{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.524 visninger | Oprettet:

accepter parring før højbrunst? {{forumTopicSubject}}

Hejsa,

ja jeg skriver dette emne da jeg gerne vil vide om en tæve kan finde på at acceptere parring reelt set før hun er i højbrunst?

Der er tale om en parring på 13. 14. og 15. dagen hvor hun stadig blødte lidt? Hun var interesseret i hanhunde fra 12. dagen. Men hun stoppede først med at bløde på 17. dagen, kan de godt være højbrunst og have fået æggeløsning, selvom de bløder lidt stadig eller kommer æggeløsningen først når de stopper helt med at bløde?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  accepter parring før højbrunst?
  • #1   14. jul 2014 Det kan det sagtens smiley Med mindre du har været ved en dyrlæge og fået tjekket, hvornår lige nøjagtig din tæve har ægløsning, så ved du ikke hvornår det rigtige tidspunkt er 100%. Nogle har på de normale 10-12 dage...andre har meget tidligt, andre meget sent. Ingen tæver er 100% ens.

  • #2   14. jul 2014 altså æggeløsningen kan komme selvom den bløder lidt stadig?

  • #3   14. jul 2014 Sakset fra en dyrlæge:

    Løbetiden varer ca. 3 uger, men kan også variere i længde. En god indikator for hvornår hunden er tæt på sin løbetid er som sagt hanhundene; de snuser tæven bagtil og lader hende vide, at hun er ganske interessant. (Det er derfor god skik at undgå hundeparkerne under løbetid..)Desuden svulmer den ellers så lille og indfaldne skede op til 2-4 gange normal størrelse.

    I den første halvdel af løbetiden bløder hunden med frisk, højrødt blod. De fleste tæver er gode til at holde sig selv og omgivelserne rene, mens andre er knap så ihærdige med at gøre rent efter sig. Her kan man udstyre hunden med en ”løbetidstrusse” og håbe på, at hunden tillader udstyret og ikke bider trusserne af! Husk blot at tage trusserne af hunden, når den skal luftes..

    I den sidste halvdel af løbetiden, hen imod ægløsningen, aftager blødningen og sekretet bliver mere klart og vandigt. Ægløsningen finder typisk sted mellem dag 12 og 14, men også her er der store variationer. Vil man kende det præcise tidspunkt for ægløsningen og dermed også det optimale tidspunkt for parring, kan man hos sin dyrlæge få målt tævens progesteron ved en blodprøve.
    Vil man ikke have hvalpe, er det her man skal man passe ekstra godt på sin tæves færden!

    Alle tæver undergår de samme hormonelle forandringer efter en løbetid – uanset om de er drægtige eller ej. Det betyder, at tæven efter endt løbetid gør klar til drægtighed, også selvom den ikke har været i nærheden af en hanhund. Det er derfor nogle tæver snydes af tilstanden og bliver ”indbildsk gravide”, også kaldet ”pseudodrægtige”.


  • #4   14. jul 2014 Okay jeg har været inde og læse om det, jeg ved så selvfølgelig ikke om det var parringen der gjorde hun kom til at bløde lidt fordi hun kom lidt til skade. Men hun tog jo halen til side alle gange og stillede sig an så hanhunden kunne parre hende og parringen blev gennemført. Det er nu 6 dage siden første parring og hun har ædt det dobbelte af hvad hun plejer de sidste to dage, hun er lidt til den tynde side, så jeg lader hende spise det hun vil pt.

  • #5   14. jul 2014 Som skrevet nogle gange - du aner ikke, hvornår æglæsningen ligger uden en progesterontest hos dyrlægen.

    Vores ældste tæve har nu fået kuld 2 gange, og venter 3. kuld om små fjorten dage. Hun lægger op til hanhunden længe efter, at det gunstige tidspunkt er passeret. Men er erfaren han ved, hvornår det kan betale sig, og hvornår han blot skal ignorere hende.
    Og ja - de bløder gerne i samtlige 3-4 uger, også selvom ægløsningen har fundet sted og en parring eller flere er gennemført.


  • #6   15. jul 2014 okay det var det med blødningen som forvirrede mig, ejerne af hanhunden sagde godt nok også at han ikke ville, hvis ikke det var det rigtige tidspunkt, så det håber jeg da er rigtigt, min tæve var hvert fald yderst interesseret i ham. Hun blev først interesseret på 12. dagen i at blive parret og hun blev parret på 13. 14. og 15. dagen men den første parring lykkedes ikke så godt, da det røg ud igen holdt op med at hænge sammen. de næste to parringer hang de sammen længere tid og det gik vidst udmærket.

  • #7   15. jul 2014 Er det din Hovawart eller Landseer du har fået parret? Den ene af mine tæver småbløder gennem hele løbetiden så jeg får taget en test for at være helt sikker på tidspunktet.

  • #8   18. jul 2014 Hvis det er din Landseer håber jeg du har fået den tjekket for som minimum HD og AD og gerne OCD. Derudover tester vi andre der avler for Cystinurie og Thrombophatia. Hannen skal selvfølgelig være testet også. Vores race er så lille så der ikke skal meget til for at det kan gå galt hvis vi får sygdom ind.

Kommentér på:
accepter parring før højbrunst?

Annonce