{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
457 visninger | Oprettet:

Før parring med tæve (siberian husky) {{forumTopicSubject}}

Hej derude

Jeg har overvejet at starte med at tilbyde min hanhund til parring med de fine damer derude der gerne vil have et kuld.
Men før det vil jeg gerne sikre mig at han er sund og rask til at han kan tilbydes.
Jeg har lidt svært ved at finde rundt i hvilke undersøgelse(r) der er et must at få foretaget af denne race.
Han er uden stamtavle og ikke andet end med sædvandlige sundhedsundersøgelse.
Hvad har i af erfaring?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Før parring med tæve (siberian husky)
  • #1   18. sep Nej.... bare nej.... Prøv at læse tråden lige under din her - ang. udfordringerne i racen. Og ved at avle uden tavle har du slet ingen chance for, at have styr på indavlsgraden.

    Samtidig er "husky uden tavle" desværre ikke ligefrem noget, der tiltrækker erfarne, velovervejede nye ejere, med kendskab til racens helt unikke karaktertræk (tillader jeg mig at sige efter selv at have haft racen i 38 år) smiley


  • #2   18. sep Det lyder da som en umanerlig dårlig ide...

  • #3   18. sep Enig med Mette og Anne Julie, det bliver et stort NEJ, der skal ikke avles på den hund.

    Racen er i forvejen udfordret sygdomsmæssigt, og du har ingen stamtavle på den, så du ved IKKE, hvad der ligger bagved af arvelige sygdomme, og om du laver indavl, eller om din hund er indavlet i forvejen. Du løber risikoen at være ansvarlig for at sætte hvalpe i verden, som får et kort og dårligt liv med smerter på grund af useriøs avl.

    Hvorfor skal der absolut avles på alt som har en puls ? Er det fordi der kan komme lidt penge i kassen ? Det kan ikke være på grund af at man vil forbedre racen, for så ville man ikke bruge sin hund til sådan et useriøst projekt.

    Hvis du vil bruge din hund til avl, så køb en hund med tavle, hvor du ved, hvad der ligger bagved, og hvor du derved minimerer chancen for indavl og arvelige sygdomme.


  • #4   18. sep Ikke Mette, mener Karina

  • #5   i går kl. 08:50 Jeg er overbevist om at langt de fleste mennesker (her tænker jeg ikke-opdrættere) syntes deres hund er enorm dejlig, og dens gener burde gives videre.

    Men selvom hunden er sød og dejlig, og virker sund og rask (skriver virker, da man når man ikke har stamtavle ikke har nogen ide om hvad der ligger i linjerne) så betyder det ikke at man skal.

    Nyd din hund og vid du er SÅ heldig at ende op med lige DEN hund smiley

    Din hund ønsker ikke at blive "far" ja dens biologi siger når en tæve er i løb skal der parres, men det er ikke det samme som at have et ønske om at blive "far"

    Og at avle er ikke "bare" at sætte 2 hunde sammen.

    Især ikke for tæve-ejeren der jo vil stå med udgifterne til dyrlæge, foder, legetøj og alle de ting der skal bruges når man har hvalpe. Plus de kan ricikere at hvis det går helt galt (sker sjældendt) at de mister tæven.

    Hvalpene kan ricikere at have evt. racebetingede sygdomme og fejl.

    Det er levende væsner, man ved ikke hvad der kan ske.

    Så nyd din fine hund, og nyd der kun er ham smiley


  • #6   i går kl. 20:06 Super fint at du faktisk gør et forarbejde, ved at spørge om hvad din hund bør testes for, tommel op til det smiley smiley
    Men når du så skriver hunden er uden stamtavle, så PLEASE lad være med at tilbyde ham til avl!

    Hverken renracet eller blanding af husky, er det ikke en hund for ret mange mennesker!

    I forvejen bugner det med hunde på internater, PLEASE lad være med at være skyld i endnu flere!


Kommentér på:
Før parring med tæve (siberian husky)

Annonce