Agility problemer... {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres input til min situation.
Jeg går til agility med Jesse om onsdagen. Hun går til rally om søndagen, hvilket hun er virkelig dygtig til, meget opmærksom på mig og virkelig nem at holde kontakten med hele vejen igennem banerne.
Men problemet ligger i agility... Hun kører sig selv helt op, og når kun at tage 1-2 forhindrer, før hun enten begynder at hyrde mig eller hoppe op og bide/lege...
Hun er virkelig dygtig til fremadsendelse øvelser, hvor jeg bliver stående. Problemet kommer, så snart jeg bevæger mig med
Vi har gået til agility i snart et år, og jeg synes bare ikke vi kommer længere...
Nogen gode råd til hvordan jeg får hende til at fokusere på banen og lade mig være?
Vi træner med godbidder, jeg har forsøgt med legetøj, men det fungerede slet ikke. Jeg tænker det måske kan prøves igen, når hun engang har lært at fokusere på banen og ikke bare køre sig selv op i selvsving.
Indtil videre har jeg gjort det, at hver gang hun kører op, og begynder at hyrde/bide, så stopper jeg op og vi fortsætter først, når der er lidt ro på. Men så snart jeg bevæger mig, er vi på den igen... Og ja, det har vi nu gjort så længe, at jeg tænker, der måske skal noget andet til
aug 2008
Følgere: 1077 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.777
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 4 Hunde: 4 Emner: 58 Svar: 735
jun 2012
Ved ikke om det er det rigtige at gøre, men hvis jeg selv skulle udtænke en plan, er det umiddelbart det jeg ville prøve
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 508 Svar: 12.441
maj 2004
Karina: Hun kører slet ikke op over springet på rally banen. Jeg løber ture med hende, hvor hun løber pænt ved siden af, og jeg prøver at løbe og træne lidt handling i skoven, og der er hun også helt fin. Det er som om det er kombinationen af at vi er på en agilitybane og at der er andre hunde, der gør udslaget.
jun 2012
Giver det mening?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
Jeg bruger både legetøj og mad, men alt efter hvad vi træner, placerer jeg så belønningen et eller andet sted på pladsen, hvor det nu lige giver mening, og så må hun self først rende og og hente/tage belønningen, når opgaven er løst. Er belønningen legetøj, så henter hun den, og vi leger så sammen med den.
Men med det sagt, så er jeg også lidt nysgerrig efter, hvad din træner har/har haft af forslag, for noget må i jo have prøvet af, når du siger, det har stået på længe?
jan 2017
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 236
I starten, når jeg gik med Bodhi, når vi gik på vej trænede vi "gå pænt" og når vi kom til græsarealer, så legede vi.
Det resulterede så i, at Bodhi forbandt alle græsarealer, jeg trådte ud på, med "legezone". Kun når jeg var med, ikke når han selv gik i græskanten og jeg på stien ved siden af.
Løsningen blev at starte forfra med "gå pænt", bare på græsset. Og det forstod han ret hurtigt.
Jeg tænker derfor, om løsningen evt. kunne være nogle alm. lydighedsøvelser på banen udenfor træning, så han har et andet "mindset" at forbinde agility med end leg (som det jo sikkert er let for ham at forbinde det med i forvejen).
Igen, jeg har aldrig prøvet agility (men glæder mig sygt meget til bodhi bliver stor nok til det) så måske jeg er lidt udenfor nummer her.
jun 2012
jan 2017
Mine tanker var baseret på en forståelse af, at agility for hundens vedkommende netop handler om ligedelt fokus på forhindring og fører. Især førers kropssprog. Igen, udelukkende baseret på agility-videoer. Hvis hunden ikke har fokus på føreren, så fejler den vel på de mere krævende baner, hvor den forhindring der skal tages, ikke er den, som ligger lige for?
Det er derfor, min tanke gik på, at han har den rette fokus (på krop og bevægelse) men at han læser det anderledes, som "legetid" i stedet for træning.
jan 2017
jun 2012
maj 2004
Min træner... Well, vi har haft lidt sygdom i trænerstablen, så vi har skiftet mellem 3. Indtil videre har der mest været fokus på at dele banen op i små bider, så hun ikke når at gejle helt så meget op... Og så fremadsendelse med belønning i skål for enden, som hun er super sej til.
Men jeg synes ikke jeg har fået super meget at arbejde med fra trænernes side... Der er dog lige kommet ny træner på igen, der virker til at rette en del mere på os, så jeg satser på at der kommer lidt forslag fra ham.
Men det med belønning væk fra mig vil jeg helt klart afprøve, det virker logisk! For ja, hun er ALT for fokuseret på mig. Hun har faktisk formået at drøne hovedkuls ind i forhindringerne flere gange, fordi hun kiggede på mig og ikke på banen. Det er hun dog stoppet med. Så lidt vej er vi kommet
jun 2012
jun 2012
maj 2004
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.341
Men hvad sker der egentlig, hvis du bare giver los og sender hende videre istedet for alt det 'bremseri' ?
Jeg har haft en hund, der reagerede noget i retning af det du beskriver. Hvis han begyndte at fx hoppe op og bide i mig så var det ganske enkelt fordi jeg havde været for langsom til at sende ham videre. Det skal selvfølgelig startes på en måde, hvor det er let at sende hunden videre. Fx en lang ligeud serie af spring og tunneler.
maj 2004
Følger: 28 Følgere: 31 Hunde: 5 Emner: 181 Svar: 1.407
maj 2004
Så det vil vi helt klart arbejde videre med.
Mette: Godbid i skål for enden af lang række forhindringer har vi gjort en del med... Det er hun rigtig sej til og kan nemt fremadsendes over 4-5 forhindringer... Bare jeg ikke løber med
Hvis jeg prøver bare at give los, så mister hun alt fokus på banen og fokusere kun på at hoppe op ad mig...
Agility problemer...