2.064 visninger
|
Oprettet:
Navlebrok hvalp, 5 uger {{forumTopicSubject}}
Som nogle måske har set fik vi nogle dejlige hvalpe for 5 uger siden ingen bemærkninger fra dyrlæge efter fødsel udover den ene hvalp var lille og måske skulle have flaske.
Jeg tror dog desværre at han har navlebrok, han har en bule ved navlen (ikke noget stort) og jeg synes han lyder til at passe på kriterierne. De skal til dyrlæge om 2 uger så der vil jeg selvfølgelig nævne det for dyrlægen og høre ham ad.. men hvad er jer andres erfaringer? Kan man gøre noget for at hjælpe navlebrokken væk? Plejer man give nedslag på en hvalp med navlebrok? I så fald hvor meget? Evt. Andet jeg bør vide?
Han er super velfungerende ellers
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 10 Svar: 65
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 7.898
Normalt gives der ikke afslag på en lille navlebrok, som ikke kræver operation, DKK anbefaler nedslag i købsprisen på 25%, hvis operation er nødvendig.
En af mine tidligere whippets, Alfa, havde en navlebrok på størrelse med en lille valnød, der aldrig gav problemer, den var mindre, da hun var hvalp, men voksede i størrelse i takt med at hun voksede, den kan tydelig ses på billedet her.
feb 2009
@kirsten mange tak for svar ja det er nok svært at sige hvad det her bliver til. Man lægger mest mærke til det pga. "Hullet". Han har så heldigvis fordelen i at få en stor pels (samojede og flatcoated retriever blanding). Prøvede du at skubbe din whippets navlebrok op? (Og gjorde det nogen forskel?)
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 7.898
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Navlebrok opstår ofte fordi tæven bider navlesnoren over for langt nede ved huden. Derfor assisterer mange opdrættere ved fødslen for at undgå dette. Brok kan dog også være arveligt, ligesom alle andre træk.
Jeg købte engang en hund, hvor opdrætter ikke havde orienteret om at hvalpen havde fået lavet en brok som helt lille. Det er yderst relevant at orientere om, når man ved det kan gives videre. Jeg ville derfor ikke avle på en hund med brok.
feb 2009
Jeg håber dog som udgangspunkt ikke folk vil avle videre på en blandingsrace..
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.469
Når vi havde grise med navlebrok, så sætter man leukoplaster over brokken og hele vejen rundt og lader den gå med det.
Det skal sidde rimelig stramt.
Jeg har også gjort det med en kattekilling hvor barokken også forsvandt.
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.040
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1420 Hunde: 1 Emner: 36 Svar: 7.414
Mimi er brugt til avl på trods af en navlebrok, der er noget større end Balders
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 3 Emner: 239 Svar: 3.390
Da jeg synes det er alt for tidligt at opererer, valgte vi afslag i pris og operation som 1 årig, da det ikke gik væk.
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.609
Mimi's tidl opdrætter ejer er ikke kendt for dårligt opdræt, tvært i mod
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1420 Hunde: 1 Emner: 36 Svar: 7.414
Mimi er opdrættet i Norge, og opdrætter er meget sød.
Mimis nummer 2-3 ejer kender vi ikke for noget godt og kun gennem en advokat. Gad vide hvad hun vil med en neutraliseret hund.
Navlebrok hvalp, 5 uger