{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
854 visninger | Oprettet:

Fif til den lidt for kloge konkurrencehund {{forumTopicSubject}}

Hvad er jeres fif, til hunden, som har gennemskuet hvornår det er en konkurrence situation og hvornår det IKKE er en konkurrence situation.

Det er her i forbindelse med Rally.

Hun har regnet det ud en gang tidligere, der holdt vi et lille års pause fra Rally'en og så var det løst.

Anden gang lærte jeg at hvis vi ændrede fokus i starterne, så var hun igen en drøm at gå med.

Nu har hun igen regnet det ud. Jeg træner nu anderledes med hende (ingen synlige guffer/legetøj) og belønner mere uforudsigeligt. Jeg håber at det hjælper.

Jeg har fået tip om, at nogle hunde simpelthen fornemmer det udfra skiltene, så tippet lød på blot at lege mellem skiltene, og altså ignorere øvelserne på dem.

Et andet tip er at belønne UDENFOR banen (altså evt have en lille bøtte med godbidder placeret på en stol etc). Det har vi dog ikke prøvet endnu.

Andre tip? Tempo?

Når vi træner alene er der absolut ingen problemer.

Det skal siges at hun bestemt ikke keder sig ved konkurrencer, tværtimod, hun bliver enormt fræk og går ind foran mig, springer op og hyrdedutter mig smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fif til den lidt for kloge konkurrencehund
  • Iben J
    Iben J Tilmeldt:
    okt 2016

Følger: 1 Svar: 10
    #1   11. jul 2017 Hvad gør hun helt præcist? Det er vigtigt i forhold til hvad du evt. Kan gøre.

• #4   11. jul 2017 min farmor. har igemmen næste helle hendes liv gået til konkurrencer med hendes hunde. som var Islands fårhunde og hun gik altid en lille tur med dem
    inde hun skulle ind på banen. og vi taler om en dame som næste er 80 år smiley men det hjælp meget på hunden at gå udenfor og for fik lidt luft inde den skulle ind og hun brugt aldrig et bur til at den skulle sidde og vente i. der brugt hun bilen hvor de sad bag i og kunne for fri luft og mindre stresse af alt det gø som var indefor. det mine råd smiley

• #5   11. jul 2017 Det er vel stress, idet hun kan fornemme noget er anderledes på prøvedagen.
    Holdtræning og prøve-prøver må kunne afhjælpe problemet.

• #6   11. jul 2017 Jeg bruger rigtig meget tid på konkurrence træning. Hvor jeg træner i set-uppet så tæt på en konkurrencesituation som muligt. Planlæg din egen attitude og kropssprog, og træn også transporterne imellem øvelserne.

Meningen med overstående galskab er at du skal gøre forskellen på træning og konkurrence så lille og ubetydelig som mulig, så I kan levere et stabilt program.

• #7   11. jul 2017 Hej Iben. Som formuleret til sidst i indlægget, så går hun ind foran mig, hyrdedutter mig med snuden, og gør lidt mere end ellers. Hun kan også finde på at springe op af mig.

Det er lidt som om hun siger: "hey, jeg ved sgu godt at der ikke falder godbidder før til slut, så lad os starte festen her på banen!" Haha

Ja vi træner på hold. Normalt (i Danmark) træner vi to gange om ugen. Vi har dog ikke gået på hold siden marts, da det er svært at finde rally hold her i Berlin.

Til holdtræning går hun pænt. Der er lidt mere lyd på, men ellers ikke noget.

I Kbh når vi træner i gårdhaven, så træner vi ofte med skilte, ringbånd mm, så det ligner lidt mere konkurrence setup.

• #8   11. jul 2017 Lav træning så konkurrence-lignende som muligt og lær hende, at der også kan falde belønninger af i konkurrencesituationen.

Brug enten nogle for sjov konkurrencer eller rigtige konkurrencer til dette. Alternativt, så inviter dine 40 nærmeste venner med deres udstillingstelte mm, sæt ringbånd op udnævn en som dommer. Gå på banen lav starten (Dommer kalder dig ind, hund på plads + kontakt, gå over ringbånd og stil klar - dommer siger Værsgo) og beløn stort.
    Gentag 10 gange med forskellige dommere og flyt så gæsterne, teltene, rallyskiltene mm til en ny lokation og gentag. Begynd at tage et-to-tre skilte og beløn for det.

Hvis du ikke har så mange venner og telte, som der skal til, kan du gøre som du allerede gør: konkurrencetøj (=vest? ingen godbidstaske eller hvad det nu kan være), sæt skilte op, gerne ringbånd, hvis du har og meget gerne en hjælper/dommer, som kalder dig ind.
    Så snart i kommer til første skilt, klik (hvis du bruger det) og beløn STORT!
    Gentag nogle gange, så setuppet med at gå mod et rallyskilt skaber en forventning om belønning hos hunden. Når hunden har det, så skift mellem at belønne, bare for at gå mod skiltet og stoppe og for at hun tager et-to-tre-fem skilte.
    Personligt træner jeg aldrig (eller så godt som aldrig) et helt konkurrenceprogram med mine hunde uden belønninger. Og jeg konkurrerer ikke, med mindre hunden kan øvelserne sågodt, at de næsten er en belønning for hunden at lave. I hvertfald, hvis det er et program, hvor man som i rally først må belønne til sidst.

Jeg ved ikke om det hjælper, men det bilder jeg mig ind: Efter hunden har gået et konkurrenceprogram belønner jeg max. Det allerbedste legetøj/godbidder er reserveret til denne situation.

Med en af mine hunde, har jeg haft stor succes med afstandsbelønning, dvs en (mere eller mindre synlig) belønning, som enten ligger i dens bur eller lige udenfor banen. Det ved hunden og det er selvfølgelig bygget langsomt op, så når hunden er færdig og får sit værsgo, så ved den præcis hvor belønningen er og at den må få den.
    Det virker ikke i alle sportsgrene (eller med alle hunde) og det er ikke i alle tilfælde lovligt at have noget stående lige udenfor banen.

Tænk også over om du træner konkurrence-lignende i forhold til afslutningen på at program. Vil dommeren lige snakke før du går ud og belønner? Har du belønningen liggende (synligt) udenfor banen.

• Iben J
    Iben J Tilmeldt:
    okt 2016

#9   11. jul 2017 Hej Buch.
    Undskyld, jeg havde ikke lige set de sidste linjer.
    Det du beskriver vil jeg nok tolke mest som en reaktion på at hendes belønning ikke kommer og så bliver hun lidt fræk for at få dig til st belønne hende.

Når vi træner vores hunde, så har vi en tendens til at belønne i et væk og så forventer vi st de kan gå 14-20 øvelser til konkurrencer uden belønning.

Du skal prøve at blive uforudsigelig. Belønne uregelmæssig.
    Giver det mening?

• #10   11. jul 2017 Mille grazie Randi smiley

• #11   11. jul 2017 No probs Iben smiley Ja jeg er de seneste dage begyndt at belønne uforudsigeligt. Det lader til at virke rigtig godt, nu hvor hun allerede kan øvelserne i søvne. Vi har konkurrence i slut juli, så håber vi har tid nok til at de sætter sig i hende.

• #12   11. jul 2017 .....og du er ikke nervøs når du går ind til en konkurrence ?
    For hvis du er meget nervøs, så kan hunden mærke det, og det kan være derfor, at den reagerer som den gør

• #13   11. jul 2017 Jo jeg er nervøs, men ikke sådan meget.

Og jeg ved at hun har arbejdet fint flere gange trods mine nerver, så jeg tror ikke det udelukkende er mine følelser.

• #15   12. jul 2017 Må også erklære mig enig med Iben og Klikgodbid. Uforudsigelighed i belønningen og få trænet 'konkurrencesituationen'. Når man skal til konkurrencer i flere week-ender i træk så duer det ikke at hunde den fjerde søndag ikke performer fordi den har luret at belønningen ikke falder som den plejer. Dvs. hunden skal være trænet med at den ikke ved hvornår belønningen falder. Den skal kun vide AT den falder. Og så er det en rigtig god ide at træningen ikke ligner sig selv hver gang og forøvrigt altid ser anderledes ud end konkurrencen smiley Min oplevelse er at til fx DKK LP og rally træning har man en tendens til ikke at være særlig kreativ med set-uppet til træning smiley Så ryst posen og forsøg at gøre tingene anderledes hver gang.

• #16   12. jul 2017 Jeg har praktiseret det tidligere, men det fungerede ikke til hende dengang. Hun begyndte at gå ind foran mig og stresse op, fordi hun var så spændt på hvornår den uforudsigelige belønning ville falde.

Men det er måske 2 år siden nu og de seneste dage har det virket godt.

Nu må vi se hvor længe det virker smiley med Jessie skal jeg opfinde den dybe tallerken med jævne mellemrum.

• #17   12. jul 2017 Du kan også tage til nogle konkurrencer hvor I ikke deltager og træne blandt larmen, telte og masser af folk. Det er også god konkurrencetræning.

• #18   12. jul 2017 "Hun begyndte at gå ind foran mig og stresse op, fordi hun var så spændt på hvornår den uforudsigelige belønning ville falde. " Det er jo netop den spænding du skal bruge til at komme igennem et helt program uden belønning. At hun så går ind foran og stresser osv handler nok snarere om at deter blevet bygget for hurtigt op og at din belønning ikke er præcis nok smiley (altså at du ikke belønner når hun er det rigtige sted)

• #19   12. jul 2017 Ja det ville måske være en god ide Labsen.

Hun har normalt ikke problemer med at fokusere i forstyrrende omgivelser. Som de københavnersnuder vi er, så har hun trænet i forstyrrende omgivelser siden hun var 8.5 uge og hun har været med i konkurrence miljøer siden hun var lille smiley

• #20   31. jul 2017 I weekenden gjorde min lille sheltie det simpelthen så flot! Lørdag 97 point (6. Plads) søndag 94 point og 2 Vinder!! Vi blev kun overgået på tid!

Så min taktik har helt sikkert hjulpet. Jeg går nu med mindre skridt, det har hjulpet rigtig meget, så nu går hun ikke foran som før.

Vi blev dog trukket 3 point fordi dommer synes hun går for tæt på mit ben? DÉT tager jeg som et kompliment! Hun har sgu en lækker fri-ved-fod af en 5 kg hund at være smiley

Behøver jeg nævne at det regnede under begge prøver? smiley

profilbillede
  • #21   31. jul 2017 Fedt smiley Tillykke

• Iben J
    Iben J Tilmeldt:
    okt 2016

#22   3. aug 2017 Stort tillykke??

Kommentér på:
Fif til den lidt for kloge konkurrencehund

Annonce