Parring, hænger ikke sammen. {{forumTopicSubject}}
Hej Hundegalleri,
Jeg vil lige starte med at sige det ikke handler om min hund! Der er rådført med både dyrlæge og opdrætter forudgående for alle parring forsøgene- men jeg tænker alligevel der må være nogle garvede råd jeg kan give videre.
Historien kort:
Sagen er den min mors Berner Sennen er i løbetid! Hun er 4 ish og det er altså 3. Gang hun forsøges parret.
1. Gang var hun 2.5 Ca det lykkedes ikke, hver gang hanhunden hoppede op kunne han ikke ramme og var han tæt på strittede hun meget imod! Hvorfor de valgte at opgive efter et par forsøg der mest gik på leg - min vurdering var både før og efter hun ikke var klar til det og mental moden nok og heldigvis indså min mor det samme og ingen kuld blev til.
2. Gang et år senere var hun altså 3.5år, her var der fundet ny hanhund fordi den første i mellemtiden ikke var til rådighed avlsmæssigt mere. Parring blev forsøgt over et par gange men hanhunden kunne ikke komme ordentlig op omkring hende og få fat/komme ind da han var væsentlig mindre end hende (trods samme race) det blev derfor opgivet og hun blev i stedet insemineret. Dog blev hun kun falsk drægtig, og det kludrede lidt op i cyklus mm.
3. Gang er nu! Det også absolut sidste forsøg, da der ikke er grund til at blive ved med at prøve hvis ikke det lykkedes! Det er en ny hanhund, da opdrætter rådede os til at finde en der passede bedre størrelses mæssig til hende, og lade dem prøve naturligt.
Det så her det bliver "relevant" for hun er på dag 14 idag, det hanhundens første parring nogensinde men umiddelbart klare han det rigtig flot! De har set hinanden løbende, han får lov til at komme op og komme ind! De står begge flot og rolige og lader forløbet gå som det endnu engang skal! Det er tjekket han er inde og "pumper" men de hænger ikke sammen ???????
Det der sker er han hopper op, ordner sit buisness, hopper ned og så ligger de sig ellers og slapper a op ad hinanden! 10-15minutter efter begynder han at vise interesse igen og de har umiddelbart skilt dem ad fordi det virker voldsomt at gentage det om og om igen! For begge parter ???????
Da de ikke hang sammen blev de rådet til at lade dem mødes 1x om dagen til de hang sammen - de andre gange er ægløsning faldet sent 14-16 dagen men der har hun slet ikke ladet hanhunden komme op på hende før hun var højløbsk! Men denne gang er der ikke taget blodprøve for det men forsøgt at lade naturen gå sin gang. Og det så her vi er på dag 14 med en tæve der lader sig parre, og virker både glad og i trivsel før, under og efter besøg men de hænger ikke sammen ???????
Hanhundens svulmelegme er umiddelbart ude og let hævet, men ikke mega hævet? Hun er ikke fedtet bagtil, holder sig i ro efter og hanhunden drypper en smule men virker "tømt" og flad efter.
Jeg er der ikke, så det udelukkende deres observationer jeg deler.
De rådet til at lade dem mødes til interessen for parring er forsvundet eller de hænger sammen - men nu vil jeg altså lige høre her inde om der er nogle råd at hente for at lave succesfuld parring kunne jo være der var et guldkorn eller to at hente
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.469
Havde for mange år siden en "lidt dum" han, han hang hellere ikke sammen med tæven og der kom 5 hvalpe.
sep 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Få taget progesterontest. Lad dem mødes lige på ægløsning og igen 24-48 timer efter. Lykkedes det ikke, kan man tappe og inseminere 48 timer efter ægløsning er sket.
Alt det andet giver bare uro og dårlige erfaringer.
Det lyder ikke til at hannen har haft udløsning. Da vil penis være helt ude, helt hævet og forblive sådan noget tid.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.040
sep 2012
mar 2009
Parring kan være en nervepirrende proces, når begge dyr er uerfarne i det.
sep 2012
Vi holder Øje og ser hvordan det gået ??
Ja det rigtigt, men de to andre havde begge prøvet det før og lavet kuld og der lykkedes det slet ikke! Så denne gang er det trods alt gået lidt bedre om end de ikke hang sammen. Men jeg tænker om det kan være hanhunden simpelthen har trukket sig ud for hurtig?
Jeg ved det ikke ??
mar 2009
sep 2012
Parring, hænger ikke sammen.