1.209 visninger
|
Oprettet:
Sport med min hund {{forumTopicSubject}}
Hej jeg har en King Charles som har et meget lavt energiniveau. Jeg ønsker at træne med hende men ved ikke rigtig hvad hun kunne synes var sjovt. Hun er meget klog men ikke interesseret i godbidder eller legetøj. Jeg har allerede forsøgt med agility men det gik hun hurtigt død i.
Har i nogen ideer?
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Jeg ser mange tabe kontakten til hunden på træningspladsen, og når jeg så ser hvad de har med, kan jeg sandelig godt forstå det. Kedelige tørre godbidder gider ingen da arbejde for.
Det går altid bedre med kød af forskellig slags.
Agility bør man ikke dyrke uden kyndig vejledning, men rally-lydighed er en god sport for alle racer.
Nosework kunne også være en mulighed.
Under alle omstændigheder skal du have hjælp af en dygtig instruktør, så du finder din hunds motivationsfaktor.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Det passer rigtig godt til de racer hvor ros og samværd med ejeren næsten er den bedste godbid i verden
nov 2009
Følger: 12 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.560
MEN så begyndte jeg at tilbyde koteletter, flæskesteg og meget andet lækkert, så var der sgu' kontakt.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.482
Hvor gammel er hunden?
Og hvordan har din hund et lavt energiniveau?
Er det fordi i har lært hende ikke at være for aktiv?
Og hvilke godbidder tilbyder du?
Har hun mad til at stå frem hele dagen?
Hvordan reagerer hun når du il lege med hende?
Hvis ikke hun er vant til at lege, så kan man ikke forvente at hun pludselig begynder på det.
Så er det noget hun skal lære.
Måske spor eller nosework kunne være noget for dig og hunden, men vil foreslå dig at begynde til hundetrænning så du får lært at arbejde sammen med hunden.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.201
Øh .. okay, eller ....
mar 2007
Følger: 69 Følgere: 288 Hunde: 5 Emner: 135 Svar: 4.368
sep 2017
Følger: 2 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 4
Har prøvet med hundegodbidder til pølser og frikadeller, og ikke rigtigt noget virker bedre end andet.
Malene gik til agility træning med hende i en klub, så vi have træner på.
Hun har ikke sin mad stående hele dagen kun på bestemte tidspunkter men der er det heller ikke sikkert hun spiser noget, vi har prøvet forskelligt foder og fået vejledning af ham vi køber foder hos.
Anni min hund er 6 år, hun er bare en generelt rolig og uden deponeret hund, selv når vi er ude enser hun hverken nye omgivelser eller andre hunde.
Hun kan sagtens lege dog kun rigtigt med mig, det er kun sådan fysisk leg og tumlen rundt. Vi har en større hund som, de kan godt løbe afsted og hun kan godt blive gearet op. Når vi leger er hun meget kærlig og snakker også.
Linda vi har prøvet lidt forskelligt og selvfølgelig givet en ny aktivitet en chance eller to. Helt klart er hende yndlingsaktivitet at ligge og se film i sengen (hvilket hun da også bruger meget tid på). Men ligesom mennesker kan hun jo holdes i form, og ikke end gang en gåtur frister hende.
Vil helt klart prøve jeres forslag af tak for hjælpen
sep 2013
Følger: 17 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.072
Har du trænet inden mad? så sulten er opbygget
Og hvad med det daglige foder indtag, er det måske for højt?
Er hunden overvægtig?
Hunde er forskellige, min ville gøre hvad som helst for en mælkebøtte
mar 2007
mar 2007
Og tja, hverken du eller jeg ved hvorvidt vores definition er forskellige - så pas.. Er vel også lidt ligegyldigt som jeg ser det..
Og jo, selvfølgelig kan det være tilfældet i nogle tilfælde at det er pga fri adgang til mad, men mange af de fordomme der er omkring det holder altså ikk altid op til virkeligheden Det er ihvertfald min erfaring med både egne og min mors hunde..
maj 2009
Mig selv ville da foretrække, at de fik "frisk" foder den ene gang om dagen de spiser, frem for mad der har stået frem hele dagen, da også tørfoder mister smag/lugt når det står frit fremme, specielt her i den her varme, hvor det også kan blive harsk.
apr 2015
Følgere: 2 Svar: 258
" Godt at mine 4 hunde (igennem tiden) ikke har været / er klar over det
apr 2015
Har du spurgt Molly om hun har lyst til at lave "sport" med dig ??
Hvis hun er glad og tilfreds med tilværelsen, og i har nogle oplevelser går gode "snuse" ture - så er det vel også ok.
sep 2017
min hund er ikke overvægtig og har faktisk de første år af hendes liv døjet lidt med undervægt (det er hun dog ovre nu). Hun får mad på bestemte tidspunkter.
sep 2017
maj 2009
At det er fysisk leg og tumle lege betyder jo ikke noget, brug det som belønning.
Jeg tror, at sådan noget som nosework eller spor kunne blive en god aktivering for din hund.
Start med at lære den at bruge sin næse.
Det kan du gære ved at sprede dens mad ud på græsplænen, strø det i en snusemåtte eller en papkasse med en masse sammen krøllet papir, ja kun fantasien sætter grænser.
Når hun er blevet rigtig god til at bruge næsen, så går du videre til næste trin.
mar 2007
Jeg sys ikk det er fair at jeg skal bestemme hvornår hun skal spise.. Har det bedst med at hun kan spise når hun vil.. Hun har også haft en tendens til at være lidt for tynd (sys begge dyrlæger jeg har været hos), så jeg vil gerne ha hun har mulighed for at spise alt det hun vil.. og jeg har prøvet at gi mad 2 x dagligt.. det fungerede bare ikk for os begge..
mar 2007
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
mar 2007
maj 2009
Men jo, man skal aldrig sige aldrig, så enig med IB, det var måske en god ide at få den tjekket for hjertesygdomme, det er jo en af de ting racen er meget plaget af.
maj 2009
Jeg sys ikk det er fair at jeg skal bestemme hvornår hun skal spise..
…… men det er fair at det er dig der skal bestemme, hvornår den skal gå tur, det er dig der skal bestemme, hvornår den skal gave en godbid, det er dig der skal bestemme, hvornår den skal sove, det er dig der skal bestemme, hvornår den skal til dyrlæge, det er dig der skal bestemme, hvad den skal spise osv. osv. osv....
mar 2007
Og JA, som skrevet før så er det sikkert tilfældet for nogle hunde at det ændre på deres lyst til at arbejde for tørkost at det står fremme men det er altså ikke alle! (Hvilket jeg har skrevet flere gange nu )
Min hund arbejder jo netop også for sin tørkost - både ved at finde det på græs og ved at få det som godbidder - det er der da ingen forskel på bare fordi de har mad stående fremme - det betyder da ikk at de ikk kan arbejde for det (det gir som du skriver) nogle gange en anden ædelyst..
Og ja, selvfølgelig vil der være hunde der ikk kan administrere det at ha foder stående - men det er også et spørgsmål om at de lærer at det står fremme så de ikk behøver foræde sig!
mar 2007
mar 2007
mar 2007
mar 2007
mar 2007
mar 2007
Lad os stoppe det her, jeg gider bestemt ikk en negativ tone bare fordi vi ikk er enige.. - Hvilket vi ikk behøver at være..
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
Den taktik virker bare ikke med den hund jeg har nu.
Fodrer jeg kl 7, så spiser han kl 23.... Hvis han spiser
Fodrer jeg kl 14, så spiser han kl 23... Hvis han spiser
Fodrer jeg kl 20, så spiser han kl 23... Hvis han spiser.
Det har taget år for mig at acceptere at han selv styrer hvornår og hvor meget han spiser. Især fordi han altid har været meget slank ( Havde han ikke så meget pels ville jeg med garanti få onde blikke og spydige kommentarer fra folk på gaden)
Jeg har fundet ro i at han selv kan styre det og jeg er meget obs på hans huld.
Jeg har ret godt styr på hvor meget han spiser og jeg fylder op så han har til natten, hvis han skulle have spist i løbet af dagen.
Pointen i min beretning er at uanset ens egen holdning til hvad optimal fodring er, så er det i sidste ende det der fungerer for hunden, der er det rigtige.
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 984
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Jeg kan slet ikke se pointen i at arbejde med tørre godbidder. Det skal da være noget særligt at træne. Hvis man bare får sit sædvanlige foder, så kan man da lige så godt gå tilbage til de gamle metoder...
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 138 Svar: 10.244
Det viste sig at hun bare ikke er begejstret for svinekød, og slet ikke færdigkøbte produkter. Leverpostej er lækkert, men besværligt (og meget fedtholdigt) at belønne med. Men hjemmelavede godbidder, fx kyllinge- eller oksefars, blandet med leverpostej og havregryn og bagt i ovnen - dét ville hun gerne have! Det viste sig at hun elsker oksemørbrad. Hun elsker bare spor mere end oksemørbrad
Senere er der kommet mere til, og i dag vil hun arbejde for alt der ikke er tørkost. Jeg sørger for at variere godbidderne - dåsemad med ske, hjemmelavede godbidder i alle afskygninger og med forskellige smage, en bøtte leverpostej m.m.
Hvis der er dage hvor hun er særligt besværlig og kræsen, hjælper det at bede hende lave et trick, rose for det og belønne med mad. Hendes ædelyst er i øvrigt kommet helt i top efter hun har fået en evigt sulten lillesøster, og efter at morgenmaden er skiftet fra tørkost til vådfoder.
Det jeg vil frem til er, at nogle hunde skal belønnes og fodres varieret, og at de tit vil æde det man har, hvis bare den øvrige belønning (ros) er god nok. Lidt som Henrik er inde på.
Så TS, har du prøvet at fodre varieret - veksle mellem forskellige slags tørfoder, så hunden har 3-4 forskellige, og får en ny variant hver dag? At give vådfoder i stedet for tørt. Give råt og ben af og til.
Jeg er enig i at du skal prøve at se om fx rally eller nosework kunne tænde hunden. Og det kan simpelthen også være at du bare har en hund, der foretrækker at være sofakartoffel. Så er den eneste rigtige løsning selvfølgelig at få en hund mere så du kan få en træningsmakker
apr 2018
Følger: 19 Følgere: 661 Emner: 121 Svar: 6.955
apr 2015
"Jeg kan slet ikke se pointen i at arbejde med tørre godbidder. Det skal da være noget særligt at træne. Hvis man bare får sit sædvanlige foder, så kan man da lige så godt gå tilbage til de gamle metoder..."
Her er jeg slet ikke med, det skulle da også gerne være sjovt for hunden at træne - det er vel det der skal drive "værket"
At vi så belønner med det sædvanlige foder er vel også en belønning =udenfor madtid
apr 2018
apr 2015
At vi så syntes - udover ros - at vi vil belønner med en tør godbid er vel lige så godt som en pølse.
apr 2018
apr 2018
Sport med min hund