Urenlighed mm. {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Vi fik i august en dejlig lille labrador blanding, vi er rigtig glade for hende, men vi er ved at være lidt irriteret på at hun ikke kan holde sig.
Dyrlægen siger hun ser rigtig fin, og alt er som det skal være.
1. Når hun fodres så sluger hun alt maden, det er kun ved tyggeben eller lignende at hun faktisk tygger på sin mad, ellers sluger hun alt råt. Vi har prøvet lidt forskellige ting, som at smide maden lidt rundt så der går lidt længere tid inden hun har spist. Nu bruger vi en stor sten, som ligges ovenpå hendes foder i skålen, så hun bruger en del tid på at få spist sit mad, dog sluger hun stadig det, det går bare noget langsommere end få, hvor alt maden kunne være væk indenfor få sekunder.
2. Vi har en del problemer med at hun ikke kan holde sig. Hun bliver luftet masse gange i løbet af dagen, og kommer også af med noget hver gang hun er ude. Derudover bliver hun også lukket ud for at lege med vores anden hunde flere gange om dagen, så ud kommer hun. Det er specielt om natten det er et problem, eller hvis vi har været væk i flere timer, også nogen gange selvom hun næsten lige har været ude.
Om morgen står vi mere eller mindre altid op til en sø og nogen gange også noget stort - synes vi har gjort en del for at hun ikke skal gøre det indenfor, og har prøvet lidt af hvert, men vi ved simpelthen ikke hvad mere vi skal gøre?
Håber der er nogen som kan komme med nogle gode fif og råd til at afhjælpe på problemet - for selvom vi holder af hende, kan det ikke undgås en irritation.
Tak på forhånd
Mvh. Marianne
mar 2016
Følger: 11 Følgere: 208 Hunde: 5 Emner: 56 Svar: 1.473
mht. maden har jeg ingen ide
mar 2015
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 3
Mvh. Marianne
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
Fjern vandskål sidst på aften og kig på om fodret passer til hunden. Så burde det snart være ovre.
mar 2015
Vores dyrlæge siger at det er en hvalpeinsekt fra da den gik med sine søskende, om at nå at spise sit mad, inden de andre kommer og tager det og sluger det derfor. Vores anden hund tygger bare sine hundepiller (ved godt 2 hunde ikke er de samme), men har aldrig oplevet en hund sluge sit mad så hurtigt, og har læst at det ikke er så godt for dem at sluger det alt for hurtigt da de kan blive syge.
Hun går sammen med vores anden hund, og om dagen er der rig med mennesker omkring hende, så det er ikke selvskab hun mangler (hun er meget afhængig af vores anden hund, vi har trænet hende lidt i at gå ture hver for sig engang imellem, hvilket har hjulpet for da hun var helt lille blev hun max ulykkelig hvis hun ikke kunne se den anden hund).
Men hun både tisser og laver stort som natten, hun havde en kort periode hvor hun mere eller mindre var renlig hvor vi ikke skulle op om natten, men det er bare gået i sig selv, hvor vi hver morgen skal gøre rent efter hende, og hun kan mærke vores irritation, hvilket jo er synd for hende. Vi synes det er synd for hende, også lugter det bare hurtigt af urin når hun tisser sådan.
Mvh. Marianne
dec 2008
mar 2015
Hendes fodring er fordelt ud på 3 gange i løbet af dagen.
Mvh. Marianne
dec 2008
Et spor kunne være et måltid. Træning et andet osv. På den måde får du samtidig aktiveret hunden
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 277 Svar: 8.764
http://www.zooplus.dk/shop/hund/hundesport_hundelegetoej/intelligenslegetoej/aktivitet/408905
Mht. renlighed, så ville jeg starte med at få undersøgt hende for blærebetændelse. Hvis ikke det er problemet, ville jeg starte forfra med renlighedstræning. Gå med ud, når hun lukkes i haven, så I er sikre på at hun får tisset. Og husk på at nogle hundehvalpe "bare" er længere tid om at blive renlige end andre.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.957
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.017
Som det sidste i gør om aftenen lufter i hende af alene i haven. Ingen forstyrrelser ingen leg. Bare gå rundt evt. I snor for at få ro på. Og afvent hun får tisset rigtig godt af og gjort stort. Så går i i seng og sætter vækkeuret til 15 min før hun plejer at have uheld. I står op og tar hende ud og tisser evt stort hvis hun kan, og går så ind i seng igen.
Dette gør i til en vane - så hunden ved at når uret ringer så skal vi ud. Så begynder i at rykke tiden. Så hunden og i gradvist sover længere og længere. Altid til uret ringer, op og ud.
I forhold til når i er på job, så er det bare noget der tar tid. Og jo flere uheld hunden har inde jo længere tid tar det.. Men brug samme princippet at få ro på hunden og få den til at tisse og prutte af i rolige omgivelser inden i tar afsted. Nogen gange kan det være nødvendigt at rykke måltiderne lidt frem eller tilbage for at få det til at passe med man er hjemme når hunden skal.
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.132
Med hensyn til maden, så er det meget naturligt. Asti, min den unge, får aldrig mad i en almindelig madskål af samme årsag. Jeg har den der bliver linket til samt dogmaze plus et hav af forskellige udformninger af aktivitetsbolde. Derudover spreder jeg også nogle gange hendes foder ud på græsplænen, pakker det ind i toiletruller og lignede. Jeg bruger foder med små piller, da der ikke er forskel på hvor hurtig hun spiser om de er store eller små.
Når hun er så forsigtig/usikker som hun er, så er det endnu vigtigere at hun får lov at opleve verden på egen hånd og kommer til noget træning.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.459
Hvis Hun er lukket væk fra jer om natten, kan hun jo for det første ikke gøre opmærksom på, at hun skal ud. Og hun kan have lidt separationsangst, der gør, at hun laver både det ene og det andet, selv om perioden, hvor hun skal holde sig, ikke er længere end hun burde kunne klare.
feb 2016
Svar: 8
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 4 Hunde: 4 Emner: 58 Svar: 732
Ift. maden er der ikke noget unormalt i at hun sluger maden, det er nærmere mere unormalt når de tygger det. Mine spiser også meget hurtigt, og her har vand og en bestemt foderskål afhjulpet problemet, ellers bliver det spredt ud på græsplænen
Urenlighed mm.