{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.064 visninger | Oprettet:

Navlebrok hvalp, 5 uger {{forumTopicSubject}}

Som nogle måske har set fik vi nogle dejlige hvalpe for 5 uger siden smiley ingen bemærkninger fra dyrlæge efter fødsel udover den ene hvalp var lille og måske skulle have flaske.

Jeg tror dog desværre at han har navlebrok, han har en bule ved navlen (ikke noget stort) og jeg synes han lyder til at passe på kriterierne. De skal til dyrlæge om 2 uger så der vil jeg selvfølgelig nævne det for dyrlægen og høre ham ad.. men hvad er jer andres erfaringer? Kan man gøre noget for at hjælpe navlebrokken væk? Plejer man give nedslag på en hvalp med navlebrok? I så fald hvor meget? Evt. Andet jeg bør vide? smiley
Han er super velfungerende ellers smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Navlebrok hvalp, 5 uger
  • #1   7. apr 2022 Læste at man kan trykke det op og burde gøre det en gang om ugen, men det kommer ligeså hurtigt ud som man trykker det op smiley det er virkelig minimalt, men det er der modsat de andre hvalpe

• #3   7. apr 2022 Du kan fortsætte med at skubbe det på plads, så kan du være heldig at det lukker på et tidspunkt.

Normalt gives der ikke afslag på en lille navlebrok, som ikke kræver operation, DKK anbefaler nedslag i købsprisen på 25%, hvis operation er nødvendig.

En af mine tidligere whippets, Alfa, havde en navlebrok på størrelse med en lille valnød, der aldrig gav problemer, den var mindre, da hun var hvalp, men voksede i størrelse i takt med at hun voksede, den kan tydelig ses på billedet her.

profilbillede
  • #4   7. apr 2022 @Hippie uden buffer - navlebrok er ifølge mine hvalpe bøger ret normalt og han er super velfungerende, ydermere er brokken så lille og blød pt. At det skulle være i en ret milde ende

@kirsten mange tak for svar smiley ja det er nok svært at sige hvad det her bliver til. Man lægger mest mærke til det pga. "Hullet". Han har så heldigvis fordelen i at få en stor pels (samojede og flatcoated retriever blanding). Prøvede du at skubbe din whippets navlebrok op? (Og gjorde det nogen forskel?)

• #5   7. apr 2022 Ja, det gjorde jeg og hos hende havde det ingen virkning, men jeg har haft en gravhund som havde en lille navlebrok, da jeg fik hende, det forsvandt helt og hullet lukkede sig, det skubbede jeg også op.

• #6   7. apr 2022 Jeg ville absolut give et nedslag i prisen, for så er køber kompenseret fra start. Ofte skal navlebrok opereres på et tidspunkt.
    Navlebrok opstår ofte fordi tæven bider navlesnoren over for langt nede ved huden. Derfor assisterer mange opdrættere ved fødslen for at undgå dette. Brok kan dog også være arveligt, ligesom alle andre træk.

Jeg købte engang en hund, hvor opdrætter ikke havde orienteret om at hvalpen havde fået lavet en brok som helt lille. Det er yderst relevant at orientere om, når man ved det kan gives videre. Jeg ville derfor ikke avle på en hund med brok.

• #7   7. apr 2022 @malene point taken. Vi ser hvad dyrlægen siger og hvis han bekræfter det er brok må vi jo give et nedslag på et par tusinde, så har vores samvittighed det også bedre - her kan man dog godt ærgre sig over vi ikke har solgt hvalpene for mere end vores egen omkostning, men det kommer vi os nok over, vi skulle nok have smidt en buffer ind smiley

Jeg håber dog som udgangspunkt ikke folk vil avle videre på en blandingsrace..

• #8   8. apr 2022 Sommetider kan man få navlebrokken til at forsvinde.
    Når vi havde grise med navlebrok, så sætter man leukoplaster over brokken og hele vejen rundt og lader den gå med det.
    Det skal sidde rimelig stramt.
    Jeg har også gjort det med en kattekilling hvor barokken også forsvandt.

• #10   8. apr 2022 Vi har selv lavet nogle stykker med navlebrok gennem tiderne. 2 er forsvundet inden 12-ugers alderen. Vi skubbede dem ind så ofte som muligt. Den sidste forsvandt aldrig. Hun blev champion og blev foræret væk. Vi ville ikke bruge hende i videre avl. Hun blev 13 år. En lille blød brok hvor det kun er fedt, behøver man ikke at operere. Er hunden solgt som familiehund, så mener jeg faktisk slet ikke man behøver at give nedslag, da det er ren og skær kosmetisk. Jeg ville nu altid selv gøre det. Nogle får opereret hvalpene inden afrejse. Det skulle være et meget lille indgreb. Personligt ville jeg kun gøre det ved en stor brok.

• #11   8. apr 2022 Vi fik et afslag på ca 1000 kr for en meget lille navlebrok hos Balder.

Mimi er brugt til avl på trods af en navlebrok, der er noget større end Balders

• #12   8. apr 2022 Hos den ene af vores chihuahuaer fik vi et afslag på 1000 kr. ved navlebrok, eller muligheden for at opdrætter fik opereret hvalpen som 7 ugers.

Da jeg synes det er alt for tidligt at opererer, valgte vi afslag i pris og operation som 1 årig, da det ikke gik væk. smiley

• #13   18. apr 2022 #11 Mimi er en tibetansk spaniel hvor navlebrok er ret almindeligt lige som det er ret almindeligt at der avles på hunde med dette.
    Mimi's tidl opdrætter ejer er ikke kendt for dårligt opdræt, tvært i mod smiley

• #14   18. apr 2022 Lise, det skrev jeg så heller ikke. smiley

Mimi er opdrættet i Norge, og opdrætter er meget sød. smiley

Mimis nummer 2-3 ejer kender vi ikke for noget godt og kun gennem en advokat. Gad vide hvad hun vil med en neutraliseret hund.

Kommentér på:
Navlebrok hvalp, 5 uger

Annonce