver rask væk avlsgodkendt i både DRU og DHL you name it og de jar aldrig lignet en poms som den skal se ud

    Folk ved ikke bedre,,jeg får tonvis af henvendelser på mine poms,,,for dem der er til salg omkring ligner jo ikke,,når jeg så siger jeg vil have lidt mere end en 5kg grim poms med en eller anden tavle,,så himler folk op jamen de kan få en med tavle til den samme pris

    Så køb der!!

    DKk poms ser ud på en måde og de andre klubber tager hvad som helst,,hvad er værst??
    Ja for mig kommer det så ud på det samme,,,


  • #36   8. jan 2012 Jeg har oplyst om nogle regler DKK indføre, og disse regler gør ikke klubben særlig seriøs. Det kan ingen vel nægte.

  • #37   8. jan 2012 Maj-Britt det: er så useriøst som noget kan være, når man skriver om alt det fnidder på en klubs hjemmeside og det samme gør sig gældende når opdrættere hænger hinanden ud på deres hjemmesider eller forsvarer sig omkring diverse sladder om dem, det er så useriøst.
    Pomrus så du meldte dig ud, udfra andres erfaringer og ikke dine egne, hmmm det er vist ikke hele sandheden.
    Hvorfor overhovedet avle på en Pl grad 1 ?


  • #38   8. jan 2012 Fru Pomrus; Jo det kan vi jo godt, når det er specialklubberne der bestemmer, så er det jo ikke relevant hvad DKK siger

    Hvis man så i specialklubberne vælger 100% af følge DKK, så er det en forringelse og gør det useriøst, men da den beslutning er demokratisk blandt medlemmerne, kan jeg ikke forestille mig at det kommer til at ske


  • #39   8. jan 2012 Charlotte
    Tak. Jeg havde haft behov for en forklaring også selvom du havde husket det sidste S fra starten smiley


  • #40   8. jan 2012 Bedste,,jeg har jo fravalgt tavler på mine poms,,for det første vil DRU ikke have mine amerikanske hanhunde som er en del mere smukke end størst delen af pomser de i forvejen har i DRU....

    Jeg havde tænkt lidt på den nye DDA bare for at have en tavle så folk kan se de er ægte men tænker lidt,,hvad er den værd?
    Det ligesom folk bare syntes at har hvalpen en tavle er den langt mere værd og en DDA tavle gør den jo ikke mere værd,,i mine øjne.

    Jeg har jo en del FCI pomser,,så jeg ved det faktisk ikke
    Jeg har ikke været i DKK fordi jeg ikk er seriøs nok,,fordi jeg også laver noget andet indimellem og kan lide farver der ikke altid er godkendt,,,så som andre skriver heller uden tavle end med andet end DKK...



  • #41   8. jan 2012 hvad vil det sige at speciel klubberne stadig forlanger det,,skal man så ikke avle under begge for at skulle udstille?
    Man kan vel stadig have en kss hund og så bare være i DKK??

    Håber bare ikke der kommer mange u racetypsike hunde ind,,det ville være synd


  • #42   8. jan 2012 Jeanette jeg synes ikke du lyder særlig seriøs sorry.

  • #43   8. jan 2012 Cavaliertossen ,,nej det jo også lige havd jeg skriver jeg ikke er!!

  • #44   8. jan 2012 *hvad vil det sige at speciel klubberne stadig forlanger det,,skal man så ikke avle under begge for at skulle udstille?*

    Det betyder at alt fortsætter som hidtil hvis specialklubberne får trumfet avlskravene igennem. Så kommer der stadig DKK tavler på.


  • #45   8. jan 2012 Jeanette det er da dejligt at du selv kan se det.

  • #46   8. jan 2012 Mette jamen så er DKK da heller ikke under ringere forhold end de plejer,
    som jeg ser det!!


  • #47   8. jan 2012 Cavalier tossen det jo lige netop det jeg skriver i mit indlæg,,selvom jeg har FCI hunde er jeg ikke i DKK fordi jeg også laver noget andet jeg ikke vil stoppe emd bare for at ku være der!!

    Jeg har aldrig lagt skjul på andet!!


  • #48   8. jan 2012 *Mette jamen så er DKK da heller ikke under ringere forhold end de plejer,
    som jeg ser det!!*

    Hvis specialklubberne får deres avlskrav igennem. De krav som er vigtig for den enkelte race, så nej.

    Så er der udstillingen. Der TALTE man om, på medlemsmødet, muligvis at lave nogle avlsgodkendelsesarrangementer som IKKE er konkurrence men ganske simpelt en godkendelse af hver enkelt hund i forhold til standarden. Hvordan det ser ud nu, ved jeg ikke.


  • #50   8. jan 2012 jeg er stor fortaler for, at i stedet for udstillinger skal man have avls-bedømmelser.

    Jeg synes det ar dybt frustrerende at skulle igennem hele udstillingsræset for at få min hund avlsgodkendt.
    Det var frustrerende fordi, udstillinger er jo konkurrencer, og jeg havde egentlig overhovedet ikke lyst til at deltage i konkurrence... jeg kom for at få min hund avlsgodkendt. Men da rammerne nu engang er bygget op omkring at det er en konkurrence, ja så var jeg jo tvunget til at tage del i det.

    Jeg synes bestemt at hunde der indgår i avl skal avls-godkendes efter udseende også.. dvs efter fci standarden for DKK hundene.
    Men man burde lave arrangementer hvor en race-kyndig person kan godkende til avl.


  • #51   8. jan 2012 Pia K:

    Som JEG forstår det så ja..........

    Så bliver der følgende krav, hvis specialklubben får det igennem:

    *HD-krav: Afkom kan kun stambogsføres, såfremt begge forældre før parring har en officiel HD-status registreret i DKK.
    Hunde med status D eller E må ikke anvendes i avl.
    BEMÆRK, denne restriktion omfatter hele racen.




    Generel AD information:
    Der er ikke krav om AD-fotografering i denne race.
    Såfremt der i anden anledning konstateres status 3, kan disse hunde ikke anvendes i avl.
    Gælder for alle hunde i racen efter den 1. juli 2011.*


  • #52   8. jan 2012 hov.. Mette du kom mig i forkøbet. XD


    Cavalierklubben har også indstillet til at de samme avlsresktriktioner bliver fastholdt for Cavalieren.
    Og det lyder fra klubbens side ikke som om at det bliver noget problem at få gennemført.

    Så ingen forringelser der.


  • #53   8. jan 2012 Charlotte: jeps. Og jeg kan udemærket forstå DKK.
    Ville bare ønske de fandt på et alternativ i stedet for at droppe det helt.

    Jeg valgte så at bide tænderne sammen og stå det igennem med de udstillinger.
    For der er nu langt flere gode grunde til at ville have stamtavle på hvalpene end at droppe det helt pga udstillings-kravet.


  • #54   8. jan 2012 Selvom det ser ud til at jeg er usynlig herinde, prøver jeg igen

    Man kan skyde lige så meget skarpt på DKK som man lyster, men det er jo i sidste ende ikke dem der bestemmer avlsrestriktionerne i de racer som har specialklub

    I special klubberne besluttes sådan noget demokratisk, dvs. er der noget man er utilfreds med, ønsker tilført eller ændret, står det i alle medlemmers magt, at prøve at lave det om

    Mht. udstillingskravet, har vi f.eks. ikke det som krav i Flatcoated, dog er det faktisk de færreste kuld der ikke er udstillet, ligesom vi før vi besluttede krav om røntgen af albuer og øjenlysning også var de færreste kuld der ikke havde det alligevel

    Så slå nu lidt koldt vand i blodet og lad være med at overdramatisere DKK´s udspil, tag det op i racerne, hvor man faktisk bliver hørt, hvis man har noget fornuftigt at sige


  • #55   8. jan 2012 Det vil altså sige det er i orden at bruge en hund, der ikke er inden for den fastsatte standard bare den undersøges for diverse sundshedsproblemer. Jeg mener begge dele skal være i orden, ellers er det klubbens regler, der er for flydende.

  • #56   8. jan 2012 Flatrunner - Fuldstændig enig.
    Specialklubberne har altid haft muligheden for ikke at tilslutte sig DKK's generelle regler med hensyn til stambogsføring.

    Gravhundene har heller ikke udstillingspligt, men selv i de rene jagtlinier, hvor der laves en del hvalpe efter ikke udstillede forældre, ligner hundene gravhunde.



  • #57   8. jan 2012 Pomrus

    "Ligeledes vil sundhedsundersøgelser som avlsgodkendelse bortfalde fra 1/1-2013."

    Nej - de bortfalder skam ikke bare. Dette tages op med den individuelle specialklub. Om noget bortfalder vil være op til forhandlingerne mellem specialklub og DKK.


    Flatrunner

    Hindse har udtalt at DKK får det sidste ord. De vil forhandle med specialklubberne (SK), men vi kan nok godt risikere at SK'erne bliver overruled i en del tilfælde.


  • #58   8. jan 2012 DKK har jo altid haft det sidste ord, det har jo altid skulle "godkendes" af DKK når man havde vedtaget noget på racemøderne, men jeg kender ingen fortilfælde for at DKK ikke har accepteret en rimelig avlsrestriktion som kommer fra special klubberne

  • #60   8. jan 2012 syntes det er fint hvis udstilling bortfalder hos racerne

    kunne ikke være bedre det har aldrig gavnet en race og så heller ej nogensinde kommer til det


  • #61   8. jan 2012 Bedste - noget af en konklusion, du må helt klart ha en viden som ingen andre har

  • #62   8. jan 2012 Tja man kan jo kun trække på smilebåndet bedste, for det er så sandt som det er sagt.

    det er virkelig en dårlig ide ikke at avlsgodkende mere eller udstille, for så er der ingen garantier for en racetypisk hund, så jeg er glad for jeg er hvor jeg er:o)


  • #63   8. jan 2012 Giver bedste ret. Hvem skal kontrollere at alle DKK hunde, som er med i et opdræt er inden for standarden????????

  • #64   8. jan 2012 Selv DRU lavede om på deres regler og ville have en avlskåring, hvad sker der dog for DKK, har de mistet hjernen?

  • #65   8. jan 2012 Jeg gir op, jeg prøvede, troede naivt at jeg kunne forklare på ordentlig vis.

    Hyg jer i jeres nedgørelse af en klub, uden at sætte jer ind i fakta, det er sku sørgerligt


  • #66   8. jan 2012 langt mere sørgeligt man nu kan lave avl uden nogen godkender den, det er i min verden bare slet ikke i orden, hvis man køber med tavle må det mindste da være man ved man køber racetypiske hvalpe

  • #67   8. jan 2012 Det giver jo netop hvalpekøberne en god grund til at fravælge DKK hvalpe.

  • #69   8. jan 2012 tyv tror hver mand stjæler

    Nu har vi i Flatcoated ikke haft udstillingskrav i over 10 år, og det har ikke gjort nogen forskel

    Der kan snydes hvor man snyde vil, det er op til ens egen samvittighed

    Men igen, læs for pokker hvad jeg har skrevet tidligere, det er jo ikke DKK alene der bestemmer det har, så lad det nu ligge


  • #70   8. jan 2012 Bedste og Pomrus

    Det bliver nok de samme der kontrollerede før... Dommerne har aldrig checket chippen for at sikre sig at de checker de rigtige hunde på udstillingerne. Der har aldrig været nogen der kom ud og holdte øje med at man parrede de to hunde som man sagde at man havde parret.

    Der er ikke noget nyt i at man forventer at folk kan bruge den øverste til selv at styre hvad de avler på, og at sætte deres ry og fremtidige avlsmuligheder på spil hvis de finder på at snyde.

    Eller, jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige om det er kutyme inden for jeres racer at man parrer på udstillingerne med en chipscanner.



    Pia

    Hvad er det skræmmende ved at hunden er 2cm for høj hvis alt andet er i orden? Altså, du bestemmer jo selv om det er skidt, og så kommer hunden aldrig i avl.

    ----------------------------------------------------------------------------



    Jeg synes at der bliver malet med en lidt for mørk pensel her. Ja, jeg kan godt se idéen i udstilling, og egentligt ville det ikke gøre mig noget at vi beholdte kravet, men de forsvinder ikke, og de mennesker der går op i det vil fortsætte med at bruge det.

    Se f.eks på de jagthunderacer og bordercollie, som aldrig har haft udstillingskrav. Er der gået blandinger i den der, eller er hundene blevet monstrøst uden for standard? Racerne har delt sig i linjer - udstilllings og arbejdsmæssigt, hvilket vist har været meget heldigt for arbejdslinjerne, som ellers risikerer at blive ubrugelige via eksteriørkrav.

    Jeg vil personligt ikke holde op med at bruge eksteriørbedømmelserne, og det tror jeg også er sandt for de fleste opdrættere i min specialklub.


  • #71   8. jan 2012 Pia K

    hvis hunden som din malinois er fin med gode egenskaber sund sind rigtig gode arbejdsegenskaber er det dybt godnat som det hidtil har været at en sådan fin hund ikke skulle kunne indgå i avlen pga 1-2 cm den forkerte vej

    næ nej udstilling skal slet ikke eksistere blandt brugshunde de skal udelukkende avles pga godt temp og gode gener ikke om de falder fra pga få cm eller lign medmindre vi snakker om bløde ører eller dårligt temp


  • #72   8. jan 2012 flatrunner

    fornuftigt udstilling er der sku ikke behov for nogensteder


  • #73   8. jan 2012 Jeg, som hvalpekøber, vil aldrig gå på kompromis. Så for mig er det et fedt. Jeg skal ikke have hvalp fra et sted, hvor jeg ikke kan tjekke indavlskoefficient og HD indeks.

    Så hvis jeg finder en opdrætter, kan lide hundene, tjekker hundeweb og finder ud af at hundene ikke er gennemtjekket og udstillet, så er det bare ikke der jeg skal have hvalp fra!!


  • #74   8. jan 2012 jeg går heller ikke på kompromis men jeg skal skal bruge en arbejdshund gerne med ekstreme egenskaber så udstilling er ikke en del af en brugshund eller burde ikke være det dens egenskaber er lagt på prøver og gener og sundhed intet andet

    jeg er fuldstændig kold om hunden kan begå i en ring kan den det så er det formentlig heller ikke en hund for mig


  • #75   8. jan 2012 Jeg er enig med dig Bedste, der vil blive avlet på alt som indtil nu er blevet afvist.
    Sørgeligt.


  • #76   8. jan 2012 Og hvad skal man med en større genpulje, hvis puljen består af ting man ikke aner en disse om., så som manglen på tænder, på pels, på alt muligt andet.

    Og det kan næppe være grunden, hos os er der lige strammet enormt meget op på sundhed og udstilling og det bliver langt svære at få en avlsgodkendelse nu, vores klub er mindre, men vi får medlemmer ind ikke ud, så det må have andre grunde.

    jeg ved også DRU lavede det om netop af samme grund, ingen kendte virkelig til hundens ophav.

    og jeg vil da mene det er super vigtigt en jagthund får tænder i munden, eller er det ligemeget blot det er sundhedsgodkendt?


  • #77   8. jan 2012 Pia - Min ene whippettæve er avlsgodkendt med flere gange exellent og very good, hun er 52 cm. høj, hvilket er 5 cm. over standarden for en tæve, så en hund kan allerede i dag i nogle racer avlsgodkendes, selv om den er for stor.

    Hvis jeg skal bruge en gravhund til jagt, er jeg hamrende ligeglad med, om den er for højbenet, kortsnudet, eller andet der ville udelukke en avlsgodkendelse på udstilling, hvis bare hunden kan arbejde.

    Til gengæld kunne jeg ikke drømme om, at købe en whippethvalp, hvis ikke forældrene var udstillet.
    Mine whipper er "kun" familiehunde og til det formål vil jeg have hele pakken så vidt det er muligt, sundhed, smukt ydre og høj drift.





  • #78   8. jan 2012 Ved ikke rigtig, hvad jeg skal synes/sige...har aldrig ment, at udstillinger burde være skæringspunktet, hvilket også har holdt mig tilbage fra avl på de DKK hunde jeg har ejet(trods sunde hunde med gode gener mm.)

    Har dog ofte fået på nakken pga. min mening, så finder det liiidt underligt at samme mennesker nu forsvarer DKK's beslutning om at fjerne udstillingskravet *rødmer*

    Er dog inderst inde sikker på, at trods evt. "snydere", så vil der kunne komme nogle ganske fornuftige hyggeopdrættere på banen.


  • #79   8. jan 2012 Altså.......... Jeg kan jo SE om forældredyrene ser pæne ud, har alle tænder osv??

    Og så vil jeg mene (det er nu ikke et problem hos labberne) at en enkelt tandfejl er "bedre" (opdages aldrig hos en dommer alligevel) end dårlig sundhed.


  • #80   8. jan 2012 Hvad skal vi så med standarderne, hvis ikke de overholdes.? I et opdræt mener jeg der opdrættes med avlsdyr, der er inden for standarden for at kunne sige at hvalpene bliver racetypiske, som de skal være, ellers kan vi jo ligeså godt opdrætte blendinger i stedet for.

  • #81   8. jan 2012 Fru Pomrus - Allerede i dag opdrættes, der masser af hunde, som ikke er racetypiske, de er det måske nok af ydre, men ikke, hvad egenskaber angår.
    Der er masser af smukke bordercollier, der ikke kan hyrde får, champion gravhunde, der er ubrugelige til praktisk jagt osv.
    Er en hund racetypisk, blot fordi den er det af ydre, hvis den ikke kan anvendes til det formål som den egentlig er skabt til?

    Ikke efter min mening og derfor er der god grund til at avle med tavle, en hund er mere en blot udseende og ved blandinger er det jo ikke kun udseendet som man ikke kender udfaldet af, det er også egenskaberne.


  • #82   8. jan 2012 fru pomrus

    ja hvad skal vi med standard de bliver alligevel ikke overholdt nej det gør de heller ikke nu hvad med alle de hunde som er skabt til og arb mange af dem kan ikke arbejde med det de er skabt til men de kan se godt ud i en udstillings ring hvor de intet har og gøre deres arbejdsegenskaber ér simpelthen ikke prioroteret i ret mange af de arbejdende racer uanset race jagt,hyrdehund ,slæde eller

    måske er det ok med familiehund med de andre er det fint


  • #83   8. jan 2012 Kirsten

    lige hvad jeg selv lige har skrevet du kom mig bare i forkøbet ;o)


  • #84   8. jan 2012 det lidt sjovt så mange der pludslig øffer over dette udstiliings krav og ikke krav,,,for det har jo altid været sådan i DRU førhen,,og så var klubben jo total useriøs pga dette..gælder det ikke for alle??

  • #85   8. jan 2012 jeanette-Antisnob:-))(miss you!!) N

    Tja sjovt som meninger ændres:o))))))


  • #86   8. jan 2012 Jeg har ikke ændret mening, men i vælger at læse hvad i selv vil istedet for at hvad der bliver fakta, så er det jo umuligt at diskutere med jer

  • #87   8. jan 2012 Det er hamrende synd for DKK som nu vil stå for alv på revl og krat, men det er ikke synd for dem der længe har siddet og forklaret verden at DKK var de eneste seriøse og alt andet var bare skidt og kanel.

    Så her er både plads til grin og nedtrykthed, det sidste for racernes skyld.


  • #88   8. jan 2012 I snakker om at DKK folk (her i blandt mig selv) har agiteret for DKK p.gr.a. udstillingskravene?

    JEG kunne ikke drømme om at "lade mig nøje" avlskrav eller ej. Jeg holder fast i at jeg kun køber hvalp efter forældre der er gennemtestet på samme måde som nu.

    Og ingen andre steder er der /har været samme avlskrav som hos DKK. I alle tilfælde ikke for labberne.



  • #89   8. jan 2012 Hvad er kravet hos jer for labberne?

  • #90   8. jan 2012 Kennel flindt,,jeg ved ikke om du hentyder til at jeg ændre mening,,for det gør jeg ikk
    Jeg har altid taget DKK for den mest seriøse men har ku se ud over min egen næsetip at der hørte jeg ikke hjemme,,jeg har pomserne til det(syntes jeg da selv) men jeg er ikke helt seriøs nok.
    Udstillings er ikke lige mig og der sker jo af og til et ups her,,,og der er også nogen som jeg aldrig vil af med som ikke er tavle dyr osv osv.....
    Jeg ville blive jagtet fra den dag jeg meldte mig ind til jeg røg ud igen

    Fjernes dette udstillings krav fra DKK er den jo så på højde med DRU som var engang,,de er så begyndt at forlange udstilling nu...

    Jeg syntes klart at DKK hele tiden i hvertfald i min race har haft de bedste poms...men det ændres jo så nok nu


  • #91   8. jan 2012 Mette der er jo også andre der er gennemtestet,,fks bulleren,,der har jeg altdi fået dette svar,,,DKK kræver ingen test så de er ikke testet men det gør DRU så der var de hd testet,,,så der har DRU hele tiden været bedre,,også mht mops fks

  • #92   8. jan 2012 Jeanette.

    Som jeg før skrev er det hamrende synd for DKK hundene, det står jeg ved for de har skam nogle fine ekslemplare af de forskellige racer, dog synes jeg sagtens andre klubber har kunne måle sig med dem, og nu vil de andre småklubber da nærmest stråle i forhold.


  • #93   8. jan 2012 Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves, lad nu for pokker være med at tage sorgerne (eller glæderne for dem der er modstander af DKK)

    Hvorfor vil i ikke læse hvad der bliver skrevet, er det for at få jeres egen lille drame/hygge søndag histore

    Hvis problemet rent faktisk var så stort, så lad os tage Mette og Labberne til eks. - Der har ikke været udstillingskrav på labberne i over 10 år......

    Men nu er avl mere end udstilling, heldigvis, og specialklubberne skal nok få deres sundheds og med garanti udstillingskrav igennem


  • #94   8. jan 2012 Næppe, DKK går ikke ud med dette hvis småklubberne så bare kunne lave tingene om, desværre.

  • #95   8. jan 2012 Labbernes avlskrav er her:

    Racen har følgende avlsrestriktioner
    HD-krav: Afkom kan kun stambogsføres, såfremt begge forældre før parring har en officiel HD-status registreret i DKK.
    Hunde med status D eller E må ikke anvendes i avl.
    BEMÆRK, denne restriktion omfatter hele racen.

    AD-krav: Afkom kan kun stambogsføres, hvis begge forældre før parring er AD-fotograferede og har en officiel status registreret.
    Hunde med status 3 må ikke anvendes i avl.
    BEMÆRK, denne restriktion er indført den 1. januar 2009 og omfatter hele racen.


    Øjen-krav: Afkom kan kun stambogsføres, såfremt begge forældre før parring har en officiel DNA-test for prcd/PRA registreret, samt er undersøgt for arvelige øjensygdomme af et medlem af Den Danske Dyrlægeforenings øjenpanel eller anden af DKK godkendt øjendyrlæge. Dog tidligst når hunden er 12 mdr. gammel.
    Påvises prcd/PRA hos en Labrador Retriever, udelukkes denne fra videre avl.
    Anlægsbærere for prcd/PRA må udelukkende parres med en hund, der er fri for prcd/PRA ved en DNA-test.
    Forældre til og afkom efter en prcd/PRA-påvist hund registreres automatisk som bærere af PRA.
    Hvis begge forældredyr er kendt prcd/PRA-fri ved en DNA-test, bortfalder testkravet for prcd/PRA på afkommet, som herefter registreres "Fri grundet forældrenes DNA-test".
    DNA-test for prcd/PRA gælder for livstid.

    Hunde, der er over 5 år på parringstidspunktet
    Skal have et undersøgelsesresultat for arvelige øjensygdomme, der er foretaget efter hunden er fyldt 5 år.
    Gælder for alle hunde i racen efter den 1.1.2011




  • #96   8. jan 2012 Ja charlotte men det bliver DKK der får det sidste ord!!

  • #97   8. jan 2012 Charlotte.
    Har jo sagt jeg har været i DKK.O))))

    Nogen der har et egentlig link til de nye restriktioner, foreløbig er det blot alt muligt andet der er smidt ind?


  • #98   8. jan 2012 Jeg vil gerne se et link fra DKK omkring dette..

    Ikke alle mulige andre klubber, sider osv.. KUN fra DKK..


  • #99   8. jan 2012 ja også mig Carina

  • #100   8. jan 2012 Læs toppen Charlotte, det er såmænd det jeg gerne vil se link til

  • #101   8. jan 2012 Jeps det er det der bliver skrevet i startindlægget som jeg gerne vil se et link fra DKK på..

  • #102   8. jan 2012 smiley

  • #103   8. jan 2012 Carina, vi må pænt vente:o))))

  • #104   8. jan 2012 Jeps.. smiley

    For der står nemlig INTET om det på DKK's side.. Har lige siddet og nærlæst samtlige sider de har på deres hjemmeside..


  • #105   8. jan 2012 Jah det må hun jo siden hun kan skrive det.. smiley

  • #106   8. jan 2012 Godt der er mad imens :O)))

  • #107   8. jan 2012 Guuuuud MAD for pokker.. Damn ! Har jeg da glemt alt om.. smiley

  • #108   8. jan 2012 Se dette link, som også står øverst i dette indlæg:
    http://www.facebook.com/groups/66523132957/
    Her udtaler formanden for KSS sig om emnet. Hun har været med til repræsentantskabsmødet lørdag, den 7/1-2012


  • #109   8. jan 2012 Pomrus - Jeg er ligeglad med links fra andre sider og klubber.. Jeg vil KUN se et link fra DKK's hjemmeside..

  • #110   8. jan 2012 Ja, hvis man vil lukke øjnene for kendsgerninger, er det jo let nok, men du skal nok få sandheden inden ret længe, hvis det absolut ska vlære DKK, som skal offentliggøre beslutningen

  • #111   8. jan 2012 Ja det skal være et link fra DKK..

    Så længe der ikke er kommet nogen offentlig udtalelse fra DKK, så tror jeg ikke på hvad folk skriver.. End of Story..


  • #112   8. jan 2012 Carina.

    Hvis du er i tvivl om det vedtaget, kan jeg godt afsløre at det er det.

    Jeg var selv til repræsentantskabsmødet i går, og det er korrekt at der ikke er udstillingskrav fra i morgen d. 9.1.12 og at nuværende sundhedsrestriktioner borfalder til nytår.


  • #113   8. jan 2012 Sarah
    Vil det sige fra 2013 er restriktionerne "blanke" ?

    Og hvorfor har man valgt at fjerne udstillingskravet?


  • #114   8. jan 2012 Charlotte - ok , så må man jo vente og se 2012 an hvad der sker

    men hvorfor har man valgt at fjerne udstillingskravet?


  • #115   8. jan 2012 @ citronmåne.

    Der skal i løbet af 2012 være forhandlinger mellem specialklubberne og DKK om der fremadrettet skal ligge restriktioner på racerne.

    Nogle racer skal fortsætte med restriktioner, for andre vil de bortfalde.

    Udstillingskravet er fjernet fordi der er mange der ikke ønsker at udstille deres hund før de avler på den (familier), og derfor laver "uden stamtavle".

    Det er alle "uden stamtavle" DKK vil til livs. De er ikke nervøse for de andre klubber, for de har også faldende medlemstal og registreringer.


  • #116   8. jan 2012 Når for mange forsvinder ud af DKK for at lave "uden stamtavle" så forsvinder også en stor del af genpuljen, hvilket kan være fatalt for racen.

  • #117   8. jan 2012 Men selvfølgelig vil der jo være delte meninger om dette tiltag, og hvad der skal ske i fremtiden - men hvad hvis man ikke kommer dette til livs, og udgifterne overstiger indtægterne- har man så en plan B?

  • #118   8. jan 2012 Sarah - Jeg vil stadig gerne se et link fra DKK om det.. Så kan folk sige nok så meget om det..

    Syntes det er vigtigt at der kommer en offentlig udtalelse fra DKK om netop dette..


  • #119   8. jan 2012 Det har jeg ingen anelse om Citronmåne. Men det hele skal følges op med øget pr.-arbejde hos DKK for at orientere om hvad man får hos DKK.

  • #120   8. jan 2012 Mon ikke der gør det i morgen tidlig Carina smiley

  • #121   8. jan 2012 fornuftigt med at udstillings kravet forsvinder sundheds krav skal dog forblive

  • #122   8. jan 2012 ja Flat runner og du deltager jo i søndags dramaet!!

  • #123   9. jan 2012 Nu fik jeg så læst denne lange tråd.
    Hvor er det dog patetisk at opleve en så negativ og ensrettet måde at kommentere DKK's nye tiltag (som ikke er færdige). Nu skal DKK have høvl.
    Ikke een eneste af de negative ønsker at diskutere hvad der skal komme ud af det i fremtiden - kun svine DKK til.

    Egentligt underligt at et stort hundeland som Sverige aldrig har haft udstillingskrav - der må myldre med dårlige typer derovre. Men det gør der ikke. Der er masser af racetypiske hunde - og det må overraske de "negative" voldsomt.

    Personligt går jeg ind for udstillingskrav, men kan også se problem et med hundejere der "bare ønsker et kuld, men ikke gider alt det med udstilling".

    Og Pomrus - helt uden for pædagogisk rækkevidde.
    Du glemmer igen at fortælle om din baggrund for hadet mod DKK.
    Når man tænker på at for bare et par måneder siden var alt uden for DKK så elendigt, at man krummede tæer over dine nedgørelser.


  • #125   9. jan 2012 Åh, i like bedste

  • #126   9. jan 2012 Åh jo, nu falder de jo nok i pris, så det koster det de burde have gjort, så man ved da aldrig, den kan jo altid omreg til min klub:o))))

  • #127   9. jan 2012 jeg klager faktisk ikke over hvad andre mener.
    Men når jeg nævner Pomrus her - så har hun startet denne tråd som så mange andre, hvor hykleriet er til at tage at føle på.
    I ved at jeg normalt udtaler mig pænt og forsigtigt om andre men lige her bliver det for meget.

    Og der er absolut argumenter - i gider bare ikke høre på dem, og diskutere dem.
    Om det der sker er en god ide - jeg er selv meget i tvivl.
    Men det er ikke det samme som at sige alt er noget lort.

    Stadig enig i at man burde udstille sin hund hvis man ønsker at avle, men hvad hjælper det hvis "vi skal bare prøve" er ligeglade.
    Så til Jer fra andre klubber.
    kom med et forslag til hvordan vi flytter hvalpe til stamtavler - uanset hvilken klub det så bliver.
    Eller har i ikke noget at komme med


  • #128   9. jan 2012 Jeg savner på svar på om man mener at Sverige har ødelagt deres racetyper, da de ikke har udstillingspligt?


  • #129   9. jan 2012 Jeg skrev i en anden tråd (med stavefejl) at der hvert år laves omkring 72-75.000 hvalpe - og rimeligt stabilt.
    Antallet af stamtavler falder, så antallet af "blandinger" stiger altså.

    Spørgsmålet for alle klubber må så være:
    Er det Ok at der bliver flere hunde uden stamtavler, eller skal vi finde en vej frem, der kan hjælpe tingene fremad, uden at det bliver til masser af krav og reguleringer.
    Om det kommer til at virke - jeg ved det simpelthen ikke.

    Men jeg ved at de fleste "seriøse" opdrættere fortsætter med at overholde egne regler og krav, som understøtter racetypen og sundheden. Og så er det da ligegyldigt hvilken klub de kommer fra.


  • #130   9. jan 2012 3.000 opdrættere er faktisk mange.
    Og heldigvis er ikke alle aktive - så blev der godt nok lavet mange hvalpe hvert år.

    Specialklubberne har så vidt jeg hørte ca 50.000 medlemmer, så helt galt er det da ikke.

    Og hvorfor er der mange medlemmer som "bare" har hund?
    De har måske opdaget at der er utroligt mange tilbud i DKK til dem også.
    Og hvor findes de tilbud ellers.


  • #132   9. jan 2012 Maj-britt

    Det er sgu da flot, og udtryk for at noget virker.

    At vi er mange der ønsker ting i samarbejdet med DKK bedre, er jo noget andet.
    Det håber jeg vi også fik fortalt på møderne - og at det hjælper.
    Ellers må vi bare fortsætte.


  • #133   9. jan 2012 Så kære venner herinde:

    lad os få nogle svar og ideer til udfordringerne.
    Og ikke bare "at nu har DKK fået knald i låget" og "nu er de useriøse".
    Det er faktisk lige så useriøse svar som i mener DKK opfører sig.


  • #134   9. jan 2012 Der blev helt stille

    Skal man konkludere at disse tråde så mest handler om at fortælle, at DKK er nogle fjolser der er ved at ødelægge al avl - men at man ikke selv ved hvad der skal gøres ved tingene.


  • #136   9. jan 2012 Sne Dronning
    Jeg forstår godt hvad du mener, men er det så egentlig en hjælp til bedre hunde at forsvinde.
    Jeg er selv i tvivl om tiltagene, men er ikke i tvivl om mit medlemsskab.
    Indtil andet er bevist og andre har vist at gøre det bedre, så er det ikke vejen frem at melde sig ud.

    man har talt med eks. Schweiz og Østrig, hvor man har strammet kravene igennem årene - mere end vi har indtil nu i DKK.
    Her er antallet af stamtavler faldet til 10 %.
    Og er det en forbedring af hundeavl, at flere og flere hunde er uden stamtavler. Det har jeg svært ved at se, at nogen skulle mene.


  • #137   9. jan 2012 Når jeg kigger hunde hvor forældredyrene har tavle men ikke hvalpene, så er det ofte blandet tavleavl, og ikke to ens tavler der er brugt, dette tror jeg ikke vil ændre sig ret meget da det for nogle handler om prisen på en parring og ikke navnet på tavlen.

    Det handler ofte også om de finder netop den hund de ønsker til deres tæve, og jeg kan slet ikke se det ville give mange flere reg DKK hvalpe på længere sigt, med mindre DKK åbner op for andre tavler.


  • #138   9. jan 2012 Jeg helt enig med sne dronningen. En klub, som DKK kan man da ikke støtte hvis man er nogenlunde normal tænkende.
    DKK ligner jo Kejserens nye klæder. Udadtil vil den gerne stå som mest seriøse klub, men inden i er den blottet for dette, når hundene ikke er inden for standarden, som det vil være tilfældet for en del racer i fremtiden, og resultatet vil ikke blive flere registreringer, tværtimod, fordi en del medlemmer melder sig ud og går over i de andre klubber, som er mere seriøse i deres avlskrav end DKK. For opdrættere er det vigtigt at hvalpene er racetypiske og sunde. Det er det hvalpekøberne lægger vægt på. De fleste er bedøvende ligeglade med hvor hvalpen er stambogsført.


  • #139   9. jan 2012 I Norge, Sverige, Finland, Holland, Belgien, Frankrig er der ingen udstillingskrav på malinois. Tyskland har krav om udstilling, men deres hunde er bestemt ikke pænere end de andre landes.

    Jeg kommer aldrig til at forstå hvorfor det er dårligt at der er to typer indenfor samme race ?

    Det eneste fornuftige med brugsracer er da at dele - så kan de, der synes det er sjovt at udstille gøre det - og vi andre, der bruger racerne til at arbejde kan gøre det.

    Hvad er problemet ?


  • #140   9. jan 2012 Bedste - helt OK.

    Men i forholder Jer slet ikke til spørgsmål og problemer.

    Og at standarden vil blive ødelagt -
    "når hundene ikke er inden for standarden, som det vil være tilfældet for en del racer i fremtiden"
    Det ved I simpelthen ikke noget om - men lad mig få et svar på hvad I mener om Sverige.
    Så kan vi diskutere derfra.
    lad være med at komme med slutninger, som der ikke er hold i.

    Og så har man en fornemmelse af, at hvis ikke der er et hav af krav, så kan opdrætterne ikke finde ud af at lave ordentligt opdræt - det er altså noget sludder.


  • #141   9. jan 2012 Jeg kunne godt tænke mig at spørge jer, der var med til møderne, hvor DKK medlemmerne "fik lov til at fortælle deres mening".Fik I noget igennem?
    Efter DKK´s sidste beslutning, er der vist ingen af jer, der er blevet hørt - igen en luftballon fra DKK´s side. Den klub er ikke til for medlmmerne, fordi de ikke lytter til dem.Det er kun i toppen meninger er gældende.


  • #142   9. jan 2012 Nu anser jeg mig selv som normalt tænkende og ikke bare nogenlunde...
    Jeg støtter fortsat Dkk og er glad for mit medlemsskab... samt stolt af mit kennelmærke!
    Jeg er bestemt ikke enig i at dette er noget "møg" og er ikke enig i at dette er ødelæggende avl af racetypiske hvalpe i fremtiden ;O))


  • #143   9. jan 2012 nu handler det jo ikke bare om interiøret, hvis man fjerner kravet kunne ma forstille sig, at hunde der har dårlig sind bliver avlet på,

    så min tanke om at man fjerner udstillingskravet er man kan avle på nogle hunde med rigtige dårlig sind


  • #144   9. jan 2012 Ja jeg var med til møde og jeg føler bestemt at der blev lyttet...

  • #145   9. jan 2012 Til Peter
    Jeg kan fortælle dig ,at Pomeranier fra Sverige er et spil i lotteriet, hvis forældredyrerne ikke er udstillet, så man kan se lidt af kvaliteten også med hensyn til størrelsen. De importer vi har fået til landet, hvor forældredyrerne ikke har været udstillet har lavet megastore hvalpe, fordi Sverige har brugt Klein Spitz i deres avl tidligere.
    Dette kan meget nemt ske herhjemme inden for DKK regi.


  • #146   9. jan 2012 Pomrus - jeg synes du skulle skrue ned for blusset.

    For 2 måneder siden var du så langt fremme i skoene med at DKK er det eneste der duer - alle andre var så elendige, og dine udtalelser fik mange til at krumme tæer over hvor grov du var.

    Nu er det helt galt med DKK.
    Du kører en personlig vendetta mod DKK, så nu er din grovfil rettet mod dem i stedet for.
    Det er ikke særligt troværdigt.

    Og med hensyn til hvad der sker - så er det sidste ord ikke sagt endnu. Der foregår stadig møder med specialklubber m.m.

    Og jeg savner stadig svar på mine 3 spørgsmål


  • #147   9. jan 2012 Ja, det er muligt, der blevet lyttet til jer, men DKK har jo ikke rettet sig efter jer, så igen er det den gammelkendte metode . Lad folk give deres mening til kende, så de tror de har været medbestemmende, for når det kommer til praksis, er det toppen i DKK, der alligevel bestemmer.

  • #148   9. jan 2012 Og jeg kan så fortælle at indenfor ST'erne regnes Sverige for eet af de fineste lande.
    Så her fungerer det åbenbart godt alligevel.


  • #149   9. jan 2012 Peter
    nu kender jeg ikke st så meget, men findes der væsensvage og hvor udbredt er de?


  • #150   9. jan 2012 Citronmåne:

    ST'en er een af de mest fredelige racer der findes.
    Så det er mere end sjældent vi hører om ST'ere der bider eller giver store problemer.

    Det er en selskabshund i ordets direkte betydning.
    At der kan findes eks. nervøse hunde er rigtigt, men det er nok mest fordi man ikke ved hvordan man får socialiseret og opdraget sin hund.
    Dårlige temperamenter er sjældne.


  • #151   9. jan 2012 Det er jo ikke fjernelsen af udstillingskravet der diskuteres her på HG... det er nærmere Dkk og dem som nogen ser som repræsentanterne for dkk på HG...!

    :O)


  • #152   9. jan 2012 Undrer mig over hvorfor folk får det til at lyde som om at racestandard mm. 100% vil blive fravalgt.

    At der ikke er noget krav om udstilling forhindrer jo ikke opdrættere, der anser det som vigtigt at få en "professionel" udtalelse på deres dyr, i at udstille ligeså tosset de vil.

    Det forhindrer heller ikke hvalpekøberne i at til-/fravælge hvalpe efter udstillede forældre.

    Der er heller ingen der siger at dem, der fravælger udstillinger 100% vil bruge dyr, der ikke lever op til standarden.

    Synes alle NEJ-sigerne lkæner sig lidt for meget op ad negative antagelser, som ingen kan udtale siog om alligevel(medmindre man kan se ind i fremtiden).


  • #153   9. jan 2012 Bedste.
    Fint svar.
    jeg ser ikke tingene så sort/hvidt og hvad andre mener kan de svare for.
    Og lige nøjagtigt at man finder så mange seriøse i Sverige, der tester som de bør (og ikke skal), viser at det kan fungere.
    Så kan det nok også fungere i DKK.

    Men hele problemet ligger i at retorikken er blevet meget stejl.

    Selvfølgelig vil der komme stamtavler som er "dårligere" pga. manglende krav, men det er nok heller ikke her vi skal se ideen.
    Hvis man maler sig op i et hjørne, der hedder alle mulige krav, så bliver afstanden til avl uden tavler - "for det gider vi ikke", alt for stor.
    Kan man forestille sig at ved at være mere åbne, så bliver gennemsnittet bedre. Måske ikke lige med det samme - men over tid.

    For igen - der er ikke mange ideer til hvordan vi flytter avl ind i stamtavler i stedet for at have dem uden.
    Og vi kan vel godt blive enige om, at selvom der findes opdrættere uden tavler, der laver et seriøst arbejde, så er det jo desværre et fåtal.


  • #154   9. jan 2012 Peter - Svenskerne har rigtig mange fine hunde i begge mine racer, gravhund og whippet.

    Trods det manglende udstillingskrav, er det uhyre sjældent, at der bliver registreret et kuld whippet hvalpe, hvor forældrene ikke er udstillet.
    Racen er en del større i Sverige end herhjemme (400 registrerede hvalpe årligt mod 50 her) og standarden er generelt meget høj.

    For gravhundene, som ingen udstillingskrav har haft i DKK, gælder det samme som herhjemme. Forældre af jagtlinierne udstilles ofte ikke og de driftsvage udstillingslinier gør oftest.


  • #155   9. jan 2012 Lykke

    Jeg kan ikke være mere enig - men det har du nok gættet.


  • #156   9. jan 2012 Jeg tror man skal se initiativet som at nu må vi prøve noget andet.
    Det ligner en revolution, men man har trods alt være ude at se hvordan andre gør, og hvad de har fået ud af det.

    jeg er stdig i tvivl, men noget skal ske, og her er der brug for nytænkning.

    At få dette her til at "nu er DKK useriøse og det går helt galt", det er altså noget vrøvl uden dokumentation.


  • #157   9. jan 2012 Lise
    Det syntes jeg nu ikke, der er da nogle som gerne vil diskutere dette, men hvad, de har de andre klubber også været igennem, det er jo nemt at sidde herinde og skrive og spille klog og overlegen...

    jeg syntes dog stadig efter så mange år på hg det er lidt pudsigt at nogle af dem der tidl har været efter andre klubber netop pga der ikke er så mange krav og krav om udstilling nu modsiger sig selv - hvorfor har man ændret holdning?

    min egen holdning : jeg er ikke medlem af nogle af klubberne mere, men har opdrættet i DRU og i DDH, og debatten her på siden har altid været at de andre klubber er værdiløse pga af useriøstit, det har nu prallet af på mig, for i mine øjne er det altid i sidste ende opdrætteren der bære det fulde ansvar.

    jeg vil aldrig købe en hund herhjemme, men det er så en anden snak- og min næste hund bliver også fra udlandet, hvilken stambog hunden har kommer an på opdrætterens avlsmål... racen er hverken boxer eller schæfer, og det bliver ikke en brugshund...

    Men at man fjerner udstillingskravet er trist , og det mener jeg fordi man nu har åbnet op for de mere væsensvage hunde i avlen, her tænker jeg bl.a. på de belgiske hyrdehunde, Tervuerne,


  • #158   9. jan 2012 Vi var i Göteborg i week-end'en på Messe-udstillingerne.
    6.000 hunde udstillet i 2 omgange.

    En fornøjelse at se 80 Shih tzu'er af flot kvalitet. Ikke alle selvfølgelig, men en meget stor del.

    Og Havanese igen som man kan være helt tilfredse med kvaliteten af.


  • #159   9. jan 2012 Det er kravet der bortfalder, ikke udstillingerne.

    Der kan stadig udstilles, så man kan stadig have det som et personligt krav.

    Det er fuldstændigt korrekt at der nu bliver åbnet for at de hunde der før avlet tavleløst nu kan avle i DKK - men de hunde bliver aldrig interessante for de opdrættere/købere der går op i eksteriør og sundhed, så efterspørgslen (behovet) for udstillet og testede hunde forsvinder ikke.

    Vi MISTER jo ikke vores "gode" materiale - vi får mere ind. Det vil nok gøre det uoverskueligt i en tid, men mon ikke vi lærer at skelne ligesom jagthunde- og bordercolliefolket?



    DKK tavlen mister den garanti der hedder at forældredyrene er eksteriørmæssigt godkendte, og jeg er også overbevist om at vi mister mange sundhedskrav (selvom det ikke er sikkert) - men den mister IKKE sin værdi som avlsværktøj.

    Jeg er absolut ikke fan af at man på en kam har fjernet udstillingskravet, i stedet for at tage den på individuel racebasis, men for mig er det ikke nok til at jeg vil afstå fra brug af hundeweb og FCI tavler.

    Som jeg forstår det må den enkelte specialklub stadig selv styre hvad de vil have på deres hvalpelister, så jeg går nok bare fra at anbefale DKK tavler til at anbefale DSSK hvalpelisten.


  • #160   9. jan 2012 Citronmåne:
    jeg tror at en del af dem med de stejle udtalelser, måske har fået nyt input.
    Men der ligger mange gamle ting i dette.
    Jeg kan efter 12 år som racerepræsentant i Shih Tzu godt komme med mange grimme ting om andre, men det bliver lige som mudderkastning og hvad skal det hjælpe - så finder de bare grimme ting om DKK, og hvad hjælper det på det hele.

    Det her ender med, at i den sidste ende er det opdrætteren, der skal vise om man er seriøs, og er det egentligt ikke hvad det handler om.
    Og så fortælle hvalpekøbere hvad man skal gå efter, når man ønsker en hvalp.


  • #161   9. jan 2012 Til Charlotte
    Pomrus; kan du garantere at en top præmieret Poms ikke kan lave hvalpe som falder ud fra standarden ?

    Nej, det kan man ikke 100%, fordi det er levende gener vi arbejder med, men Pomeranier ,der er mere end 22 cm i skulderhøjde, hunde med åbne fontaneller, hunde med skævt bid, eller hjørnetænder, der går op i ganen, for slet ikke at tale om dårligt temperament, vil I DKK regi kunne bruges i opdrættet, fordi registreingstallen er dalende i klubben, så nu skal der avles på alt. Er det seriøst -NEJ,NEJ!


  • #162   9. jan 2012 Peter - hvor er jeg glad for en som dig debatere så fornuftig og med sådan en god tone, og du ved også hvad det handler om , det var bare lige det jeg ville sige,
    Du har ret mht til skarpe holdninger, nogle har skadet sig selv, ligsom en slange der bider sig selv i halen...

    Og jeg finder faktisk denne debat behagligt, selvom der stadig er nogle med en meget skrap indstilling, folk må gerne have deres holdninger, men man skal godt nok tænke sig om herinde inden man ytre dem smiley

    lad og nu krydse finger for at der ikke avles på avl og skrat i fremtiden, men at det er opdrætterene selv der tager deres ansvar alvorligt og hvalpekøberen der sætter sig ind i det at anskaffe sig en hund inden..


  • #163   9. jan 2012 Det er rigtigt at mange har råbt op - også fra en meget høj hest.
    Men dem må du så spørge.
    Men samtidigt har man også givet udtryk for, at der selvfølgelig findes dårlige opdrættere i DKK - mærkeligt andet med så mange.
    Dem må vi så komme efter - men med hvad.
    Hvad er en dårlig opdrætter - i lovens forstand eller efter hvilke regler.
    Der er så meget elastik i det spørgsmål, at der ofte ikke er meget at komme efter.
    jeg græmmes når jeg ser på dyreværnsloven og lignende - det er ikke noget værd.
    Og etiske regler har samme problem - meget elastik.
    Der hvor man først og fremmest kan gribe ind, er hvor ansvar og købelov ikke overholdes.
    Vi har altså ofte set, at hvis man forfølger folk på etiske områder, så flytter de bare til en anden klub - det gælder nogle gange begge veje, så hvad hjælper det.
    man kaster bare mudder efter hinanden.

    Og vi kan sagtens se de problemer der kan komme.
    men hvis en høj etik i kravene medfører, at folk forsvinder (og igen, der bliver flere hunde uden tavler), hjælper det så at forhøje kravene - måske hjælper det ikke engang at fastholde dem der er.
    "Vi har verdens bedste og sundeste hunde - der er desværre kun 10 af dem".
    Det er sat på spidsen - men hjælper det hvis det går den vej.

    Så bliver det op til opdrætterne at vise deres værd.
    Og at fortælle hvalpekøbere hvad det hele handler om.


  • #164   9. jan 2012 Det er netop det ,der kan give problemer i den race. I virkeligheden har Pomeranian samme standard som de 5 tyske spidser, men her er taget højde for størrelsesforskellen.
    En stor Pomeranian kan ikke omplaceres til Klein Spitz eller modsat, fordi der så dukker store Pomeranier op i næste generation. Dette kan udstillingspligten sørge for undgås, fordi disse typer vil blive udelukket fra avl.
    Det gælder jo for alle racer, at alle, som er uden for standarden kan få DKK stambog, fordi de ikke har været bedømt.
    Hos Pomeranian har racen været under observation for åbne fontaneller, bidfejl på grund af for korte snudepartier, ligesom den mentale side er observaret. I de 2 år, hvor observationerne har været gældende er der uddelt flere diskvalifikationer. I fremtiden kan der opdrættes på disse fejl til stor skade for racen. Dette er bare et eksempel på DKK´s forfejlede strategi.


  • #165   9. jan 2012 Det er rigtigt. DKK mister en del af den "sikkerhed" der gjorde at mange mente at klubben var den bedste. Men den mister ikke tilbuddene, aktiviteterne og den store internationale genpulje. Om kvaliteten af hundene vil dale må vi afvente og se - for fra nu af bliver det ret meget op til opdrætterne at sætte standarden for avlen.

    Vi kan jo så forvente at folk ikke fremover bruger udstillingskravet som argument for at DKK er bedre end de andre klubber, man det var ikke klubbens eneste styrke, så det er lidt for meget at forvente at folk skal vende på en tallerken over det.


  • #166   9. jan 2012 Lige en generel kommentar:

    Enhver race der bliver populær er udsat for voldsomme forringelser.
    Der bliver tendens til at "alt kan sælge, så alt avles på".

    Så her er problemet voldsomt med hensyn til regler eller ej.
    Men i sidste ende så må det gå sin gang, og med tiden retter tingene sig ind.
    jeg tror ikke det kan være anderledes.
    Da prins Jackim blev gift første gang, fik de en Dalmatiner. Klubben sad nærmest og græd, og hvad skete:
    Som en dyrlæge sagde - i tiden derefter kunne man sælge alt med pletter.
    Og var kravene til opdrætterne store - så blev de bare lavet alligevel uden tavler - solgt blev de!!!
    Det dårlige ry gik også ud over de seriøse, for nu var racen syg - mente mange.
    Så vi kan næsten gøre hvad vi vil - den tur kan alle komme ud for.
    Så længe købere ikke er "bedre" så vil dårlig avl forekomme.


  • #167   9. jan 2012 Citronmåde: tak, det glæder mig.

    Søster: helt enig

    Og Pomrus: Du har jo ret i at risikoen findes for avl på dårlige hunde, og det vil også ske.
    Men i hvor stort omfang?
    Lande uden krav ser ikke ud til at have så voldsomme problemer endda, så måske skal vi ikke male fanden på væggene.


  • #168   9. jan 2012 Bedste:
    har signalet til hvalpekøbere egentligt ikke altid været, at du skal købe et sted hvor du har lyst til at købe en hund.
    Resten ender i ballade om hvem der er mest seriøs.
    Og det er altid mudderkastning.

    Jeg er DKK'er fordi jeg har set masser af seriøse opdrættere og fine hunde her, samt et program som jeg kan tilslutte mig.
    At jeg synes klubbens holdning til opdrættere kan være noget arrogant, er en tign som vi må arbejde på.
    Det ændrer ikke ved mit syn på de mange gode opdrættere.


  • #169   9. jan 2012 Ok, selv om jeg endnu ikke har set en udtalelse fra DKK, så kommer jeg alligevel med min mening omkring dette..

    Jeg syntes det er DYBT godnat at der ikke længere er udstillingskrav.. Jeg kunne godt lide at man skulle "kæmpe" lidt for at få sin hund avlsgodkendt..

    Jeg har været meget opsat på at min næste hund skulle være med DKK tavle, netop fordi der var strengere krav mht. avl og udstillinger i forhold til f.eks DRU..

    Men ja nu kan jeg da se at når kravene om udstilling bortfalder, så skal jeg bestemt finde mig en anden klub der har de strenge krav som DKK netop har afskaffet..


  • #170   9. jan 2012 Det vil rådet nok fortsætte med at være, med den tilføjelse at man skal gå efter forældredyr der er udstillet og evt testet.

  • #171   9. jan 2012 Bedste..jeg bliver nødt til at spørge, mener du det her seriøst, jeg var ved at falde ned af stolen..


    Jeg har lige talt med DKK og de fortæller at man fra i dag, kan tage en utestet og ikke udstillet hund og få tavler på deres hvalpe - altså en hund som ingen ved om er rask eller ligner det den skal. Det er da ikke smart.


  • #172   9. jan 2012 Har det ikke altid været sådan?

    Det er da noget relativt nyt at KSS har PL krav, men jeg har set det rådet herinde i mange år. Synes du at det er propaganda at dele almene oplysninger og råd ved køb af hunde?


  • #173   9. jan 2012 Jamen hvad skal jeg dog sige, hvor er det en skam, andet er der nok ikke at sige til det.
    Tak bedste for svar:o)


  • #174   9. jan 2012 DKK har klart et program som jeg kan tilslutte mig.

    Store brede udstillinger hvor man kan se et stort udsnit af hunde fra mange lande, og få inspiration til videre avl.
    Mindre klubudstillinger (300-450 hunde) hvor vi har det rigtigt hyggeligt med hinanden og alligevel konkurerer.
    Tilbud til vores hvalpekøbere med kurser og alt muligt andet (foredrag, uddannelse, juridisk hjælp, adfærdshjæklp og meget mere).
    masser af træningsmuligheder.
    hundeweb hvor mange oplysninger kan findes.

    Sådan bare lidt af det.

    Lad nu være med at få livet til at gå i stå i DKK, fordi man ikke længere skal udstille. Det er altså for simpelt.


  • #175   9. jan 2012 Peter.
    jeg kunne nu godt tænke mig at vide om du vil stå i front hvis der skulle dukke en masse ikke racetypiske hunde med DKK tavle op på div udstillinger, som hvalpekøberne jo ser, uanset om de kan vinde eller ej??

    Gør det noget godt for DKK?
    Så vil jeg hellere vise 500 racetypiske hunde frem må jeg indrømme


  • #176   9. jan 2012 Flindt:
    jeg tror ikke du har fattet en skid af det hele!

    Du taler kun sort/hvidt.
    "Hvor er det dog en skam - hvor er det useriøst og mere."
    Egentlig diskussion og debat om hvad erfaringer har vist, er der ikke rigtigt - kun fordømmelse.
    Jeg glæder mig stadig til svar på hvad vi (alle) skal gøre for at få avlen over på stamtavler.
    Jo flere der kommer - jo lettere bliver det at forbedre standarden.
    Og kom ikke med at det vil myldre med dårlit opdræt - udlandet har vist at det ikke går sådan.
    men måske er Danmark et elendigt land!


  • #177   9. jan 2012 Store brede udstillinger hvor man kan se et stort udsnit af hunde fra mange lande, og få inspiration til videre avl.
    Mindre klubudstillinger (300-450 hunde) hvor vi har det rigtigt hyggeligt med hinanden og alligevel konkurerer.

    jeg referere til det du skriver Peter, så kan du kalde mig hvad du vil.


  • #178   9. jan 2012 Hvis folk kommer på udstillinger og ser på racerne, så ser de også hvordan de forskellige hunde ser ud.
    Og så ser de fleste også hvad der regnes for typisk - og det giver dem inspiration når de går hjem.
    Jeg kan ikke stå i front for noget her - men jeg kan rådgive hvis ejere spørger.
    De 500 racetypiske hunde finder du ikke samlet nogen steder - de findes ikke i nogen klubber.
    Der vil altid være difference i typerne, og påstå at DKK nu vil komme til at ligne noget der er løgn - det er altså noget vrøvl.


  • #179   9. jan 2012 bedste
    Der er riiiigtig mange herinde som har en dkk hund fordi de er rådet til det .... mange af dem må føle sig lidt snydt nu med fremtiden. men dengang de spurgte var kravene der, og tanken om den perfekte klub, hvor det slet ikke handlede om penge, men om etik og moral, for med en dkk tavle i hånden så var man sikret i hovede og røv-

    Jeg har også set flere herinde der har spurgt til råds om f.eks en hvalp, og den har været med dru tavle, ja så er folk blevet frarådet købet , og de er anbefalet en dkk hund i stedet ...

    jeg syntes som jeg før har skrevet dkk har mange tilbud til deres medlemmere, men det der er bedst er hundeweb, undre mig over hvorfor de har lukket det, men det er der jo mange der gør...

    så i fremtiden er det jo spændende at se om det er klubberne de ihærdige anbefaler eller det er den enkelte opdrætter i den ene eller anden klub


  • #180   9. jan 2012 Hvad der er vrøvl ved inge af os to, men når jeg referere til noget du skriver vil du så være rar at svare i en pæn tone, jeg skriver ikke sådan for at fordømme dig eller DKK, som jeg igen og igen har påpeget har fine kvaliteter i mange racer.

    Nej vi kan ikke løse DKKs problem, men det er vel ret logisk det er til debat da det i bund og grund vil ramme langt og dybt , ikke alt behøver være fordi man er storhader af ting.

    Jeg forstår godt bedste frustration omkring DKK folkene her, sandheden er som hun siger, hverken mere eller mindre.


  • #181   9. jan 2012 Bedste:
    Det kan godt være at jeg trækker det lidt hårdt op, men det er for forståelsens skyld.
    jeg ved godt du ikke er fuldstændig afvisende over for DKK, men synes alligevel at der mangler lidt forståelse af, at det formentlig ikke går helt galt.
    Såmænd bare derfor.
    At du sætter det op mod arrogante udtalelser mod andre kllubber - det kan jeg altså ikke blive ved med at bruge til noget.
    Og jeg vil stadig til enhver tid anbefale DKK - grundene har jeg fortalt lidt om tidligere.
    Men mon ikke alle vil anbefale deres klub - ellers er der da noget galt.


  • #182   9. jan 2012 Citronmåne, er hundeweb lukket?

  • #183   9. jan 2012 beklager Flindt:
    men det meste af hvad du skriver er fordømmelse af DKK.
    Der er meget lidt konstruktivt.


  • #184   9. jan 2012 Peter, ja man kan læse det som man vil, hvis jeg vitterlig var så fordømmende så havde jeg aldrig været medlem, ej heller haft DKK hund og ville da blot sidde og kluk le, så nej det er ikke tilfældet.

  • #185   9. jan 2012 Bedste


    Jeg forstår ikke dit svar til mig.

    Du skrev: "Så man råder ikke udfra hundene men ud fra ens egen holdning? "

    Jeg svarer at det har man altid gjort herinde. Folk har altid, for stortset alle racer, givet ekstrakriterier som køber skulle være opmærksom på ved køb af hunde. Gå efter den ene elelr den anden type, hold dig fra mangel på den eller den test... Der er ikke noget nyt under solen der.

    Avlskravet PL er relativt nyt for KSS - den blev indført 1. januar 2011, men folk har rådet til PL check af bl.a. chihuahua meget længere end det. Hvad er det du mener at jeg ikke har sat mig ind i?


    Mht propaganda, så tror jeg måske bare at vi har forskellige definitioner af ordet, og det er en ligegyldig tangent som jeg ikke vil bruge tid på. Lad os diskutere det konkrete i at det åbenbart er et problem at anbefalekøbere at stille krav der er højere end klubbens. I så fald er nogle af medlemmerne i de andre klubber jo også nogle værre nogle.


  • #186   9. jan 2012 Jeg har skam ikke været der idag, derfor syntes jeg det lød underligt Charlotte

  • #187   9. jan 2012 Citronmåne:
    Om folk føler sig snydt - måske undrer de sig over hvad der sker.
    Det gør vi andre jo også til at begyde med.
    Men man bliver nødt til at se på hvad der skal gøres.

    Og så tror jeg at alle opdrættere vil anbefale deres klub. Ellers er der da noget galt med tilliden til klubben og de andre opdrættere der.


  • #188   9. jan 2012 der var en der linkede til dette i en anden tråd:

    http://www.dansk-terrier-klub.dk/?MnE=2&MnEAction=Read&MnEID=155&SiteID=1&FromSite=0


  • #189   9. jan 2012 jeg har også flere gang læst de ihærdige ikke mente at en DRU/DDH hund osv slet ikke var så meget værd som en DKK hund, til trods for forældrene var undersøgt for det samme - begrundelsen var at forældrene i dkk var bedret præmieret, og de små klubber var kaffeklubber, og deres udstillinger var så små -

    bliver spændende at se argumenterne nu


  • #190   9. jan 2012 Nu er der ingen tvivl om, at DKK'ere har ført sig frem med netop DKK's krav med mere - og ofte i en meget overlegen stil.
    Det gælder så ikke alle, selvom man nogen gange kan få det indtryk.
    Jeg står ikke på hænder for at anbefale mine racer fra andre klubber - det skyldes mange oplevelser gennem tiden, men jeg bliver flået hvis jeg begynder på det.

    Med hensyn til prisen, så kan det da være, at den nu kommer under pres - men det er jo så sådan.
    I sidste ende er det markedet, som bestemmer prisen.
    Kan man ikke sælge sine hvalpe til en given pris - så vil den falde.

    Med hensyn til om det ender i lort - tja, så sort ser jeg det ikke, men der bliver givet en del tumult i starten.

    jeg savner så stadig ideer til hvordan man flytter hvalpe til stamtavler - mange krav betyder tilsyneladende at det går den anden vej.


  • #191   9. jan 2012 Peter
    lad os antage at de skal fjerne en masse restriktioner, så er det værste der kan ske at man fjerner hd kravet hos schæferen, fordi den ikke har virket aligevel, det vil være mere end end dårlig joke, og jeg vil virkelig blive rystet i min dybeste indre, jeg håber slet slet ikke det kommer så langt ud, men der er jo flere der netop siger at det er hvad man vil kigge på...

    jeg ved godt og forstår godt man vil de tavleløse til livs, men resutatet ender jo med at være det samme, blot er der stamtavle på ens ikke racetypiske hund.... jeg kan godt se fordelen med den tavle og så med den nye hundelov, man kan bedere kontrollere de mere suspekte hunde, men så burde det være politikerne der ændre loven og ikke dkk


  • #192   9. jan 2012 men jeg sad faktisk lige og kom til at tænke - det sker jo, så vil det jo rent faktisk sige man kan avle med hale/øre kuperet hunde igen

  • #194   9. jan 2012 Politikerne får vi ikke til noget fornuftigt med hensyn til dyr - det har tiden desværre vist.
    Jeg tror simpelthen ikke man kommer til at "give op" over for de grimme ting. Men man kommer til at revidere hele skoven af sundhedsrestriktioner, som næsten er blevet moderne.
    Et par eksempler:
    Een af de store selskabshunde har fundet een bærer af PRA (eller også har den det). Racen ønsker nu at have krav om øjenlysning af ALLE alvsdyr i racen de næste 2 år.
    Det er for det første at skyde over målet, og for det andet så giver det indtryk af, at nu har racen et problem med øjne.
    Er det en fornuftig fremgangsmåde - jeg tror det ikke.
    I Shih tzu'erne er der fundet et par hunde med PRA på island - engelsk afstamning. En undersøgelse af linier, forespørgsel hos klubberne i Norden m.m., samtale med øjendyrlæger om problemet (det var en dansk dyrlæge, der var med på Island), har vist at det kander man ikke til andre steder.
    Så skal vi nu til at øjenlyse?
    Nej, det vil være tåbeligt.

    Så der kan ryddes op i kravene uden at det går ud over sundheden.


  • #195   9. jan 2012 Sne Dronning

    Husk at købe i et land med udstillingskrav!!


  • #196   9. jan 2012 Sorry - kunne ikke lade være

  • #199   9. jan 2012 Bedste:
    Det handler om at der bliver flere og flere registreringer uden stamtavle.
    Jeg tror det altid vil være ønskeligt at få dem ind i folden med stamtavler (ingen klub nævnt).
    Her vil der altid være et vist pres for at få bedre ting frem - at gøre etiske ting bedre osv.


  • #200   9. jan 2012 snedronning- ja men nu er det blevet nemmere

  • #201   9. jan 2012 Godt nok - eet gæt.

    men jeg synes alligevel at du skyder forbi målet.
    De opdrættere du ville vælge - uanset land, ville jo kun være dem som opfylder dine krav - uanset om de SKAL eller bare ønsker at gøre det.


  • #203   9. jan 2012 Bedste

    Hvad er det jeg fornægter? Det må altså kunne læses i mine indlæg, og jeg synes ikke at jeg kan se det. Det virker på mig som om der foregår en debat mere som jeg er med i uden at vide det.

    Det sidste jeg har taget op er at det ikke er noget nyt at folk anbefaler mere end DKK gør via restriktionerne, for det har jeg set i mange år, og jeg bruger PL som eksempel. Det er ikke en fornægtelse af nogetsomhelst.

    Jeg undrer mig over at du derefter kalder de anbefalinger propaganda, og fortæller mig at jeg skal sætte mig ind i tingene, og nu er det mig der er umulig at snakke med fordi jeg forsøger at bevare fokus.

    Hvis du ikke kan/vil forklare dine synspunkter skal du da have lov at have dem i fred, men du må egentligt godt stoppe med dine idéer omkring hvad jeg er og hvad jeg kan, for det bidrager ikke med noget konstruktivt til debatten.


  • #205   9. jan 2012 men hvad vil der så ske hvis man møder op på en udstilling med sin hund, og hunden har dårlig adfærd og er ikke racetypisk - vil den få en KIP, og vil ejeren så aligevel kunne gå hjem og lade den parre - eller vil hunden på avlsforbud?

  • #206   9. jan 2012 men man skal vel egentlig vel have et opdrætterkursus under alle omstændigheder?

  • #207   9. jan 2012 Udstillingsreglementet siger at hvis en hund får DISQ på de første 2 udstillinger, så kan den ikke udstille mere.
    Hvsi en hund får DISQ 2 gange på grund af adfærd, så er den ude af avlen.
    Det står foreløbigt til troende.


  • #208   9. jan 2012 dív eu lande som ikke har udstillings krav har ganske fine hunde jeg køber hellere et land uden udstilling end med og har lige hentet i frankring og jeg har set ganske fine hunde fra de lande nogen af de bedste faktisk indenfor brugs linjer ikke kun schæfer

  • #209   9. jan 2012 jeg kommer nok aldrig til og købe hund i danmark mere alt det udstillings pjat kan de stikke derhen hvor solen aldrig skinner

  • #211   9. jan 2012 Ja det kan man frygte sne.

  • #214   10. jan 2012 Han skal vel vurdere det racetypiske??

  • #215   10. jan 2012 ja det kan dommeren ikke afgøre

  • #216   10. jan 2012 Nej slet ikke, det er her sundhedskravene kommer ind.

    Man kan dog til udstilling godt se og sige som dommer om det vil være smart at avle på manglene tandsæt, underbid der ikke bør være der osv, men alt andet, det er kun for skønhedens skyld hvis man kan sige det sådan.


  • #217   10. jan 2012 Her er det jo netop en udstillingsbedømmelse ,skal diskvalificerer , fordi standarden ikke er opfyldt, hvis der står at feks underbid er en dikvalificerende fejl. Det vil i fremtiden kunne lade sig gøre i DKK.

  • #218   10. jan 2012 Jo ,desværre, men jeg har også set hunde, der blev højt præmieret den ene dag, hvorefter de blev diskvalificeret næste dag. Derfor er jeg mere tilhænger af avlskåring.

  • #219   10. jan 2012 Fru pomerus.

    Lad mig slå en ting fast, de dommere der er hos dig er de samme som i min klub og JO det vil ske præcis som hos DKK og andre klubber, dog har vi hos DDH bedt om opstramning og afvisning af ikke egnet tæver og det får vi.

    Jeg forstår ikke helt din høje ros af din nye klub, den kan umuligt leve op til de standarder du leder efter.

    Jeg er enig Charlotte det sker ofte, alt for ofte, derfor har vi i klubben bedt om strengere avlsgodkendelse.


  • #220   10. jan 2012 Jeg vil fortsætte samme sewriøse opdræt i DHL. Der vil ikke være mindre krav til mine avlsdyr end ,der har været i DKK. Der hvor jeg kan se fordelen ved DHL, er deres krav om avlskåring - noget som ingen andre klubber har formået, selvom medlemmerne ønskede det.

  • #221   10. jan 2012 Fru Pomerus, vil du være sød at forklare mig helt præcis hvordan den foregår i DHL??

  • #222   10. jan 2012
    Til Flint
    Ved en avlskåring bliver hunden undersøgt meget mere grundigt end på en almindelig bedømmelse. Her bliver der set efter bidfejl eller de fejl, som den pågældende race kan have i følge standarden.


  • #223   10. jan 2012 Fru Pomerus, altså det er jo præcis det samme vores dommer gør hver eneste gang, hvis det er fejl går de ikke igennem.

  • #224   10. jan 2012 Nu tror jeg ikke du kan pudse glorien ret meget mere, for så god er DDH heller ikke.

  • #225   10. jan 2012 Fru Pomerus

    Det gør jeg sandelig heller ikke, jeg forsøger blot at forklare at der ikke er stor forskel på de to klubber, og jeg vil da håbe du syntes om DDH da det er dem du kommer til at udstille imod:o)


  • #226   10. jan 2012 en øhh hvalpefabrik?

  • #227   10. jan 2012 ok, kommer ikke på DHL hjemmeside, så har ingen ide om hvem hvad og hvor

  • #228   10. jan 2012 LOL kan man ikke få et racehint

  • #229   11. jan 2012 Jeg tror at jeg vil være fræk og spørge om i kan tage den der i PB før det bliver for tydeligt hvem der er tale om. smiley


    Det er ellers en rigtig god snak i har gang i, og jeg synes at i allesammen skal have en omgang rygklappere for at føre en kritisk, men fornuftig debat. Det er trods alt et emne der har potentiale for at gå op i hat og briller.


  • #230   11. jan 2012 Søster
    "Det er ellers en rigtig god snak i har gang i, og jeg synes at i allesammen skal have en omgang rygklappere for at føre en kritisk, men fornuftig debat. Det er trods alt et emne der har potentiale for at gå op i hat og briller."

    Jep, men det kommer sig måske dem som tidl. kom med meget spydelige bemærkninger om hvor useriøse se andre klubber er har fået et slag/spark i ansigtet, sådan vil jeg da føle det hvis jeg herinde har siddet til hudløshed og belært andre om hvor fantastisk DKK er/var


  • #232   11. jan 2012 jeg synes bare det er rart at kunne få en debat om tingene, og opdage at vi faktisk er enige på mange område trods klubber, hunde osv.

  • #233   11. jan 2012 Citronmåne

    Jeg må sige at jeg faktisk forventer at det går den anden vej når folk er utilfredse. Meen, spørgsmålet er om det virkeligt er så stort et spark i ansigtet.

    Vi kommer ikke udenom at det der med garanteret racetypiskhed (for de racer med kravet) nu ryger som salgsargument for DKK, så den høje hest er en fis mindre, men den er stadig til at sidde på. Det var heldigvis langtfra DKK's eneste styrke, og vi kender modellen fra vores søsterklubber i NO og SE, som også har ganske fine FCI hunde. Det er derfor det ikke har startet en masseudvandring.

    Vi er mange der savner et alternativ for at sikre eksteriøret, men vi må lige give klubben tid til at bedømme resultatet af det her.

    Udstillingerne stopper jo hellere ikke, og de mennesker der dyrker det vil fortsætte med det, så der vil ikke komme mangel på udstillede hunde i de racer hvor det betragtes som værende relevant. Selve udstillingerne vil hellere ikke ændre sig betydeligt (overhovedet?), så man får det samme ud af en bedømmelse i morgen som man gjorde i sidste uge.


    Men altså,<i> uanset</i> hvad årsagen er, så er tråden mere informativ end "fnidret", og det ville jeg bare lige give en rygklapper for.


  • #234   11. jan 2012 Der er lige et par stykker, som jeg vil give fuldstændigt ret - gæt selv hvem.

    At vi nu ikke har udstillingspligt, vælter ikke hele læsset - der er stadig utroligt mange tilbud i DKK, som ikke findes andre steder.

    Og så har jeg stillet spørgsmål i anden tråd:
    Hvad gør vi for at flytte hunde fra "blandinger" til stamtavler (ingen nævnt)?
    For hvis vi ikke løser denne opgave så daler procenten med tavler stadig.


  • #235   11. jan 2012 racetypiskhed er stadig en vigtig faktor i avl..og der har DKK skilt sig markant ud.

    Med alt respekt,,så har DHL bare ikke ret mange hunde somn er racetypsike og deres antal er også ret lavt i forhold til DKK


  • #236   11. jan 2012 Nu har jeg mere eller mindre prøvet og kommen igennem hele teksten smiley

    Jeger som nogen nok ved medlem af DKK, og må indrømme i starten da jeg hørte om deres ikke udstillingspligt, blev jeg lidt mærkelig i betrækket, synes det er noget fis at man ikke skal tag sin lille elskede fido afsted på en udstilling for og se om den overhovedet er egnet!!!

    Men som mange så klogt nok skriver herinde, kender man jo også mange opdrætter, som bare skal ha et VG også er dyret avlsgodkendt også kan det komme hjem og lave nogen hvalpe!!!! Og ja de får jo bare nemmer ved det nu kan man sige!! med mindre special klubberne bestemmer noget andet!!

    Men dem der er seriøse nu, vil stadig være seriøse med deres opdræt, de fleste har et ry og et "navn" de gerne vil ha bliver samlignet med noget smukt, racetypisk og nogen hunde der er sunde og præsentere deres race godt...

    Og i dag med facebook er det jo nemt og se og prale ud til alle sine 1000 hunde venner om hvad ens afkom nu har vundet!!
    Ved godt ikke alle er på facebook, men mange har, ellers har de jo en computere hvor de kan søge efter resultater....

    Men som Peter så klogt samligner med SKK hvor der heller ikke er udstillings pligt, og inde for min race (papillon) har de jo nogen af de smukkeste i hele verden derover!!!

    Ja man skal jo nok vende sig til mange ting og især nye ting!!!
    Men det nu skal hvalpekøberne bare se sig for inden de bare går ud og køber hund, som de nu også sq før, så kan alligevel ikke se så meget forkert i det....

    De samme VG opdrætter de bliver det stadig eller de bliver bare opdrætter, som så mange andre er, De seriøse forsætter med og være der hvor de er...

    Men jeg vil stadig købe hund med DKK bog eller FCI... For det er det bedste valg for mig, og de har de smukkeste hunde som er tættes på standarten inde for min race...

    Tror ikke der er mange opdrætter som valgfarter over til de andre klubber, tror faktis der imod DKK bliver større!!!

    Håber man kan forstå det jeg har skrevet, har haft en lang dag og er træt!!!!
    Peace Out.......... smiley


  • #239   11. jan 2012 Tark Charlotte smiley Ja nemlig Maj-Britt og Charlotte det går jo mega stærkt!!!

    Kender en lige nu på facebook, en engelsk person, som er ved og skrive noget om hun er blevet snydt af en dansk opdrætter, er ved og prøve og finde ud af hvem denne danske person er og om der er noget hold i denne beskyldning!!!
    Men hold op det går stærkt!!! Og man kan hurtig få et dårligt ry...

    Så vær seriøs omkring sine ting og brug hovedet så kommer man langt!!


  • #240   11. jan 2012 Lige mine ord Maj-Britt
    smiley


  • #241   11. jan 2012 jeg vil altså sige at jeg IKKE er enig i at man kan sige man KUN er seriøs opdrætter hvis man går op i udstilling.

    Så sådan en sætning her: "De samme VG opdrætter de bliver det stadig eller de bliver bare opdrætter, som så mange andre er, De seriøse forsætter med og være der hvor de er..."
    er jeg på ingen måder enig i.

    Dog enig på de andre punkter.

    Og vil også selv sætte en stor fed streg, samt et udråbstegn, efter selve betegnelsen "skønheds-konkurrence" og ikke udstilling med avl for øjnene.

    Intet negativt ment med ordet skønheds-konkurrence, jeg har al respekt for de cavalier-ejere/opdrættere der bare har styr på den "sport".
    Men jeg synes bestemt også ejere/opdrættere der ikke dyrker udstilling fortjener respekt, så længe racen stadig er i fokus og dennes tarv er omdrejningspunktet.



  • #242   11. jan 2012 Er lige tilbage.

    Mia: Jeg kan kun være enig, og det er fint skrevet.
    Charlotte: Jeg er også meget i tvivl, men noget skal prøves.

    Og uanset hvilken stamtavle vi har, så skal der arbejdes med problemet med hunde uden stamtavler.

    Og Karina: Alle der laver er seriøst arbejde fortjener respekt. Det kan vi hurtigt blive enige om.


  • #243   11. jan 2012 Karina nej selvfølgelig er man ikke det, det er bare denne sport jeg går op i med liv og sjæl, og som jeg kan refere til smiley

    Kender ikke en klap til jagthunderacer og alt deres seriøse arbejde de ligger deres racer,
    eller brugshunderacer hvor mange timer det kræver, for og opnå top placeringer, hvor mange år disse opdrætter bruger, på og skabe den helt rigtige type brugshund...

    folk der lave søde kæle klap hunde som er sunde, og tjekket for det man skal, men disse hunde er måske ikke den største udstillings stjerne men de kan også være meget seriøse....

    Dem jeg tænker på er nogen der bare avler for og avle uden og gå vidrer op i noget, hunden bliver slæbt med får med alt held en VG, den bliver aldrig vist frem mere igen, den skal bare ha hvalpe!! Altså det synes jeg ikke er seriøst inde for min sports verden!!!

    Ikke = med at alle udstillings opdrætter som avler kun ch er seriøse, alle har jo forskellige grader de vil gå op i ting på!! Nogen valgfarter rundt i ind og udland for og jagte certer, inklusiv mig selv smiley andre tager på dem der ligger lige omkring deres by og så er det det smiley håber igen det gav lidt mening, for er enig i hvad du siger smiley


  • #244   11. jan 2012 Jeg syntes man glemmer en meget vigtig ting, måske jeg ikke kan se skoven for træer, men nu er der ikke ret mange der nævner det...

    Hundens temperament, at hunden måske har en ikke så pæn pels er jeg egentligt ligeglad med, men hvad de væsensvage hunde der nu ikke skal noget igennem?

    Der er da mange racer som har fået sorteret de væsensvage fra avlen, men bliver det ikke ødelagt nu?

    Vi skal huske det er jo kun en lille del herhjemme som rent faktisk går op i udstilling, avls og sundhed inden de begiver sig ud og køber en hund...



  • #245   11. jan 2012 Det er en væsentlig pointe du bringer op - spørgsmålet er om markedet evt kan styre det? (det er et meget åbent spørgsmål, i know)

    Ingen kan forhindre "alle og enhver" i at avle på familiens guldklump, uanset hvor skidt sind den har, men spørgsmålet er om ikke afkommet efter sådan en hund bliver tilpas svære at komme af med så der ikke rigtigt er basis for at producere flere? Altså, taget i betragtning at der potentielt bliver rigtigt meget at vælge imellem?

    Jeg ved ikke om det holder i virkeligheden. Det er bare en tanke jeg har. Eller en forhåbning, om du vil.


  • #246   11. jan 2012 "Der er da mange racer som har fået sorteret de væsensvage fra avlen, men bliver det ikke ødelagt nu? "

    Jo.


  • #247   11. jan 2012 søster
    for 7 mdr siden kiggede jeg på hundeweb og kiggede en del "mentest" igennem, jeg blev forundret over flere racer som havde svagheder i de samme ting - nu er sådan en jo ikke obletorisk , og man kan selvfølgelig heller ikke dømme en hund der bliver så bange for en figurant , at den er væsensvag, men det må være et hint...

    jeg har en forhåbning ligsom du om at det aldrig vil gå så vidt, men hvis ma´n skal se det sort på hvidt så bliver der sat et kuld i verden, og disse hvalpe kommer ud i nye hjem på den ene eller anden måde...

    Hr og fru danmark vil ikke ane uråd hvis forældren er taget væk, og dette er jo baseret på flere års "erfaring" her på HG, folk ane rikke hvad de køber... de skal bare have en hund, når næsen er blevet sat op til det skal det være...

    så er det store Spørgsmål er det extiøret eller intiøret (staves) som kan risikere at ødelægge flere racer?

    racer som EB vil den blive ødelagt at ikke blive set på en udstilling? de spørgsmål kan vi stille os selv... Men en ting er da sandt, som flere herinde også siger de seriøse forsætter med at være seriøse

    Men det som DKK jo vil opnå med det her er jo at få hevet dem ind som avler et kuld uden tavle, man kan igen stille ? ved hvorfor man i første omgang valgte at avle uden tavle, der er forsat udgifter til f.eks. HD og så til tavlerne


  • #248   11. jan 2012 "Mentaltest"

  • #249   11. jan 2012 Tak hvor er du sød Hanne smiley

    Ja Citronmåne ja et dårligt temp kan jo ødelægge alt ved en smuk hund, men igen vil jeg sige er man seriøs og bruger den øverste del så er det jo ikke noget man ønsker og ligge navn til... Og heller ikke vil ha ind i sit avlsprogram...

    Kan godt ske DKK ligger for meget over på deres opdrætter og hvalpekøber og be dem bruge hovedet inden de avler og køber hunde... Og opdrætter ikke bare avler løs på alt deres dårlige skrammel de kan finde frem fra kældren smiley

    Den opdrætter der avler på nogen hidsige/sky/damp hunde. Vil hurtigt brænde inde med sine hvalpe..
    Igen et dårligt ry gå skide hurtigt ud til folket, hvor et godt ry/opdræt tager tid, overvejelse og koster penge... Og finde den rigtige køber er jo heller ikke altid lige nemt, istedet for bare og sælge til den første og bedste smiley

    Nu er jeg selv Frisør og har været i denne salon siden 2006, hvis i ved hvor mange kunde vi får ind fra saloner omkring os, hvor kunderne er utilfreds og hvordan de kan sprede deres dårlige oplevelse inde fra de pågældene saloner, som ringe i vandet,
    det går så stærkt og alle deres venner ved det, facebook ved det osv!!
    Så man skal passe på, og gøre sit arbejde ordenligt, ligegyldig hvad man fortager sig, og når man har med hvalpekøber/kunder you name it MENNESKER og gøre så skal man gøre sig forståeligt på alle måder og kanter så man ikke kan blive i tvivl om hvad modparten mener og man er sikker på man forstå hinanden...


  • #250   11. jan 2012 Mia
    det har du ret i - men nu behøver det ikke være en opdrætter der laver dette kuld, men hr og fru danmark - og det er jo sådanne grupper der nu er åbnet op for ....

    og det med rygter ja det høre mange jo desværre først om når de har hunden i hjemmet ....


  • #251   11. jan 2012 Ret mig endelig, men jeg har en fornemmelse af at dit udgangspunkt er brugsracer, frem for selskabshunde.

    Der er det vist mere almindeligt at man checker, og derved giver nysgerrige mulighed for at få indblik i hvilke linjer giver hvilke resultater, og agere ud fra det.

    Undtagelsen er vist border collien (som aldrig har skullet udstille - hvor det faktisk er udstillingslinjerne der har temp. problemer), hvor der vist instinkttestes og arbejdes uafhængigt af DKK (tilbydes stortset ikke for hyrder). De arbejder indenfor en samarbejdende forening, så deres resultater registreres vist ikke i DKK.... Men det er også et ekstremt eksempel...

    Almindeligvis kan alle mulige andre arbejdstitler give en et fingerpeg om at hunden har et temp der kan klare træning og stævner.

    Det kan ikke erstatte det at en dommer roder hunden i munden, men det er ikke totalt ubrugeligt.



    Der er to sider af sagen - den ene er at der tillades ringere avl, hvilket ingen af os er glade for, men det andet er at flere "for sjov" avlerne nu får registreret deres afkom så andre netop har mulighed for at "følge" dem via hundeweb.

    Så på den ene side vil der helt sikkert nok komme noget skidt avl, MEN det bliver noget som vi får lettere ved at identificere fordi hundene og alle deres aner er registreret og tilgængelige.

    Jeg forventer også at kennelklubben ikke har tilsidesat sine sanktionsmuligheder over for beviseligt dårligt opdræt.

    Du må endeligt ikke læse det som om jeg slår dine bekymringer hen, for jeg deler dem skam. Jeg prøver bare virkeligt at se det fra den lyse side ved at fokusere på alternativerne.


  • #252   11. jan 2012 Søster
    så retter jeg dig - det er alle racer jeg mener, her tænker jeg f.eks. på noget som skyhed og angst hos de små selskabsracer og beugsracerne følger jo desværre de væsensvage hunde som kan lave meget skade ... osv osv... alle grupper har jo deres problemer at slås med....

    Men hvad kan klubben gøre ved det ene kuld som fru jensen laver på hendes sky hund.... dens 10 hvalpe kommer til at formere sig og generne bliver spredt ud... både de gode og de dårlige

    kennelklubbern kan jo ikke gære noget det er for sent.... Jo de kan vel nedlægge avlsforbud på afkommet, men hvem skal bevise og hvem skal betale for evt udgifter hertil...


  • #253   11. jan 2012 Ja men man kan jo håbe, at folk de igen bruger hovedet inden de avler og køber hund....
    Det er en forbruger jungle og man må gør sit forarbejde ordenligt...

    Men når man tænker hvordan folk kan tjekke side op og side ned om hvor de får det bedste tv til pengene, så kan de selv samme folk finde på bare købe en hund/hvalp de har set hænge på en seddel oppe ved købmanden!!!

    Hunden sq gerne holde længe end tvét men man bruger ikke hovedet og tænker sig om og undersøger om, race, sygedomme, passning, motion, osv osv passer ind i deres familie!!!
    De folk vil der altid være, at de så måske lige pludselig kan få fat i en DKK hund fra en oprætter der både er ligeglad med sit avls matriale og sine hvalpekøber for sin vis også, kan man jo immer og væk ikke gøre noget ved!!!
    De vil altid være der...
    Det eneste man kan gøre er og oplyse sine hvalpekøbere og fortælle fordele ved og foreksempel og tage på en udstilling eller lade dem mentalteste osv... oplysning oplysning og atter oplysning er vejen frem smiley


  • #254   11. jan 2012 Altså, fru jensens sky hund kunne sådan set godt have en VG - det afhænger ofte af hvem man stiller for, hvor god en handler man er, og hvordan hunden har det på dagen.

    Det er allesammen ting man som ejer kan tage højde for eller have indflydelse på.

    Udstillinger kan skære de allerværste fra, men skyhed.. desværre ikke ud fra hvad jeg har set. Man kan nemlig være heldig på dagen.


    Klubben kan ikke gøre mere end de hidtil har kunnet - de kan pålægge avlsforbud. Om det forhindrer den enkelte i at avle alligevel er det samme spørgsmål som dengang der var udstillingskrav. Folk kan altid gøre det uden tavler.


  • #255   11. jan 2012 Jeg er helt enig med Søster.

    Og tak for uddybningen Mia. Så var vi enige alligevel.. jeg var ellers næsten på vej op i barikaderne. smiley
    Men også kun næsten.


    Jeg kan kun blive ved med at råbe "avlsgodkendelses-arrangement" og råbe det steder så jeg kan håbe DKK kan høre det.

    Få en kyndig person, der har forstand på racen, til at bedømme hundene, både udseendsmæssigt og temeperements-mæssigt.
    Så kan man altså ikke undgå at nogle bliver skilt fra.

    Og på den måde er konkurrence-elementet fjernet samt der er langt mere fokus på sind og dermed mere fordelt mellem udseende og temperement.


  • #256   12. jan 2012 God morgen
    Og alle de senste indlæg er rigtigt interessante og vigtige.
    Jeg kan sagtens gå ind for at der bliver lavet avlsgodkendelser i stedet for udstillingerne, men så er vi delvist tilbage.
    Gider "fru Olsen - sorry" at gå til det - laver man så ikke bare hvalpene uden tavler eller noget andet.
    Det er en svær balancegang.

    Med hensyn til mentaltest på selskabshundene, så er der her helt klart et forståelsesproblem.
    En selskabshund er pr. definition en sød og venlig hund!!!!
    Der er i de seneste år dukket nogle forslag op, omkring at lave en profil, og så frivilligt at tage testene - sikke et ramaskrig:
    "Selskabshunde er jo ikke brugshunde - I må være vanvittige".
    Det kommer til at tage tid. Men igen vil problemer med socialisering og svage hunde efterhånden dukke op, og så vil opdrættere her få det sværere.
    Men desværre tager ting tid.


  • #257   12. jan 2012 "En selskabshund er pr. definition en sød og venlig hund!!!!"

    Det var dog en overraskende oplysning. De mest hysteriske/aggressive hunde jeg har set/hørt/mødt er da selskabshunde.


  • #258   12. jan 2012 CE - det er jeg enig i, men det er det indtryk man kan få når man taler om mentaltest.
    Jeg tror og håber at det går op for alle, at uanset hundens størrelse og "brug", så skal man altid være opmærksom på den mentale del.


  • #259   12. jan 2012 Ha ha Karina det behøver du slet ikke, synes alle de andre ting som folk laver med deres bedste ven er også vigtig, mig er Det bare udstilling der betyder alt... eller ja mine hunde er først og fremmest verdens bedste familie hunde også er der en der er en udstillings hund smiley men ja vil sige som Peter skriver hvis vi begynder med en slags avls godkendelse så er vi jo bare samme sted som før!!!! det her er et nyt tiltag DKK tager og jeg vil i hvertfald prøve og være åben over for deres ny tænkning, og håbe på at folk er så fornuftige og tænker sig om... og Ja jeg tror nogen gange på det bedste i folk indtil modsatte er bevist smiley Undskyld skriver fra mobilen hvis der er ord som ikke er rigtig eller mellemrum for den sags skyld smiley

  • #260   12. jan 2012 I hele denne debat er der en rød tråd hos DKK tilhængere - det er ligegyldigt med udstilling eller avlsgodkendelse fordi dette tiltag vil holde medlemmer fra at opdrætte uden stambog. Disse mennesker synes åbenbart at det er for stort et arbejde at udstille deres hunde, men hvad med alle sundhedsundersøgelserne, som I jo absolut skal have med. Tror I virkelig disse mennesker vil have det arbejde? NEJ,NEJ - igen synes jeg DKK´s beslutning er tåbelig, men heldigvis til gavn for de andre klubber.

  • #262   12. jan 2012 Ingen skal være i tvivl om at det er en kraftig ændring i DKK.
    Men nu er den der, så må vi forholde os til det.
    Så vi prøver at se hvad der nu kan gøres, og hvad der egentligt foregår i hundeverdenen.
    At det er anderledes end den snak, der foregik sidste år siger sig selv.

    Men for nogens vedkommende handler det så lige så meget og en anden rød tråd, at nu skal DKK have nogle på hovedet - for nu er der noget at komme efter. Det er så bla.a dig - Pomrus, hvor kovendingen er total, og alt DKK er noget lort. Ikke meget fornuft heller.
    Det er her jeg har efterlyst noget konstruktivt i stedet for.




  • #263   12. jan 2012 Jeg tænker lidt, hvis 10 fru Jensener laver hvert et kuld på dårlige gener, altså F.eks for små hunde, det er jo in med tea cup hunde selvom der faktisk ikke finde ret mange af den slags i racerne, det er mere et begreb, men man kunne frygte det nu blev en rigtig dille, men lad os sige de gjorde.
    Alle disse 10 kuld blev reg i DKK, hvad har man så vundet?

    10 kuld hvalpe udenfor standarden i genpuljen, er det en gevinst? jeg ser det mere som et kæmpe tab for en race, og der går kun få år før alle disse kan få et kuld hvalpe og det vil i den grad ødelægge meget.

    Jeg er med på de seriøse stadig vil være der, men man kan frygte det bliver overhalet indenom af andre der nu gerne vil avle på deres hund der ikke lige er racetypisk.

    Sandt nogen blot får godkendt og så ikke ses mere, men de kommer dog, nu ved man slet ikke hvordan forældre dyrene ser ud og dem der køber ser nok kun hvad DE gerne vil have, at der følger en stamtavle med bliver blot et ekstra plus.

    Jeg syntes det er virkelig synd det der sker her.


  • #265   12. jan 2012 May-britt
    Sådan fungere det jo ikke, da man ikke skal udstille så kan ingen sige ens hund ikke er racetypisk længere, deri frygten.
    Og er der 10 kuld med blot 4 hvalpe i hver, så bliver det dælme til mange på den lange bane.


  • #267   12. jan 2012 Hvornår er DKK begyndt med kennelbesøg af den grund?. Det har jeg aldrig oplevet, og DKK kan ikke smide en opdrætter ud, når de selv har givet hvalpene stambog, men det kan fedterøvene vel få dispensation fra, ligesom det foregår idag.

  • #269   12. jan 2012 nej præcis, hunden har tavle, det bliver = godkendelse da den ikke skal godkendes yderligere.

    Jeg er altså bange for det vil gå den forkerte vej med mange racer, allerede nu er de avlet ret små mange af dem og det endda før dette kom, nu er der slet ikke styr på de ting mere, og det jeg beskriver er jo ikke en kennel men ti forskellige der hver avler et kuld hvalpe.


  • #270   12. jan 2012 At jeg ikke kan lide DKK´s regler og tiltag som sådan, har ikke noget med denne debat at gøre. Jeg har længe været meget utilfreds med DKK, som så mange andre er det. At jeg bedre kan lide nogle af de små klubbers tiltag, kommmer jo ikke andre ved end mig selv, så mon ikke vi skal slutte denne undren rundt omkring.
    Jeg tror ikke, der bliver færre, som avler uden stambog, fordi det kan betale sig rent økonomisk her og nu, og når Danmarks største klub så ikke har styr på overholdelse af standarne, hvorfor så betale i dyre domme for at få stambogsført?
    Alle opdrættere i Danmark, der stadig vil have stambog på deres hvalpe, må gøre op med egen samvittighed hvad deres hvalpes kvalitet skal stå for. Tilfredse hvalpekøbere kommer igen . også selvom man har skiftet klub. Det har jeg oplevet rigtig meget her på det sidste.


  • #271   12. jan 2012 Om Fru Hansen eller 20-årige Silke med hendes mode-hund vil tage til et avls-godkendelses arrangement for at få tavle på hvalpene...
    eller om de overhovedet vil gennemgå sundhedskravene...
    eller om de overhovedet har købt en avls-hund med tavle i første omgang...

    det er svært at sige.

    Men for mit vedkommende, ille der være stor forskel på udstilling og et avls-arrangement.
    Bare det at fjerne hele konkurrence-elementet ville havde været en stor byrde lettet fra mine skuldre.
    Jeg snusede kun ganske kort til udstilling, netop for at få min hund avlsgodkendt, men bedømmelserne forvirrede mig en del mere end de gav mig et indblik i hvad dommerne mente.
    Den ene gang var der negati kritik om en ting, som var positivt næste gang.
    Så ble noget nævnt den ene gang, men ikke engang kigget på den anden gang.

    Det giver god mening i udstillingsverdenen hvor stor betydning sele handleren har. Men i forhold til avl burde det bare ikke have noget at skulle havde sagt.
    Jer der har stor erfaring i udstillingsverdenen, I må da give mig ret i at handleren/føreren er ca. halvdelen af en fremvisning af en hund?
    At det kræver erfaring, nerver af stål, masser af træning, gode fif osv osv.

    Dette ville man kunne eliminerer ved et avlsgdkendelsesarrangement.

    Og det for mig gør en væsentlig forskel.

    Desuden ville man kunne gøre avls-arrangementer billigere end det som udstillingsgebyret er idag, da det ikke kræver det samme store arrangements-arbejde som en udstilling er.

    Måske dette har betydning for Fru Jensen og Silke med mode-hunden.

    Bare tanker herfra.


  • #272   12. jan 2012 men er det ikke rigtig at hvis man ikke er medlem af DKK kan man ikke smides ud?
    Dvs nu hvor man så heller ikke skal udstille kan man godt lave et kuld hvalpe men undlader man så at blive medlem så kan man ikke blive smidt ud?


  • #273   12. jan 2012 ja,,men så kan man jo i præncippet lave tavler på sine hunde og gøre som man vil??
    Vil altså lige pointerer at det har jeg ikke tænkt mig:-))


  • #274   12. jan 2012 Hanne,,,jeg tror ikke jeg helt forstå?? for hvis du mener mig så laver jeg ingen kovendning har altsi syntes DKK var bedst racetypisk men har ikke været god nok/seriøs nok til at være der!!

  • #275   12. jan 2012 Charlotte ok.....har nemlig mange gange hørt det der med at folk ikk er emdlemmer..
    Eller også er det en anden i husstanden der er medlem,,,

    Kender til flere hvor mand opdrætter det ene sted og konen i en anden klub ,,det kan man jo ikke gøre noget ved


  • #276   12. jan 2012 Ok Hanne......

Kommentér på:
Avl under ansvar

Annonce