{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.369 visninger | Oprettet:

Hjælp til avl {{forumTopicSubject}}

Hej Hundeejere.
Jeg har en lækker dansk svensk gårdhund, som er ved at være klar til at få sig nogle hvalpe.
Jeg ved ikke meget om alle de godkendelse og det er virkelig en jungle, når man ikke ved hvad AD og HD er andet end sammen er det en sygdom, men det er vist ikke det jeg leder efter. smiley
Jeg har kigget lidt på nettet, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad jeg skal gøre for at få min hund klar til at søge efter en tæve! Kan I hjælpe mig?
Mvh. Salina. (Og Jeppe)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til avl
  • #2   17. dec 2010 Mig og de 2 brune: Det er en hams he he..

  • #3   17. dec 2010 Han er ved at være klar, da han er to år, helt vild når han ser en tæve i løbetid og vi gerne vil give hans gener videre, så der kan komme nogle dejlig hvalpe ud af det. smiley

  • #4   17. dec 2010 Okay. Specialklubben, det vil jeg prøve. Jeg ved ikke hvad avlsgodkendt er.. Synes virkelig at det er en jungle.
    Vi skal ikke have penge for det.. smiley


  • #5   17. dec 2010 EH du kan vil gerne bruge din hanhund i avl, men ved ikke hvad avlsgodkendt er?? Tror helt sikkert at du skal sætte dig mere ind i tingene inden du går i gang med avl. Den skal til dyrelægen og godkendes for div. sygdomme som din race nu kan have. (det ved jeg ikke hvad er med sikker HD osv.) Men jeg kan se at du ikke har nogen tavle på hunden, så kan han jo heller ikke bruges i avl? (Hvis det skal være forsvarligt)

  • #6   17. dec 2010 bare lidt haps info

    sygdomme som nogle opdrætter tjekker for
    hd =hoftedysplasi
    Ab= albuer
    pl= patella
    øjenlyst
    hjerteskannet
    (ved ikke hvad dansk svensk gårdhund skal tjekkes)
    begge kugler skal være nede!

    også der lidt at tænke over
    nervøst temprament er ikke ønskeligt samt agreasivt heller ikke.
    Vægt og højde der passer med racen
    tæven den skal parre skal ikke være meget mindre
    finde en tæve den ikke er i familie med

    fx hvis jeg skal avle på Salto som er uden stambog ved jeg at begge forældre kommer fra kennel birk***** så der må tæven ikke komme fra
    (Salto skal ikke bruges til avl da han ikke har et ønskeligt temprament dog er alt andet fint ved ham)

    ved ikke om det behjælpeligt men det er det jeg har fået at vide og læst mig til


  • #9   17. dec 2010 da han ingen stamtavle har, så kan han ikke avlsgodkendes
    med mindre d/s gårdhundene ikke har lukket for tilgang til racen.

    vil dog sige som de andre...tænk over hvorfor du vil bruge ham i avlen.
    fordi han kan, er ikke grund nok

    prøv at spørge dem med d/s gårdhunde herinde hvilke sygdomme der er vigtigt at få tjekket ham for inden avl


  • #10   17. dec 2010 Hvorfor vil du gerne avle på ham? Er det fordi du selv synes at han er så dejlig? Og vil beholde en hvalp efter ham?

    i din profil står at han ikke har stamtavle. Jeg mener dsg ikke har en lukket stambog, så du kan starte med at fremstille ham, når specialklubben indkalder og få deres vurdering af om han er racetypisk.


  • #11   17. dec 2010 Jeg vil foreslå dig at begynde til ringtræning også stille ham op i et dkk show - FORDI dsg har stadig åbent for hunde til at komme ind. Der vil du få svar på om han er egne til avl rent eksteriør mæssigt smiley

    Der vil du kunne få rigtig meget hjælp smiley

    Hvis han så f.eks ikke bliver godkendt, så ville jeg da helt klart vælge at kastrere ham (ligesom jeg gjorde med min egen) da det er synd for ham at han skal være oppe og køre over tæver smiley


  • #12   17. dec 2010 Har du i det hele taget været på udstillinger med ham, og hvis ikke, så aner du jo ikke om han i det taget opfylder kravene, og så skal du jo kigge på hvad racen kræver af avlsrestriktioner, det finder du på dkk. hjemmeside.

  • #13   17. dec 2010 Kan se han ingen stamtavle har, så er det andet jo nyttelyst

  • #14   17. dec 2010 Han har jo ingen stamtavle, og derfor kan raceklubben ikke hjælpe ham. Det er blot en konstatering.

  • #16   17. dec 2010 Ja jeg ville nu også fraråde avl, da der i forvejen er rigtig mange tavleløse hunde til salg, og der helt sikker ikke mangler på markedet.

  • #17   17. dec 2010 Hunden har jo ingen stambog så han kan ikke godkendes.... !

  • #18   17. dec 2010 Okay.. Vi kender både forældrene og bedsteforældre. Ved ikke om det ændrer noget. Ingen af dem er i familie sammen.
    Men tak for hjælpen, jer der altså kom med noget. smiley


  • #19   17. dec 2010 Salina, der er så mange hvalpe til salg alle steder nu. Der er ikke det samme salg nu, hvor folk prioriterer at bruge deres penge på andet.

    Har du tænkt over hvad tæve ejer gør hvis de ikke kan komme af med hvalpene. Så er der kun 2 måske 3 ting at gøre. 1) Sælge dem billigt 2) Beholde dem 3) Aflive dem.

    Pkt. 3 er yderste konsekvens, men det kan blive en realitet. Der er mange der har hvalpe over 6 mdr. de ikke kan komme af med. Skal de bare kastes ud til dem som griber dem, bare for at komme af med dem. Nej, enhver hvalp fortjener et godt og livslangt (forhåbentlig) hjem. Derfor bør man tænke sig godt om.

    Jeg synes du skal nyde din dejlige hund, og glemme alt om at få ham i avl. Hvad kan han bidrage med? Det samme tænker de som har hunde med tavle. Det vigtigste er at være ærlig over for sig selv. Er der noget ved din hund der absolut skal gives videre. Hunden er jo ligeglad, og selv en kastreret han kan være interesseret i tæver uden der kommer noget ud af det.

    Jeg selv har en hanhund som har været i avl, men han er taget ud, fordi han ikke er egnet til avl. Som 3 årig fik han konstateret løs knæskal i mildeste grad på det ene bagben. Jeg kunne have lukket øjnene og avlet videre, det kunne jo være kommet pga en skade. Sådan noget kan man ikke sidde overhørig, og det sammen med at der er "overflod" af hunde bør være nok til at man tænker sig om en ekstra gang.

    Nyd at du har en skøn hanhund, som ikke har et ønske om at formere sig.


  • #21   18. dec 2010 Nej det ændrer ikke noget at i ved hvem bedsteforældrene
    er.


Kommentér på:
Hjælp til avl

Annonce