1.385 visninger
|
Oprettet:
Hjælp til avl {{forumTopicSubject}}
Hej Hundeejere.
Jeg har en lækker dansk svensk gårdhund, som er ved at være klar til at få sig nogle hvalpe.
Jeg ved ikke meget om alle de godkendelse og det er virkelig en jungle, når man ikke ved hvad AD og HD er andet end sammen er det en sygdom, men det er vist ikke det jeg leder efter.
Jeg har kigget lidt på nettet, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad jeg skal gøre for at få min hund klar til at søge efter en tæve! Kan I hjælpe mig?
Mvh. Salina. (Og Jeppe)
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 123 Svar: 1.443
apr 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 9
apr 2009
Vi skal ikke have penge for det..
maj 2009
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 44 Svar: 811
jun 2009
Følger: 34 Følgere: 22 Hunde: 7 Svar: 543
sygdomme som nogle opdrætter tjekker for
hd =hoftedysplasi
Ab= albuer
pl= patella
øjenlyst
hjerteskannet
(ved ikke hvad dansk svensk gårdhund skal tjekkes)
begge kugler skal være nede!
også der lidt at tænke over
nervøst temprament er ikke ønskeligt samt agreasivt heller ikke.
Vægt og højde der passer med racen
tæven den skal parre skal ikke være meget mindre
finde en tæve den ikke er i familie med
fx hvis jeg skal avle på Salto som er uden stambog ved jeg at begge forældre kommer fra kennel birk***** så der må tæven ikke komme fra
(Salto skal ikke bruges til avl da han ikke har et ønskeligt temprament dog er alt andet fint ved ham)
ved ikke om det behjælpeligt men det er det jeg har fået at vide og læst mig til
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.367
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.229
med mindre d/s gårdhundene ikke har lukket for tilgang til racen.
vil dog sige som de andre...tænk over hvorfor du vil bruge ham i avlen.
fordi han kan, er ikke grund nok
prøv at spørge dem med d/s gårdhunde herinde hvilke sygdomme der er vigtigt at få tjekket ham for inden avl
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.496
i din profil står at han ikke har stamtavle. Jeg mener dsg ikke har en lukket stambog, så du kan starte med at fremstille ham, når specialklubben indkalder og få deres vurdering af om han er racetypisk.
jul 2008
Følger: 20 Følgere: 16 Hunde: 5 Emner: 55 Svar: 1.532
Der vil du kunne få rigtig meget hjælp
Hvis han så f.eks ikke bliver godkendt, så ville jeg da helt klart vælge at kastrere ham (ligesom jeg gjorde med min egen) da det er synd for ham at han skal være oppe og køre over tæver
jun 2008
Følger: 36 Følgere: 37 Emner: 88 Svar: 1.781
jun 2008
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.242
mar 2009
Følger: 56 Følgere: 56 Hunde: 3 Emner: 240 Svar: 1.997
feb 2006
Følger: 41 Følgere: 41 Hunde: 3 Emner: 15 Svar: 679
apr 2009
Men tak for hjælpen, jer der altså kom med noget.
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.242
Har du tænkt over hvad tæve ejer gør hvis de ikke kan komme af med hvalpene. Så er der kun 2 måske 3 ting at gøre. 1) Sælge dem billigt 2) Beholde dem 3) Aflive dem.
Pkt. 3 er yderste konsekvens, men det kan blive en realitet. Der er mange der har hvalpe over 6 mdr. de ikke kan komme af med. Skal de bare kastes ud til dem som griber dem, bare for at komme af med dem. Nej, enhver hvalp fortjener et godt og livslangt (forhåbentlig) hjem. Derfor bør man tænke sig godt om.
Jeg synes du skal nyde din dejlige hund, og glemme alt om at få ham i avl. Hvad kan han bidrage med? Det samme tænker de som har hunde med tavle. Det vigtigste er at være ærlig over for sig selv. Er der noget ved din hund der absolut skal gives videre. Hunden er jo ligeglad, og selv en kastreret han kan være interesseret i tæver uden der kommer noget ud af det.
Jeg selv har en hanhund som har været i avl, men han er taget ud, fordi han ikke er egnet til avl. Som 3 årig fik han konstateret løs knæskal i mildeste grad på det ene bagben. Jeg kunne have lukket øjnene og avlet videre, det kunne jo være kommet pga en skade. Sådan noget kan man ikke sidde overhørig, og det sammen med at der er "overflod" af hunde bør være nok til at man tænker sig om en ekstra gang.
Nyd at du har en skøn hanhund, som ikke har et ønske om at formere sig.
jun 2008
er.
Hjælp til avl