Kun avl på de bedste hunde? {{forumTopicSubject}}
Der var en tråd omkring hvorvidt man burde avle på en berner sennen/border collie blanding. Den er vist blevet slettet, for jeg kan ikke finde den nu...
Men flere svarede i ovennævnte tråd at man kun bør avle på de bedste hunde eller tophundene om man vil.
Jeg har set det flere gange og studset lidt, men jeg er aldrig blevet helt afklaret omkring det.
Er det ikke skidt kun at avle på de allerbedste hunde, når det kommer til genvariationen i racen på sigt?
Selvfølgelig skal man ikke avle på hunde med mentale eller sundhedsmæssige fejl. Men hvis der er en median over hvor gode hundene er, så er det bedre for racen på sigt at nogle af de bedre hunde ikke tages ud af avlen? Eller har jeg misforstået noget??
aug 2007
Følger: 38 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 888
Hvis man kun avler på de bedste hunde med hesyn til konkurence og så videre vil det på et tidspunkt blive noget så svært at finde gode kombinationer.
Forældre dyr skal self være godkendt og sunde og raske det vil sige ingen hd,ad,patella,hjertefejl underbid osv.
Jeg synes også det er vigtigt at man ikke avler på fx berner sennen med dårlige aftegninger. Den skal kunne godkendes ¨på en udstilling så den er race typisk.
Jeg synes ikke man kun bør bruge hunde i avl som vinder alt på udstilling eller på agility banen for den sags skyld. Hundens sind er for mig også en vigtig ting. jeg ville aldrig avle på en agressiv hund
ja det er så min holdning er spændt på andres holdninger
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 173 Svar: 2.035
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.264
Derudover sørger de seriøse opdrættere for at hente nyt blod fra udlandet, så det netop ikke bliver alt for ensartet avl.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.202
For mange år siden var der to tæver - Palme og Perle von Wildsteiger Land. (Schæferhunde).
Perle var smuk som et ondt år - vandt stort set alt hun blev stillet i. Palme var en "normal" tæve, som opnåede højeste præmiering, men slet slet ikke var ligeså smuk som søsteren.
Men "problemet" med de to søstre var, at Palme kunne avle - det kunne Perle ikke !
Ligegyldigt hvad der blev smidt på nakken af Palme, så producerede hun afkom af top-kvalitet - Perle derimod, lavede gode hunde uden overdrivelser.
Så lige i det tilfælde kan man da sige, at det var godt, at man ikke grundet udseendet, valgte Palme fra.
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 81
Desværre er der hos nogle racer en deling, altså mindre pæne hunde som kan arbejde, og smukke hunde som ikke kan andet. Hos begge opdrættere vil man vælge de avlsdyr som efter deres mening er "avl på de bedste hunde", så det er stadig en bred vifte af hunde man bruger.
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.833
For jeg synes så afgjort, at mindre eksteriøre fejl kan opvejes af gode brugsegenskaber og ville f.eks. aldrig bruge en multi multi udstillingschamp, hvis han ikke formår at gå på jagt også, så hellere en VERY GOOD hund, der bare har jagtlyst og instinkt!!!
Så, jeg mener, at jo flere faktorer vi tager med i vore overvejelser i valget af avlshunde, jo større variation, og jo større chance for at bevare racerne sunde...
jan 2007
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 307
Men sundhedsmæssigt er der kun fakta og som regel et facit...
jan 2007
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 307
Kun avl på de bedste hunde?