{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.147 visninger | Oprettet:

Købskontrakt?! Hjælp mig !! {{forumTopicSubject}}

Jeg står og er lige ved at skrive en købskontrakt da jeg skal ned og hente min lille hund senere i dag. jeg har printet en standart fra DKK's side men nede i andre aftaler har jeg skrevet dette:

Der gives i henhold til købeloven 2 års garanti på/mod medfødte og genetisk relaterede sygdomme og lidelser.

er jeg ikke godt nok dækket ind når det så er skrevet på de sidste linier ?

håber der er nogen kloge HG'ere der lige kan gennemskue og der er mere jeg skal have med smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Købskontrakt?! Hjælp mig !!
  • #1   9. sep 2008 Hvis det er dig der ska hente hunden, har avler så ik en?
    Men DKK's sku du da være dækket rimeligt ind vil jeg mene og så med det du skriver.

• #2   9. sep 2008 hun har lige skrevet at jeg gerne måtte tage en med for hendes printer har givet op. men det er fint med mig, så kan jeg jo få skrevet det på jeg gerne vil smiley nogle Chihuahua'er har noget med genetisk relateret pelstab, og det er man jo dækket imod når man skriver genetisk relaterede sygdomme / lidelser

men tak for det smiley

• #3   9. sep 2008 Det var så lidt, men ellers ring til DKK og hør dem hva du ska skrive.

Har den tavle i DKK?

• #4   9. sep 2008 Sanne C

Det er opdrætter der har eller laver købskontrakten, og aldrig køberen..

Det er opdrætter der bestemmer hvad der skal gives garanti for og hvor kænge..

• #5   9. sep 2008 øhm det plejer at være opdrætter som udfylder en sådan formular, er det ikke?

tror du skal snakke med opdrætter om dine krav, inden du skriver dem ned.

genetisk farve-relateret pelstab hedder det.. og arvelige fejl plejer som regel at være omfattet af den i forvejen eksisterende købelov mht. fejl og mangler....

• #6   9. sep 2008 jeg har snakket med opdrætter om det, men da hun på de andre hvalpe hun har solgt kun har skrevet 3 måneders garanti hvis hvalpen dør. så synes jeg altså at jeg gerne ville have noget mere med. så derfor har jeg aftalt de ting med hende som jeg gerne ville have med. for jeg synes at 3 måneders garanti hvis hvalpen dør, det lyder sq mærkeligt

• #7   9. sep 2008 Ja det vil jeg heller ik spises af med, hvor har den tavle henne?

• #8   9. sep 2008 Sanne, det er ikke dig der skal skrive kontrakten det er opdrætter, så print 2 ud og tag dem med, så udfylder opdrætter dem.

• #9   9. sep 2008 jeg spørger også lige så... er det en dkk hund?

for der er normer indenfor sådan noget....

synes du skulle ringe og snakke med dkk om det... de ved lige hvad du skal/kan gøre og skrive....

i følge købeloven har man 1 års garanti og 1 års reklamationsret.... dvs. du kan gøre indsigelser de første 2 år...

• #10   9. sep 2008 den har ikke tavle, hun har moderen og faderen, faderen har tavle og moderen har ikke, jeg har dog set hvalpene fra det sidste kuld også, og self set moderen og faderen, jeg har besluttet mig for at det skal være denne hvalp og jeg havde reseveret den allerede da den var nyfødt så
    jeg vil ikke rigtig høre om at det er dumt at købe uden tavle osv. kender andre der har købt hos hende osv. håber i forstår

ville bare lige høre hvad i synes jeg skulle have med på aftalen for man må jo i følge købeloven ikke være "dårligere" stillet end de 2 års garanti

men mange tak for jeres svar smiley

• #11   9. sep 2008 for det første er det jo sælger der "bestemmer" hvad der skal stå for at de vil sælge til dig, så umiddelbart, burde dette jo være debateret på et lidt tidligere tidspunkt, end på dagen for afhentning.

Når man i en kontrakt skriver forbehold for køb, skal der jo også være specificeret hvad boden skal være.

I dette tilfælde, beder du om en garanti som sælge naturligvis ikke kan give dig, men de kan give dig evt. ny hvalp eller penge tilbage, men dette skal vel specifiseres ud

Under alle omstændigheder så gælder købeloven og hvis det er en hvalp med DKK tavle, så gælder DKK´s regler for arvelige og genetiske fejl

• #12   9. sep 2008 du har ikke 2 års garanti nogen steder..... det første år er garanti, men andet år har du kun reklamationsret

• #13   9. sep 2008 selvom det ikke er en dkk hund, så kan man stadig ringe til dkk og høre hvordan man forholder sig.

• #14   9. sep 2008 Christina, mange tak smiley
    jeg har allerede fra start (for 2 måneder siden) sagt til sælger at betingelserne for at jeg ville købe hvalpen var at jeg ville have de 2 års garanti på ham, og ikke kun 3 måneder hvis han dør, så det er drøftet med hende for lang tid siden så det er ikke kun på afhentningsdagen !

jeg printer 2 eksemplarer og tager med smiley

• #15   9. sep 2008 jeg siger det lige igen... der er ikke noget der hedder to års garanti

• #16   9. sep 2008 så vi skal skrive 1 års garanti og 1 års reklamationsret ???

• #17   9. sep 2008 Nu må i have mig undskyldt,
    men i følge købeloven er der et 6 mdr. garenti og 18 mdr reklamationsret.

• #18   9. sep 2008 der er vidt forskel på garanti og reklamationsret....

ved garanti har sælger pligt til enten at levere en tilsvarende vare eller returnere alle pengene....

ved reklamationsret har sælger pligt til at rette fejl eller kompensere for fejl....

ja nu snakker jeg bare som en alm. vare i købeloven

• #19   9. sep 2008 Jeg tror det er sjældent at der gives 2 års garanti på en hund, da køber faktisk selv kan være skyld i mange ting bl.a. forkert kost og det vil opdrætter da ikke hæfte for.

• #20   9. sep 2008 Britta: reglerne gælder i følge købeloven... dem kan man individuelt ikke bare lave om på...

• #21   9. sep 2008 Britta P
    Det er der for at det hedder reklamationsret.
    og der har man kun 18 mdr.

• #22   9. sep 2008 Anton: det kan ski godt være... jeg sidder lige og ser om jeg kan finde det... men jeg er nu bare ret sikker på, at det er et år

• #23   9. sep 2008 okay under andre aftaler på kontrakten kan vi skrive at der er garanti for genetisk relateret pelstab, det har jeg aftalt med sælger, men jeg lader bare hende skrive det på kontrakten så.

og så er den alm garanti/reklamations ret bare gældende som i siger, der er bare tilføjet en ekstra aftale om garanti hvis lidelsen genetisk relateret pelstab skulle forekomme.

• #24   9. sep 2008 mener også at man har garanti 1 år og reklamationsret 1 år:-)

• #25   9. sep 2008 Selvforskyldte skader er der nu ikke nogen købelov der dækker. Har du tabt din hund og den efterfølgende kommer til at lide af epilepsi er der ikke nogen reklamationsret, hopper din hvalp op og ned af møblerne og tager skade i ryg og ben er der heller ikke nogen reklamationsret. Så det er altså ikke alt du kan laste en opdrætter for.

• #26   9. sep 2008 Reklamationsfristen er forlænget til 2 år
    En af de væsentligste ændringer i købeloven er, at varer købt efter 1. januar 2002 nu er omfattet af en 2-årig reklamationsfrist. Det betyder, at hvis varen går i stykker inden for to år efter købet, så kan man klage til butikken. Reklamationsfristen er som hidtil absolut. Hvis varen går i stykker én dag efter udløbet af de to år, har man ingen mulighed for at klage over varen, medmindre der er givet en garanti som er længere end 2 år.

Garanti
    Forbrugere og erhvervsdrivende blander ofte begreberne 'garanti' og 'reklamationsfrist' sammen, men det er ikke det samme. En garanti er en særlig service - et løfte, som ligger ud over købeloven, og som aldrig kan begrænse de rettigheder, forbrugeren har efter købeloven. For at man kan kalde noget for en garanti, skal det stille forbrugeren væsentligt bedre end man er stillet efter købeloven, eksempelvis ved at tilbyde en adgang til at få varen repareret gratis i 5 år.

Formodningsreglen/6-måneders reglen
    En anden vigtig ændring i den nye købelov er, at man inden for de første 6 måneder af den 2-årige reklamationsfrist opererer med en såkaldt formodningsregel. Formodningsreglen betyder, at hvis varen går i stykker inden for de første 6 måneder efter købet, er der en formodning for, at varen var defekt fra start af. Det betyder samtidig, at inden for de første 6 måneder er det sælgeren, der skal bevise, at kunden har behandlet varen forkert. Efter den normale bevisbyrderegel er det forbrugeren, der skal bevise, at der er en mangel ved varen, men denne hovedregel undtages i den nye købelov inden for de første 6 måneder efter købet.
    (Læs om formodningreglen i købelovens §77a stk 3)

• #27   9. sep 2008 nu sidder jeg så lige og læser en hel masse om det....

det er sælger der selv bestemmer hvor lang garantiperioden varer... men den kan løbe sideløbende med reklamations-perioden sådan som jeg forstår det...

(link fjernet)

• #28   9. sep 2008 Okay. Det hedder ikke garanti men Formodningsreglen/6-måneders reglen.

• #29   9. sep 2008 Britta: det er der jo heller ingen der snakker om.... vi snakker om fejl og mangler.... ikke påført skade eller skader i det hele taget...

• #30   9. sep 2008 Christina- præcis smiley

det jeg bare gerne vil have flettet ind i kontrakten ( og det jeg har snakket med sælger om) er en garanti mod genetisk relateren pelstab

• #31   9. sep 2008 dvs. så er der reklamationsret, garanti, og formodningsreglen.... hele 3 ting på en gang hehe

• #32   9. sep 2008 Christina- det var da godt jeg lige fandt dig, for du er da godt nok ret meget inde i det her!! smiley

kan du hjælpe med evt at støbe en sætning sammen som jeg kan tage med og som sælger så kan se?

altså med garanti mod genetisk relateret pelstab smiley

• #33   9. sep 2008 Jeg har ikke tid til at læse hele tråden, så måske du allerede har fået svar.

MEN har din hund DKK tavle, og I bruger DKK's købsaftale, så er du med den i hånden og købeloven dækket godt ind.
    Købeloven er jo sådan indrettet, at man ikke kan skrive sig ud af de 2 års reklamationsret, så derfor vil din opdrætters 3 mdr's garanti blive underkendt af forbrugerrådet, hvis uheldet skulle være ude.

• #34   9. sep 2008 du har også selv de sødeste små guldklumper kan jeg se smiley har du hørt om sygdommen( altså genetisk r. pelstab )

• #35   9. sep 2008 Nå - så læste jeg lige lidt mere. Hvalpen har IKKE tavle, så er du KUN dækket af købeloven ! Jeg tror bestemt ikke at DKK syntes det er fedt at man bruger deres formular til tavleløse hunde

• #36   9. sep 2008 de andre tråde jeg kunne finde her inde anbefalede bare DKK's også til tavleløse hunde. bare som en standart

• #37   9. sep 2008 jeg er såmænd ikke så meget inde i det... så mit aller bedste forslag ville altså være at snakke med dkk om det...

de ved så mange ting... og det koster ikke andet end lige et tlf. opkald.

jeg har hørt om genetisk farve-relateret pelstab. Heldigvis har ingen af mine haft det....

men må jeg spørge... hvilke farver er parret? ved du hvilke linier der ligger længere tilbage?

det er netop sådanne ting man kigger efter, for at se om chancen er der.... man ved f.eks. at man ikke parrer blå med blå gener osv., hvis man har moralen iorden.

jeg kan finde nogle tråde herinde fra til dig, hvis det er... eller henvise dig til nogle opdrættere som ved hvad du stiller op... eller nogle som ejer en chi med sygdommen... så skal du bare sige til

• #38   9. sep 2008 smydi: DKK har intet imod at man bruger deres købekontrakt til tavleløse hunde... jeg arbejder selv meget for dkk i min fritid (på udstillinger og på trænningspladser) og de har intet imod det.. så Sanne må heller end gerne bruge dkk's købekontrakt...

• #39   9. sep 2008 hum min lille guldklump som jeg skal hente idag, er Choko farvet med tan og hvidt bryst, faderen er helt sort, og moderen er hvid med sorte ører og lidt tan.

det er fordi fra det sidste kuld der var var 1 af hvalpene ramt af sygdommen, fordi halpen var Blå (med sort/blå hud) (opdrætter har først lige fået at vide af køber at hvalpen fra dengang er ramt af sygdommen)

og så blev jeg jo simpelthen så betænkelig ved det. jeg har ringet til diverse laberatorier og testcentre i tyskland og snakket med forskellige dyrlæger, og snakket med tyske opdrættere som opdrætter choko/tan, desuden har jeg snakket med dem herinde hvis hunde har lidelsen,

alle siger de at hvalpen ikke kan have sygdommen hvis ikke den er blå/lilla/merle/. og heller ikke når ikke de er "blå" under pelsen, altså huden. når han er Choko/tan skulle der ikke være nogen problemer/ricici. det er hvad de alle siger, jeg har ringet til laberatorier for at få at vide om man kan blodprøve teste for det, men det kan man ikke.

men i dette kuld hvor min hvalp er fra er der ingen Blå eller noget.

puhh det blev langt det her, men håber du kan se en sammen hæng i det, for jeg har virkelig snakket med mange mennesker det pelstab

• #40   9. sep 2008 Tanja. det var fint du lige kom på banen med det ! mange tak smiley

Christina- der fik du lige nogen stavefejl med i købet smiley

• #41   9. sep 2008 Tanja T - OK, men jeg tror så ikke man får hjælp af dem, hvis uheldet er ude..... ???

• #42   9. sep 2008 Til gengæld har DKK lukket for juridisk rådgivning af ikke-medlemmer (det tog for meget tid/penge fra de betalende medlemmer) så det er ikke sikkert at du får ret meget ud af at bruge en DKK kontrakt ud over at den er standardiseret.

• #43   9. sep 2008 Sanne C - må jeg stille dig et spørgsmål ? Det undrer mig, at du vælger at købe en hvalp uden tavle, når du er så fokuseret på genetiske fejl. Opdrættere har jo ingen mulighed for at stille garanti, når han/hun har valgt at parre sin tavle-tæve med en tavleløs han - hun kan jo ikke vide hvad hannen indeholder.....

Set i lyset af ovenstående må jeg indrømme at jeg ikke helt forstår dit fravalg af tavle..... ???

• #44   9. sep 2008 MEN, man behøver ikke have en hund m tavle for at være medlem, så det problem er hurtigt løst.

• #45   9. sep 2008 Sorry - moderen har ingen tavle, faderen har - men det gør ingen forskel :o)

• #46   9. sep 2008 jeg tror det er vigtigt for alle hunde ejere at undersøge en sådan ting nærmere, for pelsen kommer ikke igen hvis de taber den.
    jeg ved ikke hvorfor jeg ikke har valgt en hvalp med stamtavle, det er bestemt ikke pga pengene, jeg havde lagt 15.000 tilside, men jeg synes ikke lige der var nogen hvalpe med tavle jeg faldt for,
    men jeg faldt simpelthen sådan for ham min lille guldklump.
    vi har før haft dobermann hvor der bare var den fineste fine stamtavle på men pludselig var der det ene og andet gal og sådan, så den var egentlig ikke det store værd, og kender også andre der har chow chower hvor der var stamtavle men så var hvalpen så indavlet, sælger blev godt nok smidt ud af forbundet, men det kunne de jo ikke rigtig bruge til noget, så jeg er egentlig blevet enig med mig selv om at jeg ville have ham min lille chokolade knap smiley

• #47   9. sep 2008 Sanne C - jamen at hunden har tavle, giver INGEN garanti for at den er kernesund, men det stiller dig bare SÅ meget bedre, HVIS uheldet skulle være ude. Når du står med en tavleløs hund, så hjælper DKK dig ikke, og de kan intet gøre for at stoppe opdrætteren.
    En DKK tavle giver ikke garanti på hunden, men giver dig garanti for, at der er "hånd i hanke" med opdrætteren, og skulle du være uheldig at få en hund med "fejl" så støtter og vejleder de dig, og opdrætteren, hvis i ikke kan blive enige.

HVIS du skulle være så hamrende uheldig, at den hund du har købt nu, skulle få de problemer du forsøger at sikre dig imod, så har du kun købeloven i ryggen. Hvis opdrætter så nægeter at give dig refusion, så har du kun en mulighed for at få dine penge igen, og det er at køre retssag, og det vil kun ramme opdrætter, hvis han taber sagen. Med en DKK tavle og dem i ryggen, vil han, i værste fald, jo også kunne miste sit kennelmærke og dermed ikke kunne stambogsført sine hvalpe i DKK - på den måde vil det have helt andre følger for opdrætter.
    Hvis man stiller det meget sort/hvidt op, sker der ikke en opdrætter af tavleløse hunde noget.

Men er den opdrætter du handler med indstillet på at indgå den slags aftaler med dig OG følge dem, hvis uheldet skulle være ude, så er det jo fint.

Kommentér på:
Købskontrakt?! Hjælp mig !!

Annonce