{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.925 visninger | Oprettet:

Spørgsmål ang “sundhedstjek” før parring {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg har et spørgsmål omkring sundhedstjek af begge parter inden parring.
Jeg er “liste-menneske”, der godt kan lide at forberede mig grundigt og i god tid til alt... Desværre oplevede jeg jo at min han og tæve parrede sig under pasning hos et tidligere vennepar, mens min mand var indlagt med en blodprop i hjertet sidste år. Det var jeg rigtig godt og grundigt vred over, men forberedte mig så godt jeg kunne, selvom jeg helst ville have nået at sætte mig grundigt ind i alt INDEN jeg havde hvalpe på vej. Alt gik heldigvis super godt og der kom et fantastisk kuld hvalpe ud af det, som alle er flyttet til dejlige hjem og vi har masser af kontakt til alle nye ejere og får dagligt opdateringer om hvordan det går med dem smiley
Det var en fantastisk oplevelse at have kuldet, og jeg synes faktisk at vi klarede det rigtig godt med masser af hjælp og råd herindefra, men jeg vil under ingen omstændigheder opleve igen ikke at være 100% forberedt med ALT smiley
Det er så heller ikke aktuelt med et kuld i nærmeste fremtid, men jeg vil gerne have GOD tid til at få alle forberedelser i stand inden en evt parring.
Mit spørgsmål går på, om der er nogle sundhedstjek I ville anbefale der bliver gjort?
Begge mine hunde er øjenlyst uden anmærkninger. De er patella-tjekket 0/0. Det er de 2 avlsrestriktioner der er på racen, men vi har valgt at få HD+AD status tjekket også (har nemlig tidligere haft en skøn Rottweiler tæve med HD D og selvom hun havde et skønt liv vil jeg ikke risikere noget).
Vil lige understrege igen at jeg ikke pt går med parringsplaner, men hellere vil være rigtig godt forberedt til et evt (!) fremtidig kuld. Hellere forberede mig i 2 år end at “gøre noget forkert” og erfaringen har mange af jer herinde, så der kan være noget man ikke selv har tænkt på smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål ang “sundhedstjek” før parring
  • Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 159
    #1   23. jan 2018 Dette er noget jeg synes at en Bichon havanais (specielt hvis den skal bruges i avl) skal gennemføre.
    Jeg ville følge specialklubbens anbefalinger med PL-undersøgelse, øjenlysning en gang om året, hjerteauskultation inden første parring og nogle gange under hundens liv og så en udstilling med Very Good.

    Udover det så bør forbenene undersøges, dette kan man selv gøre gennem at tage et billede forfra imens hunden er indsmurt i balsam eller shampoo. Med røngten kan man undersøge om hunden har short ulna. Hunde med skæve forben bør ikke indgå i avl.
    Tandsættet skal tjekkes om det er komplet. Enligt racestandarden tolereres manglende P1 og M3, men det er ikke ønskeligt. Jeg ville ikke selv bruge en hund uden komplet tandsæt.

    Og så skranter mentaliteten for en del. Det havde været fedt hvis mange flere mentaltestede sin/e Bichon havanais. Skudrædde og i det hele taget usikre havanesere bør aldrig bruges.

    Og så er der den del med at kende sin egen hunds fejl/e og hvad der findes i linjerne, sådan at man finde en god han/tæve der komplimenterer ens egen hund godt. Og så bør man også have fokus på indavl og matadoravl - der er mange hunde der bruges til alt for mange tæver, og mange/alle har hunde der kan findes flere gange i stamtavlen.


  • #2   23. jan 2018 Mange tak for svar Marie smiley
    Det er lige netop det jeg mener: når jeg forhører mig hos avlere får jeg oplyst de samme restriktioner som hos KSS, og dem var jeg klar over, men du kommer jo med nogle ting jeg ikke havde tænkt ind at sundhedstjekke op på smiley


  • #3   23. jan 2018 Hvilken race er der tale om?

    Hvis det er en mindre race, kunne det være aktuelt at tjekke for patella luxsation, tandstillling/manglede tænder(gælder alle racer).

    Udstilling, selvom man ikke går op i det, så syntes jeg at det er vigtig, at man avler på racetypiske hunde.

    Har ens tæve nogle minusser, enten adfærd, sundshed eller ift. udseende, som ikke betyder, at tæven nødvendigvis ikke skal indgå i avl, så fin en hanhund som opvejer disse minusser. Og det er med stor sandsynlighed ikke den hanhund I har derhjemme.


  • #4   23. jan 2018 Udstilling, selvom man ikke går op i det, så syntes jeg at det er vigtig, at man avler på racetypiske hunde.

    Hvorfor ?


  • #5   23. jan 2018 About: det er Bichon Havanais smiley
    Begge er øjenlyst uden anmærkninger og PL-testet 0/0. Hanhunden har HD status A og AD status 0 (tæven skal fotograferes den 6.)
    Hanhunden har en tand, der er slået en flig af, men ellers har begge saksebid uden manglende tænder.
    Jeg tænker at jeg får en anden til at vurdere deres sind og “skønshedsfejl”, da jeg ikke selv er så objektiv at jeg kan se nogle fejl på det område smiley Ellers ville jeg allerede have droppet tanken om avl smiley
    Jeg har dog ikke gået til udstilling med dem..


  • #6   23. jan 2018 Sætningen kan måske misforståes, men jeg mener, at selvom man ikke har udstilling som interesse, men har en race, som der er skik for at udstille(ik lab af jagtliner, gråschæfer mv.).
    Så syntes at det er relevant, at hunden får en eller anden form for bedømmelse(den behøver ikke at vinde), men så man ved at den ligner det den skal. Her bedømmes også tandstilling/manglende tænder, som jeg mener er væsenligt at have med i ens overvejelser. Hvis alle avler på en hunde, som ligger for langt fra racestandarten, ender racen jo med at blive udvisket.
    Der er så desværre nogle racer, hvor udstilling gennem årtier har været med det at ødelægge sundsheden hos racen, fordi der har været(er) en tendens til at ønske ekstremer og det skal man selvfølgelig have for øje.


  • #7   23. jan 2018 #6

    Tak for svar smiley


  • #8   23. jan 2018 About: tak for svar smiley
    Vi bor på en stor propietærgård med dertilhørende store marker og skov til, som mine hunde boltrer sig vældigt på. Det betyder desværre at de bliver klippet for at undgå millioner af grene osv der bliver ubehjælpeligt filtret ind i deres pels.. så udstilling er nok desværre ikke muligt smiley
    Er der andre måder ens hunde kan bedømmes på, hvorvidt de lever op til racestandard?


  • #9   23. jan 2018 TS: Jeg kan da lige fortælle noget, som jeg selv har haft overvejelser om ved min egen tæve. Noget som hverken udstilling eller sundhedsresultater eller -undersøgelser ville finde eller påpege. Det er kun mit eget kritiske blik.
    Min race skal have stritører, det har min tæve også, to helt perfekte stritører. Men hun har en bror, som ikke har korrekte stritører. Det har fået mig til at gå og mærke på andre af min races ører og så blev jeg pludselig opmærksom på, at selvom min tæve har helt rigtig øre sætning, så er brusken i hendes ører ikke så kraftig, som ved mange andre fra racen.
    Derfor er jeg opmærksom på, at den hanhund jeg bruger på hende, ikke har ligeså "bløde" ører, som hun har, for hvis jeg bruger sådan en hanhund, kan jeg risikere at lave et helt kuld med "forkerte ører" og det ønsker jeg bestemt ikke at gøre, selvom det ikke har nogen som helst betydning for hundens livskvalitet. Det er ikke et problem ved racen, men hvis jeg ikke er opmærksom på det, kan det jo ende som et problem.


  • #10   23. jan 2018 Kunne et eksempel være at jeg (personligt) bedst kan lide når deres pels er bølget og min tæve har meget glat pels? Racen må dog have begge dele.

  • #11   23. jan 2018 Nej, det tænker jeg ikke, at det er hvis begge pelstyper er tilladte. Men hvis der en “regl”, enten skrevet eller uskrevet om at man kun parrer glat med glat eller modsat, fordi der er en eller anden form for gevinst ved at gøre det ene eller andet, så er det jo noget man skal have med i sine overvejelser.
    Det skal lige siges, at jeg ikke kender din race så godt, at jeg kan vejlede på det område.


  • #13   23. jan 2018 Jeg troede at avlsgodkendelse stadig krævede udstilling? Men der har f.eks. klipning måske ikke så stor betydning? smiley

  • Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 159
    #14   23. jan 2018 Pelsen skal være bølget, så både krøllet og glat pels kan trække ned til udstilling, men det kommer meget an på dommeren og hvilket sprog racestandarden de har læst har været skrevet, da der sket en del fejl i oversættelserne. Bland andet HAR havanaseren underuld, oftest underudviklet, i Sverige står der at det kun er få hunde der har og så SKAL den være underudviklet.

    Jeg oplever dog oftest at der bliver trukket ned på bølgede og "korte" pelse. I udstillingsringen er der kommet for stor fokus på pels, det er helt åndsvagt. Gulvlange glatte pelse er det der præmieres af mange dommere, det er altså en fejl og i flere landes racestandarder begynder der også at stå at man skal kunne se "luft" under hunden. Dette er helt sikkert sat ind fordi pelsen er havnet langt fra standard - den originale pels havde jo en funktion. Dette finder jeg fornuftigt, jeg har ikke lyst til at havaneseren en dag har en kæmpe pels der forhindrer den i at bevæge sig frit smiley Men egentligt så bør man ikke kigge på pelsen, men hunden inde under smiley


  • Marie A
    Marie A Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 159
    #15   23. jan 2018 #13 - Det er dette DKK med Soulmates mener;
    http://www.canis-minor.dk/Klubben/Avlsgodkendelse.aspx

    Det er noget man kan gennemføre med klippede hunde smiley Det er en superfed mulighed, der gør at man kan bruge klippede hunde i avl og samtidigt følge specialklubbens anbefalinger. Her i Sverige eksisterer den mulighed ikke - ergo begrænses de opdrættere der vil følge specialklubbens anbefalinger enormt i valg af hanhund smiley


  • #16   23. jan 2018 Super fedt med link smiley Tusind tak - den havde jeg slet ikke hørt om. Det skal nærstuderes! smiley
    Jeg er enig i, at pelsen har alt for stort fokus i forhold til Havanais og det var også lidt en kamel at sluge første gang jeg lod mine hunde klippe. Men ingen af mine hunde trives med den lange pels i deres “terræn” smiley De hader trøjer og jakker som kunne tage det værste grene osv, så det måtte jeg opgive smiley Og i sidste ende vandt deres glæde over at kunne løbe frit rundt over den smukke lange pels til min sorg smiley


  • #18   23. jan 2018 Jeg synes det er vigtigt at få vurderet hele hunden før avl, dvs både dens bevægelser, dens vinkler/bygning, dens mentalitet, dens sundhed og dens medfødte egenskaber.
    Derfor gennemgår jeg både udstilling, mentalbeskrivelse, HD, AD, blodprøver, øjenlysning og forskellige prøver (rally, løb mv) før avl.
    Det betyder noget for mig at opdrætte høj kvalitet og jeg går derfor langt ud over DKK's og specialklubbens anbefalinger.
    Mine hunde skal have noget særligt godt at tilføre racen for at komme i avl.


Kommentér på:
Spørgsmål ang “sundhedstjek” før parring

Annonce