Alene hjemme træning - hvad gjorde I? {{forumTopicSubject}}
Hej hundeglade mennesker
Her kommer endnu et emne om alene hjemme træningen..
Min kæreste og jeg er i fuld gang med at kigge på forskellige racer der kunne passe til os, og kigger også på forskellige opdrættere af disse racer Og samtidig læser vi også en masse om træningen med hunden - deriblandt alene hjemme træning.
Vi er dog kommet til at tænke på noget her. Min kæreste og jeg kan jo ikke bestemme hvornår en avler laver et kuld hvalpe - så det lige passer med hvornår det passer bedst for os. Vi går begge i skole til hverdag og arbejder ofte i ferier. Derfor har vi ikke flere uger til at være hjemme med hvalpen og træne alene hjemme træningen. Vi kan måske maks tage fri en uge. Vi har heller ikke nogen der lige kan passe hvalpen da dem vi kender også har et job eller en skole der skal passes.
Så hvad gjorde I da I fik jeres hvalp? Tog i fri nogle uger fra skole/arbejde eller hvad gjorde I?
Dengang jeg som barn fik min første egen hvalp - en lille dansk svensk gårdhund fik vi samtidig en af mine morfars pointere (han er opdrætter). Der blev aldrig lavet noget decideret alene hjemme træning med dem, så jeg ved faktisk ikke helt hvordan det forgår (udover alt det jeg har læst om det), men det har aldrig været et problem for dem at være alene hjemme.
Mvh.
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
Mit råd, hvis du ikke føler du kan tage fri minimum 3 uger, eller fx en uge hvorefter du er væk max 2 timer dagligt og langsomt stigende, så lad være med at anskaffe dig en hund! En hund er tidskrævende også når den har lært at være alene;)
jul 2012
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 3 Emner: 117 Svar: 2.617
Jeg ville til hver en tid tage 3 uger, jeg tror godt man ville kunne gøre det på 2 uger, så skal der bare startes tidligt, vi ventede 1 uge med at træne.
kan i ikke tage 1 uge hver forskudt af hinanden ?
vi gjorde det vi bare lukkede og åbnede dør, roste når vi kom ind, hvis hun er rolig og afslappet.
vi er dog heldige vi har en hund mere der er vant til at være alene, hvilket har smittet meget af på Vika.
vi øgede tiden lidt.
Men gik egentlig ret hurtigt op til en halv time, da der ikke var nogen reaktion på får minutter, eller 10 min.
vi filmede de første gange de var alene lidt længere tid.
Vi har samme rutine op til vi forlader dem.
ud og tisse, flytte ting ud i udstuen hvor de er alene, fyld aktivitetslegetøj op og finde gnave stykker frem. alt ligger jeg ud, og kan se hun i lang tid bruger tiden på dette. alt er spist når vi kommer hjem.
vores gamle spiser ikke når flokken ikke er samlet, men hvalpen er sgu ligeglad hun æder alt der bliver lagt foran hende
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 43 Svar: 1.421
Jeg tog 5 ugers ferie og 1 uge afspadsering så jeg havde 6 uger i alt, den tid er enorm vigtig synes jeg.
Der er så meget der skal på plads i starten, når man får hvalp, renlighed, alene hjemme træning, alm træning som nej, bliv, sit, spyt ud, min, værsgo osv.
samt selv om de har lært disse ting, skal man huske at de kan ikke holde sig i mange timer, det er noget man bygger op gradvist.. jeg var ude med min hvalp i starten hver gang efter den havde sovet, spist eller drukket, så vi var rigtig meget ude ikke så længe af gangen, men kan huske jeg synes det var hele tiden hehe.. derefter var det ca hver 4 time også prøvede jeg gradvist at vente lidt længere ca 15 min.. men jeg var meget heldig, min hvalp lærte meget hurtig selv at sige til når han skulle ud
Det er rigtig vigtigt med tiden i starten, ikke kun for alle de ting hvalpe skal lære, men også for at i kan lærer hinanden at kende og få en go start
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
jan 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 15 Svar: 145
Vi kunne måske godt tage fri en uge hver forskudt, så vi altså fik 2 uger i alt. Men længere tid kan det nok ikke blive til i den almindelige hverdag. Vi må dog se på om vi kan få en uge mere så vi har 3 uger. Det er heller ikke lige nu vi skal have hund, så vi har stadig tid til at finde ud af hvordan vi skal gøre det Hvis vi er heldige kan det måske passe med at det kan blive i en af de uger hvor jeg hvert år har et par dage fri alligvel, eller ved jul, hvor vi begge har fri nogle dage.
Vi er helt klar over hvor vigtig den første tid er og derfor søger vi også råd og vejledning
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
Så jeg ville anbefale at I fik planlagt en uge hver forskudt af hinanden
jan 2013
Vi har kigget på maaaange forskellige racer og er ikke kommet til en endelig beslutning endnu. Men vi tænker muligvis papillon.
Ja vi ved godt hvor meget de koster, vi har sparet sammen til det + mere til.
Tak for svar Einstein
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 54 Svar: 679
Jeg må dog indrømme, at vi har ikke forladt den 1 minut af gangen, så 2 minutter osv... Tror den startede med 5 minutter. Så 15 minutter. Så 20 og så 1 time. De har ingen tidsfornemmelse på samme måde som os jo. Da den havde prøvet at være alene et par timer nogle gange, var det ingen problem at oppe tiden til 8 timer. Han er maks alene 8 timer af gangen. Han har hele huset og har aldrig ødelagt noget. Han kommer heller ikke farende når vi kommer hjem. Han er glad, men ikke voldsom eller noget, og vi kan komme ind med hænderne fulde uden at blive overfaldet. Nogle gange bliver han liggende
Når vi går siger vi ikke noget til ham. Vi er ikke kørt op og han er afslappet når det er. Når vi kommer hjem er vi også rolige, og taler dæmpet og roligt til ham
Hvis i kan tage 2 ugers ferie, og så måske efterfølgende sørge for det kun er et par timer den er alene, så tænker jeg at den måske godt kunne lære det på en ordentlig måde
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 54 Svar: 679
jan 2013
Birgitta - Det med to hunde vil vi tage op til overvejelse
feb 2011
Følger: 5 Følgere: 235 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 1.034
Jeg havde masser af tid til at lære hende at kende og alene hjemme træning
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Vil virkelig råde jer til at vente med at få hvalp indtil I kan tage mindst 14 dage fri (og gerne længere). Naturligvis er der hvalpen som lærer det på kortere tid, men det er virkelig ris til egen røv hvis man bliver nødt til at gå for hurtigt frem og hvalpen ikke er klar til det - det kan give problemer i årevis fremover.
jan 2013
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
Jeg havde kun en uges ferie, da jeg fik hund men min daværende kæreste var hjemme ved ham. Han var dog mildest talt ikke særlig observant, så han opdagede ikke at hunden skulle ud. Så min hund var reelt set først renlig som 9 måneders. Han fik så tilbagefald senere og var først renlig igen ved 18 måneder ca.
jul 2016
Følger: 5 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 7 Svar: 87
Jeg har altid sørget for at få 3 ugers fri, og dengang jeg skulle flytte med Joey fik jeg faktisk også 3 ugers fri, så jeg var sikker på han kunne være alene i det nye hjem.
Jeg henter hvalp på søndag, og der har jeg 3 uges ferie og kæresten har 4 uger (2 uger holder vi sammen) - så ham her er heldig at få 5 uger til at vænne sig til en hverdag
jan 2013
Pernille - Tak for svar
jul 2016
Mine hunde har været renlige fra de er 12-15 uger, med meget få uheld mens jeg var på job..
jan 2013
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
De fleste opdrættere kan evt. Overtales til at holde lidt på en hvalp nogle uger, så det passer med hvornår i kan få ferie til det. Jeg tænker hvis det ikke lige passer helt med fødslen osv. Ellers hvis i vælger jeres opdrætter i god tid, kan i aftale at når tæven går i løb kontaktes i, så kan man regne en ca. Fødselsdato og dermed salgsdato ud. Og der kan man så bestille ferien.
jan 2013
Og hvad er jeres erfaringer i det hele taget med at købe en hund som andre har haft før?
- Det er blot et par tanker herfra
jan 2013
jul 2016
Ej heller da han boede 8 mdr ved min far fordi jeg var i Irak..
Så han lærte det kun en gang..
Men!!! Nogle hunde kan have behov for at lære det på ny..
jan 2015
Følger: 29 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 340
Da vi kiggede efter hund, kiggede vi efter en voksen en, som kunne de basale ting såsom at være alene hjemme. Dog skal man uanset påregne en uges ferie HVER, da hunden lige skal blive tryg, før man kaster den ud i at være alene en hel skole/arbejdsdag. Men det kan gøre processen noget nemmere, hvis man ikke har tiden 100%
jan 2015
Vi besøgte Milo en gang og havde ham på besøg hos os en gang, før vi besluttede os. Jeg spurgte om en trilliard spørgsmål, og bad hende direkte om at være 100% ærlig i hendes svar.
Derudover aftalte vi at vi lige kunne bruge et par uger på at "passe ham". Hvis nu der skulle opstå nogle helt uforudsete ting - eller tidligere ejer nu skulle have "glemt" at fortælle om nogle problematikker.
jan 2013
jan 2015
Jeg bad bla om en liste hvorpå hans daglige rutine skulle stå til punkt og prikke.
Skriv i kontrakten at I skal have mulighed for at levere tilbage inden 14 dage, hvis det i forventede slet ikke er overens med det I får. (Jeg ville dog uanset hvad, ikke kunne få mig selv til at levere tilbage. Men ejers reaktion er alt i sådan en sag:) )
Hvis ejeren er reel, vil vedkommende ikke have noget imod det - så vil de jo også det bedste for deres hund.
jan 2013
jan 2015
Og velbekomme
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
Når man flytter, eller hunden flytter, vil jeg som udgangspunkt regne med at skulle starte forfra med alene hjemme træning, men jeg tænker, at en hund der har det helt fint med at være alene, oftest vil komme hurtigt igennem nr. 2 træning
Da vi kiggede efter en voksen hund, var det vigtigt for os at møde hunden flere gange, og vi havde hende også på prøve - det fungerede rigtig godt. Hun kom så ikke hjem fra prøve, fordi prøve-weekenden blev forlænget til 14 dage, som blev forlænget til at vi købte hende
jan 2013
Vark - Tak
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
jan 2013
Så på vores liste er der mange meget forskellige hunde
jan 2015
Jeg har erfaret at én ting er at læse om dem, en anden ting er at stå snude til snude med dem.
Men anyways. Rigtig god fornøjelse når I når dertil. I virker super ansvarlige, så det skal nok falde godt ud i sidste ende!
jan 2013
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 43 Svar: 1.421
en ting som er vigtig er at finde ud af hvad i har at tilbyde hunden, en ting er at læse om det, en anden ting er den virkelige verden..
Det jeg mener at hvad i har at tilbyde hunden, så er det hvor længe skal hunden være alene, hvor meget tid har i til pleje og træning i hverdagen, og her er det vigtigt i er realistiske, man kan godt tænke at ahhh jeg kan sagtens klare at træne med hunden hverdag, men vil lige på pege at dette gøres i alt slags vejr og man skal også være forberedt på at der er rigtig mange ting man kan blive nødt til at takke nej til, såsom nytårs aften fester... ferier, fester i weekenden, se vennerne i hverdagen, hvis vovse ikke kan komme med osv...
Jeg ville nok anbefale at i fik en selskabshund der ikke kræver ligeså meget som en schæfer, i har både skole og job, og selv om i er to, så kræver schæferen altså en hel del for at være en glad og tilfreds hund.
Det er både motions og træning den kræver , og det er kunne kun gode ture og lidt søge arbejde og alm lydighed træning der er go nok her, der skal en hel del mere tid til.. Men det er en helt igennem fantastisk hund man skal bare have tiden til at have sådan en...
jan 2013
- en af grundende for hvorfor vi ikke er sikre på en hunderace endnu, er netop at vi ikke helt er sikre på hvor meget vi kan tilbyde
Vi kan ikke sige det helt endnu da min kæreste starter på ny uddannelse her d. 1. Og han ved endnu ikke hvor længe han skal være afsted hver dag og hvor stor lektie mængde der er
Jeg har faktisk gået og tænkt meget over i dag hvor meget vi kan tilbyde hunden og jeg synes jeg er kommet frem til noget ok ind til videre, men det kan selvfølgelig ændre sig, alt efter min kærestes nye uddannelse.
Hunden ville skulle være alene i omkring 7 timer.
Om morgen vil jeg/vi starte ud med at gå en tur med hunden, her tænker jeg ca 30min og derefter lidt mental aktivering (kan evt. Også gøres på gåturen?) så den er klar til at være alene hjemme.
Når jeg kommer hjem vil jeg/vi gå en tur med hunden på ca. 1 time (evt. Mere alt efter lektiemængde på den pågældende dag) Herefter vil jeg lave noget lydigheds træning, tricks træning og leg. Dette kunne evt også gøres om aftenen efter vi har spist aftensmad. På meget travle dage vil jeg så lave den 1times tur sammen med lydighedstræning og trickstræning.
Om aftenen efter vi har spist vil jeg/vi gå en aftentur med hunden og/eller lave tricks og lydighedstræning.
Inden jeg går i seng vil jeg/vi gå endnu en lille tissetur med hunden
Dette synes jeg umiddelbart virker okay realistisk i forhold til mig og min skole. Men som sagt jeg ved ikke hvordan det kan passe med min kæreste endnu.
Vi snakker naturligvis om en voksen hund her og ikke en hvalp
jan 2013
Alene hjemme træning - hvad gjorde I?