nybagt mor nybagt mor
har et lille spørgsmål til amstaff avlere .
hvondan har jeres tæver opført sig efter de har født ?
min tæve født den 21 , 8 dejlige store hvalpe på henholdvis 400-500g stk
hun var en del stresset
men er nu meget opmærksom på de små blir lidt stresset når de piver og slås om patterne .
hun har reageret på der kom fremmede i huset med gåen og knurrern men gik så ind til sig selv og sagde kun noget hvis de nærmede sig rummet .
har så efterfølgende måtte give lidt mælk til de små bare her de 2 første døgn til der kom gang i mæleproduktionen .
men det bryder hun sig ik om hun hoppede op ad mig og piver og efter to dage med det har hun i dag brummet og kikket såden på mig .
har snakket med dyrlægen der mener det er stress og hun bare lige skal have lidt ro .
men at hun ikke må blive ved at være stresset .
har i andres haft oplevet noget lign med jeres tæver at de ikke brød sig om i rørte de små eller lign?
og hvor meget plejer i selv at omgås en nybagt mor lader i dem helt være eller?
jeg går kun derind nu når hun skal luftes eller have mad/vand og røre nu ikke de små ..så hun kan falde til .
men vi vil jo gerne undgå hun blir så stresset over hun er beskyttende .
og tror i det går i sig selv så hun blir sig selv igen .
når hun kommer ind i stuen selv er hun som hun plejer indtil en af hvalpene piver så er hun smuttet ind til dem lige med det samme .
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 49 Hunde: 2 Emner: 142 Svar: 3.624
Mens du taget hende med ud for at lufte hende så lad en anden i husstanden tjekke hvalpene, altså veje dem så de er i hænder hver dag. Når dette er gjort kan du komme ind med hende igen og så sæt dig i nærheden af hende og fortæl hende hvor dygtig hun er og hvor fine hendes hvalpe er. Hun forstår ikke ordene, men hun føler på dit stemmeleje at alt er ok og der er ingen der tager hendes hvalpe fra hende, så vil hun i løbet af nogle dage blive helt rolig og så vil du også kunne komme til hendes hvalpe, men husk det skal være i hendes tempo, du risikerer at hun bider dem ihjel ellers.
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.219
Bianca er meget social, og ville ikke kunne klare at være i et andet rum. Det betder ikke, at hun ikke var en god mor, men at hun havde nogle behov hun skulle have dækket også.
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.220
Jeg må gerne tage hvalpene op osv, tæven er selvfølgelig opmærksom på at man ikke går med dem, og på hvad der foregår, men de accapterer det.
Hun skal nok blive sig selv igen allerede om nogle få uger, begynder hun at forlade kassen noget mere osv.
apr 2006
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 48 Svar: 856
og der er også faldet mere ro på men hun er meget opmærksom følger os med øjnene .
vil også bare snak til hende nr det er og så bare nusse med hende når hun lige kommer ind i stuen for en kort bemærkning osv .
dyrlægen mener ik det har noget med hendes alder at gøre .....men med racen at gøre .
okt 2007
Følger: 63 Følgere: 76 Hunde: 4 Emner: 49 Svar: 5.758
Det er ikke bare noget man kan tilskrive racen, jeg har som mødt flere amstaff med hvalpe, der var rolige, og kærlige overfor sine omgivelser
Men det har noget at sige at tæven er for ung, og dermed har "koks" i sin hormon balance - Hun er jo ikke andet end en stor hvalp selv
Men held og lykke med hvalpene og tæven selvfølgelig også :
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.219
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.335
apr 2006
men jeg har taget alt der er skrevet til mig.
og hun har komplet ro nu
og vil veje hvalpe når hun er ude og gå .
hendes mad og vand står allerede inde hos hende
og ingen kommer i nærheden af hende de næste par uger .
apr 2006
men har skrevet det før .
men gør det lige igen .
jeg spurgte min dyrlæge til råds angående paaring osv alder og såden han sagde hun kunne parres nu og så efter følgende blive neutraliseret da jeg ville have hun blev neutraliseret som en forebyggelse mod livmoderkræft også og for det har en forebyg effekt skal det gøres inden de er 2½ år ellers har det ingen forebygget effekt .
jeg få hende så parret og vil selv beholde en hvalp.
har da så fået afvide herinde det er helt forkert .men kan jo ikke gøre noget da hun er halvvejs i drætigheden .
jeg skiftede så dyrlæge og spurgte herinde om råd ..men fik hug for det .
men jeg spurgte jo netop fordi de ting jeg havde spurgt dyrlægen om jo ikke passede med noget af avlerne herinde skrev .
og jeg troede derfor ikke på ham .
så jeg var i tvivl .
og spurgte herinde .ved så nu at hun er meget ung ....men nu er det sket og jeg kan kun gøre hvad jeg kan for at skal gå godt .
og fødslen er gået godt og hvalpene er fine og spiser godt .
hun har allerede efter at hun har mere ro vist knap så meget stressog har da også lige været ude i 5 min nu her og få nussetur og lidt ekstre lækkert at spise ...så det er godt
apr 2006
dyrlægen hun var der 2 timer efter sidste hvalp var kommet og er tilset og hvalpene ligeså har haft hende irøret under hele forløbet
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.579
Lyder til at du er på rette vej.
Du har vel styr på ormekur, hvalpefoder til tæve og så videre?
Tillykke med dem, dejligt at fødslen gik godt..((o:
apr 2006
tusind tak
ja hun har fået ormekure og der ligger parat til hende og hvalpene til næste gang.
hvalpefoder har hun fra royal canin og hun får lakseolie og har fået flydene calcium også .
hun fik så en indsprøjtning med sammentrækkende effekt af dyrlægen da hun var her .
hvalpene har taget på som de skal også .
jeg har også en tid hos dyrlægen til et almindeligt tjek nu her om et par uger af mor og børn
nov 2006
Held og lykke med de små... Når du kan komme til det, uden at stresse mor-vovse, skal du da have lagt lidt billeder ind af dem...*S*
apr 2006
apr 2006
vi har været ude og gå ture osv .
men hun piver hele tiden og halser .
hver gang hvalpene piver løber hun ind til dem og piver roder rundt i kassen og sætter sig og nogen gange ligger sig men ik så længe af gangen .
og forfra igen .
hun kommer tit ud i stuen døren til soveværelset står åben ind til stuen .
men så piver de og hun løber ind og piver og små hyler .
stresser hvalpene hende?
hvondan afhjælper jeg problemet .
skal hun have noget beroligende af dyrlægen?
jeg tager ik hvalpene op .
men der var en dødfødt hvalp i kuldet den fik hun lov til at snuse til og den var derinde et par timer hvor hun undersøgte den og så lagde jeg den i en pose og lod den være der et par timer og fjernede det så ........så hun kunne se den var død .
men nu når hun kommer ind i stuen så graver hun i sofaen lidt ligesom hun leder efter en hvalp ........som om hun tror jeg har taget en ?
og da hun var i stuen her til morgen gøede hun og brommede af min søn på 1 år og løb hen til ham i hans gåvogn og gøede ad ham .
jeg tog hende så ind i rummet til hvalpene og lukkede døren så hun fik ro.
dyrlægen mener det kan udvikle sig til noget aggrasivt hvis hun ikke ændre sig i løbet af 2-3 dage og at hvis hun ikke ændre sig jeg bør aflive hende .
men kan det være rigtigt hun er mit et og alt .
men selvfølgeligt er mine børn nr 1
jeg vil virkelig gerne prøve at få hende helt til at falde til ro
apr 2006
nogen som har erfaringer med dette det skulle være nyt på market??
det skulle ikke påvirke hvalpene men nok bedre end evt at skulle aflive tæven pga stress .
ville da gerne se om det ikke virker og evt give hende det så længe hun har hvalpene .
hvad havde i gjort
nov 2006
Hvis det er virkeligt slemt og hun sresser så meget som du beskriver, ville jeg nok give disse tabletter.... forudsat at hvalpene ikke bliver påvirket af dem!
Det lyder til at være en "sej" omgang og din tæve har det vist ikke nemt.
Kan desværre ikke give dig nogen råd da jeg ikke har nogen erfaring, der ligner din situation.
Held og lykke..((o:
nov 2006
Må man høre hvad det rigtige er at gøre i denne situation?
nov 2006
Håber det bedste for alle...*S*
apr 2006
tusind tak for hjælpen og snakken .....er virkelig glad for dine råd og din tid du brugte på det .
jeg har det bare såden lidt at jeg kunne hyle over den situation jeg står i da jeg elsker min hund .
men er du gal det hjælper at tale med folk som dig .....
stort knus herfra
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.373
Tag det roligt - det er ikke en usædvanlig adfærd for en første gangs fødende.
Mine tæver SKAL jeg være hos - og helst 24 timer i døgnet den første uge eller mere. De er i hverdagen meget tæt knyttet til mig - så her har jeg så bare at makke ret -for det giver tæven ro.
Så der befinde jeg mig - i soveværelset - en kurv fyldt med hvalpe - moderen - thermokande osv.
Går jeg ned en kort stund kommer hun og henter mig.
Efter 2-3 uger slapper hun så meget af hun selv går ned og lægger sig til at sove i sofaen.... og så går der ikke længe før alt er "normalt" igen herhjemme.
Og jeg tager gerne turen igen
apr 2006
ja hun er også begyndt at slappe mere af hun vil helst stadig ik jeg går helt hen til kassen uden hun stirrer .
men hun vil være længere tid ude og tis nu uden hun har travlt med at komme ind og hun piver og hyler ik mere når hun kommer ind og ser hvalpene .
hun venter pænt på snor blir taget af og skal lige nusses af mig.
går jeg går hun med .og skal lige nus lidt mere og så går hun hen til hvalpene og jeg lukker døren .
går såind til hende hver 4 time og tjekker hun har mad og vand og om hun vil ud .
hun har også været lidt i stuen her til aften hvor hun var i legehumør og hoppede op på ryggen af mig osv og kom og viste sit gnaveben .
og så ind til vapserne igen .
jeg har dog været inde i rummet og læg tøj på sengen og og læg friske aviser ind og det fik jeg lov til uden brommen hun kikkede bare og kom hen og fik nus og jeg gav så en godbid og rosende ord og kærlige klap .
så det går fremad
tror selv det vil blive meget bedre nu om et par uger ....helt ro og ingen gæster osv har virkeligt hjulpet .
hun er stadig beskyttende og jeg holder den lille væk for en sikkerheds skyld ...men det ser lysere ud nu .
og nu har hun også lige fået pillerne som kan tage toppen af stressen væk fra i morgen af .
tak til alle med gode råd
skal nok fortsat skrive hvondan det går
apr 2006
de piver heller ikke så meget mere nu hvor hun er bedre til at ligge og lade dem die i længere tid af gangen
de tager godt på
de startede på 500gfor de største og 385g for den mindste
og nu har de alle taget på så selv den mindste er oppe på 600g og den vejde kun 385g ved fødslen .
dyrlægen var der i dag hun kom med pillerne og var meget tilfreds .
lucas mælk løber godt til og hun er holdt op med at bløde .og er feber fri
nov 2006
Det er dejlig læsning..... skønt at det går den rigtige vej..((o:
Krydser fortsat fingre for jer..*S*
nov 2006
Held og lykke....
apr 2006
hun virker mere rolig nu har sørget for døren stod åben her til aften hvor ungerne sov så hun kunne gå ind til mig og lig sig i sofaen som hun plejer og det nød hun og var legesyg .
hun fik også lidt lever og det røg hurtigt ned .
og gik ind to gange og tjekkede hvalpene imens hun var ude hos mig i det omfang hun selv ville og da hun gik ind og lagde sig gik jeg med og sagde godnat til hende og lukkede døren så de har nattero .
og så fik mor her da også lige kys .uha det varmer altså .
nov 2006
jun 2004
apr 2006
og har også ligget i sengen med hende og bare nusset og kælet som før hvalpene kom sov hun jo altid i min seng under dynen og vi fik da lige en halv time ...på denne måde i aften ....skønt ....og nu putter de alle
vejet dem også lige hurtigt og de største vejer 900g nu de vejde henholdtvis 450-475-500g stk ved fødslen . og de mindste vejet 385g ved fødslen og de vejer nu 650g og 675g stk
apr 2006
jun 2004
apr 2006
alle kan se og lege med hvalpene nu .
og hun er som hun plejer at være uden at få noget beroligende .
det fik hun den første uge jo .
så vi har valgt at beholde en hvalp selv og selvom hun ik plejer at være glad for at dele mad går dette bare fint også .
hun er bare blevet så glad og legesyg .
og også meget mere selvsikker når hun møder nye mennesker hvor hun kunne tøve lidt førhen det gør hun slet ikke mere nu kommer hun bare logrende hen til dem .
så alt i alt en succes herfra .
og jeg har bare nydt de 6 uger her men er du gal de er gået hurtigt og nu skal de snart flytte (i næste uge )
hehe bare en lille opdatering
er bare så glad og har i dag lært hende high five ......hihi
nov 2006
nybagt mor