{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når de ikke vil parre..
  • #1   31. okt 2007 Min mening er at hvis to hunde ikke af sig selv vil parre, så skal man respektere det, og evt finde en anden hanhund..

• #2   31. okt 2007 Han vil gerne, hun vil ikke.. Og ellers nusser de med hinanden som andre smiley

• #3   31. okt 2007 Overhoved ikke.. De har gået op g ned af hinanden i to år.. Var det evt muligt at inciminerer (Staves)
    Ved ikke om det er noget man gør sig i, eller om det er helt hen i vejret smiley

• #4   31. okt 2007 Af og til skal man respektere at hundene ikke vil parre. Jeg ahr en idé om at de kan have en sjette sans for at de ike passer sammen, og derfor ikke vil parre.. De kan også være "for tæt" på hinanden. De kan se hinanden som familie og derfor ikke ville parre.

Fremfor insemination ville jeg klart foretrække at finde en anden hanhund..

• #5   31. okt 2007 jo man kan godt få tæven insimineret. men hvis de ikke vil parre sig med hinanden, kan der jo være en årsag.
    Nu skriver du at hun ikke er interesseret, har de forsøgt med en anden han, er hun så stadig ikke interesseret?
    Det kan jo være hun ikke er i stand til at få hvallpe, det kan være hans sædkvalitet er dårlig. få undersøgt han og tæve først, er mit råd. og prøv med en anden hanhund.
    at insiminere er ikke noget i selv kan gøre, det kræver en dyrlæge. Derudover er det vigtigt at vide nøjagtigt hvor hun er henne i løbetiden, så det er blodprøver over nogle dage, hans sædkvalitet skal testes.

• #6   31. okt 2007 Mia

Jojojojo.. Hehe.. Tænke på om der var et bestemt tidspunkt indenfor perioden der var bedst, for så vidste jeg det ikke smiley

• #7   31. okt 2007 Connie J... Hvorfor kan man ikke selv inseminere tæven ??

• #8   31. okt 2007 connie J¨

De har ikke prøvet en anden han. De ville gerne ha hvalpe på lige de her to hunde. Men kan godt se ideen i at hundene muligvis har knyttet sig til hinanden på en måde så de ikke vil biiib smiley

• #9   31. okt 2007 Mia

Ahhh.. Så man kunne muligvis skille dem ad i et stykke tid inden løbetid og så sætte dem sammen når det er ved at være tid.. Er det en mulighed ?

• #10   31. okt 2007 Marianne, Albert og Louis skrev . Connie J... Hvorfor kan man ikke selv inseminere tæven ??

Og mit svar er - det kan man også godt.

Men jeg ville klart foretrække at det foregår på naturmetoden.

I skal have tæven undersøgt - måske er hun for snæver, måske så snæver hun ikke bør for hvalpe.

• #11   31. okt 2007 Er tæven højløbsk?

• #12   31. okt 2007 Nete... Det er noget andet, men vil gerne vide hvorfor man ikke kan gøre det selv ??

• #13   31. okt 2007 Nej hun er ikke i løbetid lige nu, men kommer det snart Igen smiley

• #14   31. okt 2007 Hun skal skille dem ad og kun føre dem sammen et par gange om dagen. Hvad dag i løbetiden er tæven på ?
    Hun kan evt få taget en blodprøve der viser om tæven overhovedet er klar, det behøver den ikk være på 12 dagen, det kan være den først er det på 16 dagen. Og så kan det være hanhunden først viser rigtig interesse når tæven er helt klar.

• #15   31. okt 2007 Jeanett L

Det lyder faktisk meget fornuftigt.. smiley

• #16   31. okt 2007 For stamtavler, Ja, den statistik ville jeg meget gerne se :o)

• #17   31. okt 2007 For stamtavler! Nu med klapvogn .

Noget siger mig at der ikke vil være forskel.. Men vil gerne se resultatet alligevel smiley

• #18   31. okt 2007 For stamtavler... Jo man skal "lytte" til tæven....

• #19   31. okt 2007 Mullepigen... Jo jeg tror bestemt der er forskel... Der er mange tæver der " går tomme" tror bestemt en af årsagerne kan være dette....

• #20   31. okt 2007 Hvad mener du med går tomme ??

• #21   31. okt 2007 marianne - det kan man også godt, hvis man ved hvordan. det er altså ikke noget man lige gør.
    jeg har ´hjulpet min opdrætter med det flere gange og syntes bestemt ikke det er noget man skal forsøge selv.
    for det første er det utroligt vigtigt at alt er sterilt, så skal du føre et laaangt rør op i skeden på tæven. Skeden bukker sig et stykke inde, så det er noget med at mærke sig frem, tror nok det er 10-15 cm røret skal op.
    efter at sæden er blevet tappet (alene det syntes jeg er grænseoverskridende) og sprøjtet op, skal du stå med en finger oppe i tæven i 10 min imens hun nærmest står på hovedet (det er det jeg sørger for, det med at holde tæven med hovedet nedad) derefter skal tæven blive i den stilling i en ½ time.
    den forkortede udgave af proceduren. der kan gå mange ting skævt,
    er alt ikke tilstrækkelig sterilt kan du påføre tæve og hvalpe mange bakterier, vil hundene finde sig i behandlingen, hvis tæven stresser (og hvem vil ikke det med den behandling) vil hun måske ikke modtage sæden.

og så igen hvornår er det rigtige tidspunkt at parre. det er jo ikke godt at vide, når tæven er uvillig.
    er hanhundes sædkvalitet ok, det kan du heller ikke vide hjemme på stuegulvet.
    syntes man skal lytte til hvad tæven siger og hun siger nej

• #22   31. okt 2007 for stamtavler - syntes mange hanhunde har problemer med at kunne gennemføre en parring. og har også tænkt på om man ved at inseminere måske kommer til at avle videre på gener, der ikke er naturlige reproduktive.

min holdning er at hvis man inseminere skal begge hunde have bevist at de kan parre naturligt.

mht det med familie så har vores opdrætter faren til Jowina og Galia og han er absolut ikke interesseret i de to piger selvom de er højløbske. og de bor altså ikke sammen. Vi troede vi kunne bruge ham til at tjekke hvornår Jowina var højløbsk men det kunne vi godt glemme alt om.

• #23   31. okt 2007 hunde som går sammen hele tiden vil der nogle gange være problemer, ofte fordi tæven er den dominerende i hverdagen.
    respekter at de ikke har lyst, eller tag dem fra hinanden 1 dag, og så sæt dem sammen igen. Brug ikke tvangsparring !

• #24   31. okt 2007 det kan være at tæven måske har betændelse i livmoderen ?

• #25   31. okt 2007 Connie... Nu behøves det jo ikke være pga uvillighed at en tæve bliver insimineret, og så omfattende som du beskriver , kan jeg slet ikke nikke genkendende til... Ja det er ikke noget man bare skal gøre, men man kan sagtens lære hvordan og hvorledes...
    Da vi havde søer blev de også insimineret de sidste par år...Dette foregår fuldstændig på samme måde....

• #26   31. okt 2007 Marianne, Albert og co :

Du skriver :

Nete... Det er noget andet, men vil gerne vide hvorfor man ikke kan gøre det selv ??

Hvad er noget andet ?

Jeg skriver man godt kan gøre det selv ?? Og det mener jeg - det er da såmænd ikke så svært. Kender flere der gør det selv.

• #27   31. okt 2007 Nette.... Svarede på at man altid skulle foretrække at det forgik naturlig....
    Samme mening til det andet som dig....

• #28   31. okt 2007 Jeg tror også at i nogle tilfælde kan man risikere at generne ikke matcher sammen, altså at man får et sygt kuld eller adskillige hvalpe med fejl. Hvor hundene netop har prøvet at undgå dette ved ikke at ville parre. Men om det er tilfældet i lige netop dette tilfælde er jo svært at vide.
    Som en anden skriver, kan det sagtens være fordi hundene går sammen til daglig, hvor hun er den dominerende, og simpelthen synes at han er for svag til at have ret til at parre hende. I dette tilfælde tror jeg ikke, at man vil få syge hvalpe.

Jo, det er helt klart muligt at inseminere, men som andre skriver er der risiko for at avle dette gen videre(altså genet der gør at hundene ikke kan gennemføre en naturlig parring) Det er jo op til den enkelte at vurdere dette.

Jeg ville personligt skille dem ad, lige så snart hun kommer i løbetid, og i den første uge slet ikke lade dem have kontakt. Derefter kan de blive sat sammen 1 gang om dagen, for at se hvordan det står til. Ville nok også få taget blodprøve på hende for at være helt sikker på, hvornår hun er klar, altså hvornår hun burde ville parres. Og hvis der så bliver valgt inseminering, så er det jo også en god retningslinie for, hvornår hun skal insemineres, hvis det viser sig, at resultatet er det samme som de foregående 2 år.

Held og lykke med projektet.

• #29   1. nov 2007 Ok Marianne......

Måske holdningen også er lidt racebetonet (?) Jeg har hunde, der som regel ikke har problemer med at parre selv.

Da jeg så havde en han hjemme sidst - så kunne han ikke finde ud af det. Så stod valget mellem insemination eller en anden han - og jeg valgte så en anden han, som godt kan parre.

Det vil jeg gøre igen, i fald situationen opstår.

• #30   1. nov 2007 Nette... Jeg har hørt om det i forbindelse med frossen sæd... Alberts farfar, havde været død i 10 år, da Alberts far blev lavet...
    De gange jeg har set det, havde intet at gøre med at hundene ikke ville, men pga tidligere herpes infektion.

• #31   1. nov 2007 Oki Marianne smiley

Der kan være mange gode grunde til at gøre det - og står man med f.eks en champion, som bare kan tilføre racen en masse godt, men ikke kan hitte ud af det - vil jeg heller ikke have så mange betænkeligheder. Man må af og til gå på kompromis med principperne, f.eks grundet den meget lave genpopulation.

Der er nogle racer der har svært ved at parre - husker i skrivende stund ikke lige hvilke (?)

Men jeg har en hvalpekøber, som har haft new foundlænger før, som sagde at det var alm. praksis på den kennel, hvor de havde ham fra, at man inseminerede.

• #32   1. nov 2007 Nete... Ved det faktisk ikke , hvor udbredt det er i newf verden.. Det er jo ikke sådan noget man snakker om *ss*
    Begge mine er ihvertfald lavet naturligt. Det samme er deres hvalpe....

Kommentér på:
Når de ikke vil parre..

Annonce