{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Han hundens alder?
  • #1   7. okt 2010 Det er vel kun dig selv, der kan vurdere, om du synes han er helt voksen, så du kender hans endelige temperament?

Min Aqui ville ikke have været klar i den alder - han skal først bruges til næste år, hvor han så er over 4 år gammel smiley

• #2   7. okt 2010 Du må mene Etikken?
    Æstetikken er noget helt andet smiley

19 måneder synes jeg er for tidligt. Din hund er formentlig ikke færdig med sin psykiske kønsmodning, som normalt går til ca. 22 måneders alderen. (store racer senere).
    Jeg ville sige til folk, de kan vende tilbage om ½ år, med mindre der er noget som virkelig taler for at parringen ikke KAN vente...

• #3   7. okt 2010 Ginne- ja selvfølgelig, har lige været til eksamen igår, så har nok æstetik på hjernen;)
    Karina ja jeg ved det virkelig ikke.. jeg synes jeg har en hund der hviler rigtig godt i sig selv...
    men på den anden side, så sker der jo ingenting ved at vente...

• #4   8. okt 2010 du kan sagtens lade ham indgå i avl !!! du skriver selv at han er avlsgodkendt så ingenproblem der !
    det der ævl som alle skriver om psyken er lidt at menneskeliggøre hundene ! ude i natureren vil enhver hanhund da prøve lykken hvis der er tæver med rød røv i farvandet at det så kan give øretæver hvis der er en ældre eller stærkere hanhund i nærheden er noget helt andet.
    Min erfaring med opdræt af hunde siden 1986 har fortalt mig at en hanhund som får lov tideligt er mere styrbar i dagligdagen da han er klar over hvornår tæverne er modne og ikke som uprøvede hanhunde totalt tossede i hele tævens løbetid. dette giver mere ro på de daglige ture udenfor boligen da erfarne hanner ikke gider skøjte rundt i hele nabolaget bare fordi vinden fortæller at naboens hund er halvanden km væk og på dag et i løbetiden. også evt. pisseri nedsættes til minimum da han kun for lyst til at strinte når tæverne i nabolaget er på det højeste og derfor udfordrer han ikke alle nabolagets hanhunde unødigt med teritoriemærkning dagligt. så go for it my girl især når der er forespørgsel på din dreng

• #5   8. okt 2010 Ghita> Jeg synes det er mærkeligt at kalde den psykiske kønsmodning hos hunde for menneskeligørelse...
    Det er da om noget undersøgt og eftervist, at hunde faktisk gennemgår disse modningsfaser. Det er målbart hormonelt og nok noget af det mest efterviste inden for forskning i tamhundens fysiologi...
    Og faktisk modnes vilde hunde samt ulve i en ret sen alder i forhold til vores tamhunde.. Ulve er f.eks. først kønsmodne efter denne sidste modningsface.

• #6   8. okt 2010 Ghita- tak det gsv (også) stof til eftertanke:)

• #7   8. okt 2010 Bare fordi den har tavle betyder da ikke nødvendigvis at den er mentalt fantastisk. Jeg syntes da bestemt man skal vente til hunden er fuldt ud voksen og man kender dens endelige temperament. Tavle (og smukt udseende) eller ej!

• #8   8. okt 2010 fysiurgisk kan det måles på hormoner ! instinkt adfærd såsom parring er for hanhundens vedkomne også en adfærdsbetinget/rangbetinget tilgang til hans liv! dvs. en hanhund som parrer uanset om han er hormonelt moden viser både tæven andre hannner sin rang og dermed styrker sin position i flokken. når vi så har hunde som vi har, er der en hvis effekt for hanhunden at vise sin ejer at han er værdig til sin plads når han kan og tør parre en tæve.
    Hvor mange gange hører vi ikke her på HG at enten en hanhund ikke kan eller tør ? dvs disse hanhunde faktisk ikke er socialt så styrket at de tør udvise en adfærd som det er at parre. Tæver som ikke er villige til at parre er også usikre dyr som ikke har tiltro til deres possition i rangorden.
    stærke velafbalancerede hunde både kan og vil parre hvor imod hunde som ikke tør selvom de er hormonelt modne er lavere rangerende og dermed har de ikke den instinke ret til formering.
    Prøv at læse eberhart trumlers bøger disse vil give insigt i det ovenstående og selom disse bøger er ganmle så er de stadig udgangspunkt for de fleste adfærdstudier der udføres den dag i dag.

Kommentér på:
Han hundens alder?

Annonce