{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
857 visninger | Oprettet:

Stå kommando! {{forumTopicSubject}}

Bella har jo lært stå, men har lidt fået en tendens til bare at sætte sig!
Jeg prøver selvfølgelig at lære hende at blive stående, når jeg siger stå, men ved ikke, om jeg kunne gøre det anderledes.

Som det er nu, så siger jeg stå, og klikker inden hun når at gøre noget andet end at stå. Det lykkes som regel at få hende til at stå i 2-3 klik.

Nogen forslag?

Beklager alle de tråde, hahah - Jeg vil bare gerne gøre det hele rigtigt.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stå kommando!
  • #1   14. maj 2016 Nå ja! Og elefant-tricket!
    Jeg har fået hende til at stå på spanden (En malerspand i mit tilfælde, lol), det er hun blevet god til. Hvordan gør jeg det så bedst med at få hende til at dreje rundt?

• #3   14. maj 2016 En platform?
    Hvilken slags platform?

• #5   14. maj 2016 Aaah, tak! Jeg må lede efter sådan en ^^

• #6   14. maj 2016 Stå, jeg klikker når hunden står, et klik afslutter øvelsen, det vil sige hunden står tilfældig jeg klikker og kaster belønningen lidt væk, hunden kommer hurtigt retur når godbidden er spist, det gentager jeg nogle gange, så snart hunden begynder at tilbyde stå, det vil sige når hunden så snart den kommer retur stiller sig op og ser på mig for at udløse klikket, begynder jeg at trække tiden lidt før jeg klikker, jeg øger tiden til klikket langsomt, med hensyn til kommando, jeg bruger først kommandoen stå, når hunden af sig selv stiller sig klar når den kommer retur, så siger jeg stå præcist i det øjeblik hunden står, efter hånden kommer stå kommandoen før hunden egentlig står og efter ret kort tid forstår hunden kommandoen så jeg kan lave fx 2 sit og så en stå smiley

• #7   14. maj 2016 Bella skulle gerne kende stå i forvejen, og det er kun derfor jeg bruger ordet.
    Men godt forslag, helt bestemt!

• #8   14. maj 2016 Platform er rigtig moderne smiley men ærlig talt, det er et hjælpemiddel som jeg syntes er lidt overflødig til alm stå, sit m.m, platformen skal jo hurtig væk igen, ellers får du en hund som tror at stå øvelsen er lig med at den står på en platform;) i den øvelse i DKK som hedder stillingsskift kan en platform nok være til god hjælp, der er det vigtigt at hunden ikke flytter benene under stillingsskiftene, det kan forhindres med en platform smiley

• #11   14. maj 2016 Skide smart! Det må jeg da lige se på ^^ Min far er ikke tømrer for ingenting, ahaha!

• #12   14. maj 2016 Bella ved jo ikke hvad stå betyder:) hvis hun viste det ville hun ikke sætte sig;) derfor, start forfra og indlær det at stå og blive stående før du kommer kommando på, ellers lærer hunden ikke det du tror den lærer;)
    Hundens billede af øvelsen skal være: stå betyder stop straks og stå på 4 ben indtil der bliver klikket/ eller der gives en anden kommando. Lige nu betyder stå tilsyneladende: stå et kort øjeblik sæt dig så ned;)

• #13   14. maj 2016 Bella har ifølge Emma og Lis lært stå. Så hun skulle gerne vide, hvad det betyder. Om jeg så bare gør noget forkert eller har vænnet hende til at min nærhed betyder sit, det ved jeg ikke.

• #14   14. maj 2016 Det forstærker også en øvelse at belønne massivt i positionen. Det vil sige at du siger stå til Bella når hun står belønner du hende massivt med små bitte bløde godbidder som er lette at sluge. Hun skal simpelthen tænke wuuuhuuuu det regner med lækkerier. Når du har massivt belønnet i f.eks 5 sek. Siger du fri eller hvilket release signal du nu bruger og Bella må nu bevæge sige.
    Du kan langsomt øge tiden samt tiden mellem godbidderne. På denne måde får Bella en følelse af at det kan betale sig at fastholde en position.
    Når det bare kører kan du begynde at bruge fristeøvelser/omvendt lokning for en endnu mere stabil position. Kender du fristeøvelser ?

• #15   14. maj 2016 Elefanten ville jeg helt sikkert shape.
    Når hun står på spanden så klik for den aller aller aller mindste bevægelse hun laver med bagpoterne. Løfter hun den ene bare et lille my, klik beløn. Lige så stille begynder du at forvente mere adfærd inden klikket falder, så hun begynder at bevæge bagparten. Når I er så langt at hun tager nogle skridt med bagpoterne, så husk at din placering og godbiddernes placering er vigtig.

PS i alle disse startindlærings ting er det enormt vigtigt at du bruger meget bløde godbidder som er bitte små så du kan belønne meget hurtigt efter hinanden uden at skulle vente på at Bella tygger smiley

• #16   14. maj 2016 Tusind tak!

Jeg kender ikke fristeøvelser. Du må meget gerne forklare? ^^

• #18   14. maj 2016 Fristeøvelser / omvendt lokning går ud på at din hund skal fravælge noget af stor værdi legetøj/godbidder for at få adgang til det.
    Dette er når hunden kender til det en super øvelse at bruge til de øvelser der kræver fastholdelse. Stå/dæk/sit osv.
    Du kan starte det ret simpelt op med den klassiske øvelse hvor du holder en godbid i hånden. Hver gang Bella prøver at tage den lukker du hånden ikke sige nej ikke sige noget som helst. I det øjeblik Bella giver dig kontakt åbner du hånden og giver hende lov til at spise den. Udvid lige så stille øvelsen, til at du står op, begynder at bevæge dig etc etc. Til sidst når du til et punkt, hvor du kan gå rundt om Bella imens hun er i en position og friste hende med legetøj eller godbidder. Det giver et super empowerment og fastholdelse. Prøv også at Google det eller youtube, tænker du kan finde nogle videoer. Spørg også endelig ind, hvis jeg har forklaret mig dårligt smiley

PS husk at det her virkelig er hardcore mentaltræning for en hvalp, så træn kun korte sekvenser ad gangen, ellers går hun kold smiley

• #19   14. maj 2016 Ulla: Hvordan kan det være at du ikke vil massiv belønne en ønsket position inden du begynder at trække klikket?Du har meget større risiko for at hunden bryder positionen, hvis ikke den er 110% sikker på hvad du gerne vil have den til. Og sikker det bliver den ved at blive belønnet i den ønskede position.

• #20   14. maj 2016 Jeg tror, jeg forstår, hvad det er, men har nok lige brug for en video - Jeg vil se, om jeg ikke kan finde en ^^

• #23   14. maj 2016 Altså, pt klikker jeg med et sekund imellem ved stå øvelse. Ved de andre kan jeg trække den meget længere, kan endda gå væk og stå og danse inden jeg går tilbage og klikker.

• #24   14. maj 2016 Nåååå ok Ulla, så er vi enige smiley
    Jeg har vist også forklaret mig dårligt kan jeg se. Jeg klikker også kun en gang og så regner med det frikadeller indtil jeg siger fri smiley

• #26   14. maj 2016 Det kan da være, jeg skal prøve det? At klikke, og så bare give flere godbidder?
    Jeg klikker selvfølgelig kun flere gange, hvis hun fastholder stå-positionen.

Aargh, det er svært at finde ud af, hvad der virker bedst, hahaha ^^

• #28   14. maj 2016 Jeg kan godt finde på at klik/godbid, klik/godbid nogle gange i samme position på min hund, men hun er også en rutineret klikkerhund. Jeg ville ikke gøre det med en hvalp, da de jo er noget mere flyvske. Der ville jeg klikke og beløn, beløn, beløn beløn i positionen - fri.

• #29   14. maj 2016 Jamen, det er forskelligt, hvad folk gør.
    Jeg har fået at vide, at det er godt at belønne (klikker eller belønningsord, det er egentlig ligegyldigt), så længe hunden gør det, man gerne vil, og så senere udvide tiden imellem godbidder etc.

Det er der nogle, der gør.

• #30   14. maj 2016 Jamen, det kan helt bestemt være, at det er det, jeg skal gøre, i hvert fald med den her øvelse.
    Bella er ikke rigtig flyvsk, selvom hun er en hvalp - Såfremt træningssessioner selvfølgelig holdes korte.

• #31   14. maj 2016 få hunden i sit, og træk den op og beløn når den står. Træk tiden inden du belønner lidt mere og mere.
    Husk godbidden skal være lige ud for dens snude, så den ikke sætter sig igen, eller går frem.

• #32   14. maj 2016 Det er i mine øjne heller ikke forkert at klikke flere gange. (Selvfølgelig altid efterfulgt af belønning) hvis det fungerer for jer og hun ikke bryder positionen. Det er noget du selv skal mærke efter.

• #33   14. maj 2016 Bella er bare lidt træls på den måde. Det er enormt svært at lokke hende hen sådan, fordi så trækker hun sig bare og venter, uden at bryde hendes sit eller dæk. Det er lidt sjovt, for Vaks er slet ikke sådan.

• #35   14. maj 2016 Hvorfor det, Ulla? Nu har jeg ikke besluttet mig for, om Bella skal udstilles eller ej, men er da lidt nysgerrig, når du siger det ^^

• #37   14. maj 2016 Hvilket håndtegn bruger du så?
    Jeg bruger det nemlig ikke så meget, haha ^^

• #40   14. maj 2016 Hahaha, stakkels dig, Emma! Ej, jamen så kan det jo godt være derfor?
    Måske du kan lave en video, hvor du gør det med Spot, så kan jeg måske selv regne den ud?

• #43   14. maj 2016 Ja okay, haha ^^ det må jeg jo bare gøre ^^
    Men hun er blevet rigtig god til at blive i hendes sit og dæk - Det har vi øvet en del på det sidste ^^

• #45   14. maj 2016 Jeg synes det er lettere at lære stå når jeg står med hundens side foran mig. Og ikke med hundens front i mod mig. Ved front har hunden en tendens til at sætte sig.

• #46   14. maj 2016 Det er også det problem, jeg har, Ginne.

• #50   14. maj 2016 Såfremt at Bella har interesse for leg og at du bruger dette aktivt som belønning, eller planlægger at gøre det, så vil omvendt lokning være genialt at starte op på, som flere allerede har nævnt.
    Min fremgangsmåde var først at indlære selve hvad stå betød. Det var med shaping til at starte med. Klik når han selv viste adfærden. Efter lidt tid med dette forstod han hvad han skulle når han fik en ståkommando. Jeg skiftede derefter over til omvendt lokning. Jeg oplever at det giver en enorm intenst stå, hvor hunden tager kommandoen prompte, hvilket især er vigtigt i forbindelse med stop under indkald som findes i nogle programmer, derudover ser det bare pisse godt ud. Jeg har brugt samme fremgangsmåde med min sit, bortset fra at der var den grundlæggende adfærd lokket frem.
    Min erfaring er, at når hunden på denne både virkelig er i spænding under øvelsen, så er det ganske nemt at trække tiden og på den måde kunne holde positionen i længere tid smiley

• #51   14. maj 2016 Man kan altid lærer hunden at stå i andre positioner i forhold til ejer når kommandoen sidder. Men indlæringen synes jeg er lettest med siden til.

Kommentér på:
Stå kommando!

Annonce