Hunden kommer ikke når jeg kalder {{forumTopicSubject}}
Hej folkens
Har en shiba inu ca. 9 måneder. Jag har gået til hvalpetræning med ham. Det gave gode resultat, og Nemo lærte hurtigt, at går uden snor. Det fungerede fint inden til for 14 dag siden.
Han kommer ikke når jeg kalder og vil ikke i snor igen. Er lidt ærgerligt, da jeg har givet op nu og han kommer ikke til at går frit mere.
Glem alt om godbidder. Han kommer ikke, og det er lige meget hvad du har med. Den brugte jeg i en periode nu virker den ikke mere. Om jeg bruger fiskefrikadeller, ost, det hjælper ikke.
Han følger efter hvor jeg går men komme ikke til mig fordi han ved han kommer i snor.
Hunden er af racen shiba inu og er 9 måneder. Han får ca 2. timers udluftning om dagen en morgen en aften.
Please ider ???
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1320 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.650
maj 2016
Følger: 8 Emner: 3 Svar: 42
Disse metoder lærte jeg for mange år siden af en adfærdskonsulent, da jeg havde en 10-mdrs hvalp der heller ikke rigtig gad komme når jeg kaldte. Det virkede.
Men jeg er enig, - kald ham ind en masse gange, hvor han ikke får snor på, men hvor han får overvældende ros, - i virkeligheden er ros den bedste godbid og som min hundetræner sagde, vær god til skuespil, overspil gerne rosen som i "iiii så dygtiiiiig, dygtiiiiggg" med lys stemme.
Evt. kan du inde i boligen øve indkald, ved at stå i et andet rum..... bare en tanke
Held og lykke.
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 3.023
Ziva er 10 måneder om lidt og er lige gået fra løs til i sporline måske er den 30 meter? Den er i hvert fald lang. Hvis hun ikke har lyst til at komme når jeg kalder - bliver hun påmindet med et træk i snoren om at jeg kaldte - og jeg mente det. Massere af ros når hun kommer. Det er jo ikke fordi hun ikke vil mig, hun vil bare meget hellere denne der græstot derovre så er hun lige blevet købt sele og canicross line som vi lige så godt kan træne nu hvor hun skal være i snor hele tiden
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 2.024
Dog skal du huske på, at din lige nu er midt i en modningsfase, og derfor er det ekstra svært for ham at høre efter. Jeg ville beholde snoren på, så I ikke få indlært en dum vane. Da Atlas var igennem den periode, så købte jeg en sporline, som han havde på i de områder, hvor han før var fri. Denne brugte jeg også til at træne indkald, fordi jeg så kunne hale ham ind, hvis han ikke kom.
Så på med snoren og så træn en masse med den på. Og så må du måske accepterer, at han aldrig kommer til at få et ordenligt indkald igen pga. racen.
aug 2011
Følger: 21 Følgere: 40 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 828
aug 2017
Følger: 2 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 5
Jeg har en gps på ham. Han er pæn ligeglad, om jeg gemmer mig.
Har prøvet, at gemme mig fra ham i en time, han er pæn ligeglad, da jeg viste mig frem havde han en mus i munden, han havde travlt med at lege.
Har arbejdet nu ca. 3 dag på iden med linen. Satte en line på, kaldt ham tilbage, han kom og jeg tænkte efter 3 dag nu er vi der, nu kan jeg prøve igen. Slap ham i går, det skulle jeg aldrig have gjort. Brugte over en time på, at fange ham. Og det sker ikke igen, det var rigtig pinligt. Han generede alle de andre hunde der gik en tur. Der for havde jeg en rigtig dårlig oplevelse.
Tror, at det er en hunde race, jo mere man prøver på at få ens vilige jo mere bliver de stædig. Skal nok bar acceptere han skal i snor måske i en periode ??
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 4.358
aug 2015
Følger: 5 Følgere: 8 Emner: 43 Svar: 1.215
på med snor - hav evt en længere snor med dig (spor line fx), på med den og øve indkald.
når det går bedre, så find et indhegnet område hvor du kan slippe den løs og så øve der.
træning træning træning - og det kan godt tage tid, især når det er en selvstændig race som Shiba'en
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.376
Jeg har selv en selvstændigt jagende race; det er helt normalt at man ikke har dem løse når de har passeret hvalpetiden. Typisk er det sådan, at hos en selvstændigt jagende race, overdøver jagtinstinktet totalt lydigheden, når det tændes. Jeg har altid brugt mine til lydighedskonkurrencer og på banen er de fint lydige. MEN på en gåtur, hvor hunden får fært af et rådyr, kan man stikke lydighedspræmierne derop hvor solen ikke skinner
Som du selv har opdaget så er det helt utrolig pinligt når man ikke kan fange sin hund og man bliver helt utrolig upopulær blandt andre hundeejere når man har en hund der render rundt på egen pote. Derudover så er der hele 'hjertet oppe i halsen' fornemmelse når man ikke ved hvad hunden laver og tanken om man nogensinde ser den igen.
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
Snor på, og ikke noget med at tage den af medmindre du er på et indhegnet område eller hunden har genindlært indkald 120%, så den hverken generer andre eller kommer til skade selv
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.571
Jeg tror du skal begynde at vænne dig til, at du nok aldrig kommer til at gå med den uden snor, på ikke-indhegnede områder. Den kan have et fint og stabilt indkald det meste af tiden, indtil den får færten af noget, der kan jages. Så er den smuttet.
Har opdrætter ikke fortalt dig, at det typisk ikke er en hund, man har frit?
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.772
Prøv at læse om hundens livsfaser.
Du bør træne med hunden regelmæssigt, altså tillidsøvelser, problemløsning osv, så I får et godt bånd. Hunden lader jo til at ville skide dig et stykke.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
For det første skal hunden lærer at det er sjov at komme når du kalder. Lige nu er den klar over at den får snor på og så et det klart den ikke gider. Hold en fest når hunden kommer(leg/godbidder) og hunden får lov at løbe igen.
Stil ikke for store krav. Om et par mdr er det lettere at arbejde med hunden.
aug 2017
Det er fordi det har fungerede rigtige godt inden til for ca. 14 dag. Alle var undrede over jeg kunne kalde den tilbage og det gik super godt uden snor. Men jeg må nok træne mere, håber det gode tider kommer igen. Det er bar ikke det samme, at have en hund i snor isære sådan en aktiv hund, den får ikke noget ud af går turen med snor.
Men en store indhegnet områet er også fint nok, er bar træt af folk ikke ryder op efter deres hund ????????
Det er jordens renest hund, sjoveste hund, meget rolige hjem og leger meget godt med børnene og elesker andre hunde og kommer godt ud af det med alle hunde. Men tror jeg skal starte træningen igen.
1000 tak for alle de gode råd.
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.571
Spidshunde har generelt ry for at være svære at lære at gå uden snor, og jeg vil mene, at Shibaen ligger i den sværeste ende her.
Med meget træning - uger, måneder, måske år - kan det MÅSKE lykkes. Men forvent det ikke
aug 2017
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 3.023
maj 2016
Følger: 8 Emner: 3 Svar: 42
Men det er rigtigt, der er nogle hunde der er mere selvstændige end andre, og hvis det slet ikke vil lykkes, vil jeg også anbefale snor/lang line, for alles skyld
Der er (som det også fremgår af tråden) mange måder at øve på, - det er super godt at kunne dele og få gode råd, - for det er ikke altid nemt
Ha en skøn dag derude!!
aug 2017
Nemo er 16 måneder nu. Kalde træning er ca. 65% hjem. Nemo go 70% uden snor. Han kommer når jeg kalder når der ikke er andre hunde i nærheden. Ellers så kommer han og når jeg siger på plads så kommer han hen og sætter sig pænt.
Mangler kun det sidste når jan ser andre hund. Ellers når vi går aæene kommer han altid når jeg kalder selv om der er andre mennesker og alt muligt der forstyre.
Det er mega sjovt og dejligt at jave en shiba. Når man vinder dens tillid så er den meget loyal
aug 2017
Hunden kommer ikke når jeg kalder