{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ved køb af Mops
  • #1   5. jun 2009 Sagde du ikke lige i går at du ikke ville have en, fordi den blev grim som gammel?

Jeg håber virkelig du tænker dig godt om før du anskaffer dig en hund. Men godt at se du trods alt spørger til hunden og papirer osv. nu...

• #2   5. jun 2009 Det er en moderace - ergo mange avler for at tjene penge og er ligeglade med alt andet.
    Jeg ville være mere end yderst kritisk med evt. opdrætter!
    Kan klart anbefale at finde en der er engageret i racen gennem specialkluben.

• #3   5. jun 2009 Undskyld, men du må forbinde mig med en anden?

• #4   5. jun 2009 Tak Ginne, det er til stor hjælp. Havde godt fået et indtryk af, at man skal være rigtig kritisk, da mange private bare sælger løs af de små stakler. Når jeg finder en kennel, så er der noget med at de skal være medlem af DKK? Er der flere og skal en hund have stambog når den er "ægte"?

• #5   5. jun 2009 Du hedder sjovt nok bare også Sacha og kigger på mops...

• #6   5. jun 2009 (link fjernet)

Her står lidt om racen og de ting man skal holde øje med når man køber en mops.
    Men som de skriver vil jeg finde en opdrætter hvor forældre hundene ikke har nogle åndedræts problemer.
    Fedme og hårsækmidder skal der også holdes øje med.

En mops er til dig, der...
    ...ikke har lyst til at bruge tid på pelspleje.
    ...elsker at din hund går i hælene på dig hele tiden.
    ...har lyst til en glad hund med meget stor personlighed.
    ...elsker at give din hund oplevelser i hverdagen.

Men ikke til dig, der...
    ...vågner let om natten - en mops snorker og grynter meget, når den trækker vejret!
    ...ikke vil have en hund, der vil snakke med og knuselsker alle mennesker.
    ...ønsker en hund at dyrke aktiv hundesport med.
    ...har tendens til at dele for mange godbidder ud. Racen tager let på i vægt.

Fysiske gener
    Ingen tvivl om, at moppen er en charmetrold at se på. Og meget charmerende, fordi den "snakker", snorker og grynter så meget, som den gør. Men faktisk har det charmerende udseende og de hyggelige lyde sin pris for denne tiltalende race.
    I avlen er der lagt vægt på, at hunden har kort næse, folder i hovedet og udstående øjne for at give den det karakteristiske udseende. Det er en del af racestandarden.

Ulempen ved dette udseende er til at få øje på og vigtigt at kende til:
    Generelt har racen åndedrætsproblemer - nogle individer mere end andre. Grunden er, at deres næsebor kan være mere eller mindre lukkede på grund af det "pressede" udseende. Hvis hunden har svært ved at trække vejret, vil det ofte være nødvendigt at åbne næseborene gennem operation.

Åndedrætsbesværet er også medvirkende til, at hunden har lettere ved at få hedeslag. Når det er varmt i vejret, skal man som ejer regne med, at hunden kun kan gå tur tidligt morgenen og sent om aftenen. Og måske skal den køles ned med omslag eller aircondition i løbet af dagen. Hedeslag kan ende med, at hunden dør, hvis den ikke bliver afkølet!
    De udstående øjne bevirker, at moppen ikke er så beskyttet mod skader og infektioner som hos andre racer. Derfor er der øget risiko for hornhindeskader og øjenbetændelse. Mange mopper har tilstoppede tårekanaler (igen på grund af det "pressede" udseende). Det medfører, at tårevæsken løber ud af øjnene og ned i pelsen omkring øjnene. Fordi racen har hudfolder omkring øjnene, vil det kunne medføre svampeinfektioner mellem folderne. Hvis problemet bliver kronisk, kan det være nødvendigt at operere hudfolderne væk.

Størstedelen af racens individer har en for lang og blød gane. Det kan man høre ved, at hunden snorker og grynter. Det, der rent faktisk sker, er, at den bløde gane hænger en smule ned over luftrøret, så hunden skal bruge meget mere energi på at trække vejret. På sigt kan det give forandringer i lungerne og hjertet, fordi de to organer er udsat for langvarig overbelastning. Det er vigtigt at huske på, at moppen er avlet til at holde vagt ved at gø. Og den egenskab glemmer den ikke umiddelbart. Nogle mopper holder hellere end gerne vagt ved døren eller havelågen. Derfor skal man som ejer være opmærksom på, om ens moppe har tendens til at udvikle konstant gøen, så de kan sørge for at stoppe eller dæmpe det, inden det bliver et problem.
    Vi med Hund nr. 5, 2007

Var lige det jeg kunne finde

• #7   5. jun 2009 Jeg tror at du forveksler mig med en anden.

• #8   5. jun 2009 Vil klart anbefale at du finder en gennem DKK !!

- begrundelsen er at mopsen jo desværre har tendens til flere skavanker og DKK, så vidt jeg lige har gennemskuet, flere krav end de andre klubber inden der må avles på dyrene !!

Hmmm....ved at mops kan have hudproblemer, noget med nakken(kan ikke huske hvad det hedder), HD, Calvé leg perthes og andet, så anbefaler klart at du finder et sted, hvor forældredyrene er testet i hoved og *bib* inden der er avlet på dem !!

• #9   5. jun 2009 Der er i dk flere stambogsførende klubber - hvilken man er til er individuelt. Men ja, hvis du ikke vil begrænse dig på nogen måde i den henseende, så er DKK den man vælger smiley
    Jeg ville holde mig fra opdrættere der har mere end 2 max. 3 racer. og som har mere end 2 kuld samtdig. Der ud over er der mops-opdrættere som har forældre hundene gående i stalde (når de ikke lige er inde til fremvisning for evt. hvalpekøbere). Det er typisk de opdrættere som reklamerer med tilladelser til dit og dat, og politi og dyrlægekontrol (af opdrættet). Disse har somregl så store kenneler, at det er lovpåkrævet. Så hellere finde en dygtig og seriøs opdrætter der har hundene i hjemmet, og som går op i racen med liv og sjæl smiley

Tjek gerne på www.canis-minor.dk

• #10   5. jun 2009 Sacha B: Hvis du skal have en mops eller en hvilken som helst anden hund at ren race vil jeg helt klart sige at du skal få en med stamtavle.
    Det er rigtig at der er mange såkaldte "hundehandlere" som sælger disse små selskabshunde fordi de er meget populærer. Derfor er det en rigtig god ide at besøg en masse opdrættere og gerne dem som er medlem af DKK eller DRU, jeg hælder personlig mest til DKK. men det er en smags sag.

Så er man sikker på at opdrætteren hvilket faldt går en smule op i deres hunde og at det ikke avl bare for at få nogle penge.

Du kan altid ringe til DKK og spørge til racen og til en opdrætter så kan de fortælle dig en masse også om hvad du skal være opmærksom på.

deres telefon nummer er 56 18 81 00

• #11   5. jun 2009 Eeeej Louise, tusinde tak for det. Det var ihvertfald information jeg kan bruge. Der var nogle ting indimellem, som jeg ikke vidste. Men jeg har forstået at det er en hund, hvis man opdrager den til det, ikke gør helt vildt meget?

• #12   5. jun 2009 Mange mange tak allesammen, det er virkelig til stor hjælp. Jeg kigger på det, og så vender jeg tilbage, hvis jeg har flere spørgsmål. Hellere spørge en gang for meget end en gang for lidt:-)

• #13   5. jun 2009 Ja, trådende fra i går hvor du gjorde dig temmelig udpopulær ved at deklarere at du ikke kunne leve med en hund der blev grim som gammel, er sjovt nok også slettet....

• #14   5. jun 2009 Der må være nogen der hedder noget lign. mig, siden du tror jeg er en anden

• #15   5. jun 2009 Ja det var en der hed Sacha LIGESOM dig - havde en tom profil LIGESOM dig og ledte efter mops LIGESOM dig...

• #16   5. jun 2009 Du må forveksle mig, men jeg kontaker lige administrationen.

• #17   5. jun 2009 ej lad dog være med at overfalde folk, hvis hun siger det ikke er hende.

der er indtil flere herinde der hedder sacha også flere med tom profil.

prøv at tænk hvis det var dig selv der søgte lidt hjælp herinde og blev overfaldet på den måde

• #18   5. jun 2009 desuden er denne profil oprettet i dag

• #19   5. jun 2009 Øh ja... Stupid lamb, mon ikke den er oprettet i dag fordi der var mange der reagerede på profilen i går - de fleste seriøse hundeejere synes nok det er lettere forkasteligt når en 21-årig der lige er flyttet hjemmefra gerne vil have en lille hund, men den må ikke blive grim når den blir gammel - for det kan jeg ikke leve med... øh siger jeg bare smiley

Trådene fra i går er også slettet så mon ikke man bare prøver at starte forfra og lade som ingenting smiley

• #20   5. jun 2009 Stupid lamb: Der var en pige herinde i går aftes der oprettede tråde fordi hun lige var flyttet hjemmefra og gerne ville have hund - hun kiggede bl.a. på mopsen men syntes den blev grim som gammel og "gad" derfor ikke have den alligevel... Det blev en temmelig lang diskussion og der kom mange ting frem som gjorde at vedkommende ikke virkede som en person der burde have en hund.

Det er bare meget tilfældigt at en ny sacha så opretter tråde om mops igen her til morgen.... I tilfælde af at det var den samme, hvilket jeg da er overbevist om idet de også skriver ens... ja så vil jeg da gøre opmærksom på at jeg synes hun virkelig skal overveje hvad det kræver at anskaffe sig en hund - dvs. hvad HUN kan tilbyde hunden og hvad hun søger hos en hund og så må hundens udseende komme i senere række....

Der er efterhånden bare desværre så mange uansvarlige hundeejere og se hvor "brugt-hunde markedet" bugner... Derfor synes jeg det er meget meget vigtigt at man gør opmærksom på det.

Når det er sagt så anbefaler mange (generelt og her i tråden) at man køber en hund med tavle, hvilket også er yderst fornuftigt når vi snakker en hund der har uheldige arvelige tendenser men hvor mange 20-21 årige der lige er flyttet hjemmefra har råd til at smide 10.000 efter en hund bare for at anskaffe den - dertil kommer forsikringer, foder, alment hundehold, vacciner, evt. uforudsete dyrlægeregninger osv... Det virker i mine øjne på INGEN måde realistisk!

• #21   5. jun 2009 igen, må man lade tvivlen komme folk til gode, når hun siger det ikke er hende.

prøv at tænk hvis det var dig selv der oprettede dig som nyt medlem og havde spørgsmål ang. køb af hund, og så blev angrebet på den måde.
    og selvfølgelig er det da fint at komme med gode råd.

kan så overhovedet ikke se det urealistiske i at købe tavlehund når man er 20 -21 år
    i den alder havde jeg hus, tavlehunde (der blev holdt med alt) samt mit første barn

• #22   5. jun 2009 og som sagt er der indtil flere sacha profiler uden indhold

• #23   5. jun 2009 Vil i ikke være søde, ikke at diskutere her.
    Jeg kender intet til en Caroline. Jeg har oprettet en bruger, da jeg efter lang tids overvejelse om en hund, ønsker svar på nogle spørgsmål, som jeg mener er relevant og faktisk også ret vigtigt når man står og skal købe en hund, da jeg som så mange andre ønsker dyrene det bedste.
    Caroline, jeg er desværre ikke den du tror, og jeg er skam lige for 2 år og et par måneder siden flyttet hjemmefra, hvilket er ret lang tid siden syne sjge, men det betyder ikke nødvendivis, at jeg ikke har råd og ikke mindst tid til sådan en kærlig lille hund. Men er der ikke mange der flytter hjemmefra i den alder? Nok om det. Håber dette kan stoppe nu, da jeg som fredelig og informationssøgende pige, ønsker svar på mit spørgsmål, som jeg synes er yderst vigtigt når man skal købe hund.

• #24   5. jun 2009 Sjovt nok er der andre der har skrevet pb til mig som også mener det er den samme Sacha smiley

Men nok om det, håber en evt. opdrætter bare er meget obs på hvem han/hun sælger sine hunde til smiley

• #25   5. jun 2009 Man skal virkelig være obs på de grå hår, min hanhund på 3 år - er allerede begyndt at få nogle smiley

• #26   5. jun 2009 Ja sådan en mops bliver bare "grim" når den bliver gammel.... Kan det ikke blive en ny udfordring for opdrættere egentlig, at opdrætte hunde der ligner hvalpe hele deres liv - for hvalpe er jo søde ligemeget hvad?

• #27   5. jun 2009 Hold da op en udvikling tråden pludselig fik smiley

- altså min pharaoh-tøs har også fået gråt hår...og det er da bare enormt charmerende *rødmer*

• #28   5. jun 2009 Heidi: Havde du set trådene i går havde du heller ikke et sekund været i tvivl om at det var samme person smiley

• #29   5. jun 2009 Jamen, det har jeg så heldigvis ikke...godt for mit blodtryk, synes jeg selv *gg*

• #30   5. jun 2009 Sacha B: Du kan lære de fleste hunde ved god og gennemgåend træning at man kun gør når det er nødvending. Altså hvis der kommer nogen det syntes jeg er iorden.
    Men det er helt op til en selv hvor meget man syntes ens hund må gø, men næsten alle hunde gør på et ellers andet tidspunkt. hehe
    Men det kan du læse meget mere om i bogen "Hvalpen".
    Håber at folk snart vil lade være med at skrive om noget de "mener er sket eller er det samme". Det får du jo ikke noget ud af..

• #31   5. jun 2009 Tak for det Louise. Det var mere fordi der stod lidt om, at det er en hund der gør meget, og det synes jeg at have hørt i byen, at den ikke gør, plus at ens opdragelse også har en effekt:-) Jeg må have fat i den bog på mandag

• #32   5. jun 2009 hvordan kan man se på skriften at dte er den samme??...typisk folk skriver pb og ikke tør stå frem
    jeg vil lige sige at jeg som 18 årig fik min første hund,,en belgisk hyrdehund med ddk tavle og hun manglede aldrig noget hun var mit barn og var altid med,,jeg havde mit eget hus og fast job og bil så man kan sagtens være ansvarlig i den alder...

Mopsen er en skøn hund med en stor personlighed som jeg har nu og nyder hvert sekund med,,,man kan kun elske dem

• #33   5. jun 2009 Jeg jeg skulle også mene at jeg er noget til det sted i mit liv, hvor det er på sin plads med en hund smiley

• #34   5. jun 2009 Hvordan kan jeg vide mig helt sikker der hvor jeg køber min hund, hvis det nu er hos en kennel eller privat, og de er medlem af DKK, så kan jeg godt gå ud fra at denne hund er 100% i orden? Eller skal der flere "registreringer" til?

• #35   5. jun 2009 der er desværre ingen 100% garanti.
    men hvis du køber med DKK, skal de jo leve op til forskellige krav hos DKK (kender ikke lige til avls kravene hos mops) og du har 2 års garanti.

• #36   5. jun 2009 OK, tak Stupid lamp. Angående de der 2 års garanti, er det bare en uskreven regel inde for hundeverden, eller er der papir på dette når man køber hunden?

• #37   5. jun 2009 det går under købeloven da en hund er som en hvilken som helst anden ting du køber, desuden burde det stå i købsaftalen

• #38   5. jun 2009 Jeg tror også det vil være en god ide hvis du alliere dig med en erfaren mopsejer som kan hjælpe dig med at skille skidt fra kanel og ja, køb altid med tavle.

Kommentér på:
Ved køb af Mops

Annonce