{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.248 visninger | Oprettet:

Golden retriver {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Jeg har en Golden fra 06 som vi vil avle på, vi er helt grønne på området, har forgæves forsøgt at få fat i avler, hendes forældre er testet negativ for hoftedysplasi. Vi forventer også hun er negativ når vi skal ha taget en test. Men hvad mere skal vi være OBS på? og hvor finder vi en hanhund?
Skal lige siges at hun har åbenbart en fantstaisk stamtavle jf vores dyrlæge, dette har vi hellere ikke forstand på, vi ønsker at avle med stamtavle, men vi har aldrig været til nogen udstilling?
Som i kan hører er vi meget grønne håber der er en venlig sjæl eller 2 der kan vejlede os lidt smiley Mvh Sabina & Laika ( hunden)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Golden retriver
  • #1   25. okt 2011 LIge et rigtig godt råd at når hun er fra 06 så er det måske lige sent nok at forsøge sig med hvalpe.

    Og hun skal jo først avlsgodkendes når I gerne vil lave med tavle og så mener jeg at hun skal gennem HD/AD røngten og ved faktisk ikke om hun ikke også skal øjenlyses


  • #2   25. okt 2011 Hvis jeres dejlige tæve er fra 06 er hun jo ligevel 5 år gammel. Det er lige før det er for sent at avle på en tæve for første gang, når den er så gammel. Inden I kommer igang med at avle, er der jo et par udstillinger hun skal igennem og så skal hun- som I jo allerede ved- ha taget HD/AD røgentbilleder. Hvorfra jeres dyrlæge ved at hun har en fantastisk stamtavle, kan man jo kun gisne om........med mindre dyrlægen selv går op i racen.
    Inde på DKK´s hjemmeside kan I se hvilke krav der stilles til avl på Golden Retriver


  • #3   25. okt 2011 Lea A dyrlægen ved det da hun selv har Golden, og nørder åbenbart rundt i sådan noget. som sagt vi aner intet om det, ja jeg tænkte nok tiden var ved at løbe med os, oki det vil jeg prøve.

  • #5   25. okt 2011 Sabina H:
    Dette skal ikke ses som en nedskydning, men der er mange forholdsregler man skal sætte sig ind i, hvis man har tanker om at avle.
    For det første: Hvorfor vil man gerne avle?
    2. Få fat i en opdrætter (enten en anden golden retriever kennel eller tævens egen) og få dem til at hjælpe jer.
    3. Lån nogle bøger på biblioteket omkring opdræt og det at få hvalpe.
    4. Tag ud og snak med folk som har avlet og kender til det. Dette kan være inden for alle racer, men godt at få nogle praktiske historier ude fra.
    5. For det første skal I have jeres tæve tjekket for de gængse arvelige sygdomme som racen kræver at blive tjekket for.
    6. Der ud over skal hunden avlskåres. Det vil sige at man skal på udstilling og vinde et antal priser, forskelligt alt efter race.

    7. Hvordan er hun stambogsført henne?

    8. Og for alt i verden husk at snakke med andre end jeres dyrlæge omkring det at få hvalpe. Syntes jeg har erfareret at mange dyrlæger siger at hunden (ligegyldigt om det er blanding eller renracet) er super fin og vil være god til at få hvalpe. Men tit aner de desværre ikke noget om det.

    Så husk at komme i kontakt med mange forskellige fagfolk.

    Det var lige det første jeg kunne få skrevet ned.

    Herefter kommer selve parringen, drægtighedsperioden, hvalpene opvækst og alt det andet.


  • #6   25. okt 2011 kan kun sige som de andre, at hun er ved at være for gammel. I kan heller ikke være sikker på at hun kommer ud, med helt fri hofter, nu hun er så gammel inden i tager billederne.
    kig på specialklubbens hjemmeside og se om i ikke kan finde noget der - ellers se om de ikke har et avlsråd i klubben og kontakt denne


  • #7   25. okt 2011 Hold da op det var nok et større projekt end forventet, den eneste grund til vi vil ha stamtavle på var, fordi vi havde fået oplyst flere steder fra at den var god stamtavle der var på hende, vi har 2 golder der hjemme den ene fra 06 og den anden fra 00 som begge er købt med stamtavle, for os har det egentlig ikke den store betydning om der er papir på eller ej, bare hunden har sindet med. Grunden til vi ønsker at avle på hende, er netop for at få en efterfølger af hendes smiley men var godt klar over at tiden er ved at løbe fra os, og vi ønsker på ingen måde at udsætte hende for fare. så heller undvære hvalpene.

  • #8   25. okt 2011 Man siger at den bedste tid for en tæve at få hvalpe er mellem 2 og 4 år. Ellers bliver bæknet for stivt og hun vil få svært ved at få hvalpene ud. 5 (på vej mod 6) er også en højere alder for en golden en fx en lille hund. Når i har stamtavlen, så kan I jo altid finde en hvalp af de samme linjer- heller det end at risikere tæven og i bedste fald så udsætte en ældre tæve for den enorme belastning som en drægtighed, fødsel og opfostring af måske ti hvalpe, er.



  • #9   25. okt 2011 Måske jeres dyrlæge kan hjælpe med at finde en hvalp af de linjer, hvis hun er inde i hele golden/stamtavle/linjer?

  • #10   25. okt 2011 For tævens skyld, så køb en hvalp udefra i stedet for at avle selv. Hendes bækken er ikke optimalt når hun er "så gammel". Det kan give komplikationer for hende.

  • #11   25. okt 2011 **Grunden til vi ønsker at avle på hende, er netop for at få en efterfølger af hendes :)** Hvis det "kun" er derfor så ville jeg lade være hvis jeg var dig. Det er jo slet ikke sikkert at hvalpen bliver lige som hende. Så vil det være meget bedre at lade en erfaren opdrætter tage sig af alt besværet med hvalpene og så hente en når den er gammel nok. På den måde undgår du også at stå med flere hvalpe som du måske ikke kan få solgt.

Kommentér på:
Golden retriver

Annonce