{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
651 visninger | Oprettet:

garanti på købskontrakt {{forumTopicSubject}}

når man skirver at der er 2års garanti på arvelige lidelser, hvordan ved man så at hvis de en dag siger at hunden f.eks har løse knæskaller, men mor og far er tjekket fri for det, hvordan ved man så det er arveligt og ik fordi hunden er kommet til skade???

min dyrlæge siger at de kan jo sagtens få en løsknæskal ved en skade, så er det jo ikke pga forældrene vel.

men nogen siger så jo forældrene kan have givet den svage knæskaller.. hmm jo kan men hvor sikkert er det??

nogen der lige ved noget om hvordan man ved det er pga noget arveligt

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  garanti på købskontrakt
  • #1   27. apr 2008 shelly -bare fordi forældrene ikke har det, så kan det jo got være i linierne alligevel (eksempelvis forældres søskende, bedsteforældre osv)

• #2   27. apr 2008 jo men hvordan kan dyrlægen se om den hund der har løseknæskaller om det er noget far forfædrene eller hvad man kalder det, eller om det er ud fra en skade? kan dyrlægen se det eller kan de bare se den er løs?

• #3   27. apr 2008 Det kan man jo ikke se, medmindre der er synlig skade på endten hus eller knogler.
    Eller man self kender til et uheld hvor skaden kan være sket.

Men som udgangspunkt betragtes det som arvelig vil jeg tro. Sådan er det jo med HD, osse selvom det jo ikke nødvendigvis er arvet

• #4   27. apr 2008 Jer er ret sikker på, at hvis hunden f.eks har patella, så tror jeg, at du kommer til at dække det, når det nu er en arvelig sygdom. Det er det samme med f,eks HD, der har foder og miljø også en stor betydning, men det kan man heller ikke løbe fra, som Michelle skriver.

• #5   27. apr 2008 Du kan aldrig gardere dig mod sygedom, som rammer hunden.

Når du giver en gararanti / købekontrakt på en hvalp, så er det en dyrlæge der skal afgive kendelsen, diagnosen, så er man på den sikreste side.

Jeg har altid givet garanti på HD / AD og intet andet, og giver dyrlægen en diagnose, om at hunde skal aflives, så er det en afgørelse som jeg retter mig efter. og så er det bare om at betale eller en ny hvalp.

• #6   27. apr 2008 Tror at en hund der får Patella lux, er det fordi der i generne , ligger lidelsen , så derfor bør man tjekke ens hunds gener inden avl..

• #7   27. apr 2008 Babett: du kan jo ikke selv vælge hvad du vil give garanti for - du kan ikke stille køber dårliger en købeloven. Så kommer en af dine hvalp til at fejle noget, som DKK mener du kan drages til ansvar for, så er det op med pungen, lige meget hvad du har skrevet i din kontrakt

• #8   27. apr 2008 Platugler -garanti bestemmer man 100% selv. Reklamationsret derimod er op til købeloven;o)

• #9   27. apr 2008 så er der jo ingen grund til garanti på HD og AD, for det er jo under reklamationsretten

• #10   27. apr 2008 Uden at vide det ville jeg tro garantien er mere omfattende end reklamationsretten.

Kunne forestille mig ( igen ikke noget jeg ved) at garantien indbefatter at man får en ny "vare" hvis noget er galt, mens reklamationsret jo "kun" giver ret til at få noget af beløbet tilbage medmindre det er så galt at hunden må aflives?

(der MÅ være en grund til at der er forskel på at skrive reklamationsret og at skrive garanti)

• #11   27. apr 2008 jo men hvis forældrene er tjekket, og der intet er, kan dyrlægen så se på den købte hund, om det er pga svagt led fra forældre, eller om det har med en evt skade at gøre??

ang det med garanti og hvad købeloven dækker, den dækker ik private, og jeg er ved at finde ud af med en advokat hvornår man er privat og hvornår man ikke er.

hvis man er privat bestemmer du selv hvad du vil dække og om du vil dække

• #12   27. apr 2008 Jeg tror at dyrlægen vil få meget svært ved at afgøre, om det er pga en arvelig del, eller pga traume(skade udefrakommende). Det er ligesom med HD, selvom i princippet folk kan have cyklet, løbet på trapper, fodret den med dårlig foder, OG forældrene er ikke har mere end B f.eks så skal man alligevel dække det.

Men jeg vil så sige, hvis man formoder at man avler på en sund og rask hund, og har valgt hanhund efter sunde linier, så skulle det helst være et minimum, der kommer tilbage med klager over arvelige skavanker, men ja, det er rart at have tingene på plads på forhånd, men der hvor jeg vil hen, er at når det forhåbentlig er så få, der kommer med en reel "defekt", som formodes at være arvelig, hvorfor så ikke bare erstatte det, og fremstå som en god opdrætter.
    Hermed mener jeg ikke at man bare skal punge ud ved det mindste, men i de tilfælde, hvor det er angiveligt er arveligt, men kan skyldes en påført skade vinder man ikke så meget ved at slås med hvalpekøberne......

• #13   27. apr 2008 jeg læste på forbrugerrådest hjemmeside at når man køber privat så gælder købeloven ik medmindre man aftaler det, men eftersom man ikke sælger hunde i dyrehandlere vil et sted man køber hund jo altid være privat, og det kan jo ik helt passe, men som sagt er ved at få det snakket igennem med en advokat.

det er slet ikke fordi jeg ikke vil erstatte hvis det kommer til stykket, men kom til at tænke på, nico faldt ud af min fars lastbil, det er fra 180 højde og landede på det ene ben, vi skyndte os til dyrlægen og hun skulle så se om der var sket noget med knæskallen og det var der ikke, jeg fik det så undersøgt igen noget tid efter for HVIS NU, men der var intet.

men kom til at tænke på hvis han så havde fået en løs knæskal og jeg får taget en test der viser han har, så ville det da være urimeligt hvis jeg kunne kræve en erstatning hos opdrætter for noget hun intet har med at gøre.

så det er mere for at vide det om dyrlægen kan se forskel og om de vil skrive der er en forskel.

hvis det er min fejl så får de helt klart en erstatning ingen tvivl. men vil heller ik betale for at hunden er kommet tilskade og så de prøver at hente penge hos mig

• #14   27. apr 2008 ok jeg havde nemlig printet købeloven ud og hvad rettigheder man havde fordi jeg ville vise den til hvalpekøbere men det nyttede jo ingen ting når der stod det med private for der stod at den ikke galt ved privat køb, ligesom hvis du køber en bil af naboen så kan forbrugerrådet heller ik hjælpe dig hvis sælger ik overholder købeloven fordi den gælder kun privat hvis man aftaler det.

altså det var bare hvad der stod på siden så derfor troed jeg det passede, læste om det på advokatens hjemmeside, hun er en slags hundeadvokat, der tager sig af hundesager, og hun skriver også at det er så svært at afgører fordi det hele foregår udenfor butikker osv

• #15   28. apr 2008 aarh ok så købeloven gælder MEDMINDRE man skriver i sin kontrakt den IKKE gør??? er det sådan ?

• #16   28. apr 2008 hehe det su skriver tvét det er lidt det jeg hentyder til med at hvis hunden kommer tilskade pga ejeren, som ved min nic, det var jo lidt vores egen skyld eller vi ku ha forhindret det, så syntes jeg da det var svineri hvis jeg kunne hæfte hans opdrætter for det hvis hannu havde fået noget med knæskallen.

det er slet ikke fordi jeg ik vil dække, men vil heller ikke dække fordi de ikke har "passet ordenligt på hunden"
    håber du ved hvad jeg mener, for det er slet ik fordi jeg vil prøve at snyde mig uden om eller noget,

men syntes folk prøver så mange ting for at få penge i kassen (brækker deres egen ben for at få erstatning og hvad ved jeg) så jeg ville ikke bare hoste op hvis det er deres egen skyld jo.

klart hvis fejlen er på min side betaler jeg gerne..

• #17   28. apr 2008 kan se jeg mangler nogle ord ind i mellem osv hehe håber det er til at forstå det jeg skriver

• #18   28. apr 2008 men hvordan ved jeg så det er det der er sket når de ringer og siger sådan og sådan.. kan dyrlægen se om det er pga skade eller pga arv?

Kommentér på:
garanti på købskontrakt

Annonce