Hvordan får man hvalp til at sove længere? Hvordan får man hvalp til at sove længere?
Hej vores samojede hvalp kiwi på 5,5 måneder sover rigtig godt om natten, hun skal op og tisse når klokken er 5-6 stykker om morgenen hvilket sådan nogle små nogen jo skal.
Min kæreste står op ved 6-tiden, hvor han lukker kiwi ud igen, hun ligger sig oftest til at sove med det samme igen. Men hun vågner ved 7- tiden og så kan hun ikke sove mere.
Jeg har meget aftenarbejde, så det ville være meget rart hvis hun fandt ud af at man godt må sove bare en time mere. Det samme gælder i weekenden der sover hun ofte til 07.30-8 men det er altså også lige tidligt nok.
Har i nogle gode forslag/evt, erfaringer med hvordan man får hende til at sove lidt længere?
I tidligere indlæg jeg har lavet, har folk kørt en meget negativ tone, og ud af mange svar har jeg kun fået meget få svar på selve spørgsmålet jeg stillede, istedet vælger folk at "brokke" sig over måden jeg gør ting på osv. Så jeg vil sætte pris på hvis i fokuserede på spørgsmålet jeg stillede, eller andet relevant til det
På forhånd tak
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 518 Svar: 12.481
Hvad tid lægger Kiwi sig til at sove om aftenen?
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 1.448
Måske et fodersøg eller en frossen kong kunne beskæftige hende og trætte hende lidt, så hun kan sove lidt mere bagefter?
Jeg ved ikke, om hun bare bliver mere frisk af det, men det er mit bedste bud
apr 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 15 Svar: 37
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.206
Herhjemme går vi ret tidligt i seng og hunden får derfor sidste tissetur kl ca 2130 hvilket resulterer i, at hun skal ud kl 06 - også i weekenden. Hun kan sagtens holde sig længere, men det vil jeg ikke bede hende om. Hun er knap 6 år, så altså absolut ingen hvalp mere.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.950
Ift alder, tror jeg ikke du kan forvente så meget andet end det er nu.
Personligt har jeg egentlig altid bare vent mig om og totalt ignoreret, hvis min stod op for tidligt (og jeg vidste behovet for at komme ud var lystbetonet mere end behovsbetonet).
Enkelte gange hvor hun har været ekstra irriterende, har jeg åbnet soveværelsesdøren, så kan hun gå rundt i lejligheden istedet for at stå og hoppe ved døren.
Og så er der self alle de gange, hvor der har været en årsag til den tidlige vågning, men på min er det tydeligt, hvis det er, så flyver jeg ned i et par bukser og ud med hende
Idag er hun 4,5år, og den vildeste snoozer, hun snoozer mere end mig
apr 2013
aug 2007
Min Zeven, der snart er 3 år står også op, så snart det er lyst. Han vækker så heldigvis ikke mig, men går bare ud og lægger sig på sin solvogn på terrassen, og holder øje med fugle, naboer mv
apr 2013
Om søndagen hvor hun har været til træning om formiddagen, er hun helt smadret og ligger sig til at sove ved middagstid, og vågner først op til aftensmaden ved 18-tiden
aug 2007
Hvis den mentale træning trætter hende, så læg træningspas ind om aftenen.
Fx. der hver gang hun vågner efter kl. 20 - så prøv at træn med hende i 5-10 minutter, istedet for at hun selv leger.
Men må indrømme, at jeg ikke er sikker på, at du kan gøre så meget. Hvis hun mere eller mindre hviler fra kl. 20-21-stykker om aftenen, og til kl. 7 om morgenen, så er det faktisk RET flot, for en hvalp i den alder
sep 2017
Følgere: 536 Emner: 152 Svar: 10.670
Hunde plejer at få et bedre sovehjerte med årene, men de første par år kan man altså ikke forvente at de kan sove mere end 8-10 timer i streg.
Hvad om du aktiverer hunden når du kommer hjem fra arbejde? Det behøver jo ikke være timevis af fuld gas, men en halv times gåtur, lidt leg i stuen og måske et spil?
Og så ville jeg ændre på morgenfodringen, så der tidligst fodres en halv time efter du er stået op. Når man fodrer lige efter man er stået op, lærer hunden hurtigt, at hvis den vækker mor, får den mad. Win-win! At trække fodringen, og gerne veksle mellem hvor længe der går fra du står op, kan gøre at den med tiden kan lære at sove lidt længere.
Og så må jeg bare indskyde, at det jo ikke er hundens skyld at du arbejder om aftenen. Den vækker dig ikke for at drille dig, men fordi den er et lille levende væsen med behov. I har valgt at anskaffe jer en hvalp, selvom I har arbejdstider der kan give lidt udfordringer i dén retning. Og reglen er at I må tilpasse jer hvalpen, ikke omvendt
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.138
Måske det kan gøre, at din hvalp bedre kan sove igen om morgen, når din kæreste har luftet, aktiveret og givet hende mad.
Men hun sover jo næsten/er i ro i 11 timer, fra kl. 20-7, hvilket er ganske flot. Mere kan man vist ikke forlange.
apr 2013
Har i nogle gode aktivitets idéer?
Vi har en bold med hul til godbidder, men den er hun for snu til, så det tager få min. Så er alle ude.
Hun har også knogler som vi før har fyldt med leverpostej, hundemad og andet lækkert, som så er blevet frosset ned så det er sværere at få fat på, men det er mere til når hun er alene hjemme.
jun 2005
Følger: 19 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 652
I weekenderne hvor vi går lidt senere i seng er jeg heldig hvis hun sover til kl. 08.00. Jeg plejer at gå en tur med min og så går jeg hjem og lægger mig på sofaen, der kan jeg godt lige nappe en lille time mere. Oftest kommer hun også op pg lægger sig ved mig.
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.206
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.556
Man kan få bolde der er mere udfordrende - som fx har mindre eller færre huller, så godbidderne ikke kommer ud så let.
Ellers kan man også bruge en plastikflaske med godbidder i, som hunden skal have ud. Godbidder pakket ind i et viskestykke, kludetæppe eller håndklæder, som hunden skal rulle ud, for at få fat på godbidderne. Kan øges ved at lave lette knude (strammere for at øge sværhedsgraden), med godbidder indeni. En balje med plastikkrus stillet på hovedet ned i, og godbidder under - hunden skal løfte krusene for at få godbidderne. En snusemåtte (Google den, den kan laves selv eller købes). Godbidder strøet ud på græsplænen. Godbidder lagt ned i plastikbøtter, som hun skal åbne - start nemt, hvor låget ikke er lukket helt, og øg sværhedsgraden. Kan også øges ved at have flere bøtter inden i hinanden og evt. pakket ind i et håndklæde med knude på, for at gøre det ekstra svært.
For nylig var der en tråd herinde, hvor det blev forklaret hvordan man kan sætte klatter af leverpostej/andet der klistrer på træer og træstammer, og lade hunden snuse sig frem til. Kan gøres i haven eller på gåturen.
Andet god aktivering kunne være almindelig trænin
feb 2018
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 19
Fat i en kong og fyld den op med noget godt snask og så ind i fryseren. Tyggepinde er også godt til adspredelse. Med lidt at hygge sig med, så kan du måske købe dig lidt mere ro om morgenen.
Ellers, når hun vågner, så flyt sovested til et sted hvor hun kan komme op og putte.
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.490
mar 2007
Følger: 69 Følgere: 288 Hunde: 5 Emner: 135 Svar: 4.336
apr 2013
Hun er vågen til middagstid hvor hun "klat sover" et kort stykke tid, så skal hun lige ud og tisse, hvor hun så bliver lidt frisk ved at jagte fugle, cyklister eller naboer, efter noget tid falder hun lidt til ro igen og sådan fortsætter det indtil min kæreste kommer hjem hvor han så leger og hygger med hende og så er hun normalt vågen til 20-21 stykker hvor hun så "klat sover" igen
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.950
Det var da en underlig hverdagsbeskæftigelse.
Kan du ikke finde en bedre måde at aktivere din hund på, hvor du ikke generer dine medmennesker..?
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 112 Svar: 2.012
Men en hvalp sover bare ikke super længe, og synes til kl 7-8 er rigtig flot. Jeg oplever, at med alderen får mine et større og større sovehjerte. Nu vågner de måske kl 9-10, men af og til sover de til kl 12
maj 2010
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 24 Svar: 313
Jeg har selv aftenarbejde. Jeg gør det at jeg tager et hvil når mine hunde har fået en god morgenturnog er blevet aktiveret.
apr 2013
Vi er godt klar over at det bliver et problem senere hen med at løber efte naboer osv., hvilket også er noget vi prøver at vænne hende af med, men det tager altså noget tid, at lære en stædig hvalp noget.
Det er ikke en af måderne VI aktiverer hende på, vi træner, leger, øver næseøvelser osv.
Hun kommer træt ud, men får hurtig energi fordi hun er ekstremt nysgerrig, hvilket hun udtrykker ved at holde øje med de ting der sker på den anden side af hækken
aug 2007
Jeg har selv været genbo til en samojede, der ikke havde fået det lært som lille. Den var virkelig ikke sjov, at have i nabolaget....
apr 2013
aug 2007
aug 2008
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 3 Svar: 20
Hvordan får man hvalp til at sove længere?