{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
930 visninger | Oprettet:

Hvalpe - inde eller ude? {{forumTopicSubject}}

- Ja, hvad ville i vælge hvis i skulle opfostre et kuld hvalpe?

- Skal de ligge ude i et udhus stald eller lign - på denne måde vil de jo nok så blive lidt forskrækket ved den omvæltning det så bliver at komme til et nyt hjem hvor de skal være inde, men gør det noget?
- Skal de være indefor så de på bedste vis bliver rustet til at komme ud i et nyt hjem.

Fortæl hvad i mener om det :o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalpe - inde eller ude?
  • #1   14. sep 2007 Tjaaaa for mig er der kun et rigtigt sted at have hvalpe, gæt selv hvor mine er ligenu smiley

  • #3   14. sep 2007 Jeg synes de skal være inde.. det jo nok det de skal når de skal videre.. derfor smart at vende dem til huslige lyde osv..

  • #4   14. sep 2007 Vi har altid vores hvalpe i vores hjem, og jeg ville aldrig købe en hvalp der var vokset op i en stald eller udhus og ikke var vant til at være inde i en stue

  • #5   14. sep 2007 Kommer helt an på hvordan dagene er.........

    Effie var i "stald" om natten, og så fri i huset om dagen sammen med opdrætter.

    Hun er en af de mest velfungerende hunde jeg har haft, så det ser jeg idag ikke noget ondt eller forkert i.



  • #6   14. sep 2007 Jeg har altid haft dem inde, indtil de hopper af kassen og griser over det hele (omkring 3 - 4 uger) derefter har jeg haft dem i boks og løbegård - men de er stadig inde i huset flere gange om dagen, sover dog om natten i boksen :-))

  • #7   14. sep 2007 Altid inde hos mig smiley

  • #8   14. sep 2007 De skal da være inde i huset sammen med familien !
    Kunne slet ikke forestille mig andet.
    Det er da også den måde man socialicerer dem bedst på som Helle K skriver.



  • #9   14. sep 2007 Jeg forestiller mig at gøre på samme måde som Ulla *Team Flatcoat*, når Bianca skal have sit første kuld til foråret.

  • #10   14. sep 2007 Ja, mine hvalpe skal heller ikke vokse op andre steder end inde.
    Og deres første 2-3 uger skal de være i soveværelset.
    Derefter bliver de flyttet ned på kontoret, hvor de kan være sammen med de andre hunde, ungerne og os og vende sig til alle de diverse lyde som der nu er smiley

    Jeg bliver bare så trist når jeg ser hvalpe ligge i en stald, for selvom intentionerne er de bedste, og hvalpene sikkert ikke "mangler" noget - så tror jeg alligevel ikke de får den optimale ballast ved at at bruge de første 8 uger af deres liv i en stald :o)


  • #11   14. sep 2007 Man behøver altså ikke, at have dem inde i huset hele døgnet, for at præge dem ordentligt smiley

    Forestil jer lige hvordan et hjem, med 14 store hvalpe ville se ud ?


  • #12   14. sep 2007 der er jeg meget delt....

    Princess blev født som ude hund (stald mm) Og alle hundene der går det sted er ude hunde, og de har det sq godt. meget afbalanceret.

    mener man bør veksle lidt. smiley


  • #13   14. sep 2007 så de Er meget inde, men os ude, For det er der mange der ikke kommer, så ude så de bare kan boltre sig, og bruge deres næse...

    mener ikke de kun bør være ude..


  • #14   14. sep 2007 Næ nej Ulla - det mente jeg sandelig heller ikke da :o)
    Men de skal fødes inde, og være vandt til at være inde helt fra lille af, ellers tror jeg noget går galt.
    Metoden du beskriver giver dem jo pænt begge dele.


  • #15   14. sep 2007 Mark - enig - de skal lære at være både ude og inde.
    De tager bestemt ikke skade af, at man også bruger boks og løbegård :-))


  • #16   14. sep 2007 Selv ville jeg ikke have en staldhund/gårdhund, men det har nu også noget at gøre med den måde jeg holder hund på, hvilket er på 100% hyggeplan, hunden er en del af familien hele vejen igennem.

    Jeg ser intet problem i at folk der virkelig bruger deres hunde, har dem i en løbegård eller stald i de timer hvor hunden har fri.

    Monique var staldhund/gårdhund før hun kom til mig, og det har bestemt præget hende dårligt, i en alder af 1 år havde hun oplevet 0, hverken hvordan verden udenfor ser ud med trafik, mennesker osv, eller oplevet en støvsuger, vaskemaskine ect på tæt hold, og det første ½-1 år vi havde hende var hårdt arbejde for at få gjort hende tryk ved ting de fleste af os tager for givet.



  • #17   14. sep 2007 Her har vi hvalpene i en klinkebelagt gang, med børne gitter til køkkenet( vi har trægulv i køkkenet) og udgang til en overdækket terresse med fliser og jord, Hvalpene har kontakt til os hele dagen (hvis vi selvfølgelig er hjemme) og vi skal igennem den gang de ligger i får at komme på wc.

    Ps: her er 11 hvalpe,


  • #18   14. sep 2007 Vi har også en står indedørs (udenfor) boks som der skal benyttes når de bliver ældre, for vores hunde er ofte ude når vi ikke er hjemme.
    Og ligeledes vil de være i et værelse hvor de har fri adgang til udearealer.
    Mener ikke de skal være inde hele 8 uger - det giver jo heller ikke det de har brug for.
    Som Rikke skriver så skal deres verden udvides lidt efter lidt.


  • #19   14. sep 2007 Jeniki - så er vi enige - jeg ville nok vælge kun at have dem inde, hvis jeg havde en mindre hunderace - Mine gravhundehvalpe boede altid inde i huset smiley

    Men forestil dig lige et kuld på 14 Flatcoat hvalpe inde i et hus på 87 m2 - hi hi


  • #20   14. sep 2007 Mine fødes i stuen og der vokser de op indtil de flytter hjemmefra. Når de er gamle nok og afhængig af vejret, kommer de med ud i haven og tumle, men altid under opsyn.

    Jeg mener det er vigtigt at hvalpene hos opdrætter oplever alle de ting der normalt sker i en alm. husholdning. Støvsuger, TV, dørklokke, folk kommer og går, hårtørrer og skramlen med diverse ting, og der er trods alt nemmere hvis de er i huset smiley


  • #21   14. sep 2007 Heh Ulla - lidt det samme som 11 aktive Amstaff hvalpe *LOL*

  • #22   14. sep 2007 Hvalpene var i stuen til de var 4,5 uge, så sk.. og pissede de overalt, og bliv stille flyttet ud i gangen.

  • #23   14. sep 2007 Bliv = blev

  • #24   14. sep 2007 de første 3 uger, Ville jeg helt sikkert holde dem inde...

    Der efter begynde at lade dem opleve lidt .. Give dem adgang til et større græs / flise areal hvor de kan boltre sig alene, og med de store hunde, Laver en masse forskellige ting til dem på det areal.
    det perfekte ville jo være hvis man havde en udestue eller noget, lige ud til grunden, så de kan komme ind når de lyster smiley


  • #25   14. sep 2007 Ja Kamilla - det gør hvalpe jo gerne indimellem *gs*

  • #26   14. sep 2007
    MARK BLOM .: netop det hvalpene har her.


  • #27   14. sep 2007 Jeg vil lade dem være inde i de første 4 uger. Herefter vil jeg veksle som de nu passer. De skal foruden at have lært lydene ind, da også lære larmen fra en bil, en græsslåmaskine, mennesker der går forbi og mange andre lyde ude fra.

  • #28   14. sep 2007 Kisser - det er jo ikke alle der fylder hele sin stue op med spåner for at behage hvalpene .... vel Kisser smiley

    Men rigtigt - spåner er gode, de er bare ikke så gode til hunde der kan have luftvejsproblemer (bulldogs, Mops o.lign) da støvet kan forværrer deres probs *gs*


  • #29   14. sep 2007 kisser- jeg kommer og besøger dig næste gang du har hvalpe, vil gerne se et hus fyldt med spåner ;O))

  • #30   14. sep 2007 Hvad med wetbed? Jeg regner da med at købe et par store stykker af det, så de kan boltre sig uden jeg skal gå og rydde op efter dem.

  • #31   14. sep 2007
    ~• Jeniki - Tilhænger af Tavlekræ•~ : Ja og det var jeg ganske klar over at de ville gøre, men de er ikke rykket over i en stald eller til månen, men ud i vores gang der er ved køkkenet, og har stadig mulighed for at snakke med os, høre dagligdagens lyde osv osv, og vi er kun adskilt med et baby gitter *smil*


  • #32   14. sep 2007 Og prøv lige at gå på toilettet med 11 hvalpe omkring benene, man glemmer helt at man skal tisse fordi man er bange for at komme til at træde på en af dem, *GG*

  • #33   14. sep 2007 Hvorfor skriver du det Kamilla?
    - syntes da ikke jeg har antydet du har flyttet dem til en stald eller til månen?


    Jeg har vetbed - og det er godt, men syntes alligevel det skal skiftes ofte, det kommer hurtigt til at lugte grimt.


  • #34   14. sep 2007 Wetbed*

  • #35   14. sep 2007 ~• Jeniki - Tilhænger af Tavlekræ•~ : Undskyld, jeg havde overset din smiley :o(
    Ja de kommer til at lugte rigtig grimt lige meget hvad man/ jeg gør, men vasker gladeligt deres tæpper og gulv, og fjerner hundebæer fra hundegården 30 gange om dagen, for at holde lugten bare en smule i ave *GG*


  • #36   14. sep 2007 Nå Ja kloge Åge *LOOOL*
    - så siger vi savsmuld, og du har jo self. ret smiley


  • #37   14. sep 2007 Ulla -
    "forestil dig lige et kuld på 14 Flatcoat hvalpe inde i et hus på 87 m2 - hi hi"
    Jojo, men det er jo også noget der hedder en kravlegård, de behøves jo ikke at have adgang til hele huset hele tiden.. :o)
    Men bortset fra det så er det fint med mig hvis folk vælger at have deres hvalpe ude fx. om natten og når man ikke er hjemme, men decideret "stald hvalpe" der ikke oplever meget andet går jeg bestemt ikke ind for! smiley


  • #38   14. sep 2007 Kisser - hvad skal jeg svare *STORT SNØFT* du har svigtet (gnæk gnæk)

  • #39   14. sep 2007 Nemlig Reese *g*

  • #40   14. sep 2007 Kisser C: det vil jeg prøve, hvalpene er 7 uger på mandag, men kan jeg bare holde stanken en smule væk den sidste uge ville det være HERLIGT *LOOL*

  • #41   14. sep 2007 Inde...

    Jeg havde 11 flat hvalpe og har et hus på 52 kvm. i grundplan, så gæt hvem der havde mest plads i stuen.

    Dette var et sommerkuld, så da vejret blev til det var de i løbegård om dagen men kom altid ind om aftenen og sov i stuen i deres store hvalpegård.


  • #42   14. sep 2007 Reese>> Altså en slædehund skal vel vokse op i en iglo? smiley

  • #43   14. sep 2007 Jeg overvejer da også meget kraftigt, at smide mine gulvtæpper ud og så få et mere praktisk gulv - så måske beholder jeg også hvalpene herinde når den tid kommer - der går jo 1 til 1,5 år endnu :-))

  • #44   14. sep 2007 Jeg købte armeret plastik som jeg lagde i bunden og strøede med spåner, det fungerede perfekt.

    Dog skal man når de nærmer sig de 6 uger skifte spåner tit, ca. hver 2. dag hvis de er meget inde ellers kunne jeg trække det til 3 dage


  • #45   14. sep 2007 Vi bruger også spåner indendørs i huset - hvalpene har eget værelse i åben forbindelse med stuen, dog afskærmet med lille gitterlåge.
    Og ja, man får lidt spåner på sokkerne - og i resten af hytten... ;o)



  • #46   14. sep 2007 jeg opdrætter familie hunde og de skal selvfølgelig vokse op hos vores familie - min tæve ville da også blive dybt ulykkelig hvis hun blev sat ud i en stal.

    men opdrætter man stalhunde, som skal sælges til folk der vil have dem i stalden, så er ok med mig...MEN har man tænkt sig at sælge dem som indehunde, så er det noget svineri


  • #47   15. sep 2007 Inde hvor de lære alle lyde og lugte, har en staldhund, det gør jeg aldrig mere

  • #48   15. sep 2007 Anne Mette og moster Stella - vi har hvalpe på samme måde.
    vores vokser op inde hos os i stuen. vi har fødekassen indeni en slags løbegård i stuen, for at skærme tæven og hvalpene imens de er helt små, for vi har to andre hunde, der er meget interesseret. efter de tre uger åbner verden sig mere og mere, først bliver fødekassen vendt (der er vi nu) så de selv kan komme ud i buret, så bliver lågen i buret fjernet og hele huset står åben for hvalpene og derefter eller retter samtidig bliver de vist vejen til haven. De lære alle husets lyde, både de pludselige af grydelåg der bliver tabt, nogen der nyser og de mere vedvarende radio/tv, vaskemaskine, støvsuger og lign. fremmede bliver inviteret indenfor. jeg holder også fri imens vi har hvalpe
    jeg ville aldrig selv købe en hund der var staldopdræt


Kommentér på:
Hvalpe - inde eller ude?

Annonce