{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
900 visninger | Oprettet:

Blanding/racehunde {{forumTopicSubject}}

Apropos "hvirfor vælge en blanding" i den anden tråd. Hvis nogen magter lidt Google translate (eller kan finsk), så ser det ud til, at der skal gang i et indkrydsningsprojekt på cavalier.

Synes da det lyder spændende.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0FMD7p8XhxeV7AUKBH4vUGEHfQMPAtrsRKysauUaEckhz6LjWj5537xCx2WDKxrXdl&id=100064430571818

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blanding/racehunde
  • #1   21. apr 2023 Spændende, der er også gang i kryds avl hos pinscheren også i Finland, de krydser med shnauzer (kan ikke lige stave i dag)

Hvad krydser de cavalieren med?

• #2   21. apr 2023 Dee er flere raser, men bl.a. DSG, japansk spids, beagle og pudel

• #3   21. apr 2023 Det burde man også gøre med den engelske bulldog.

• #4   21. apr 2023 Maya - hvad er målet ved pincheren? Er det bare større genetisk variation, eller er det af hensyn til helbredsmæssige problemer eller hvordan?

Jeg hørte en podcast forleden, hvor der blev talt om et dalmatinerprojekt for at komme af med en sygdom (er det nyrer eller hvad er det nu de døjer medcrelateret til foder?), hvor der blev nævnt at man på trods af succes med at få en population uden problemet og efter flere generationer havde svært ved at få folk til at acceptere dem i avlen - åbenbart vil nogen hellere leve med sygdommen en bruge hunde, der nogen generationer tilbage har andre racer. Det kunne jeg forestille mig også kunne blive et problem i cavalierprojektet, når der må bruges flere racer, der på mange måder ikke ligner cavalier hverken fysisk eller mentalt.
    Pincher og schnauzer har jo trods alt fælles ophav, og jeg synes de eksempler vi har herhjemme med f.eks. gl dansk hønsehund også har været racer med meget tilfælles. Ville ønske jeg forstod finsk, så man kunne grave i, hvad kriterierne har været ved valg af racer, for synes projektet lyder spændende.

• #5   21. apr 2023 Michelle:
    Som jeg har forstået så er det genpuljen de vil øge hos pinscheren.
    Der er så også gang i noget i hovedklubben i Tyskland omkring en del adfærdsmæssige problematikker, men ved ikke hvordan de vil arbejde med det.

• Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 371
    #6   22. apr 2023 Spændende.! Man må håbe det virker efter hensigten.
    Cavalieren er jo en dejlig race, der passer ind i mange familiers liv.. så man forstår godt den er blevet populær og derfor er blevet lidt sygdomsramt.

• #7   22. apr 2023 Genetik er en sjov størrelse.
    Jeg har jo en antalsmæssig lille race, men i forhold til selv meget antalsmæssigt store racer, så har vi en vanvittig høj genetisk spredning og variation. Det er guld værd! Og bestemt noget vi opdrættere har fokus på - linier og genetik er altid øverst i regnestykket. Og alle accepterer at lave noget som ind i mellem går lidt baglæns udviklingsmæssigt fordi vi skal havegentikken med. Det er ikke noget vi har aftale om, det er bare sådan man altid arbejder. Jeg tænker det handler om at man har et miljø hvor man kan snakke højt om det. En race hvor forskellige “modeller” er en realitet og hvor der blandt opdrættere ikke bliver set skævt til at man viser en anden model frem end den der står som toppen af poppen på udstillingerne.

Vores race var f.eks. Med til at genopbygge bolonkaen. Det gav lidt bøvl i papirarbejdet da en tjekkisk hanhund pludselig var registreret som to forskellige racer i Sverige smiley Men det fik man med møje og besvær afklaret. Den slags arbejde giver altså mening, når det gøres med fornuft og når det er nødvendigt af hensyn til genetikken eller sundheden hos hundene.
    Men hvis man tror at en generation med gårdhund i en cavalierracen eller hos mopsen gør en sund hund, så tror jeg man er for naiv. Og det hjælper heller ikke en dyt, hvis ikke folk der lavere racerne generelt accepterer at det er en god ide. Og det tror jeg hånden på hjertet ikke de har miljøet til. Der er alt for meget konkurrence i de racer. Alt for mange penge involveret og alt for meget prestige.

• #8   22. apr 2023 Finnerne har også et projekt med kromfohrländer og indkrydsning andre racer - kan ikke lige huske hvilke.
    Lidt apropos har embark lagt denne ud, som viser indavlkoefficienten i forskellige racer. Om den er et reelt udtryk for indavlskoefficient i europæiske populationer ved jeg ikke, jeg tænker at den er lavet på baggrund af de hunde de her testet og det er (måske?) primært amerikanske.

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1189460195085379&type=3

• #9   22. apr 2023 Randi - lyder da til, at finnerne er noget mere åbne for de projekter end vi er herhjemme?

I kommentarer til det jeg har lagt link ind til, ser det ud til, at svenskerne også spekulerer i et cavalier-krydsningsprojekt. Det ville jo være oplagt om de gjorde det sammen med Finland.
    - kunne man forestille sig, at Norge gik i samme retning efter den dom der faldt med mere eller mindrecforbud mid avl af et par af brachy-racerne?

Synes faktisk, at det giver rigtig god mening i de racer, der er hårdt ramt helbredsmæssigt og/eller som har meget lille genetisk variation og jeg ville heller ikke have problemer med at aftage hvalp efter sådanne kombinationer forudsat blandingen giver mening girl mug og er gjort med formål og omtanke, og det må man jo gå ud fra de vil være, når de indgår i sådan et projekt.

Ginne - ret fedt der er små racer, hvor man lykkes med det. Det kunne jo være interessant, om folk fra jeres racer delte de erfaringer med raceklubberne i racer hvor man er (mildest talt) mindre gode til det.

Jeg ved ikke, hvordan det står til i islænderen i dag, men da fik reiki blev der nærmest kørt kampagne i specialklubben for at få folk til at få deres hanner avlsgodkendt og til at bruge nogen af alle disse ikke så kendte hanner frem for at begrænse udvalget til møder på udstillinger (mete eller mindre), fordi det også er en race med begrænset variation.

• #10   22. apr 2023 Randi: det er nogle vildt gode illustrationer. Det er embark gode til! Menu a jeg tænker det primært er amerikanske og canadiske (måske sydamerika) deres materiale er fra. Men det bliver jo mere og mere populært at bruge deres tests i europa og salg mellem kontinenterne er nok også blevet større, efter hånden som der er gået økonomi i hundeopdræt.

En anden parameter ud over COI er AVK - Ansestor Loss koefficient.
    Hvis jeg laver en given parring mellem to hunde, hvilken genetisk spredning kunne jeg ha fået kontra den jeg vælger at gå med.
    Der når ingen racer jo i 100% for vi taber altid genetisk variation så længe vi arbejder i en lukket stambog - med mindre to hunde faktisk ikke er relateret helt tilbage til lukningen af stambogen. Den angiver - hvis jeg går X generationer bagud, hvor mange procent genetik taber jeg så i denne konkrete parring. Et tal for hvad jeg kunne ha fået, og hvad jeg konkret går med.
    Så ser en stambog f.eks. Sådan her ud i stedet. 10 generationer.

profilbillede
  • #11   22. apr 2023 Nu tar jeg et eksempel mine to nuværende tæver og så min tidligere hanhund Asger.

Asger på sally giver en højere indavlskoefficent, men jeg taber mindre genetisk materiale sammenlignet med en parring mellem Asger og Betty. Her får jeg en lavere indavlskoefficeint men taber mere genetik..

Og hvordan kan det lade sig gøre - jo indavlskoefficienten beror på hvad hvalpen er konkret sammensat af. Fars levering kontra mors levering af gener.
    Mens AVK fortæller mig om hvor meget genetik der er tabt sammenlagt i hele stambogen - her trækker det altså op hvis man f.eks. Avler rent ud på en eller ret snæver genetik. Det kunne f.eks. Meget tydeligt ses hvis man stor med tæve efter en søskende parring - og så satte en hanhund af en helt anden race på hende. Du ville få indavlskoeefient på 0,00dut. Men du ville stadig have mistet en masse genetisk materiale fordi tæven er så komprimeret i forvejen. Og derfor vil en enkelt hist og pist indkrydsning af en anden race heller ikke rede de stærkt indavlede racer..

• #12   22. apr 2023 Michelle - jeg har svært ved at forestille mig at hvis jeg skulle stå og gøre mig klog på andre racer og deres opdrætsproblematikker osv. At jeg ville blive synderligt lyttet til, eller at avlen ville kunne sammenlignes så meget at det gav mening.
    Vi har jo helt andre forudsætninger i mine race end de har i andre racer. Og derfor skal jeg heller ikke gøre mig klog på hvad der giver mening for opdrættere i andre racer at avle mod, eller gå på kompromis med osv.

Jeg kan godt have en holdning til hvordan jeg havde grebet det an (eller netop ikke havde grebet det an, for hånden på hjertet så havde jeg slet ikke købt en hund af en sådan race), og den tilgang tænker jeg ikke en mopsopdrætter en engelsk bulldog opdrætter lige implementerer (at skifte til en anden race)… jeg går ud fra de har deres grunde til at blive på den synkende skude de har valgt til engang…

I øvrigt er der jo masser af tilbud og kurser i genetik og avl de kan tilgå via kennelklubben og specialklubber med eksterne foredragsholdere m.m. Hvis man har interessen…

Kommentér på:
Blanding/racehunde

Annonce