1.222 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Blandinger er vejen frem for opdræt Blandinger er vejen frem for opdræt

Jojo, så har man da set det med..

Faldt over en hjemmeside for et opdræt som da vist nok er lidt lusket i forvejen..
- De skriver under "sidste nyt" :

" Da mange ønsker en mindre hund, er vi begyndt at lave en blanding imellem **** og ****, i USA kalder de den for en **** og derudover laver vi en blanding imellem **** og **** som kaldes en ****.

Blandingen af **** og ****, gør vi, fordi **** har en stærk fysik og **** har en stærk psyke, hvilke meget vigtige forudsætninger for at få en god og stærk familiehund. Vægtmæssig kommer den til at ligge på mellem 2-3 kg. "

(**** = censurerede racer, jeg må ikke skrive hvilke racer det handler om.)

Det skal siges, at der avles uden tavle.. Også på de racerene(?), men ligefrem at LAVE blandinger med vilje fordi markedet er til det.. Ja det går over min forstand..

Organiseret avl der skaber blandinger..

Jeg ser også i marked, at nogle blandinger er meget atraktive, og folk vil betale stamtavlepris for sådan en..

hold da fast på hat og briller.. verden er gået af lave !

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af 75' og 55' tv'er. Beslag, skruer og ravplugs haves. Væggen er af beton 1.400 kr.
  • Hænge 3 ferm Living hylder op og et stort maleri 600 kr.
  • Hjælp til diverse have arbejde. Fejning af blade, fjern ukrudt, kør jord ind, oprydning 1.000 kr.
  • Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Spartling af vinduer indendørs 3.900 kr.
  • Måske udskift af rør/ hane på rør til udvand i kælder 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Blandinger er vejen frem for opdræt
  • #2   22. jan 2008 Jeg manglede lige en censurering, så måtte lige starte forfra =)

• #4   22. jan 2008 Øhh. har jeg ikke lige skrevet her ???

• #5   22. jan 2008 Hvorfor slettede du den anden tråd ??? Det er da noget underligt noget - man deltager i en debat, så bliver tråden slettet, for at blive oprettet på ny. Hvorfor om jeg må spørge ???

• #6   22. jan 2008 forstår godt i er forvirrede =)

Den org. tråd er slettet da jeg opdagede jeg manglede at censurere en race, og de må nemmerlig ikke stå der..

Ville være træls at få slettet tråden bare pga en forglemmelse ; )

• #7   22. jan 2008 Nå men så forfra.. GGG..

Det har jo været her længe.. Der er jo nogen der beviste mixer 2 racer,da man mener at de egenskaber man få frem ikke allerede findes i de 450 racer der er i forvejen..

Jeg holder mig bare til det jeg kender.. Behøves ikke en helt unik designer hund

• #8   22. jan 2008 Det er da "sjovt" når folk finder på den slags, så tror de at de KUN får det gode fra begge racer. Aldrig ser man nævnt de småskavanker alle racer nu engang har. De der mennesker har slet ikke med i deres ovevejelser, at de rent faktisk kan risikere at få en blanding der har alle de skidte ting fra begge racer. Hvorfor er det man tror man kun får det gode ????

• #9   22. jan 2008 kan man få et link i BC

• #10   22. jan 2008 Er detmuligt at få et link til den pågældende hjemmeside over PB *S*

• #11   22. jan 2008 Smydi.. ja den ville jeg da osse gerne ha svar på..

Noget med de er sundere eller er det fordi de ikke blir tjekket måske.. bom bom

• #13   22. jan 2008 Siden hvornår er det blevet forbudt at nævne racer og blandinger på HG ????

• #14   22. jan 2008 Iben - Ja lige netop..

Jeg har intet imod blandinger, de kan da være noget af de kæreste og mest specielle i verden =)

Men ligefrem at organisere det og gøre det med vilje...?

• #15   22. jan 2008 Smydi - jeg må ikke nævne navne eller andre elemener der kan angive en bestemt person på eller uden for HG..
    - Sådan har reglerne altid været..

Og vil jeg citere, må jeg censurere det der går imod reglerne..

Bliver nødt til at rende lidt, min søs kommer med sin hvalp =)

• #16   22. jan 2008 Problematikken ved den slags blandinger er jo også ofte, at avleren ikke checker de 2 racer i forhold til evt. alvsrestriktioner og sygdomme racerne er disponeret for - man gider simpelthen ikke at bruge penge på det, for så bliver overskudet jo mindre.

Der hvor jeg vil hen er, at de helt lukker øjnene for, hvorfor det er der findes avlsrestriktioner for de rigtig mange racer - det ER jo fordi der er nogle problemer man gerne vil til livs.

Hvis nu en f.eks. avler sagde; Jeg har en XX og en YY. XXen er checket for HD/AA og YYen er øjenlyst og har fået checket hjerte, for det er de racer disponeret for. Begge hunde vil kunne blive avlsgodkendt efter racens avlsrestriktioner - så derfor laver jeg et kuld hvalpe.
    Så ville den avler vise en for for ansvar over for det han/hun laver. Og nej, jeg syntes ikke det er OK at lave blandinger, men når nu det er så magtpåliggende for nogen mennesker at ødelægge racerene hunde i den tro de kan lave noget der er sunderen og bedre, så bør de som minimum ihvertfald sundhedschecke dyrene. Og nej, det er ikke godtnok at "min dyrlæge siger de er sunde" !!!

• #17   22. jan 2008 Nina & Ko - fordi man nævner nogle racer der bliver krydset, hænger man jo ingen ud. Men kan godt følge dig - for man ved sgu aldrig hvornår HAerne slår ned. Men hvor er det dog træls, at man ikke engang kan nævne nogle hunderacer og blandinger deraf.
    Det vrimler jo med blandinger i alle udgaver, så chancerne for man lige ville komme i tanke om hvem du hentyder til er da minimale....

• #18   22. jan 2008 Nina - når nu du siger som du gør -
    Hva så i sin tid da alle mulige andre racer sku skabes - racer som du idag ser som racerene hunde -
    Tror du også folk reagerede sådan som du gør nu dengang ?????

• #19   22. jan 2008 Julie - det kan jo ligesom ikke sammenlignes. Dengang havde man jo et målrettet avlsarbejde, frem mod det man har idag, altså de forskellige racer. Og man var i høj grad fokuseret på sygdomme og avlsmaterialet.
    Det er der jo ikke tale om i Ninas eksempel. Hvis man nedsætter sig som avler og vil "opfinde" en ny "race" ved at lave blandinger af én eller flere racer, har man jo ikke målrettet avl.

• #20   22. jan 2008 Det vrimler med blandinger i alle mulige udgaver, nogle mere heldige end andre - hvorfor skal der laves endnu flere. Rigtig mange lever en omtumlet tilværelse med én eller flere omplaceringer pga. div. underlige undskyldninger.... Jeg kan ikke se idéen med at holde gang i den slags.

Det er da kun for at tjene hurtige penge - og desværre er de jo folk der gladeligt smider en mindre formue for en hund de ikke ved hvad indeholder - på trods af avleren påstår noget andet....

• #21   22. jan 2008 hul i hovedet siger jeg bare:-(
    men vil gerne have en pb også

• #22   22. jan 2008 jeg er sikker på det er ratpinscheren der her tales om, jeg tror det er en rigtig lækker blanding ;O)

• #23   22. jan 2008 Jeg har som sådan ikke noget imod blandinger, men jeg synes det er forkasteligt, at bevidst at bruge racehunde og blande dem, nogle racer er der forvirring nok om, så hvorfor gør forvirringen større???

• #24   22. jan 2008 Der hvor jeg synes at det kører af sporet, er når netop folk opfinder en race, tager skyhøje priser for hvalpene. Men den eneste grund til at folk gør det, er fordi de kan....folk er villige til at betale mange penge for en blanding, så egentlige er det vel ikke opdrætterne(hvis de i det mindste laver fornuftig avl på sunde hunde), der er de "dumme" i dette spil.

Men problemet som jeg ser det med blandinger er, at man aldrig kan sige hvordan udfaldet bliver, falder f.eks temperament ud efter den ene eller den anden race, så er det i hvert fald vigtigt, at der ikke er al for stor udsving i racerne i forhold til hinanden, hvis man kan sige det, når man nu blander 2 forskellige racer. Det vil give noget usikkerhed, mere end ved renracede, for der ved man hvad standarden siger, og hunde der falder helt uden for standarden både på temperament men også udseende, vil ikke blive brugt til stamtavle avl(i hvert fald ved de racer der har restriktioner hvor hunden skal udstilles).

Personligt har jeg ikke noget imod blandinger, bare man ikke blander racer med hovedet under armen, for man kan lave en farlig cocktail. men ja, blandinger kan være rigtig dejlige hunde:-)

• #25   22. jan 2008 Ja så er jeg tilbage =)

Min ærgelse er som Maja pointerer, at man ikke laver blandingen for at indføre en ny race, men derimod for at efterkomme et krav fra markedet..

• #26   22. jan 2008 Alle racer stammer fra blandinger af andre racer...
    hmm. Tag min race - Siberian husky - og finde lige dens ophav tak smiley
    Det er bavl at komme med sådan en påstand - rigtigt at mange racer er lavt ud fra eksiserende racer, men rigtig mange er opstået ud fra Typer af hunde, der har været isoleret enten i deres miljø eller af menesket. Og hvor der ikke er en masse mix mass i.

Og i øvrigt; "Alle racer stammer fra blandinger" - så står man med et høne/æg problem smiley For var alle racer vitterligt blandinger af andre racer - så ville det være ret svært at blande den første ik smiley

Kommentér på:
Blandinger er vejen frem for opdræt

Annonce