{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.817 visninger | Oprettet:

vacc. og ormekur? {{forumTopicSubject}}

hej HG. mine hvalpe er nu 2 uger og 1 dag gammel. de har fået øjn, og de bliver større og større. man kan tydelig se fra hver dag, hvor store de bliver.

mit spørgsmål er så til jer, hvor gamle skal de være når de skal vaccineres og have ormekur? er lidt i tvivl.
håber i kan hjælpe mig.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  vacc. og ormekur?
  • #1   15. sep 2008 Med hensyn til ormekur kommer det an på hvilket mærke du bruger, men hvis du køber Milbemax, skal hvalpene behandles når de er 3 uger og igen når de er 7 uger. Du kan få dem vaccineret når du får dem dyrlægetjekket inden de rejser hjemmefra.

• #2   15. sep 2008 jamen ormekur. er det ikk noget der er bedst hvis man får dyrelægen til at gøre.

• #3   15. sep 2008 Du bliver nødt til løbende at behandle hvalpene mod orm.

• #4   15. sep 2008 Det med vaccinen, har du sådan set fået svar på i din annonce, altså; når hvalpene er 7 uger.

mht. ormekuren, så skal de hav det 3 gange, og jeg mener de skal have første gang omkring 3 ugers alderen.

Ellers ring og spørg din dyrlæge, du skal alligevel have recept på ormekuren og bestille tid til vaccination....

• #5   15. sep 2008 kan i ikk gøre det lidt mere simpelt smiley altså. skal jeg skynde mig at give dem ormekur eller?

• #6   15. sep 2008 Du giver første ormekur når hvalpene er 3 uger.
    Igen når de er 5 uger og 7 uger.
    Vaccine når de er 7 uger.

Du kan evt. give dem en ormekur den dag de bliver hentet af købere, eller giver dem en pille med som de selv kan give efter et par dage.

• #7   15. sep 2008 mie har givet mig svaret smiley

• #12   15. sep 2008 ormekur skal gi's når hvalpen begynder at spise selv omkring 4 ugers alderen igen 6 uger og 8 uger og 14 dage før 1. vaccination som den får når den er 12 uger igen 16uger og når den bliver 1 år.
    der er ingen grund til at vacc. når hvalpen er 8 uger da den ikke er i stand til at danne antistoffer før den er 12 uger og er moderen gennem,vaccineret hvad man går ud fra den er ,er den beskyttet gennem hende.

• #13   18. sep 2008 Du giver første ormekur når hvalpene er 3 uger.
    Igen når de er 5 uger og 7 uger.
    De skal havde en gang mere når de har været i deres nye hjem i et par dage.
    Husk at moderen skal havde ormekur samtidig.
    Det er hvad min bog siger og dyrlægen siger det samme.

Vaccine når de er 7 uger og igen når de er 12. Nu er man også begyndt at gøre det når de er 16 uger.

• #14   19. sep 2008 Undskyld, men jeg ved ikke helt hvorfra I allesammen har, at hvalpene skal vaccineres når de er 7 uger gamle?

Hvis du ringer og spørger din dyrlæge vil denne ganske givet sige, at hvalpen bør vaccineres når den er 12 uger og igen når den er 16 uger gammel, og derefter 1 gang årligt.

Her hos mig foregår det sådan at INGEN hvalpe flytter hjemmefra før de er 12 uger gamle.
    Jeg gør så det at jeg lader alle hvalpe blive vaccineret når de er 8 uger gamle når jeg alligevel er hos dyrlægen og får dem microchippet.
    Derefter får jeg lavet pas, samt sundhedsattest/bog når jeg er nede og få dem vaccineret anden gang, dvs. når de er 12 uger gamle.

Mht. ormekur er det "normalt" ikke nødvendigt at tage hvalpene med til dyrlægen. Du ringer blot og fortæller at du har et kuld hvalpe liggende, og gerne vil have indtelefoneret et ormepræparat. Jeg giver jeg mine tæver ormekur ca 1 uger før de føder. Når hvalpene er 4 uger, 8 uger og igen 12 uger får de ormekur. Tæven får ormekur når hvalpene får deres sidste som 12 ugers.
    Normalt bruger jeg en flydende ormekur som gives oralt og som hedder: Welpan Vet. Det er nemt at give, og der skal gives det som svarer til 1 ml. pr. kg legemsvægt. Og mit indtryk er at det smager noget bedre end så meget andet ormekur. I æsken er også indlagt en 5 ml. sprøjte ved.
    Denne ormekur bruger jeg rent faktisk også til tæven, på nær når hun får den sidste når hvalpene er 12 uger. Der får hun 1 anden.

Håber det er et svar du kan bruge.
    Og tillykke med dine hvalpe. Og vent bare til de er 5-6 uger gamle. Så ønsker du ikke at have noget job i det virkelige liv, og ikke at skulle have den fornødne søvn. I denne alder har man simpelthen bare lyst til at ligge og kigge på dem HELE tiden døgnet rundt smiley

• #15   19. sep 2008 MICHAEL
    Nu er det sådan at de fleste hvalpe bliver solgt på den dag hvor de fylder 8 uger. Og hvis de skal havde deres vaccine inden de bliver solgt kan det kun lade sig gøre når de er 7 uger.
    Hvis vi har salgsklare hvalpe en søndag så har deres sidste dyrlæge besøg været en fredag.(7 uger gammel).
    DERFOR

• #16   19. sep 2008 hvem i alverden siger at hvalpene skal have vaccine inden de bliver solgt det er fuldstændig ligegyldig at vaccinere dem før de er 12 uger da de ikke er i stand til at danne antistoffer før min dyrlæge sifer det samme og hvis andre dyrlæger siger at de skal vacc. er det kun et spørgsmål om at få penge i kassen.og sidste ormekur skal gives 14 dage før 1. vacc.

• #17   19. sep 2008 Der foregår megen international forskning indenfor vaccinationer og anbefalede vaccinations-programmer. Vacciner bliver mere effektive og forskere ved nu mere om hundes og visse hunderacers immunsystem end for blot få år siden.
    Vaccinations-tidspunktet for hvalpe afhænger af bl.a. tævens vaccinationsstatus, dvs. om tæven er blevet vaccineret regelmæssigt og efter dyrlægens anbefaling. Hvis tæven er vaccineret indenfor det sidste år før fødslen, vil hvalpene normalt få overført moderens antistoffer med modermælken. Disse antistoffer beskytter hvalpene de første 8-12 uger af deres levetid. Det gælder derfor generelt at en hvalp bør vaccineres så snart som muligt efter ankomsten i sit nye hjem. Hvis hvalpen er vaccineret fra opdrætterens side, skal hvalpen have sin anden vaccination 4 uger efter første vaccination. Visse hunderacer, f.eks. rottweilere, har brug for flere vaccinationer end andre hunderacer. Spørg din dyrlæge til råds, så han kan finde det vaccinationsprogram der passer bedst til netop din lille hvalp.
    Du har, som ny hundeejer, ansvaret for at lære den nye hundehvalp alt om den verden den fremover skal leve i. Det skal præges til alt, fra naboens hund og kat, til bussen nede på hovedgaden. Her er det meget vigtigt, at din hvalp er godt beskyttet mod ondartede virussygdomme, da den da kan møde verden med oprejst hale.
    www.hundeleksikon.dk

• #18   21. sep 2008 Med hensyn til hvornår hvalpe skal vaccineres er vel i bund og grund op til den enkelte og dennes ansvarlighed?

Jeg forstår godt det med de 7 uger hvis hvalpen flytter hjemmefra om søndagen, og er 8 uger om mandagen. For mit vedkommende er det bare sådan at INGEN hvalpe flytter herfra før de er 12 uger, og jeg vil gerne med god samvittighed kunne lade de nye hvalpe købere gå en lille tur med deres nye hvalp uden frygt for at den skal blive syg, fordi den ikke er vaccineret.

Derfor bliver mine vaccineret når de er 8 uger og igen når de er 12 uger.
    Med hensyn til at vaccinen ikke virker alligevel pågrund af antistoffer eller ej, er jeg ikke enig. så vidt jeg er orienteret, dækker moderens vaccine ikke mere fra hvalpenes 6-7 uge!

Og helt ærligt...skulle det gøre noget om man brugte penge på en enkelt vaccine på sine hvalpe? Hvis man forlanger 8-10-12-14.000 for sine hvalpe burde der jo nok være råd til at være en ansvarlig opdrætter og have en god samvittighed?

Kommentér på:
vacc. og ormekur?

Annonce