{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.203 visninger | Oprettet:

hvornår er tæver egentlig hvalpeklar? {{forumTopicSubject}}

har læst mig frem på nettet til at det er i 3 løbetid?
det er vel omkring 2 års alderen , eller skal man vente ?:)

kunne godt tænke mig at få hvalpe på min tæve når hun vel og mærket er klar til det, men hvad er der af regler omkring det, SKAL handen være stambogsført, selvom min er en blandning eller er det lige gyldigt?

mvh maria

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvornår er tæver egentlig hvalpeklar?
  • #1   14. okt 2010 først og fremmest skal din tæve være min 2 max 4 år ved første parring, så skal du tjekke for arvelige sygdomme inden for din race. Du kan jo af gode grunde ikke få tavle på dine hvalpe da din er en bla, men sæt dig rigtig godt ind i det, er der købere til hvalpene, har du taget højde for alt, evt kejsersnit osv.

Det er ikke nogen forretning at lave hvalpe, og det er et 24 timers job.

Du bør sætte som krav til hannen at han ligeledes er tjekket for sygdomme og her mener jeg ikke bare det årlige tjek hos dyrlægen.

• #2   14. okt 2010 Vent til tæven er omkring 2 år. Så hun er fuldt udvokset.
    Så skal hun tjekkes for arvelige sygdomme.
    Hanhunden skal ligeledes tjekkes for arvelige sygdomme, men behøver ikke stambog.
    Start med og læse en masse bøger om og få hvalpe, drægtighed osv.
    Og spar en god sjat penge sammen. Det koster og have hvalpe.
    Alene et kejsersnit kan løbe op i 12-15.000,-

• #3   14. okt 2010 Ingen grund til at bruge en stambogsført han på en blanding. Med blandingshunde er det eneste du skal tænke på, om der er tjekket for alle sygdomme, som alle racerne kan være disponibel for. Det vil sige at din tæve skal tjekkes for patella og PRA.

Og ja, vent til hun er 2 år min. og det samme med hannen.

Og tjek markedet. Det er ved at være mættet med små hunde og især blandinger. Så hav købere før du parrer.

• #4   14. okt 2010 tak for de fine svar smiley

Jeg er udmærket klar over hvor krævende det er , og at det er et stort arbejde ( det er jo en flok små børn der kommer til verden), som i sidste ende kan have store omkostninger smiley

bare det at have en enkelt hvalp er som at have et lille barn, men jeg har heldigvis familie der står klar til at hjælpe hvis der skulle komme mange, men når det er så lille en hund forventer jeg jo heller ikke at der kommer en 10-15 stykker smiley

hun er dyrelægetjekket,men ikke for patella og andre arvelige sygdomme, men det må jeg have gjort når hun skal til tjek i december smiley

mvh maria

• #5   14. okt 2010 Maria: det er så ufatteligt vigtigt, at du gør det. Og at du kræver at der også er tjekket for alt med hannen. Hvis det er en blanding, så se på alle racerne i den, så du ved, hvad den skal tjekkes for.

• #6   14. okt 2010 jeg regner med at det bliver en raceren han, ellers bliver der alt for mange blandinger i hvalpene, og så har de vel også større risiko for at blive syge længere hen.

hvad med hannen , hvor stor er max vægten når min tæve kun vejer 1.7 kilo ?:/

• #7   14. okt 2010 Okay, men han skal stadig være tjekket for det, som hans race kan være disponibel for. Altså som udgangspunkt, så skal hannen gerne være mindre end tæven, når det er de små racer vi snakker om. Ellers er risikoen for kejsersnit meget høj. Hvor gammel er din tæve?

• #8   14. okt 2010 når din tæve er blanding er der ingen garanti for at hun får små hvalpe, selv hvis du tager højde for det i forhold til evt han

• #9   14. okt 2010 Selvom hannen er midre end tæven er der stadig stor risiko for kejsersnit når tæven er så lille. Hvalpene tilpasser sig tævens størrelse, så det er lidt en skrøne at hanhunden skal være mindre end tæven..

Men synes du skal overveje kraftigt om hun skulle have hvalpe når hun ikke er større og om du vil udsætte hende for risikoen ved kejsersnit, og bruge alle de penge (10-14.000) og derefter kommer alle de andre udgifter..

• #10   14. okt 2010 Theresa: jeg gav 14.000 ved min dyrlæge på en chihuahua hvor der kom 1 hvalp...

• #11   14. okt 2010 Michelle :Desværre er det en skrøne at hvalpene tilpasser sig tæven.

• #12   14. okt 2010 Anne Julie. Hvis en terrier tæve parre med en labrador. Siger du så at hvalpene bliver lige så store som nyfødte labrador hvalpe...?? Aaahr den holder vist ikke helt..

• #13   14. okt 2010 Alt for store kan de desværre godt blive. (Det samme gør sig iøvrigt også gældende for heste)

• #14   14. okt 2010 Anne: Har selv avlet heste, så det ved jeg alt om...
    Men i dette tilfælde snakker vi 2-400 grams forskel. og det spiller ingen rolle. Lige som en labrador på 20 kg sagtens kan parres med en på 25 kg..

• #15   14. okt 2010 Jeg kender til tilfælde hvor hvalpene blev alt for store. Hvis det var en enkelt eller to, kunne det være et tilfælde. Men et helt kuld alt for store hvalpe, er næppe et tilfælde.

• #16   14. okt 2010 Anne: Det har lige så meget noget med generne at gøre. I det tildælde kan det lig så vel være at både tæven og hannen har store gener bag sig. Det er også derfor jeg skriver at hanhunden ikke nødvendigvis behøver at være mindre end tæven, for hvis den har store gener laver den også større hvalpe. Lige så vel som en lille han kan lave store hvalpe..

Kommentér på:
hvornår er tæver egentlig hvalpeklar?

Annonce