{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.914 visninger | Oprettet:

Hunden kommer ikke når jeg kalder {{forumTopicSubject}}

Hej folkens
Har en shiba inu ca. 9 måneder. Jag har gået til hvalpetræning med ham. Det gave gode resultat, og Nemo lærte hurtigt, at går uden snor. Det fungerede fint inden til for 14 dag siden.
Han kommer ikke når jeg kalder og vil ikke i snor igen. Er lidt ærgerligt, da jeg har givet op nu og han kommer ikke til at går frit mere.
Glem alt om godbidder. Han kommer ikke, og det er lige meget hvad du har med. Den brugte jeg i en periode nu virker den ikke mere. Om jeg bruger fiskefrikadeller, ost, det hjælper ikke.
Han følger efter hvor jeg går men komme ikke til mig fordi han ved han kommer i snor.

Hunden er af racen shiba inu og er 9 måneder. Han får ca 2. timers udluftning om dagen en morgen en aften.

Please ider ???


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hunden kommer ikke når jeg kalder
  • #1   7. feb 2018 brug snor, den race er ret selvstændig

  • pettydk
    pettydk Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 8 Emner: 3 Svar: 42
    #3   7. feb 2018 Der er flere måder: tag snoren af, når han er væk kald på ham, kommer han så godbid, og sig "fri". Kommer han ikke når du kalder, kald igen - og idet han kigger på dig, vend om og spurt den anden vej, væk fra ham. Kommer han ikke efter, så gem dig bag et træ - og han vil ret hurtigt begynde at lede efter dig. Når han finder dig, - roooosss!!!
    Disse metoder lærte jeg for mange år siden af en adfærdskonsulent, da jeg havde en 10-mdrs hvalp der heller ikke rigtig gad komme når jeg kaldte. Det virkede.
    Men jeg er enig, - kald ham ind en masse gange, hvor han ikke får snor på, men hvor han får overvældende ros, - i virkeligheden er ros den bedste godbid smiley og som min hundetræner sagde, vær god til skuespil, overspil gerne rosen som i "iiii så dygtiiiiig, dygtiiiiggg" med lys stemme.
    Evt. kan du inde i boligen øve indkald, ved at stå i et andet rum..... bare en tanke smiley

    Held og lykke.


  • #4   7. feb 2018 Ca 9 måneder er også en alder hvor du skal begynde at tænke på hormonudvikling - der kommer noget perioder hvor de er ekstra selvstændige og med et minimum af hørelse smiley racen er i forvejen kendt for en tendens til at være selvstændig

    Ziva er 10 måneder om lidt og er lige gået fra løs til i sporline måske er den 30 meter? Den er i hvert fald lang. Hvis hun ikke har lyst til at komme når jeg kalder - bliver hun påmindet med et træk i snoren om at jeg kaldte - og jeg mente det. Massere af ros når hun kommer. Det er jo ikke fordi hun ikke vil mig, hun vil bare meget hellere denne der græstot derovre smiley så er hun lige blevet købt sele og canicross line som vi lige så godt kan træne nu hvor hun skal være i snor hele tiden


  • #5   7. feb 2018 Shibaen er en ret selvstændig race med et stort jagtinstinkt, så den kan oftest ikke gå fri.

    Dog skal du huske på, at din lige nu er midt i en modningsfase, og derfor er det ekstra svært for ham at høre efter. Jeg ville beholde snoren på, så I ikke få indlært en dum vane. Da Atlas var igennem den periode, så købte jeg en sporline, som han havde på i de områder, hvor han før var fri. Denne brugte jeg også til at træne indkald, fordi jeg så kunne hale ham ind, hvis han ikke kom.

    Så på med snoren og så træn en masse med den på. Og så må du måske accepterer, at han aldrig kommer til at få et ordenligt indkald igen pga. racen.


  • #8   7. feb 2018 Jeg har også haft en hvalp i huset, som bare stod lidt og kiggede hvis jeg løb væk, og så valgte han at løbe den anden vej, så det er bestemt ikke på alle det virker

  • #10   7. feb 2018 1000 tak til alle de dejlige svar havde ikke forventet, at få så gode svar.

    Jeg har en gps på ham. Han er pæn ligeglad, om jeg gemmer mig.
    Har prøvet, at gemme mig fra ham i en time, han er pæn ligeglad, da jeg viste mig frem havde han en mus i munden, han havde travlt med at lege.
    Har arbejdet nu ca. 3 dag på iden med linen. Satte en line på, kaldt ham tilbage, han kom og jeg tænkte efter 3 dag nu er vi der, nu kan jeg prøve igen. Slap ham i går, det skulle jeg aldrig have gjort. Brugte over en time på, at fange ham. Og det sker ikke igen, det var rigtig pinligt. Han generede alle de andre hunde der gik en tur. Der for havde jeg en rigtig dårlig oplevelse.
    Tror, at det er en hunde race, jo mere man prøver på at få ens vilige jo mere bliver de stædig. Skal nok bar acceptere han skal i snor måske i en periode ??


  • #11   7. feb 2018 3 dage er lig med ingenting. Der skal mange ugers træning til før hunden har en automatisk reaktion ved indkald. Måske måneder.



  • #13   7. feb 2018 Små skridt TS, små skridt. Når du tager snoren af hunden så skal du IKKE gøre det et sted hvor der er masser af forstyrrelser. Hvis hunden kan komme når der er andre i nærheden MED snoren på, så går du et skridt tilbage og træner UDEN snor et sted hvor der IKKE er andre. Så du har nærmest garanti for succes.

  • #14   7. feb 2018 9 mdr og shiba - det er lige den perfekte alder til at have lort i øregangene smiley

    på med snor - hav evt en længere snor med dig (spor line fx), på med den og øve indkald.
    når det går bedre, så find et indhegnet område hvor du kan slippe den løs og så øve der.

    træning træning træning - og det kan godt tage tid, især når det er en selvstændig race som Shiba'en


  • #15   7. feb 2018 Shiba er en af de racer, hvor man ikke skal regne det for en selvfølge at man kan have Fido løs smiley Det er ganske enkelt ikke forsvarligt at slippe en selvstændig jæger løs - med mindre man er et sted hvor man med 110% sikkerhed ved, at hunden ikke kan komme afsted efter vildt - fx indhegnet område. Eller man med 110% sikkerhed VED at man har 'hjernevasket' hunden til at tro at når der kaldes så findes der ingen anden mulighed end at komme. Det sidste kan lade sig gøre. MEN det kræver at man virkelig har styr på hvordan man skal gennemfører sådan en indlæring fra det øjeblik man har hentet den lille hvalp. Jeg tror ikke det er en mulighed for dig længere smiley
    Jeg har selv en selvstændigt jagende race; det er helt normalt at man ikke har dem løse når de har passeret hvalpetiden. Typisk er det sådan, at hos en selvstændigt jagende race, overdøver jagtinstinktet totalt lydigheden, når det tændes. Jeg har altid brugt mine til lydighedskonkurrencer og på banen er de fint lydige. MEN på en gåtur, hvor hunden får fært af et rådyr, kan man stikke lydighedspræmierne derop hvor solen ikke skinner smiley
    Som du selv har opdaget så er det helt utrolig pinligt når man ikke kan fange sin hund og man bliver helt utrolig upopulær blandt andre hundeejere når man har en hund der render rundt på egen pote. Derudover så er der hele 'hjertet oppe i halsen' fornemmelse når man ikke ved hvad hunden laver og tanken om man nogensinde ser den igen.


  • #16   7. feb 2018 Du har både racen og alderen imod dig, i forhold til indkald (hunde har det med at få jord i hovedet og ørerne når de er omkring 9 mdr, lidt som teenagere)
    Snor på, og ikke noget med at tage den af medmindre du er på et indhegnet område eller hunden har genindlært indkald 120%, så den hverken generer andre eller kommer til skade selv


  • #17   7. feb 2018 Med en race som Shibaen, er 3 dage slet, slet ikke nok. Det tager uger, måneder med samme metode - HVIS det da nogensinde lykkes.

    Jeg tror du skal begynde at vænne dig til, at du nok aldrig kommer til at gå med den uden snor, på ikke-indhegnede områder. Den kan have et fint og stabilt indkald det meste af tiden, indtil den får færten af noget, der kan jages. Så er den smuttet.

    Har opdrætter ikke fortalt dig, at det typisk ikke er en hund, man har frit?


  • #18   7. feb 2018 At gå uden snor skal vedligeholdes fra indkøb til to år, især med en spidshund. Det er ikke noget man kan træne på hvalpeholdet og så funker det resten af livet.
    Prøv at læse om hundens livsfaser.

    Du bør træne med hunden regelmæssigt, altså tillidsøvelser, problemløsning osv, så I får et godt bånd. Hunden lader jo til at ville skide dig et stykke.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.277
    #20   7. feb 2018 Der er jo slet ikke unormalt at hunden i den alder vælger ejeren fra. Andre ting kan være mere spændende. Det fint nok at træne alt muligt andet for at få et godt bånd til hunden. Skal hunden lære at komme skal man træne indkald og masser af det.

    For det første skal hunden lærer at det er sjov at komme når du kalder. Lige nu er den klar over at den får snor på og så et det klart den ikke gider. Hold en fest når hunden kommer(leg/godbidder) og hunden får lov at løbe igen.

    Stil ikke for store krav. Om et par mdr er det lettere at arbejde med hunden.


  • #21   8. feb 2018 Jeg må træne og træne og håbe på det vil blive bedre.
    Det er fordi det har fungerede rigtige godt inden til for ca. 14 dag. Alle var undrede over jeg kunne kalde den tilbage og det gik super godt uden snor. Men jeg må nok træne mere, håber det gode tider kommer igen. Det er bar ikke det samme, at have en hund i snor isære sådan en aktiv hund, den får ikke noget ud af går turen med snor.
    Men en store indhegnet områet er også fint nok, er bar træt af folk ikke ryder op efter deres hund ????????
    Det er jordens renest hund, sjoveste hund, meget rolige hjem og leger meget godt med børnene og elesker andre hunde og kommer godt ud af det med alle hunde. Men tror jeg skal starte træningen igen.

    1000 tak for alle de gode råd.


  • #22   8. feb 2018 Hvis det var meget vigtigt for dig at have en hund, der kan gå frit uden snor, hvorfor har du så valgt en race, der er kendt for at have yderst svært ved det?

    Spidshunde har generelt ry for at være svære at lære at gå uden snor, og jeg vil mene, at Shibaen ligger i den sværeste ende her.

    Med meget træning - uger, måneder, måske år - kan det MÅSKE lykkes. Men forvent det ikke smiley


  • #23   8. feb 2018 Har aldrige haft hund før. Jeg så en opdrætter der havde hvalpene til salg, jeg kunne ikke modstår deres charme. Havde læst om racen på nættet, men troede med træning og maser.tid så kunne det lykedes.

  • #24   8. feb 2018 Det kan lykkes med tid og massere og træning. Det samme kan det at vinde i lotto. Chancen er bare større med en mere pleasende race som en labrador.

  • pettydk
    pettydk Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 8 Emner: 3 Svar: 42
    #25   8. feb 2018 Første gang jeg prøvede at træne indkald, var med vores første hund hvor jeg gik til hundetræning, og fik indtroduktion til det med at "løbe væk". Det er klart, det kan være kompliceret. Det er en hårfin balance. Det optimale er altid at starte når hvalpen er helt lille, hjemme i stuen/haven, og så gøre det attraktivt for hvalpen at komme, og så blive ved når den vokser til, så den også husker det i "lømmelalderen" smiley Men - ja der kommer en alder hvor de vil bestemme selv, og hvor verden er vældig spændende, og hvor der er ting der er sjovere end at lystre ved indkald. Men - mht at løbe væk: jeg gik i en lille skov, og kaldte f.eks når hunden var ca. 5 m fra mig. Kaldte "Oline plads", hun kiggede på mig, men valgte at fortsætte. Jeg kaldte igen ca. 5-10 sek efter, hun vender sig - og idet vi har kontakt, løb jeg modsat. Kunsten er at gøre det lige idet der er kontakt, så blir hunden lidt "hov, hvad gør hun", og valgte så at sætte efter mig. Jeg løb ikke langt, det er balancen imellem at det ikke skal blive en leg, - så idet hun satte efter mig, stoppede jeg op og kaldte igen "Oline plads, dygtiiig", for så var hun næsten nået til mig, og jeg fik hende "på plads". Det fungerede fint. Men det er også vigtigt at der ikke var noget der forstyrrede: andre hunde, ænder osv. Da hun EN gang valgte at "næ, jeg gider ikke" og luntede videre efter vi havde haft kontakt og jeg løb modsat, gemte jeg mig bag et træ. Det er vigtigt at sige at vi snakker ikke store afstande imellem mig og hunden, og jeg havde udset mig muligheden inden jeg kaldte. Jeg stod i ca. 15 sek., så kom der en hund spurtende med næsten i jorden og ledende efter mig. Hun blev glad da hun fandt mig. Sandheden er, at hun derefter aldrig missede et indkald.
    Men det er rigtigt, der er nogle hunde der er mere selvstændige end andre, og hvis det slet ikke vil lykkes, vil jeg også anbefale snor/lang line, for alles skyld smiley

    Der er (som det også fremgår af tråden) mange måder at øve på, - det er super godt at kunne dele og få gode råd, - for det er ikke altid nemt smiley

    Ha en skøn dag derude!!


  • #26   25. okt 2018 En lille opdatering. 1000 tak til alle for deres råd.

    Nemo er 16 måneder nu. Kalde træning er ca. 65% hjem. Nemo go 70% uden snor. Han kommer når jeg kalder når der ikke er andre hunde i nærheden. Ellers så kommer han og når jeg siger på plads så kommer han hen og sætter sig pænt.

    Mangler kun det sidste når jan ser andre hund. Ellers når vi går aæene kommer han altid når jeg kalder selv om der er andre mennesker og alt muligt der forstyre.

    Det er mega sjovt og dejligt at jave en shiba. Når man vinder dens tillid så er den meget loyal


  • #28   26. okt 2018 Det skal jeg nok huske

Kommentér på:
Hunden kommer ikke når jeg kalder

Annonce