{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.196 visninger | Oprettet:

Sport med min hund {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har en King Charles som har et meget lavt energiniveau. Jeg ønsker at træne med hende men ved ikke rigtig hvad hun kunne synes var sjovt. Hun er meget klog men ikke interesseret i godbidder eller legetøj. Jeg har allerede forsøgt med agility men det gik hun hurtigt død i.

Har i nogen ideer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sport med min hund
  • #1   28. jul 2018 Når du siger godbidder, hvad mener du så helt præcist?
    Jeg ser mange tabe kontakten til hunden på træningspladsen, og når jeg så ser hvad de har med, kan jeg sandelig godt forstå det. Kedelige tørre godbidder gider ingen da arbejde for.
    Det går altid bedre med kød af forskellig slags.

    Agility bør man ikke dyrke uden kyndig vejledning, men rally-lydighed er en god sport for alle racer.
    Nosework kunne også være en mulighed.
    Under alle omstændigheder skal du have hjælp af en dygtig instruktør, så du finder din hunds motivationsfaktor.


  • #2   28. jul 2018 Rally er typisk en god sport for de lidt langsommere og mere førefikserede hunde, som ikke har nok mod og selvstændighed til agility.
    Det passer rigtig godt til de racer hvor ros og samværd med ejeren næsten er den bedste godbid i verden smiley


  • #3   28. jul 2018 Min tidligere hund gik også død i træning.
    MEN så begyndte jeg at tilbyde koteletter, flæskesteg og meget andet lækkert, så var der sgu' kontakt. smiley


  • #4   28. jul 2018 Enig med Malene.

    Hvor gammel er hunden?
    Og hvordan har din hund et lavt energiniveau?
    Er det fordi i har lært hende ikke at være for aktiv?

    Og hvilke godbidder tilbyder du?
    Har hun mad til at stå frem hele dagen?
    Hvordan reagerer hun når du il lege med hende?

    Hvis ikke hun er vant til at lege, så kan man ikke forvente at hun pludselig begynder på det.
    Så er det noget hun skal lære.

    Måske spor eller nosework kunne være noget for dig og hunden, men vil foreslå dig at begynde til hundetrænning så du får lært at arbejde sammen med hunden.


  • #5   28. jul 2018 Kedelige tørre godbidder gider ingen da arbejde for.

    Øh .. okay, eller ....


  • #7   28. jul 2018 Min gider at arbejde for selv sin tørkost så længe det bliver givet som godbidder - hun har endda tendens til at foreslå ønsket adfærd for at få godbidder.. hun vil arbejde for ALT der gives i hånden - så jo, nogle hunde gider skam godt arbejde for tørre kiks smiley

  • #10   28. jul 2018 hej alle

    Har prøvet med hundegodbidder til pølser og frikadeller, og ikke rigtigt noget virker bedre end andet.

    Malene gik til agility træning med hende i en klub, så vi have træner på.

    Hun har ikke sin mad stående hele dagen kun på bestemte tidspunkter men der er det heller ikke sikkert hun spiser noget, vi har prøvet forskelligt foder og fået vejledning af ham vi køber foder hos.

    Anni min hund er 6 år, hun er bare en generelt rolig og uden deponeret hund, selv når vi er ude enser hun hverken nye omgivelser eller andre hunde.
    Hun kan sagtens lege dog kun rigtigt med mig, det er kun sådan fysisk leg og tumlen rundt. Vi har en større hund som, de kan godt løbe afsted og hun kan godt blive gearet op. Når vi leger er hun meget kærlig og snakker også.

    Linda vi har prøvet lidt forskelligt og selvfølgelig givet en ny aktivitet en chance eller to. Helt klart er hende yndlingsaktivitet at ligge og se film i sengen (hvilket hun da også bruger meget tid på). Men ligesom mennesker kan hun jo holdes i form, og ikke end gang en gåtur frister hende.

    Vil helt klart prøve jeres forslag af tak for hjælpen



  • #11   29. jul 2018 Hvis hun ikke gider selv med ekstra lækre godbider, så skal du måske kigge på hvordan og hvor meget hun får sin mad
    Har du trænet inden mad? så sulten er opbygget
    Og hvad med det daglige foder indtag, er det måske for højt?
    Er hunden overvægtig?

    Hunde er forskellige, min ville gøre hvad som helst for en mælkebøtte smiley


  • #12   29. jul 2018 9# Min har endda foder stående 24/7 og arbejder gerne for tørkost smiley Det behøver ikk nødvendigvis være pga maden står fremme.. min tidligere hund arbejdede også for tørkost selvom det stod fremme 24/7/365 smiley

  • #14   29. jul 2018 13# Min hund spiser nu kun en gang dagligt så, så mæt burde hun nu ikk være hele dagen blot fordi det står fremme smiley Hun spiser jo ikk mere end andre hunde blot fordi det står fremme.. At de har adgangen til tørkosten kan selvfølgelig gøre de ikk gider arbejde for tørkost i nogle tilfælde, men tvivler nu på at det påvirker lysten til godbidder med mindre man har en hund der ikk kan styre det at ha maden stående fremme eller småspiser konstant, men lad os nu bare lade det ligge..

    Og tja, hverken du eller jeg ved hvorvidt vores definition er forskellige - så pas.. Er vel også lidt ligegyldigt som jeg ser det..

    Og jo, selvfølgelig kan det være tilfældet i nogle tilfælde at det er pga fri adgang til mad, men mange af de fordomme der er omkring det holder altså ikk altid op til virkeligheden smiley Det er ihvertfald min erfaring med både egne og min mors hunde..


  • #15   29. jul 2018 Pernille, når dine hunde kun spiser en gang om dagen, hvad er så grunden til at de har foder til at stå fremme hele dagen ?
    Mig selv ville da foretrække, at de fik "frisk" foder den ene gang om dagen de spiser, frem for mad der har stået frem hele dagen, da også tørfoder mister smag/lugt når det står frit fremme, specielt her i den her varme, hvor det også kan blive harsk.


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 255
    #17   29. jul 2018 "Kedelige tørre godbidder gider ingen da arbejde for.

    " Godt at mine 4 hunde (igennem tiden) ikke har været / er klar over det smiley


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 255
    #18   29. jul 2018 Josefine A
    Har du spurgt Molly om hun har lyst til at lave "sport" med dig ?? smiley

    Hvis hun er glad og tilfreds med tilværelsen, og i har nogle oplevelser går gode "snuse" ture - så er det vel også ok.



  • #19   29. jul 2018 #11
    min hund er ikke overvægtig og har faktisk de første år af hendes liv døjet lidt med undervægt (det er hun dog ovre nu). Hun får mad på bestemte tidspunkter.


  • #20   29. jul 2018 I forhold til om maden skal stå fremme hele tiden eller ej så er det jo meget op til hunden. vores gamle hund har altid haft med til at stå så den bare kunne tage og det kørte fint de første mange år men så begynde han at stoppe med at spise, det hjalp meget at han kun havde sin mad stående i et hvis stykke tid. Det er vi dog også forsøgt med min hund men uden held, hvis det ikke passer hende at spiser så gør hun det ikke.

  • #21   29. jul 2018 Ok, så både kan og vil din hund jo gerne lege, og det er da rigtig godt, at det er dig den gerne vil lege med.

    At det er fysisk leg og tumle lege betyder jo ikke noget, brug det som belønning.


    Jeg tror, at sådan noget som nosework eller spor kunne blive en god aktivering for din hund.
    Start med at lære den at bruge sin næse.
    Det kan du gære ved at sprede dens mad ud på græsplænen, strø det i en snusemåtte eller en papkasse med en masse sammen krøllet papir, ja kun fantasien sætter grænser.
    Når hun er blevet rigtig god til at bruge næsen, så går du videre til næste trin.


  • #22   29. jul 2018 15# Primært spiser hun en gang dagligt, men det sker engang imellem at hun spiser to gange dagligt (Dog ikk så tit) smiley

    Jeg sys ikk det er fair at jeg skal bestemme hvornår hun skal spise.. Har det bedst med at hun kan spise når hun vil.. Hun har også haft en tendens til at være lidt for tynd (sys begge dyrlæger jeg har været hos), så jeg vil gerne ha hun har mulighed for at spise alt det hun vil.. og jeg har prøvet at gi mad 2 x dagligt.. det fungerede bare ikk for os begge..


  • #23   29. jul 2018 16# Det er jo så hvad jeg vil kalde fordomme - ihvertfald noget af det smiley

  • #24   29. jul 2018 Hvis hunden er påfaldende rolig / uinteresseret i sine omgivelser, så ville jeg få den gået grundigt igennem ved dyrlægen.. Bla et hjertetjek

  • #25   29. jul 2018 Sad lidt og tænkte det samme - om det mon var tegn på sygdom eller smerter.. vidste bare ikk helt hvad men sys da det lyder lidt underligt.. 6år er da ikk ret gammelt.. Men okay nogle hunde har jo selvfølgelig mere krudt end andre smiley

  • #27   29. jul 2018 Mon ikke dyrlægen ville have opdaget en evt. hjertefejl når hunden har været til sundhedstjek/vaccination i de 6 år hunden har levet ?

    Men jo, man skal aldrig sige aldrig, så enig med IB, det var måske en god ide at få den tjekket for hjertesygdomme, det er jo en af de ting racen er meget plaget af.


  • #29   29. jul 2018 # 22
    Jeg sys ikk det er fair at jeg skal bestemme hvornår hun skal spise..

    …… men det er fair at det er dig der skal bestemme, hvornår den skal gå tur, det er dig der skal bestemme, hvornår den skal gave en godbid, det er dig der skal bestemme, hvornår den skal sove, det er dig der skal bestemme, hvornår den skal til dyrlæge, det er dig der skal bestemme, hvad den skal spise osv. osv. osv....


  • #30   29. jul 2018 26# Bare fordi der er fri adgang til foder betyder det jo ikk at man ikk kan se om hunden spiser som hun skal - det er simpelthen noget pjat smiley

    Og JA, som skrevet før så er det sikkert tilfældet for nogle hunde at det ændre på deres lyst til at arbejde for tørkost at det står fremme men det er altså ikke alle! (Hvilket jeg har skrevet flere gange nu smiley )

    Min hund arbejder jo netop også for sin tørkost - både ved at finde det på græs og ved at få det som godbidder - det er der da ingen forskel på bare fordi de har mad stående fremme - det betyder da ikk at de ikk kan arbejde for det (det gir som du skriver) nogle gange en anden ædelyst..

    Og ja, selvfølgelig vil der være hunde der ikk kan administrere det at ha foder stående - men det er også et spørgsmål om at de lærer at det står fremme så de ikk behøver foræde sig!


  • #31   29. jul 2018 29# Nogle ting kan man ikk komme udenom at måtte bestemme.. det er da logisk.. det betyder jo bare ikk at man behøver at bestemme ALT, når man nu har en anden mulighed smiley

  • #33   29. jul 2018 Nej men feks at man ikk kan se hvis hunden ikk spiser/er syg, det er dælme da en fordom..

  • #36   29. jul 2018 Det kan jeg da også :s Undtagen at tilsætte kosttilskud - det får hun blot for sig selv.. du gør det altså til et langt større problem end det er..

  • #38   29. jul 2018 35# Hør nu her, jeg HØRER når hunden spiser, kan se om der forsvinder noget.. (Dog er der dage hun kun spiser sine godbidder/mad i græsset..) Så selvom jeg ikk ser at hun har ringe ædelyst betyder det dælme ikk at jeg ikk kan se om hun ikk spiser som hun skal!

  • #39   29. jul 2018 37# Ja og halvdelen af dem er noget værre pladder der ikk har hold i virkeligheden smiley Det passer simpelthen ikk at jeg ikk kan se om hun ikk spiser som hun skal.. jeg kan også ligeså nemt ændre kosten ved sygdom (skånekost) og jeg kan da ligeså let som dig regulere fodermængden op/ned.. der er ingen der siger det nødvendigt behøver være en "All you can eat" buffet bare fordi det står fremme 24/7 - pt gør det, men hvis hun blev for tyk så ville jeg da bare ændre det..

  • #41   29. jul 2018 Jeg siger da på ingen måde at det fungerer for alle - Sikke en omgang vås smiley Fordi det fungerer ikke for alle - ligesom at fodre på din måde ikk fungere for alle.. intet i verden fungere for alle! Så lad vær med at ligge ord i munden på mig smiley

    Lad os stoppe det her, jeg gider bestemt ikk en negativ tone bare fordi vi ikk er enige.. - Hvilket vi ikk behøver at være..


  • #42   29. jul 2018 Jeg har altid fodret 2 gange dagligt og efter 30 min fjernet hvad der måtte være tilbage ( voksne hunde )
    Den taktik virker bare ikke med den hund jeg har nu.
    Fodrer jeg kl 7, så spiser han kl 23.... Hvis han spiser
    Fodrer jeg kl 14, så spiser han kl 23... Hvis han spiser
    Fodrer jeg kl 20, så spiser han kl 23... Hvis han spiser.

    Det har taget år for mig at acceptere at han selv styrer hvornår og hvor meget han spiser. Især fordi han altid har været meget slank ( Havde han ikke så meget pels ville jeg med garanti få onde blikke og spydige kommentarer fra folk på gaden)

    Jeg har fundet ro i at han selv kan styre det og jeg er meget obs på hans huld.
    Jeg har ret godt styr på hvor meget han spiser og jeg fylder op så han har til natten, hvis han skulle have spist i løbet af dagen.

    Pointen i min beretning er at uanset ens egen holdning til hvad optimal fodring er, så er det i sidste ende det der fungerer for hunden, der er det rigtige.


  • #43   29. jul 2018 Min oplevelse omkring godbidder er at det langt hen af vejen er afhængig af ejer. Hvis fører kan gøre belønning til fis / ballade/fest så duer selv de mest kedelige godbidder

  • #44   29. jul 2018 Haha Henrik... Så tror jeg du skal prøve en spidshund. De arbejder ikke uden at få noget lækkert.

    Jeg kan slet ikke se pointen i at arbejde med tørre godbidder. Det skal da være noget særligt at træne. Hvis man bare får sit sædvanlige foder, så kan man da lige så godt gå tilbage til de gamle metoder...


  • #45   29. jul 2018 I mange år var min schæfer ikke sådan begejstret over godbidder - skinketern, pølser, frikadeller m.m. Legetøj gad hun heller ikke rigtigt (det var så bare mig der ikke kunne finde ud af at lege med hende). På spor gik hun over stegt oksemørbrad. Jeg anede ikke hvad jeg skulle gøre! Mad sagde hende ikke noget, og hun var altid lidt for tynd.

    Det viste sig at hun bare ikke er begejstret for svinekød, og slet ikke færdigkøbte produkter. Leverpostej er lækkert, men besværligt (og meget fedtholdigt) at belønne med. Men hjemmelavede godbidder, fx kyllinge- eller oksefars, blandet med leverpostej og havregryn og bagt i ovnen - dét ville hun gerne have! Det viste sig at hun elsker oksemørbrad. Hun elsker bare spor mere end oksemørbrad smiley

    Senere er der kommet mere til, og i dag vil hun arbejde for alt der ikke er tørkost. Jeg sørger for at variere godbidderne - dåsemad med ske, hjemmelavede godbidder i alle afskygninger og med forskellige smage, en bøtte leverpostej m.m.

    Hvis der er dage hvor hun er særligt besværlig og kræsen, hjælper det at bede hende lave et trick, rose for det og belønne med mad. Hendes ædelyst er i øvrigt kommet helt i top efter hun har fået en evigt sulten lillesøster, og efter at morgenmaden er skiftet fra tørkost til vådfoder.

    Det jeg vil frem til er, at nogle hunde skal belønnes og fodres varieret, og at de tit vil æde det man har, hvis bare den øvrige belønning (ros) er god nok. Lidt som Henrik er inde på.

    Så TS, har du prøvet at fodre varieret - veksle mellem forskellige slags tørfoder, så hunden har 3-4 forskellige, og får en ny variant hver dag? At give vådfoder i stedet for tørt. Give råt og ben af og til.

    Jeg er enig i at du skal prøve at se om fx rally eller nosework kunne tænde hunden. Og det kan simpelthen også være at du bare har en hund, der foretrækker at være sofakartoffel. Så er den eneste rigtige løsning selvfølgelig at få en hund mere så du kan få en træningsmakker smiley


  • #49   30. jul 2018 få undersøgt hjerte. Det er min kedelige erfaring at hunde af den race kan døje med det og vise den adfærd du beskriver

  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 255
    #50   30. jul 2018 #44
    "Jeg kan slet ikke se pointen i at arbejde med tørre godbidder. Det skal da være noget særligt at træne. Hvis man bare får sit sædvanlige foder, så kan man da lige så godt gå tilbage til de gamle metoder..."

    Her er jeg slet ikke med, det skulle da også gerne være sjovt for hunden at træne - det er vel det der skal drive "værket"
    At vi så belønner med det sædvanlige foder er vel også en belønning =udenfor madtid


  • #51   30. jul 2018 Det er en fordel at varierer hvad man bruger. alt efter sværhedsgrad og motivation

  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 255
    #52   30. jul 2018 Lens - tildels kan du have ret - men det må vel være os, der skal kunne motiverer hunden.

    At vi så syntes - udover ros - at vi vil belønner med en tør godbid er vel lige så godt som en pølse. smiley


  • #54   30. jul 2018 Jeg varierer ikke bare for at hunden skal smage noget forskelligt men efter sværhedsgrad og motivation. under det sidste falder en del fx race, erfaringer mm

  • #56   30. jul 2018 Det er helt individafhængig plus afhængig af hvad jeg ønsker at lære hunden.

Kommentér på:
Sport med min hund

Annonce