Lære at gå i snor igen Lære at gå i snor igen
Jeg har jo mine åndsboller som bliver et år liiige om lidt, og lidt ligesom når børn bliver teenagere, så er ærten sgu rullet ud lige pludselig. De kan ikke finde ud af at gå pænt i snor længere De har jo lært det én gang, så jeg tænkte at det jo måtte være nemt at gøre igen. Det er det så ikke.
Jeg gør præcis som første gang, bliver snoren stram så stopper vi, og vi går ikke videre før der er kontakt. Fatter de den slet ikke, så vender vi om. Men det virker ikke
Nogen der kan give mig noget Unghund101, som kan hjælpe?
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.759
Vend om, skift retning, 100% konsekvens. Det kan være virkeligt krævende.
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 2.921
100 % konsekvens! Massere af tålmodighed. Hjernen er derinde et sted, der skal bare lige falde lidt ro på hormonerne. Indlæringen er i gang, og den skal nok fange - bare først i næste måned.
mar 2017
Følger: 8 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 49 Svar: 415
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 2.921
Ziva har dage hvor hele morgenturen er perfekt. Alle fløjt, alle vink, alle kommandoer - også de jeg forventer hun kender ud fra mit kropssprog - de sidder der alle sammen og hun er så god til fri ved fod.
Andre dage ved jeg hvorfor at jeg gider at kæmpe med at vikle den der irriterende sporline ud af krat og buskadser - for det er lige de dage hvor hun ikke kommer på fløjt og når hun er ekstra irriterende, de dage hun tror at fri ved fod betyder man bare kan løbe hvis man har lyst. Det er de dage man er glad for at have en sporline så der ikke kan opnåes succes.
Måske er min ekstra langsom eller også er hun bare som de fleste teens og min nåede desværre at få succes et par gange med hendes narrestreger fordi hun var så vanvittigt dygtigt i foråret. Jeg tror bare du skal væbne dig med tålmodighed og huske at deres intelligens kommer lidt op og ned i bølger indtil de er færdigudviklet. Jeg kalder det intelligens, men teknisk set har det jo meget lidt med intelligens at gøre. Mere deres formåen til at tænke, forudse konsekvens og handle rationelt og ikke kun ud fra impulser. Alt det en teenagehjerne fyldt med hormonerne ikke forstår.
"Hare.. Jeg kan dufte hare... Fasan.. Mums - sjov leg LØØØØØØB"
apr 2015
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 260
Faktisk synes jeg at det er sværere bare at have et andet menneske med på tur.
Hunden opfanger straks at føreren deler sin opmærksomhed, og at mister man noget af kontakten.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.493
De har måske lært, at stop op og tag kontakt er lig med, at så går vi videre. Nu virker det pludselig ikke. Man kan nok ikke forvente, at de kan regne ud, at det er fordi en anden trækker.
Jeg har selv stået i samme situation, fordi mine ofte ikke trak, når de var alene, så træningen var nødt til at finde sted, når der var flere med. Men der var ikke flere teenagere med på en gang, og det gjorde nok en forskel.
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 514 Svar: 12.520
Kan I ikke gå med en hver på turene i en periode, indtil de har forstået "gå-pænt-konceptet" igen?
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.824
Første fase hvor han mistede "hjernen" totalt var da han rundede et år. Der varede perioden ca. 2 og en halv måned, derefter blev han bare så fantastisk, og alt hvad vi har konklet med og lært virker bare.
Det er 5 skide gode måneder vi har haft og nu er vi tilbage til start, i hvert fald hvad angår at gå pænt i snor.
Det er en dårlig kombination at have glemt man ikke må trække, at sænke farten når snoren bliver stram og pludselig at være blevet ekstrem impulsiv..
Der er intet andet for end at holde ud, jeg ved det vender igen.
Det gælder om at undgå konflikter og have masser af tålmodighed, selvom det af og til kan være svært
Sam er meget påvirket i denne periode, hormonerne kører rundt, så han har meget let til at stresse op, sådan noget som gå pænt træningen kan jeg ikke lave for mange gange i træk, da han bliver frustreret, så er det bedre vi sætter os ind til siden og får en pause, så han kan girer ned igen når han er røget helt op i sin top stress.
Det gode ved Sam er at han nemt kan falde ned igen
dec 2010
Følger: 88 Følgere: 66 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 928
mar 2017
Følger: 8 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 49 Svar: 415
Jo det kunne være rigtig fint hvis Oliver kunne gå med Misha, og jeg så kunne gå med Dexter og vi kunne gøre det på den måde. Men han er ikke hjemme en stor del af dagen, så på den tid når de at få 2 gåture, så det kan ikke rigtig lade sig gøre desværre.
Det er virkelig bare 1 skridt frem og 2 tilbage lige i denne her periode
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 77 Svar: 8.014
Det er en af glæderne ved at have flere hunde, at man i perioder selv får rigtig meget frisk luft
Lære at gå i snor igen